Gå til innhold
Hundesonen.no

Norge løsner på kuperingsreglene


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Men her hjelper det jo ikke bare å sitte på et hundeforum og syte. Facebookgrupper har heller ikke så stor virkning. NKK ønsker respons fra medlemsklubbene sine og ber enkeltpersoner om å gå gjennom klubbene om de har innspill. Dette er vel for å kontrollere hva "hunde-Norge" har å si om dette, regner jeg med?

Mattilsynets høringsfrist er 25. juli. Det er over to måneder til. Alle som vil kan sende inn høringssvar direkte til Mattilsynet, man trenger ikke å gå om medlemsklubbene og NKK. Mange privatpersoner rekker å sende inn høringssvar på to måneder! Burde ikke noen (jeg er ikke innmari flink på slikt, men kan prøve om ingen andre gidder) utforme et høringssvar som går mot dette og oppfordre folk til å sende inn? Jo flere, desto bedre. Da får vi fram at ikke alle stiller seg bak NKKs pengeglupskhet...

Facebook har vært ett godt medium for å oppnå ting har det vist seg, NKK og Mattilsynet følger med på sosiale medier og man skal ikke undervurdere det.

Jeg er enig i at det burde vært utformet ett høringssvar, men da bør faktisk kanskje flere - eller så mange som mulig underskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjempe bra. Aussien feks er jo født med stumphaler. Med stumphalene kommer det noen få problemer, som bøyde haler med knekk hos noen av de som fødes med lange haler. Noen av disse må kuperes, fordi knekken er såppass alvorlig at veterinærene mener at det vil gi smerter etterhvert og være til bry for hunden.

I My sitt kull var det to haleknekker. Den ene valpen måtte kuperes. Og den valpen kan ikke stilles (lovlig) på offisielle utstillinger eller prøver. Veldig leit, spesielt siden den var den mest lovende tispen utseendemessig OG den mest krevende valpen energimessig :P

Så da mener du egentlig at det er helt greit å stille ut en hund med grov feil - som man da har kupert for å "fjerne" feilen?

Men her hjelper det jo ikke bare å sitte på et hundeforum og syte. Facebookgrupper har heller ikke så stor virkning. NKK ønsker respons fra medlemsklubbene sine og ber enkeltpersoner om å gå gjennom klubbene om de har innspill. Dette er vel for å kontrollere hva "hunde-Norge" har å si om dette, regner jeg med?

Jeg la det ut på briardklubbens FB-side som et innspill til styret om hva de bør svare på høringen til NKK :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke en grov feil. Den krokete halen ble skadet under fødselen, og for at det ikke skulle utvikle seg til problemer og smerter ble den fjernet. Den andre krokete halen som ikke var like krokete og som ikke ble skadet, sitter enda på hunden som eier den.

Halen på aussien skal ikke dømmes, så egentlig kan halen være så krokete den bare vil - så lenge det ikke er helseskadelig. Noe det var i dette tilfellet.

Uansett tenker jeg mest på agility, lp osv. De kuperte kan aldri på offisielle titler der, ettersom det krever mer enn bare bruksresultatene. Det er leit på flere måter også for aussien. Importerte hunder kan dermed ikke få resultatene de ellers kunne hatt fordi de ble kupert nesten med engang de kom ut av moren sin. Og de blir "kasteballer", etter de eventuelt har vært i avl (om de noen gang kommer i avl da, siden de ikke har resultater å vise til)

Jeg er imot kupering, men er for unntak for allerede importerte hunder fra land hvor det er lovlig..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot kupering, men er for unntak for allerede importerte hunder fra land hvor det er lovlig..

Hmm, så dyrevelferd gjelder bare innenfor Norges grenser?

Vi i snuserklubben kommer i alle fall til å svare på dette utspillet fra NKK, det skal jeg personlig sørge for om resten av styret mot formodning ikke skulle bry seg (meget usannsynlig dog).

Edit:

Oppfordrer alle til å kommentere på NKKs sak om det på FB https://www.facebook.com/pages/Norsk-Kennel-Klub-NKK/129172787092846

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ser for meg en haug med midlertidige importer som er kuperte for å få lovlig stille i Norge.

Så enkel er det å unngå den regelen, låner jo den bare for noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett at det var ulovlig å kupere aussien i alle land, jeg, så føler meg ikke særlig dobbelmoralsk.

Jeg syns bare det burde finnes unntak for hundene som importeres, om de er lovlig kuperte. Det mest ideelle for meg hadde vært om ingen ble kupert, da er det mye større muligheter for å importere hunder.. Nå må valpen man skal importere, bestemmes noen få dager etter fødselen. For den valpen må jo ikke kuperes, da mister man alt av muligheter. Hadde ingen blitt kuperte - eller om importerte hunder kunne deltatt som alle andre, så hadde man hatt maaaange flere % valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det var andre regler for hunder som ble importert, så ville det jo vært mye enklere for nordmenn å støtte avkapping av friske kroppsdeler, når de bare da kan dra utenlands og kjøpe kupert hund og vri seg unna reglene..Da får man heller velge hund fra et annet land eller forhandle hardt med oppdretter!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bare det burde finnes unntak for hundene som importeres, om de er lovlig kuperte. Det mest ideelle for meg hadde vært om ingen ble kupert, da er det mye større muligheter for å importere hunder.. Nå må valpen man skal importere, bestemmes noen få dager etter fødselen. For den valpen må jo ikke kuperes, da mister man alt av muligheter. Hadde ingen blitt kuperte - eller om importerte hunder kunne deltatt som alle andre, så hadde man hatt maaaange flere % valgmuligheter.

Nå er det ikke sånn at det blir lov til å importere kuerte hunder og kunne stille dem for oss som bor i Norge - det er bare hunder eid av folk som bor i et land der kupering er tillatt som kan komme hit og konkurrere med sine hunder... For oss blir dette som før, så det er ingen grunn til å applaudere endringen med tanke på egen vinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skulle gjerne sett at det var ulovlig å kupere aussien i alle land, jeg, så føler meg ikke særlig dobbelmoralsk.

Jeg syns bare det burde finnes unntak for hundene som importeres, om de er lovlig kuperte. Det mest ideelle for meg hadde vært om ingen ble kupert, da er det mye større muligheter for å importere hunder.. Nå må valpen man skal importere, bestemmes noen få dager etter fødselen. For den valpen må jo ikke kuperes, da mister man alt av muligheter. Hadde ingen blitt kuperte - eller om importerte hunder kunne deltatt som alle andre, så hadde man hatt maaaange flere % valgmuligheter.

Igjen - dobbeltmoral! Det er ok å kupere bare man ikke gjør det i Norge? Pisspreik - enten så er du for eller så er du imot og er du imot så er du imot uansett hvilket land.

Og det er IKKE noe problem å importere ukupert hund fra utlandet. Det importeres stadig både doberman og rottweiler med fullt øre og halesett - ser ikke helt for meg hvorfor det skal være så vanvittig vanskelig å finne en aussie.

Dessuten så er det vel sånn at de færreste kuperer aussie nå så det burde være fullt mulig å finne en brukanes hund fra ett land som ikke kuperer tenker jeg.

Og jo - igjen, det er dobbeltmoral å tenke at det gjøkke noe om andre kuperer så lenge det er lov der. Hva hendte med å mene at kupering er en forbanna uting uansett hvor det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg som har oversett noe eller har alle kommentarene til saken blitt slettet på NKKs facebookside?

Finner det jeg? Men får ikke til å linke til det.. Skal prøve. Men pga timeline-saken tar ofte poster og linker og sånn å bytter plass iblant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Håper det blir Underskrift Kampanje IMOT dette forslage . Er ok og kupere om det er veldig nødvendig skade inne i bilde osv . Men ellers er jeg helt klart imot . er bare Egoisme fra folk som vil at hunden sin skal se Farlig ut som regel som gjør det

Har enda til gode og høre gode Arumenter hvorfor vi nå i vår verdag trenger dette så sårt

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Guest Belgerpia

Jeg er glad for å notere meg at de IKKE ønsker å la utenlandske kuperte hunder stille i Norge, men at man ved spesielle arrangementer kan søke dispensasjon. Det liker jeg.

...og det jeg finner MEST interessant er at det er raseklubbene til kuperingsraser som faktisk gikk imot å løsne på reglene DET liker jeg veldig godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...