Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger nettside for omplassering for hunder.


Stian-e
 Share

Recommended Posts

Jeg snakket spesifikt om import av hunder til Norge. At du mente omplasseringer internt i landet kom ikke klart fram i innlegget ditt.

Det som irriterer meg er at alle er så stappfulle av sympati for disse lidende hundene i utlandet, hjertene banker og engasjementet flommer, mens de glemmer at vi har like tragiske hundeskjebner til i Norge. Det er moderne og politisk korrekt å redde hunder fra Europa, norske hunder er det ikke like romantisk å gjøre noe med. Emilie som postet rett over her har jobbet (eller gjør fortsatt?) på omplasseringsorganisasjon og kan fortelle at friske og fine hunder blir avlivet i Norge kun fordi det ikke finnes hjem til de. Da er det litt frustrerende at det er så innmari trendy og veldedig å ta inn hittehund, som om den er mer verdt enn sin norske fetter som ligger i fryseren til veterinæren.

Sånn jeg oppfattet det så bor TS i Spania (sånn ut fra kjennskapen til forholdene på senteret der) og det er dermed enklere å hjelpe hunder der nede enn i Norge. Ser at det ikke er noe entydig informasjon om at det faktisk er tilfelle, så det er jo et forbehold man må ta.

Men jepp, sannsynligheten er stor for at neste hund her i huset blir en omplasseringshund - fra Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket spesifikt om import av hunder til Norge. At du mente omplasseringer internt i landet kom ikke klart fram i innlegget ditt.

Det som irriterer meg er at alle er så stappfulle av sympati for disse lidende hundene i utlandet, hjertene banker og engasjementet flommer, mens de glemmer at vi har like tragiske hundeskjebner til i Norge. Det er moderne og politisk korrekt å redde hunder fra Europa, norske hunder er det ikke like romantisk å gjøre noe med. Emilie som postet rett over her har jobbet (eller gjør fortsatt?) på omplasseringsorganisasjon og kan fortelle at friske og fine hunder blir avlivet i Norge kun fordi det ikke finnes hjem til de. Da er det litt frustrerende at det er så innmari trendy og veldedig å ta inn hittehund, som om den er mer verdt enn sin norske fetter som ligger i fryseren til veterinæren.

Hvorfor skal det være noen forskjell i det hele tatt på hvilke hunder TS hjelper? Sånn jeg skjønte det har TS flytta til Spania, så sikkert enklere å hjelpe til der enn i Norge akkurat nå. Men alt er jo hunder som trenger hjelp, om jeg skulle valgt mellom en norsk og en spansk hund som begge enten må få et hjem eller bli avlivd, ser jeg ikke hvordan den ene er viktigere fordi vi kommer fra samme land? Importen skjønner jeg problemet med, hvorfor importere bikjer når vi har mange som trenger hjelp liksom, men hvorfor gjøre det til en negativ ting å hjelpe en hund fordi en annen også trenger hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempe bra at du vil hjelpe hunder i Spania. Disse hundene lever under betydlig værre forhold enn vi finner her i landet. Utfordringen er bare å ta tak i problemet i riktig ende. Altså å forebygge mer løshunder og uønskede parringer og forbedre kennelforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Anbefaler at du starter med å lage en hjemmeside om senteret, evt. også flere rescue senters som holder på med det samme, og skriver litt godt om arbeidet de utfører, hva som skaper problemet, og forebyggende arbeid som blir gjort og kan gjøres av folk flest :) I tillegg (selvfølgelig) til mye info om hva senterene/du står for og ønsker å formidle til folk :) Så tidligere i tråden her at noen meldte seg til å hjelpe deg å starte opp, men det beste er vel om du bruker litt tid på å sette deg inn i det selv, så du enkelt kan håndtere siden daglig selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg skulle valgt mellom en norsk og en spansk hund som begge enten må få et hjem eller bli avlivd, ser jeg ikke hvordan den ene er viktigere fordi vi kommer fra samme land?

Problemet er at en hund fra Spania eller andre Sør- og Øst-Europeiske land kan ha med seg parasitter og annen smitte som vi pr i dag IKKE har i Norge, og heller ikke ØNSKER skal spre seg til Norge. DET er faren ved å ta disse hundene inn til Norge, og DERFOR bør man holde seg unna slik import og heller hjelpe hundene der de er i dag heller enn å dra dem hjem hit til Norge. Pr i dag er det svært slakke regler på å få inn slike hunder til Norge - men det har jo vist seg de siste månedene at det ikke er tilstrekkelig med rabiesvaksine og ormekur for å bekjempe sykdomssmitte på disse hundene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at en hund fra Spania eller andre Sør- og Øst-Europeiske land kan ha med seg parasitter og annen smitte som vi pr i dag IKKE har i Norge, og heller ikke ØNSKER skal spre seg til Norge. DET er faren ved å ta disse hundene inn til Norge, og DERFOR bør man holde seg unna slik import og heller hjelpe hundene der de er i dag heller enn å dra dem hjem hit til Norge. Pr i dag er det svært slakke regler på å få inn slike hunder til Norge - men det har jo vist seg de siste månedene at det ikke er tilstrekkelig med rabiesvaksine og ormekur for å bekjempe sykdomssmitte på disse hundene.

Hundene skal da ha veterinærattest? Og skal også undersøkes av norsk veterinær fra mattilsynet ved grensa. Har heller ikke sagt at de burde "dras" til Norge, sa bare at hvis TS ønsker å påvirke folk til å hjelpe til med donasjoner o.l. for de spanske hundene er ikke det noe verre enn at folk donerer penger til norske organisasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene skal da ha veterinærattest? Og skal også undersøkes av norsk veterinær fra mattilsynet ved grensa.

Har du lest linkene lenger oppe på sida her? En veterinærattest sier jo ikke noe om at hunden ikke har parasitter eller andre smittsomme sykdommer - den sier bare at hunden er vaksinert mot rabies og har fått ormekur og generelt ser frisk ut. De kan ikke avsløre parasitter og en del andre sykdommer ved en vanlig veterinærkontroll. Hva tror du de sjekker på grensa forøvrig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Og det har vært mange falske vetrinæratester ute på omplasseringsmarkedet fra utlandet desverre.

Liker bedre at han prøver å samle inn penger til sterilisering/kastrering og at hundene kan være i landet dem er i. Kanaskje også jobbe med å bedre dyrevelferden i det lande en er. Kanakje fjernadopsjoner hadde vært mulig. Dette fordi det er mange parasitter og andre overførbare sykdommer som vi er forskånet fra enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempe bra at du vil hjelpe hunder i Spania. Disse hundene lever under betydlig værre forhold enn vi finner her i landet. Utfordringen er bare å ta tak i problemet i riktig ende. Altså å forebygge mer løshunder og uønskede parringer og forbedre kennelforholdene.

Er ikke så mange løshunder her lenger. har sett 1 gang når jeg var på fjelltur å det er alt.

Men er nokk noen av å til som dem tar inn så er det mange spanske så kun har hund får å passe på huset så dem står kun i hage så dem har det jo ikke godt så viss dem er syke å eieren er stygg mot dem som mange her er så tar de hundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at denne masseomplasseringen av gatehunder etc. til Norge er en uting. Jeg har nemlig ikke lyst til at dette/disse skal bli vanlig på hunder og mennesker i Norge:

yhxvWrQ4IfE3LbVn5Meb9QkYhcN-XoAuVbK3xy2yCLLw.jpg

Bk5RgsxZQqQfA91QX_NrSwZTCyJjQ8jz-U9GSqSAN8kA.jpg

LA_QqQy1GJlbI5MA0Asq6wDfDOok8AixLg5ntq4E-dkg.jpg

Egranulosus_adult_stained_BAM.jpg

F11798.jpg

Eksempler på ting som "rescue dogs" fra utlandet drar med seg til Norge.

Jeg synes derimot at det er et flott tiltak å ville hjelpe disse hundene i hjemlandet. :) Det er masse som kan gjøres! Holdningsskapende kampanjer, veiledning og rådgivning til hundeeiere, jobbe for endringer av regelverket når det gjelder dyr i dyrebutikker etc., kastreringskampanjer osv. Å redde et par hunder til Norge blir som musepiss i havet, og det kan sette både mennesker og dyr i Norge i fare for å få sykdommer som ikke finnes i landet fra før av. Ved å ta grep i hjemlandet har man mulighet til å hjelpe mange flere hunder, også i fremtiden. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du samme Stian som ville redde den rottweileren du hadde omplassert til et eldre ektepar som var i 70 årene...?

(jeg bare lurte)

Stemmer det :)

AHA! :P Da ville jeg heller ha prøvd å hjelpe hundene der, uten å sende dem til norge..gi dem veterinærskjekker, vaksiner osv og finne nye gode hjem der nede! :)

Det hadde våre det enkleste men det som er at det er vanskeligi spania å dem bruker ikke hunder her til kjæledyr nesten. alle har det kun får å stå i hagen å passe på. å dem er ikke snille med dem heller

Fått mange forskjellige meninger nå. men er det noen som har noen idè om hvordan jeg kan samle inn penger til kastrering og vaksiner da ? :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff blir så engasjert og mektig irritert at jeg ikke har lest hele tråden. Jeg brenner sterkt for hunder i Norge som trenger nye hjem. Her i Norge avlives det friske hunder hver ***** dag også skal folk drasse inn bikjer fra utlandet som man ikke vet noenting om og som har levd ett helt annet liv enn vår hverdag. Det er vanskelig nok å få en Norsk omplasseringshund trygg og god og de er jo fra før vanligvis vandt til mye av hva en hverdag bringer her.

Jeg har lest utallige historier om folk som tar til seg en spanjol som rømmer bare dager etter den er kommet til norge. Er man "heldig" skjer dette midt på vinteren i -30. Da er det jammen meg bedre for hunden å traske rundt i gata i varmen og kjente omgivelser. Om du skal starte med dette. hvordan har du da tenkt til å forberede folk på hvor mye jobb det faktisk er? Jeg tror det er mektig få seriøse hundeeiere som kan hund som begir seg ut på dette. De fleste er nok folk som ikke vet hva det innebærer å ha hund og hvertfall ikke en med sånne problemer. De gjør en god gjerning de kan skryte av for det er mye mer cred å ha reddet en stakkars gatehund fremfor en norsk hund. de har bikja i noen uker før det blir for mye jobb og den havner på finn.no og blir kasteball i norge før den til slutt blir avlivet.

Nå er det 1769 hunder på finn.no som selges og 65 hunder som gies bort. Tør ikke tenke tanken på hvor mange spanjoler og andre utlendinger som ligger der. Snart blir det nok oppretta egen kategori med "gatehunder"

Så du gjør ikke automatisk en god gjerning og redder livene til disse hundene ved å drasse de til norge.

Opprett siden og skriv om hundene og en konto som folk kan sette inn penger til som kan bedre livene til disse hundene i landet de er i. Promoter siden og del den i alle bauer og kanter. Tror folk vil være mer positive til dette. Tenk nytt og tenk over hva som kan bedre livene til disse hundene der de er.

Og ang å hjelpe barn i andre land kan jeg vel si at jeg ikke synes noe om det heller. Det er nok av barn her i norge som har det ****** og trenger nye familier og folk som bryr seg så det er ikke noe sjakktrekk av en sammenligning.

jeg sitter selv med i mine øyne verdens beste hund ved siden av meg nå. Han er full ut norsk og kom til meg som 2,5 åring. Min første omplasseringshund men ikke den siste

Lagt til: Les DETTE innlegget og snok også gjerne mer inne på denne bloggen. Er ei som har "reddet" en hund. Hunden er syk og kommer til å være det livet ut. Veterinærer kan ikke hjelpe fordi det er en sykdom fra middelhavslandene som få veterinærer kjenner til og vet hvordan behandle. Er det dette du ønsker for fremtidige hundekjøpere og hunder?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...