Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefaler: Full kontroll!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har nå lest boken Full kontroll av Geir Nordenstam. Og jeg vil bare anbefale alle som ikke har lest denne boken til å lese den. Jeg skulle ønske jeg hadde lest den før jeg fikk valp, så derfor anbefaler jeg den spesiellt til alle valpeeirere. :) Veldig mye bra der, og jeg føler også mye av det han føler og sier. Har gjort det selv sånn opp gjennom tiden, men noen par småting der er jeg litt uenig i. :wink: Ellers var boken flott skrevet. informativ og har fine beskrivelse på hvordan man lærer inn diverse. Så jeg anbefaler boken. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar
Begynner ikke den boken å bli litt gammel?

Det finnes en ganske ny utgave :) Jeg syns den er bra.

Men mye i den liker jeg ikke, som han som nagler øye i valpen hver gang han går forbi den, eller at man skal lære hunden å svømme ved å kaste den ut fra en brygge... Men, absolutt, mye bra i den som går an å tenke over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest boken Full kontroll av Geir Nordenstam. Og jeg vil bare anbefale alle som ikke har lest denne boken til å lese den. Jeg skulle ønske jeg hadde lest den før jeg fikk valp' date=' så derfor anbefaler jeg den spesiellt til alle valpeeirere. :) Veldig mye bra der, og jeg føler også mye av det han føler og sier. Har gjort det selv sånn opp gjennom tiden, men noen par småting der er jeg litt uenig i. :wink: Ellers var boken flott skrevet. informativ og har fine beskrivelse på hvordan man lærer inn diverse. Så jeg anbefaler boken. :P[/quote']

ja, jeg har samme mening. Men det står utrooolig mye fantastisk bra i den boken. Anbefales på det varmeste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og leser den nå. Hittil har jeg kun funnet en ting som jeg er nokså enig i, og det er hvordan man lærer en valp til å bli stueren. Har ikke kommet så veldig langt enda, men har skumlest litt her og der, og det ser ikke ut som om det kommer til å bli så veldig mange flere ting jeg er enig i. Men skal si ifra hva jeg syns når jeg har lest ut boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og leser den nå. Hittil har jeg kun funnet en ting som jeg er nokså enig i' date=' og det er hvordan man lærer en valp til å bli stueren. Har ikke kommet så veldig langt enda, men har skumlest litt her og der, og det ser ikke ut som om det kommer til å bli så veldig mange flere ting jeg er enig i. Men skal si ifra hva jeg syns når jeg har lest ut boka.[/quote']

Du trener jo veldig annerledes og har et veldig annet syn da. De fleste som kan hund innrømmer at han har mye bra. Jeg syns boken har masse bra, og det er den boken om hund som jeg har likt best igrunnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' men jeg syns ikke du klarer å se en sak fra to sider.[/quote']

Hva i alle dager får deg til å mene at jeg ikke klarer å se en sak fra to sider?

Nå har jeg som sagt ikke kommet alt for langt i boka. Men hittil har jeg ikke sett et eneste ord om læringslovene, bare om at hunden gjør ting for oss fordi den vil gjøre oss glade osv. Forventer du virkelig at jeg skal være enig i det, når du veit åssen jeg trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg bare syns at når du skriver om den treningsmetoden er det bare negativt. Det er det jeg mener. Det går ann å se positive ting i det meste. Og jeg forventer ikke du skal være enig, det har jeg ikke sagt. Når du skumleser ser det heller ikke ut som om du er interessert i å finne noe bra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skumleser ikke selve boka. Men før jeg begynte å lese den ordentlig, bladde jeg fort gjennom og leste litt her og der og så litt på bildene osv. Deretter begynte jeg på starten igjen, og begynte å lese ordentlig.

Selvsagt går det an å finne positive ting med det meste - men når en treningsmetode ikke engang nevner noe om læringslovene (som sagt, har ikke lest hele boka enda), da stiller jeg meg litt kritisk til den treningsmetoden.

Jeg syns ikke nødvendigvis det er noe negativt med å trene PS/NF, men da må man være klar over hvorfor hunden gjør som den gjør, ikke "unnskylde" det med ting som "sånn gjør ulvemora også" eller "hunden min jobber for å gjøre meg glad". Det er det jeg syns er negativt med "Full kontroll!" - av det jeg har lest hittil fremstiller boka hunden som noe som jobber for leder'n og bare leder'n. Dette er noe jeg overhodet ikke tror på. Derfor syns jeg ikke "Full kontroll" er en bra bok - og jeg tviler på at det vil endre seg etter at jeg har lest ferdig boka, hvis jeg skal telle med det jeg har skumlest også.

Dog kan det hende at jeg vil finne et par småting her og der som forsåvidt er helt ok, sånn som f.eks. hvordan du skal få valpen stueren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns boken er "bra" jeg, GN har absolutt oppnådd målet med den!

-Lettlest

-Humoristisk

-Lettfattelig

men likevel med et innhold folk har nytte av. Må huske at hovedvekten av norske hundeeiere vet hva læringsprinsippene er, enda mindre hva de går ut på og hvordan de brukes. Som en bok skrevet for den jevne eier er den super! (og det er jo også disse som er treffgruppen går jeg ut fra)

Selvom det ikke står svart på hvitt om læringslover osv er det jo ikke noe problem å oversette i hodet når man leser, jeg har i hvert fall ikke hatt det problemet.

Har btw bestilt Nye Du Er Sjefen nå, spent på hvordan den er i forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest boken Full kontroll av Geir Nordenstam. Og jeg vil bare anbefale alle som ikke har lest denne boken til å lese den. Jeg skulle ønske jeg hadde lest den før jeg fikk valp' date=' så derfor anbefaler jeg den spesiellt til alle valpeeirere. :) Veldig mye bra der, og jeg føler også mye av det han føler og sier. Har gjort det selv sånn opp gjennom tiden, men noen par småting der er jeg litt uenig i. :wink: Ellers var boken flott skrevet. informativ og har fine beskrivelse på hvordan man lærer inn diverse. Så jeg anbefaler boken. :P[/quote']

Om man forholder seg til læringslovne slik vi alle er nødt til å gjøre..så er det lett å arrestere denne boken. Spørsmålet er om forfatteren kjenner til disse lovene? Selv om man tar utgangspunkt i etologi (læren om dyrs atferd i deres naturlige miljø) så er egentlig ikke hunden(les ulven) i sitt naturlige miljø om man skal brukle ren etologi som en treningsmal. Selv i villeste skauen gjelder læringslover. En absolutt uslåelig kombinasjon av bøker er: "Ikke skyt hunden" (Karen Pryor), Veien til en "Bra kar" (Merete Andersen) og "Læringspsykologi" (Frode Svartdal og Magne Arve Flaten).

Er får man vite det som er verd å vite angående læring. Alt annet er bare synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du sier jeg ikke klarer å se en sak fra to sider!?

Jeg begrunner i alle fall hvorfor jeg ikke liker "Full kontroll"

er sikkert noe som er "greit" i den, men den fremstiller hunden som en hjernedød sak som bare er ute etter mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hvertfall "ikke skyt hunden" er en av de mest idiotiske bøkene jeg har lest.

er sikkert noe som er "greit" i den, men den fremstiller hunden som en hjernedød sak som bare er ute etter mat.

Den fremstiller vel i så fall alt og alle som hjernedøde saker (for å bruke dine ord), en god del av eksemplene i den er læringsprinsippene brukt på mennesker?!

Var den boken som først klarte å sette ord på dette og hist i hodet mitt og klarte nyansere og som lærte meg at det finnes en forskjell på klikkere og "klikkere"/foringsautomater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here it goes again :roll:

Det blir lett slik når du kun legger fram hva du syns uten å begrunne hvorfor du syns det. Det går ikke an å bruke enbart synsing i en debatt egentlig. Man er nesten nødt til å forholde seg til observerbare fakta og det som er ferdig definert av vitenskapen. En gylden regel...når du påstår noe, så må du også kunne begrunne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir lett slik når du kun legger fram hva du syns uten å begrunne hvorfor du syns det. Det går ikke an å bruke enbart synsing i en debatt egentlig. Man er nesten nødt til å forholde seg til observerbare fakta og det som er ferdig definert av vitenskapen. En gylden regel...når du påstår noe, så må du også kunne begrunne det.

jeg begrunner det med at jeg tror ikke på at hunden er så hjernedød som dere skal ha det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste full kontroll når jeg var "liten"..(12-13 år) Likte den kjempegodt og gjenga innholdet til gammer`n jeg trente hester hos..han er i tillegg hundedommer og jaktinstruktør.Fikk klar beskjed av han at hvis jeg begynnte sånn med hans dyr var jeg ikke velkommen på stallen hans mer...Han hadde lest litt om G.N i avisene og det var det latterligste han hadde lest (dette var på den tiden G.N var i alle aviser hele tiden..)

Nå dreiv vi å tok inn problemtravere (les:nervøse hester)fra andre staller så det gikk i "myke" metoder hele veien..

Boken ga jeg tilbake til min tante (om er Nordenstammer fortsatt ).

I den senere tid har jeg bare lest litt i den og det jeg leste var jeg nå uenig i :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...