Gå til innhold
Hundesonen.no

Redd for hund kurs? :P


Caro
 Share

Recommended Posts

Heei, i dag kom jeg og min samboer på en liten idè og lurer på om dere her syns dette er heeelt tullete og domt, eller kanskje litt greit?? :P

Saken er det att rundt her vi bor er det like mange mennesker som er LIVREDDE hunder som det er hunder og mange hunder her omkring kan ofte løpe løst på veier osv så dette passer ikke helt sammen.

Naboen her har barn og 2 av dem er så redde hunder att de løper inn i huset hvis de ser en hund passere i bånd (til og med små dachs valper....) å dette må jo selfølgelig være vont for disse barna som er rundt 7 - 12 år gamle, men det som er verre er måten de oppfører seg på rundt hunder. De ni stirrer hundene i øynene mens de småløper/spurter unna, eller så stivner de helt til...men dette er jo ikke barna (eller voksne) sin feil fordi de vet ikke hva de ellers skal gjøre, men slik de gjør det nå kan skade dem hvis de treffer rett hund.

SÅ DA kom vi på: Hva om vi (og en hundetrener med litt kurs bakgrunn osv) arrangerte ett

"redd for hunder??" kurs! :D Altså da tenkte vi en helg der vi hadde en dag teori om hva man burde gjøre og ikke gjøre hvis man treffer en løs hund eller noe sånt, ikke stirr bare overse osv og da hvis kursdeltakere vill så tar vi siste dagen og hilser på en hund og praktiserer det de har lært....! :D

Der folk generelt kan lære om hunder og deres adferd kanskje vi kan forhindre noen stygge ulykker i fremtiden??? :)

Hva tror dere??

Det ser kanskje litt tynt ut akk nå, men det er fordi vi kom på dette i dag så har ikke lagt noen store planer enda...tenkte det kanskje var kjekt å høre andre hunde menneskers mening om dette også! :)

Kursene tenker jeg også å legge opp slik att andre som vill lære mer om hunder kan komme også, men som sagt jeg bare tenker på dette enda. :)

EDIT: finnes dette alt forresten?? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en god idé (og jeg aner ikke om det finnes fra før), men jeg lurer på om folk faktisk vil komme? Jeg har et par venninner som absolutt ikke er glad i hunder, og de gir klart uttrykk for at de ikke har lyst til å gjøre noe med det heller.. Veldig synd selvfølgelig, men det er jo deres valg.. :icon_confused:

Så ja, jeg er usikker på om folk vil delta - spesielt om det koster penger. Hadde det vært et helt åpent og gratis kurs så kan det jo hende at det hadde dukket opp en del, men det er bare min magefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har møtt flere som er redd hund men som er interessert i å lære å takle det. Tante har gått fra å være redd hunder til å like naboens "supersøte doodle" og hun digger Kovu fordi han er så pen. :P Etter å ha gått en del tur med nevnte doodle med og uten eier, tok hun Kovu på strak arm i jula. Det samme med svogeren min som bare var litt ukomfortabel med hund, men som nå gjerne er med på turer med våre (og eventuelle passehunder :P ) og håndterer dem fint inne.

En gang møtte jeg faktisk en på bussen også, som fortalte at hun hadde hundeskrekk, men var blitt litt bedre etter at datteren fikk seg hund. Denne damen kom og satte seg ved siden av meg og Odin "fordi han var så søt". Tror nok Kovu hadde skremt henne litt mer. :P

Jeg innbiller meg at det finnes "hundeskrekk-kurs" allerede, men det skader jo uansett ikke å prøve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har tenkt det vi også. Men hvis det gjelder barn da så kan det jo hende att foreldrene er interiserte i att ungene lærer seg om en trygg måte å omgås hunder på..kanskje?? :) Men vi mener jo ikke att vi skal få folk til å elske hunder eller noe slik da :P

Det høres jo ut som en god idé (og jeg aner ikke om det finnes fra før), men jeg lurer på om folk faktisk vil komme? Jeg har et par venninner som absolutt ikke er glad i hunder, og de gir klart uttrykk for at de ikke har lyst til å gjøre noe med det heller.. Veldig synd selvfølgelig, men det er jo deres valg.. :icon_confused:

Så ja, jeg er usikker på om folk vil delta - spesielt om det koster penger. Hadde det vært et helt åpent og gratis kurs så kan det jo hende at det hadde dukket opp en del, men det er bare min magefølelse.

sant...men vi kommer nok ikke til å ta noe betalt, dette er noe vi vill gjøre kun for å hjelpe de som vill ha hjelp. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursholder bør isåfall han kunnskap om fobisk angst og eksponeringstrening da..? Holder jo ikke å lære om hunder hvis man har en irrasjonell frykt for dem.

OH der sa du kanskje noe...hmmm så burde da i såfall få med noen som har litt peiling på sånt. Takk for det! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo sånnt for de som er redd for edderkopper.

Selv om jeg personlig heller forblir redd for de enn å eksponeres for de :P

Så hvorfor ikke...

Men min eldste har vært en sånn en for å si det sånn.

Hun HYLTE om en hund var 20meter unna hun.

Og frykten var så stor på hun, at en hvilken som helst person tror jeg ikke ville klare og få hun til og forstå at "Nei det er ikke farlig"

Vi kjøpte en valp vi da, og etter hun hadde sitti i sofaen i en uke, nekta å gå på gulvet og var LIVREDD for denne hvite dotten som løp rundt på gulvet og brydde seg nada om den livredde 4åringen oppi sofaen. Så trodde vi at vi hadde driti oss ut, men plutselig en dag så var det HELT greit :D Men hun har fortsatt frykt for større hunder da. Og litt villtre hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo sånnt for de som er redd for edderkopper.

Selv om jeg personlig heller forblir redd for de enn å eksponeres for de :P

Så hvorfor ikke...

Men min eldste har vært en sånn en for å si det sånn.

Hun HYLTE om en hund var 20meter unna hun.

Og frykten var så stor på hun, at en hvilken som helst person tror jeg ikke ville klare og få hun til og forstå at "Nei det er ikke farlig"

Vi kjøpte en valp vi da, og etter hun hadde sitti i sofaen i en uke, nekta å gå på gulvet og var LIVREDD for denne hvite dotten som løp rundt på gulvet og brydde seg nada om den livredde 4åringen oppi sofaen. Så trodde vi at vi hadde driti oss ut, men plutselig en dag så var det HELT greit :D Men hun har fortsatt frykt for større hunder da. Og litt villtre hunder.

Det finnes jo sånnt for de som er redd for edderkopper.

Selv om jeg personlig heller forblir redd for de enn å eksponeres for de :P

Så hvorfor ikke...

Men min eldste har vært en sånn en for å si det sånn.

Hun HYLTE om en hund var 20meter unna hun.

Og frykten var så stor på hun, at en hvilken som helst person tror jeg ikke ville klare og få hun til og forstå at "Nei det er ikke farlig"

Vi kjøpte en valp vi da, og etter hun hadde sitti i sofaen i en uke, nekta å gå på gulvet og var LIVREDD for denne hvite dotten som løp rundt på gulvet og brydde seg nada om den livredde 4åringen oppi sofaen. Så trodde vi at vi hadde driti oss ut, men plutselig en dag så var det HELT greit :D Men hun har fortsatt frykt for større hunder da. Og litt villtre hunder.

Hehe det er på samme måten samboeren min blei vandt til hund også.......vi har tenkt på å foreslå dette til naboene våre, men dilemma der er vell att ene sønnen er allergisk mot nesten alt og foreldrene er også redd hunder....:/

Mange her i bygda er jo redde hunder pga att en ung gutt blei angrepet av en flokk utsulta hunder for ca 10 år siden (tror jeg) gutten blei desverre spist levende..det som forundrer meg mest er det att faren til denne gutten ikke er sur på hundene eller andre hunder (er oppdretter av dachs og har ENDEL gode stammer der) han har nok fornuft til å være sinna på eieren (sinnsjuk dame som hadde 8 husky hunde som hun ikke fòra så de gikk på jakt selv for å si det sånn....)...trist historie...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange er redd for den hunderasen men ikke den o.s.v Kurset må vel aventeres i avisa og hvor mye skal det egentlig koste.

ja det er sant, kommer nok til å være gratis også ja vi vill i såfall aventere i aviser, henge opp "flyers" i lokal butikker, tavler osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kompetanse har dere til å holde kurs?

hundeeier og MEGET hundeinteriserte! :P ellers 0, derfor vill vi da selfølgelig ha med en eller to personer som har hundeinstruktør kurs osv...kjenner noen som helt sikker ville ha vært med og de har ganske mange forskjellige godkjenninger på diverse og holder mange kurs selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei idé, forsåvidt.. Men har dere tenkt på hvordan dere kommer til å gjøre om en person får panikkanfall? Eller om en hund faktisk gjør et utfall som skremmer en som er der? Kan dere noe som helst om angst hos mennesker og hvordan en skal håndtere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

hundeeier og MEGET hundeinteriserte! :P ellers 0, derfor vill vi da selfølgelig ha med en eller to personer som har hundeinstruktør kurs osv...kjenner noen som helt sikker ville ha vært med og de har ganske mange forskjellige godkjenninger på diverse og holder mange kurs selv. :)

Nå er jeg sikkert veldig kjip og lite hyggelig, men hvis det er kompetansen deres så syns jeg dere skal overlate denne type kurs til de som faktisk har kompetanse til å holde kurs.

Jeg er kjempeintressert i biler, men jeg blir ikke rallysjåfør av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei idé, forsåvidt.. Men har dere tenkt på hvordan dere kommer til å gjøre om en person får panikkanfall? Eller om en hund faktisk gjør et utfall som skremmer en som er der? Kan dere noe som helst om angst hos mennesker og hvordan en skal håndtere dette?

Nei det har vi ikke, men vi har jo heller ikke tenkt å ha med hunder der, i hvertfal ikke i starten...vi kommer nok til å bare holde det teoretis og kanskje i samarbeid med "proffosjonell" hundetrener ta med en hund og la de som vill, møte den...er fortsatt under betenkning den delen.... :) Er så usikker, er det best med eller uten hund liksom.... :P Men får se! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har vi ikke, men vi har jo heller ikke tenkt å ha med hunder der, i hvertfal ikke i starten...vi kommer nok til å bare holde det teoretis og kanskje i samarbeid med "proffosjonell" hundetrener ta med en hund og la de som vill, møte den...er fortsatt under betenkning den delen.... :) Er så usikker, er det best med eller uten hund liksom.... :P Men får se! ;)

Nå er jeg sikkert veldig kjip og lite hyggelig, men hvis det er kompetansen deres så syns jeg dere skal overlate denne type kurs til de som faktisk har kompetanse til å holde kurs.

Jeg er kjempeintressert i biler, men jeg blir ikke rallysjåfør av den grunn..

hehe neida. :) skjønner hva du mener, derfor vill jo vi bare "arrangere" kurset og la en med kompetanse "holde det" da.

Jeg får en eller to instruktører til å forberede ett foredra eller noe om tema også er bare jeg "assistent" som holder lokale/plass og informerer folk om kurset. :) Vi vet jo det att vi selv ikke kunne holdt dette kurset alene med den lille erfaringen vi har nå, men hvis vi klarer å arrangere dette og kanskje lære litt så ser jeg på det som positivt jeg da. :) ++ er ingen her i området som har kommet på dette, å hvis ikke vi gjør det, så kommer vi nok til å tipse hundeklubben eller andre hundetrenere! ;)

EDIT: PS jeg vet jeg har dobbelt posta IGJEN! men er helt elendig på detta her....:S Sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie inn instruktører og humdetrenere? Hvorfor det? Fobi mot hund har svært lite med hund å gjøre, men alt å gjøre med fobier og hemmende frykt. Om dere skal gjennomføre dette så må dere leie inn fagfolk innen psykologien, ikke hundetrening.

Jeg tror også dere må ta betalt. Dere må tross alt i det minste dekke utgifter, og de kan bli vesentlige avhengig av hvor mye dere ønsker å legge i det.

Det er mye å tenke på om man skal arrangere kurs, dessverre er det ikke nok med gode intensjoner. Som jo er synd, for det er tydelig her at hjertet er på riktig plass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tanken er forsåvidt god, men dette er ikke noe hverken en som bare er interessert i hund eller en hundeinstruktør bør gi seg ut på. Skal dette gjennomføres må det være noen som har utdanning innen psykiatri med erfaring innen behandling av redsler og forbier. Det må gjerne være en erfaren hundeperson og instruktør der også, som kan fortelle om hunder, deres språk og hvorfor de handler som de handler, men hovedgreia her er behandling av mennesker, og skal man arrangere kurs innen dette bør man ha folk med de rette kvalifikasjonene. Og det er ikke en hundeinstruktør og det er ikke en som bare er veldig interessert i hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her i bygda er jo redde hunder pga att en ung gutt blei angrepet av en flokk utsulta hunder for ca 10 år siden (tror jeg) gutten blei desverre spist levende..det som forundrer meg mest er det att faren til denne gutten ikke er sur på hundene eller andre hunder (er oppdretter av dachs og har ENDEL gode stammer der) han har nok fornuft til å være sinna på eieren (sinnsjuk dame som hadde 8 husky hunde som hun ikke fòra så de gikk på jakt selv for å si det sånn....)...trist historie... :(

Jeg må bare legge til at jo han var "sinna" på andre hunder, derav hundeforbudet. Men ellers en trivelig kar :) Nok OT, jeg synes det er en kjempefin tanke, så lenge dere får med kvalifisert personell.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at en av hundeklubbene i Kr.sand pleide å ha sånne "kursdager" på barneskolene rundt omkring her før. De lærte ungene litt om hvordan man skal forholde seg til hunder man ikke kjenner (ikke gå bort til uten å spørre eier f.eks), og så fikk de en demonstrasjon av noen dyktige bruksfolk - finne noen som hadde gjemt seg, finne nøkler osv. Ungene fikk også hilse på hundene. Jeg synes det var en strålende idè, men det ble dessverre avsluttet fordi det ble mye vanskeligere å ha med seg hundene på skolen og sånt - såvidt jeg husker. Iallefall ble det stoppet av noen andre enn hundeklubben, de ønsket å fortsette med det de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at en av hundeklubbene i Kr.sand pleide å ha sånne "kursdager" på barneskolene rundt omkring her før. De lærte ungene litt om hvordan man skal forholde seg til hunder man ikke kjenner (ikke gå bort til uten å spørre eier f.eks), og så fikk de en demonstrasjon av noen dyktige bruksfolk - finne noen som hadde gjemt seg, finne nøkler osv. Ungene fikk også hilse på hundene. Jeg synes det var en strålende idè, men det ble dessverre avsluttet fordi det ble mye vanskeligere å ha med seg hundene på skolen og sånt - såvidt jeg husker. Iallefall ble det stoppet av noen andre enn hundeklubben, de ønsket å fortsette med det de.

Det hørtes spennende ut da! :D kanskje vi burde satse på det istede?? men da burde vi ha litt mer kunnskap sikkert så får vente noen år til jeg får tatt instruktør kurs osv osv ;)

Kjempe idee!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg vet at en av hundeklubbene i Kr.sand pleide å ha sånne "kursdager" på barneskolene rundt omkring her før. De lærte ungene litt om hvordan man skal forholde seg til hunder man ikke kjenner (ikke gå bort til uten å spørre eier f.eks), og så fikk de en demonstrasjon av noen dyktige bruksfolk - finne noen som hadde gjemt seg, finne nøkler osv. Ungene fikk også hilse på hundene. Jeg synes det var en strålende idè, men det ble dessverre avsluttet fordi det ble mye vanskeligere å ha med seg hundene på skolen og sånt - såvidt jeg husker. Iallefall ble det stoppet av noen andre enn hundeklubben, de ønsket å fortsette med det de.

Sikkert noe allergi eller redsel eller økonomi. Men hadde det ikke gått ann å lage noe sant ute der det er åpent, da er det gjerne lettere i forhold til redsel og allerg og da vil det bare være økonomi igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...