Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanskje lurt med eget fagforum?


ingar

Recommended Posts

Ja kanskje det, hvis det var det du mente så er jeg med, nå er ikke jeg på canis å vet ikke hvordan de gjør det, men funker det så er jo det en fin ting som kan vurderes...

Er deg meg du mener med ømme tær.?? Hvorfor.? Har jeg sagt jeg føler meg tråkket på.? Jeg vet jeg ikke er ekspert i PS NF NS PF å alle disse betegnelsene som aldri har vært nevnt her før du kom å introduserte de, (å det var ikke ment som en negativ ting.) Men er det en slags trussel om at jeg må slutte skrive innlegg her eller noe i den dur så begynner de å bli ømme for å si det slik..

med å trokke på tær.??? nå får du gi deg, jeg har de lærelovene oppi strupen... går ann å bruke fornuft i stede for å vise til de lærelovene hele tiden, trenger ikke å dokumentere alt ned til siste muskelbevegelse..

Blir som å få takstert skade på bilen, men i stede for å få summen det koster får man en liten bok med alle detaljer om hvordan bulken skal rettes ut å varenummer på hver eneste del å fargekoser osv.... Det enkleste er oftest det beste... Catch my drift.

(å hvis du skummer tilbake ti mitt første innlegg så er jeg ikke negativ til eget forum, men jeg stilte meg tvilende til hvodan det skal fungere, hovrdan du tenker det skal være, for slik jeg tolket innlegget så så det ikke helt topp ut...)

god jul... :wink:

Det jeg mener er selvfølgelig at om mine inlegg bidrag gjørat folk føler seg dumme, så skal jeg slutte å skrive inlegg. Det koster meg ingen verdens ting det. Men jeg hadde nå håpet at jeg kunne bidra med noe positivt da. Det er det some r min "belønning" men der ser du hvor feil man kan ta.

Ha det godt da og en riktig god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar
Det jeg mener er selvfølgelig at om mine inlegg bidrag gjørat folk føler seg dumme, så skal jeg slutte å skrive inlegg. Det koster meg ingen verdens ting det. Men jeg hadde nå håpet at jeg kunne bidra med noe positivt da. Det er det some r min "belønning" men der ser du hvor feil man kan ta.

Ha det godt da og en riktig god jul.

Dette skjedde også forrige gangen jeg påpekte at du skriver litt vanskelig, hehe.

Og nei, jeg mener ikke du skal slutte å skrive innlegg. Etter hva jeg skjønner på de som "kjenner" deg fra før av er du en mann som kan mye, og som forklarer godt! Men i mitt tilfelle (siden jeg ikke er kanskje like flink på de samme områdene) så blir det noen ganger veldig tungt å forstå. Å si at jeg føler meg dum var kanskje feil måte å si det på. Skjønner du det bedre hvis jeg sier at jeg ikke klarer å tyde det? Hmm.. Vanskelig det her.

Det blir som om jeg skal forklare deg hvordan man lager en film, og i forklaringen bruker jeg alle fagordene. Synopsis, premiss, eksteriør og alt mulig. I stedet kunne jeg da tilpasset ordbruken til publikum, og sagt at vi må først skrive historien til filmen, og man må også skrive i manuset (historien til filmen) om scenen skal filmes inne eller ute.

Kanskje et dårlig eksempel, men.

For meg har hvertfall dette ingenting med klikkertrening eller nordenstam å gjøre, for læringslovene gjelder begge steder, og begge sider er flinke til å bruke fagordene. Men noen er kanskje flinkere til å si det så "mannen i gata" kan forstå det? Når det kommer til alle uttrykkene og hvorfor ting er som de er, så er jeg ikke like erfaren/belest som mange her inne, men det vil ikke si at jeg ikke er interessert i å lære.

Men jeg må lære på en måte slik at jeg skjønner stoffet. Vanskelig å gå på skolen når ikke læreren kan lære bort :) Selv om det er en flink lærer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, alt i alt så er egentlig problemet at noen forklarer med for mange fagord? Nå har jeg selv lest gjennom både "ikke skyt hunden", "klikkertrening for din hund", "læringspsykologi", "målrettet miljøarbeid del 1 og 2" og mange andre bøker hvor jeg har lært om fagordene som brukes innen læring. Har noen skrevet et innlegg med slike "fagord" som jeg ikke har forstått - så har jeg spurt om det eller funnet ut hva dette fagordet betyr på egenhånd. Og jeg er glad for at jeg har tatt meg tid til å lære om alle fagordene, og hva de betyr! For 3 år siden ble ikke disse ordene brukt like mye, men nå som flere og flere forstår at læringslovene er til - så brukes disse ordene for at det skal bli enklere å forklare. Jeg har i hvertfall hatt veldig stor nytte av å finne ut hva pf ns nf ps, hipoocampus og hypothalamus, operant ditt og datt og betinget ditt og datt osv betyr. Det er vanskelig å finne en artikkel på canis som ikke inneholder noen av disse ordene. Samfunnet utvikler seg, og om noen år er sikkert alle hundeforum stappfulle av alle fagordene man finner i "læringspsykologi".

Huff, så rotete jeg skrev, men håper jeg klarte å forklare godt nok

Tilbake til det IW spurte om, så er jeg for et eget lite forum fult med (evt låste) artikler :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt idiotisk at man ikke skal kunne snakke sammen med ord som alle forstår. Det er ikke alle som gidder å pugge de bøkene på rams. Noen er flinkere i praksis enn teoretisk. Også er det ikke alle som er enig i alt. Så hvorfor ikke diskutere på samme språk, enn å diskutere på et språk som veldig få kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt idiotisk at man ikke skal kunne snakke sammen med ord som alle forstår. Det er ikke alle som gidder å pugge de bøkene på rams. Noen er flinkere i praksis enn teoretisk. Også er det ikke alle som er enig i alt. Så hvorfor ikke diskutere på samme språk, enn å diskutere på et språk som veldig få kan?

Som jeg sa, samfunnet utvikler seg. Hvis man vil lære og forstå artiklene på canis må man kunne noen av begrepene fra før. En enkel artikkel hadde blitt lang og rotete (for mange) hvis man skulle ha forklart hva f.eks det limbiske system var i hver eneste artikkel som innehold det ordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor gidder jeg ikke å lese artikler på canis :) Jeg syns det er idiotisk at man ikke kan snakke normalt sammen. Hold fagspråket for dere selv, eller skriv over topicen: kun dere som kan fagordene :( Så slipper vi normale mennesker å måtte høre på noe vi syns er uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde også forrige gangen jeg påpekte at du skriver litt vanskelig, hehe.

Og nei, jeg mener ikke du skal slutte å skrive innlegg. Etter hva jeg skjønner på de som "kjenner" deg fra før av er du en mann som kan mye, og som forklarer godt! Men i mitt tilfelle (siden jeg ikke er kanskje like flink på de samme områdene) så blir det noen ganger veldig tungt å forstå. Å si at jeg føler meg dum var kanskje feil måte å si det på. Skjønner du det bedre hvis jeg sier at jeg ikke klarer å tyde det? Hmm.. Vanskelig det her.

Det blir som om jeg skal forklare deg hvordan man lager en film, og i forklaringen bruker jeg alle fagordene. Synopsis, premiss, eksteriør og alt mulig. I stedet kunne jeg da tilpasset ordbruken til publikum, og sagt at vi må først skrive historien til filmen, og man må også skrive i manuset (historien til filmen) om scenen skal filmes inne eller ute.

Kanskje et dårlig eksempel, men.

For meg har hvertfall dette ingenting med klikkertrening eller nordenstam å gjøre, for læringslovene gjelder begge steder, og begge sider er flinke til å bruke fagordene. Men noen er kanskje flinkere til å si det så "mannen i gata" kan forstå det? Når det kommer til alle uttrykkene og hvorfor ting er som de er, så er jeg ikke like erfaren/belest som mange her inne, men det vil ikke si at jeg ikke er interessert i å lære.

Men jeg må lære på en måte slik at jeg skjønner stoffet. Vanskelig å gå på skolen når ikke læreren kan lære bort :) Selv om det er en flink lærer :(

Pf Ns Nf Ps.. Det er stort sett de begrepene jeg bruker. Noe utover det finner man vel ikke noe særlig i mine innlegg? Kanskje først og fremst fordi jeg ikke kan særlig flere selv. Ja bortsett fra baklengskjeding, target og slike ting, men de brukes vanligvis i hverdagen blandt folk, så det kan vel knappt betegnet som fremmedord lengre?

Og de er forklart både billedlig og folkelig og med eksempler. Så de som vil sette seg inn i dem har egentlig tilgang og mulighet At så noen får dem i vrangstrupen og ser en annen vei kan ikke andre lastes for? Syns du at et debattforum om hund og trening skal utelukke innlegg som folk ikke oppfatter er på grasrotnivå?. Jeg kan egentlig ikke tenke meg mer jordnær person en meg selv. Drar ut og trener, melder på stevner, hjelper folk med lydighetstrening i praksis, reiser land og strand rundt for å konkurrere. Joda jeg har alltid hørt jeg blander litt i meninger og slikt når jeg skriver og også når jeg snakker,slik at det kan virke forvirrende noen ganger. Jeg trener og trener på å skrive og formulere meg bedre, men av en eller annen grunn stokker det seg for meg. Så jeg må vel kunne si at "slik skriver jeg". Jeg kan ikke bedre tror jeg, men prøver. Skal jeg la være å skrive innlegg av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg la være å skrive innlegg av den grunn?

Nei, det skal du absolutt ikke! Jeg lærer mye av innleggene dine :) at enkelte ikke "gidder" å lære seg relativt enkle uttrykk som PF, NF osv. får være opp til dem, da kan de jo bare hoppe over innleggene dine? Så kan vi andre som er interesserte lese dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal du absolutt ikke! Jeg lærer mye av innleggene dine :) at enkelte ikke "gidder" å lære seg relativt enkle uttrykk som PF, NF osv. får være opp til dem, da kan de jo bare hoppe over innleggene dine? Så kan vi andre som er interesserte lese dem?

du skal ikke slutte å skrive. Men kan du skrive i hvert innlegg: dette forstås kun av dem som har lest de og de bøkene, eller kan de og de utrykkene.

Og det handler ikke om å ikke gidde, men om å prioritere andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som sier fagforum, kan dere være litt mer konkrete på HVA dette er? Mener dere f.eks at dere kan sende artikler som vi legger som låste og klistret, så det blir litt som et bibliotek-emne?

Jeg tror ikke på eget fagforum, men har heller tro på flere forum med tema f.eks. Avl/Oppdrett og Atferd (det jeg er mest interresert i :wink: )

Fagforum vil mulig virke ekskluderende slik som det har vært nevnt her i tråden. En tråd vil utviklen seg ti en fagtråd om fagfolket hiver seg på tror jeg :)

Lurifaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor gidder jeg ikke å lese artikler på canis :) Jeg syns det er idiotisk at man ikke kan snakke normalt sammen. Hold fagspråket for dere selv, eller skriv over topicen: kun dere som kan fagordene :( Så slipper vi normale mennesker å måtte høre på noe vi syns er uinteressant.

Jeg synes det blir litt dumt Vicky. Kan du heller ikke bare la være å delta i den tråden om du ikke liker den? Jeg kaster meg ikke inn i tråder med tema som ikke interresserer meg :wink:

Lurifaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pf Ns Nf Ps.. Det er stort sett de begrepene jeg bruker. Noe utover det finner man vel ikke noe særlig i mine innlegg? Kanskje først og fremst fordi jeg ikke kan særlig flere selv. Ja bortsett fra baklengskjeding, target og slike ting, men de brukes vanligvis i hverdagen blandt folk, så det kan vel knappt betegnet som fremmedord lengre?

Og de er forklart både billedlig og folkelig og med eksempler. Så de som vil sette seg inn i dem har egentlig tilgang og mulighet At så noen får dem i vrangstrupen og ser en annen vei kan ikke andre lastes for? Syns du at et debattforum om hund og trening skal utelukke innlegg som folk ikke oppfatter er på grasrotnivå?. Jeg kan egentlig ikke tenke meg mer jordnær person en meg selv. Drar ut og trener, melder på stevner, hjelper folk med lydighetstrening i praksis, reiser land og strand rundt for å konkurrere. Joda jeg har alltid hørt jeg blander litt i meninger og slikt når jeg skriver og også når jeg snakker,slik at det kan virke forvirrende noen ganger. Jeg trener og trener på å skrive og formulere meg bedre, men av en eller annen grunn stokker det seg for meg. Så jeg må vel kunne si at "slik skriver jeg". Jeg kan ikke bedre tror jeg, men prøver. Skal jeg la være å skrive innlegg av den grunn?

Les det forrige innlegget mitt så forstår du hva jeg mener. Jeg mener ikke at du skal slutte å skrive innlegg, men det vil jeg ikke gjenta fler ganger, jeg syns jeg skrev et godt innlegg sist som burde være greit forklarende.

Og nå føler jeg meg dum igjen, hehe, siden du tydeligvis IKKE bruker ord og vendinger jeg ikke bør ha problemer med å forstå :) Men det kommer vel an på dagsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt dumt Vicky. Kan du heller ikke bare la være å delta i den tråden om du ikke liker den? Jeg kaster meg ikke inn i tråder med tema som ikke interresserer meg :wink:

Lurifaks

nei, men Ingar oppfordret jo meg og Djervekvinnen til å skrive. Og han skrev ikke noe om at vi skulle bli overøst med nf,df,scd, et eller annet etterpå. Det tydet ikke på innlegget at vi måtte ha lest de og de bøkene. Så jeg syns det hadde vært lurt med en varsel på at dette er et sånt innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men Ingar oppfordret jo meg og Djervekvinnen til å skrive. Og han skrev ikke noe om at vi skulle bli overøst med nf,df,scd, et eller annet etterpå. Det tydet ikke på innlegget at vi måtte ha lest de og de bøkene. Så jeg syns det hadde vært lurt med en varsel på at dette er et sånt innlegg!

Du behøver slett ikke bruke faguttrykk. Alle her inne forstår vanlig norsk, så om du vil forklare deg så holder det i massevis om du sier f.eks. Min hund setter seg fordi den vil unngå et ubehag. Alle skjønner det. Eller: "Min hund legger seg for den øyner en godtbit ball ol. Bare forklar hva du mener...på norsk... uten å tenke på ha det heter på fagspråket. Det holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål. Jeg har ikke hatt tid til å lese hele tråden, så om dere har skrevet dette tidligere og ikke gidder gjenta det, kan dere bare la være å svare.

Hvem hadde dere tenkt skulle få tilgang til fagforumet? Dersom alle har tilgang, vil jo alle skrive det de mener, og det vil bli like mye "synsing" som ellers. Jeg synes det hadde vært utrolig bra med et virkelig fagforum, men ser ikke helt for meg hvordan "utvelgelsen" skulle bli? Det er sikkert mange som føler seg kvalifisert (ikke jeg :D ) til å svare i et fagforum, uten at alle nødvendigvis er enige i det. Jeg tror nok også uttrykksformen har litt å si for hvor seriøse folk blir oppfattet.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål. Jeg har ikke hatt tid til å lese hele tråden, så om dere har skrevet dette tidligere og ikke gidder gjenta det, kan dere bare la være å svare.

Hvem hadde dere tenkt skulle få tilgang til fagforumet? Dersom alle har tilgang, vil jo alle skrive det de mener, og det vil bli like mye "synsing" som ellers. Jeg synes det hadde vært utrolig bra med et virkelig fagforum, men ser ikke helt for meg hvordan "utvelgelsen" skulle bli? Det er sikkert mange som føler seg kvalifisert (ikke jeg  :D ) til å svare i et fagforum, uten at alle nødvendigvis er enige i det. Jeg tror nok også uttrykksformen har litt å si for hvor seriøse folk blir oppfattet.

Noen tanker?

Hvordan formen skulle være måtte jo modnes fram på en måte. Fagforum for fagfolk? For de proffe? Ja det er ikke lett, så det var grunnen til at jeg lot det stå helt åpent i spørsmålsform fordi det er så mange spørsmål og svar som må knyttes i hop. Og det er langt dit... Kanskje som Canismal hadde vært bedre? Hvor man stillte konkrete spørsmål og fikk like konkrete svar fra noen som selv har praktisk erfaring i å løse det?Da spør man på en måte sin likemann som har mer erfaring med akkurat det. Der kunne jeg selv godt tenke meg å være med å svare på spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje som Canismal hadde vært bedre? Hvor man stillte konkrete spørsmål og fikk like konkrete svar fra noen som selv har praktisk erfaring i å løse det?Da spør man på en måte sin likemann som har mer erfaring med akkurat det. Der kunne jeg selv godt tenke meg å være med å svare på spørsmål.

Hva er "Canismal"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, nå har jeg faktisk lest hele tråden her...:D

Jeg har ikke hund, så jeg burde vel egentlig være stille, men jeg kan jo prøve å formulere ned noe :D

Først og fremst tror jeg det er viktig å få klarhet i hva som menes med "fagforum" og hva man skal gjøre ut av det...

Jeg må først få si at jeg er enig med mye av det som har blitt sagt her.

På en måte kan ideen om "fagforum" tolkes slik at de med mest erfaring skal diskutere sammen (da ved hjelp av en egen del av forumet som jeg ikke er sikker på hvordan er tenkt, kanskje ved å ha mange emner eller kun et emne som heter "fagforum"hvor man kan legge inn det man vil diskutere?)

Men det blir litt som noen har sagt, hvem "egner" seg til å være del av fagforumet?

For en person (vi kaller personen X) kan være usikker på om en selv er "kompetent nok" til å snakke om noe/komme med uttalelser om noe, "jeg mener det jeg mener kan være til hjelp for andre, men kanskje mener de andre jeg egentlig bare er en ukompetent dott" for å sette det litt på spissen...

Det blir litt sånn at noen holdes utenfor...

Jeg har UTROLIG mye å lære om det å ha en hund, alle har vi nytte av ny kunnskap.

Når det kommer til formuleringer og ord som brukes skal jeg ikke blande meg så mye inni, det er mye av det som sies som jeg ikke forstår, noe kommer jeg til å lære via og lese bøker, annet lærer jeg ved å spørre, og noe kommer jeg vel kanskje aldri til å forstå :P.

Jeg har Ingen problemer med å spørre, men når en må spørre hva en ting betyr føler en seg kanskje litt dum, eller man føler at andre mener at dette Burde man visst og er redd for at andre skal mene at man ikke er en god nok hundeeier fordi en ikke vet det som tydeligvis "alle de andre" vet.. (en føler det i alle fall kanskje slik, selv om det da gjerne kommer en annen og sier at "jeg viste det heller ikke" (noe som i den situasjonen blir noen av de Fineste ordene en kan høre :P )).

Det viktigste blir å prøve å forstå hverandre og spørre selv om en kanskje føler seg dum i øyeblikket (for man føler jo seg litt klokere etterpå når en får greie på hva det man lurte på betydde :P), alle må også prøve og formulere seg slik at andre kan forstå hva en sier uten å måtte lese den og den boken. Alt går på likesindig forståelse :D

Håper jeg ikke tråkket noen på tærne nå., og at noen forsto selv om det ble litt rotete :D..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne artikler! Men vææær så snill å LA VÆR å putt dem som prioritert! Jeg hvertfall - syns det er trasig å måtte bla nedober samtlige prioriterte før jeg kommer ned til de vanlige innleggene...

Vet ikke hva andre gjør, men jeg leser på overskriftene, og går så inn på de trådene jeg da vil lese..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare for å lettere holde seg til det som vedkommer saken. Men nå stillte jeg bare spørsmål om det så noe utbredt ønske fra min side er det ikke. På Canis har man et ekspertpanel hvor man kan stille spørsmål og få svar. Kanskje det hadde vært et bedre forslag? Om tærne fortsetter være ømme er det jo bare å la være å skrive inlegg. Værre en det er det jo ikke. Læringslovene gjelder også her.

Læringslovene gjelder også her ja. Men hvem skal da være ekspertene som svarer? Hvilke kriterier skal man sette der? så og så mange års erfaring? gradering av kunnskapen man innehar?

Selv besøker jeg sjeldent ekspertpanelet ved canis...vanlige "ola nordmann" vet vel så mye...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...