Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke spesialiseringer bør jeg ta? (bachelor i ledelse)


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg skal velge to spesialiseringer ala 30 stp hver, altså to semester.

Hvilke fag vil dere anse som viktigst? Nyttigst? Best med tanke på å søke jobb senere? Mest spennende? Nå må jeg jo selvsagt velge etter interesser også, men det er jo samtidig viktig å ha i bakhodet hva jeg vil dra mest nytte av når jeg skal ut i arbeidslivet.

Nå skal jeg ha endel valgfag i tillegg, så det blir alltids mulighet til å ta endel av de fagene der uansett. Markedsføring og merkevarebygging har jeg ikke lyst på, ellers er jeg åpen for alle sammen.

Hva tror dere? Trykk på spesialisering.

http://www.nks.no/bachelor-i-administrasjon-og-ledelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt det som er mest interessant.. Både for at det skal bli mer spennende å gå på skole, men også at du vil vel jobbe innen det du interessere deg for?

Vel, jeg er så heldig at jeg synes det meste er spennende. Spesielt fag som det der. Jeg tror jeg er like glad samme hva det er, faktisk. Derfor prøver jeg å tenke litt strategisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er så heldig at jeg synes det meste er spennende. Spesielt fag som det der. Jeg tror jeg er like glad samme hva det er, faktisk. Derfor prøver jeg å tenke litt strategisk.

Det trodde jeg også,men dengang ei :P men det kan være lurt å lese skikkelig igjennom fagbeskrivelsene bare for å være sikker ;)

Hvis alle likevel virker interessante, ja da vet ikke jeg :P

Edit: da ville jeg ha sett på hvilke bedrifter du har i nærområdet der du kunne ha tenkt deg å jobbet og funnet passende spesialiseringer ;)

Endret av Krutsi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gadd jeg ikke lese over alle studievalgene...

Men fagene som er svært nyttige å ha er:

Økonomi! (svæært viktig)

og prosjektledelse...

Jeg går også studie i ledelse, men er ikke begeistret :P

Nå går jeg bevisst ikke "økonomi og administrasjon" fordi jeg ikke vil inn på økonomidelen mer enn helt grunnleggende (har bedriftsøkonomi med analyse og regnskap). :)

Hvorfor er du ikke begeistret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også studert alle fagene nærmere, og sett hvilke som ser mest interessante ut. Det er fryktelig surt å miste motivasjonen for det man studerer. Jeg valgte feil på masternivå, og valgte major innen et fagfelt som hadde store jobbmuligheter og gode lønninger. Men det hjalp ikke når motivasjonen for fagene forsvant, og jeg aldri i verden kunne tenke meg å jobbe innen fagfeltet :P Nå er jo dette en ganske fleksibel utdannelse, men likevel... :)

Tenk også litt over hvilke ledelsesnivå du kunne tenke deg å jobbe på, i det lange løp. Hvilke fag passer da best til dette? Det er et stort sprang fra prosjektledelse til toppledelse, feks.

Norge er et lite land, og bedriftene er ofte avhengige av utenlandske kontakter. Sånn sett kan spesialisering innen tverrkulturell kommunikasjon være nyttig. Spesielt om du liker å reise.

Innen prosjekt- og salgsledelse finnes det nok mange jobber, i alle typer bransjer. Så der har du jo utrolig mange muligheter.

Selv syntes jeg strategi var et veldig kjekt fagfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også studert alle fagene nærmere, og sett hvilke som ser mest interessante ut. Det er fryktelig surt å miste motivasjonen for det man studerer. Jeg valgte feil på masternivå, og valgte major innen et fagfelt som hadde store jobbmuligheter og gode lønninger. Men det hjalp ikke når motivasjonen for fagene forsvant, og jeg aldri i verden kunne tenke meg å jobbe innen fagfeltet :P Nå er jo dette en ganske fleksibel utdannelse, men likevel... :)

Tenk også litt over hvilke ledelsesnivå du kunne tenke deg å jobbe på, i det lange løp. Hvilke fag passer da best til dette? Det er et stort sprang fra prosjektledelse til toppledelse, feks.

Norge er et lite land, og bedriftene er ofte avhengige av utenlandske kontakter. Sånn sett kan spesialisering innen tverrkulturell kommunikasjon være nyttig. Spesielt om du liker å reise.

Innen prosjekt- og salgsledelse finnes det nok mange jobber, i alle typer bransjer. Så der har du jo utrolig mange muligheter.

Selv syntes jeg strategi var et veldig kjekt fagfelt.

Tusen takk for godt innspill, mange gode poeng. :) Og ja, jeg må sette meg godt inn i alle fagene, selvsagt. Har lest gjennom alle, men det er mye mer som kan undersøkes ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg bevisst ikke "økonomi og administrasjon" fordi jeg ikke vil inn på økonomidelen mer enn helt grunnleggende (har bedriftsøkonomi med analyse og regnskap). :)

Hvorfor er du ikke begeistret?

Har totalt mistet motivasjonen for fagfeltet (som beskrevet over) vil ikke jobbe innen for det...

men jeg er midt i en mastergrad og vil bare bli ferdig, håper jeg klarer å finne en jobb jeg kan bruke utdannelsen til... Men hadde jeg skulle valgt igjen hadde jeg gjort noe HELT annet... Men det er meg, mange digger det jo

Altså...for å få en ledelsestilling er økonomi svært viktig..kan ikke sitte med strategi og prosjekter hvis man ikke har innsikt i økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med bedrifter du i dag ser for deg at du kunne tenke deg å jobbe innenfor, og spurt de jeg. Jeg gjorde det, og fikk nyttige svar fra flere store, tunge, internasjonale aktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...