Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden er plutselig blitt en morgenfugl!


soelvd
 Share

Recommended Posts

Monti er blitt 9 mnd nå. Han har alltid vært en slask på morgenen, sovet lenge og det passer meg utmerket. :lol: Så har vi jo klaget endel på at han er så rolig, så den siste tiden har vi bevisst brukt han mye mer enn vi pleier, han har fått noen km ekstra med tur hver dag, kanskje en tur og springe galmann på jordet og litt lydighet på kvelden. Bare for å se reaksjonen.

Reaksjonen? Vel, det ser ut som om reaksjonen er at han er blitt en morgenfulg. Som om han har enormt med energi plutselig. Rutinene våre er de samme ellers, vi har ikke endret noe annet i hverdagen så ser ikke helt at det kan være noe annet .

Fra å sove til 11-12 på dagen er han nå klar for nye eventyr i 05.00-05.30-tiden! Da starter pipekoret. Han sover i gangen. Har forsøkt å ta han ut om han må på do, men nei, han må ikke på do, han vil bare at det skal skje noe. I dag slapp jeg han inn på soverommet i håp om at han skulle roe seg. Det hele endte med at han rulla seg over meg og samboer, i håp om kos. Til slutt roet han seg og når jeg neesten hadde sovna våknet jeg av at hoppa galmann rundt i senga i jakt på halen sin før vi fikk oss en vask i ansiktet begge to. Satte han på gangen igjen og der fortsatte pipekoret. Da fikk han bare pipe alt han orket.

Han virker vanvittig kvikk og klar for å ut, rett og slett. Er dette konsekvensen av å bruke han mer? Skal vi bare la han hyle i noen uker (har allerede holdt på en stund) i håp om at det roer seg? :lol: For jeg gidder rett og slett ikke å ut på tur kl fem fordi han tenker vi skal det. Jeg har aldri hatt en morgenfulg hund, hva gjør dere som har hunder som gjerne vil det skal skje noe tiiiidlig?

Kan jo legge til at han ellers er en utrolig rolig og bedagelig fyr som tar livet med ro, han virker ikke stressa ellers noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hos meg så får sant et surt med ti still. Også lærer de fort at vekekrklokke da er det fullfres her i huset. Men en må jo være helt sikker på at han ikke skal tisse når en er sur og grinete til hunden. Da går det ikke lang tid før dem holder kjeft til vekkerklokka går. Ser på Maja som er sønnens at hun slumrer når han står opp for da skjer det ikke noe men når min vekkerklokke går så kommer det lave piiiiip for da er det ut og mat og sant

Editt: 9 mnder hmm stund siden jeg har hatt hanhund men tanken slo meg at kanskje det er løpetispe i nabolaget og hormoner bruser. Husker ikke om det er litt for tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varga synes helst det skal skje noe hele tiden og etter kl 6 så står hun der klar bare vi snur oss eller noe i søvne.. Reaksjonen er gå å legg deg, hører hun ikke første gangen så blir det store bokstaver og tvang andre gangen. Jeg gidder bare ikke slikt tull på mårran. Hun har blitt mye bedre, men har litt igjen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg så får sant et surt med ti still. Også lærer de fort at vekekrklokke da er det fullfres her i huset. Men en må jo være helt sikker på at han ikke skal tisse når en er sur og grinete til hunden. Da går det ikke lang tid før dem holder kjeft til vekkerklokka går. Ser på Maja som er sønnens at hun slumrer når han står opp for da skjer det ikke noe men når min vekkerklokke går så kommer det lave piiiiip for da er det ut og mat og sant

Editt: 9 mnder hmm stund siden jeg har hatt hanhund men tanken slo meg at kanskje det er løpetispe i nabolaget og hormoner bruser. Husker ikke om det er litt for tidlig

Vi har løpetispe i hus nå og merker ingenting på han :-P. han har sovet til elleve-tolv siden han car 3-4 mnd, så med mindre han er syk er det ikke på do han må. Men som du sier, man må jo være sikker. Takk for tips, begge to. Vi får bare bli hardwre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi en morgenfugl, og en som ikke tar sjansen på å gå glipp av det eventuelt morsomme morgenfuglen skulle finne på. Men om de begynner å mase på oss før vi skal opp, får de beskjed om å legge seg og tie stille. Det er ingen som piper her, rett og slett fordi det aldri har ført frem til noe som helst. Hold deg hard og ignorer pipinga, så lærer han vel at det er dere som bestemmer når dagen begynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga var terorrist i 3-4 mnd hun, om jeg så mye som leet på øyelokket begynte hun, herjet og hoppet og dro i meg og alt mulig. Prøvde den veldig rasjonelle kaste pute på hunden metoden, men da eskalerte hun jo for det var jo SKITGØY. Så det ble til at jeg måtte snu med med ryggen til gang på gang på gang og ignorerer hun til hun etterhvert ga opp morgenrutinen. Du må bare finne ut hva du kan gjøre for at han roer seg og slapper av og dere får sove videre. Nå er Amiga den sovegrisen på morran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...