Gå til innhold
Hundesonen.no

bjeffing og biting, og forventninger. tips?


Hege GodtAlt Nilsen
 Share

Recommended Posts

jeg er oppvokst med hund, men jeg var så liten at jeg ikke husker den gamle hunden min som valp. nå er jeg stolt eier av en flott blanding. hun er snart 4 mnd gammel, men jeg vet ikke om jeg har nok kunnskaper, har lest en del men ønsker tips fra godt hundevante, som har egne erfaringer. og ikke bare fra en faktabok.

Hva slags forventninger skal jeg ha til en 4mnd gammel hund? skal hun kunne sitt, ligg, gi labb, kom, på plass, gå fint osv. eller når skal jeg kunne forvente at hun skal kunne lære det?

Hun bjeffer når hun ser folk i vinduet, eller når noen går forbi huset. Hvordan skal jeg reagere? skal jeg kjefte? eller ?

Valper klør jo så klart i tennene en del. jeg gir henne griseøyre, og andre tyggeleker. men allikevel biter hun på faren min, og andre som kommer på besøk. og av og til prøver hun å nappe til i fjeset. noe jeg så klart ikke syntes er okey. hvordan skal jeg reagere? ta henne bort, kjefte?

Takker for tips, for jeg vet ikke helt hvordan, og ønsker vertfall ikke gjøre mange feil. slik at hun, rett ut, blir ett rent helvette som voksen. da jeg ser folk som behandler valper feil, får en ikke så god hund å håndtere senere i hundens liv :)

(Bildet er av valpen min Cleo, når hun leker med broren sin Kasper :) )

post-10926-0-71282300-1335349487_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper klør i munnen! Og det tar gjerne tid å venne dem av med å tygge på hendene til mennesker. Jeg hylte lyst hver gang Kuro tygde på mine hender og avsluttet leken - som et signal på at ÆVVE, det var VONDT. Det medførte at han skjønte at 1: Han påførte meg faktisk smerte, og 2: Når han gjorde det, ville ikke jeg leke mer. Så hvis jeg var deg, ville jeg umiddelbart avsluttet all kontakt med valpen når den bet, og oversett den i et halvt minutt eller noe sånt før jeg evt. fortsatte med leken. Da skjønner den nok raskt at dersom den prøver å bite, så skjer det ingenting gøy.

Du skal ikke forvente at valpen skal kunne noenting før du har lært den det. Vi driver med klikkertrening på Kuro, som er 6 mnd nå - og på den måten fikk vi ham til å forstå at visse atferder medførte belønning, mens andre ikke gjorde det. Så kunne vi legge navn på det. :) Altså, hvis han sto og så opp på meg - og så satte seg ned, så klikket jeg og belønnet litt vekk fra ham så han måtte reise seg for å hente den. Når han satt seg igjen, belønnet jeg igjen - og så skjønte han at hvis han satt seg, fikk han belønning. Da var det bare å si "sitt" med en gang rumpa gikk i bakken, og så skjønte han raskt at hvis jeg sier "sitt", så kan han sette seg og få belønning.

Jeg ville absolutt anbefale et valpekurs! Jeg husker fortsatt valpekurset med hunden hjemme hos mamma og pappa, men likevel gikk jeg på valpekurs da jeg fikk en helt egen hund, og det er jeg kjempeglad for. Så hvis jeg var deg, ville jeg funnet ut hvilke hundeskoler som er i nærheten, og hvilke treningsmetoder de bruker. Så ville jeg avgjort hvilken treningsmetode jeg ville bruke og meldt meg på et slikt kurs.

På valpekurs får du hjelp, rett og slett. Veiledning. Jeg slet litt med hjemme-alene-trening, og snakket med treneren på kurset om det, og sammen ble vi enige om hva som var den beste fremgangsmåten fra der vi var nå. På kurset lærte vi hvordan man lærer inn ting hunden skal kunne, og fikk øve på dette. Treneren lærte altså ikke opp hunden for oss, men vi lærte hvordan vi skal lære bort ting. Og det er akkurat det man trenger. :)

Valpen din er kjempeskjønn! Ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin hund. :)

Dra på valpekurs som Tinkie sier! Ikke bare får du trent øvelser på kurset, men du får også trent han på å forholde seg til deg selv om det er andre hunder og mennesker rundt.

Det viktigste for meg med så unge hunder er at de har en bra kontakt med meg og oppsøker meg. Så trener vi på resten senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...