Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller og aktivitet


Ramo
 Share

Recommended Posts

Det varierer fra hund til hund, men tolleren krever generelt mye trening. Med det mener jeg både fysisk og psykisk aktivitet. Lange turer (helst hver dag), og hjernetrim. Du burde iallefall drive med en hundesport, type spor/freestyle/agility, og la hunden bruke hodet. La den utfordre seg selv daglig.

Jeg ville selv ikke valgt tolleren som familiehund - er mange raser som er bedre egnet. Men det kan absolutt fungere, hvis du får en god hund og behandler den riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Tolleren egner seg som familiehund, men til en aktiv familie. Legg mye tid ned i valpen de første leveårene, da har du lagt grunnlaget for hvordan den vil være som hund i hverdagen resten av dens liv. Jeg oppfatter Tolleren som en rase hvor psykisk aktivitet er særlig viktig, men også fysisk aktivitet naturlig nok. Det å drive med en type hundesport er jo en fin måte å få brukt denne ekstra energien til noe nyttig :)

Min Toller var veldig barnevennlig og rolig i hjemmet. Fungerte godt som familiehund, siden hun ble aktivisert utenfor hjemmet :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Tolleren egner seg som familiehund, men til en aktiv familie. Legg mye tid ned i valpen de første leveårene, da har du lagt grunnlaget for hvordan den vil være som hund i hverdagen resten av dens liv. Jeg oppfatter Tolleren som en rase hvor psykisk aktivitet er særlig viktig, men også fysisk aktivitet naturlig nok. Det å drive med en type hundesport er jo en fin måte å få brukt denne ekstra energien til noe nyttig :)

Min Toller var veldig barnevennlig og rolig i hjemmet. Fungerte godt som familiehund, siden hun ble aktivisert utenfor hjemmet :)

helt enig, vi la mye jobb i han , når han var valp til 3-4 år la vi ned kjempemye arbeid i han , og det resulterte i en trygg hund som elsker barn , han er den eneste hunden mange av barna vi kjenne liker og får være sammen med :happy: :D han liker turer ,men kan også være sofagris :D han liker og holde på med hjernetrim ala "puslespill" for hunder , og agility :D han er helt perfekt! ( og litt dum :whistle: ) kunne ikke vært mere fornøyd med han! :heart:

ps:han er et matvrak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, vi la mye jobb i han , når han var valp til 3-4 år la vi ned kjempemye arbeid i han , og det resulterte i en trygg hund som elsker barn , han er den eneste hunden mange av barna vi kjenne liker og får være sammen med :happy: :D han liker turer ,men kan også være sofagris :D han liker og holde på med hjernetrim ala "puslespill" for hunder , og agility :D han er helt perfekt! ( og litt dum :whistle: ) kunne ikke vært mere fornøyd med han! :heart:

ps:han er et matvrak :P

Hadde en matvrak her hjemme også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspillene! Vi har også lest at tolleren kan være veldig reservert. Antar at dette også avhenger av trening og individuelle forskjeller, men hva er deres erfaringer med dette?

Fibi vil og skal ikke hilse på fremmede. Solo liker det heller ikke. Det var erfaringen med egne hunder. Andre tollere jeg møter, er da stort sett noen skikkelig kosemoseretrievere. Nå skal det sies at våre svært fort finner ut hvem som "hører til" og da ligger de gjerne på ryggen og byr seg fram, helst på armen i sofaen, men de hilser ikke på folk de definerer som fremmede. Fibi kan glefse, hvis folk ikke respekterer hennes svært tydelige avvisning. Det er jo dumt, men sånn er det.

Edit: Liker faktisk denne beskrivelsen, jeg. Bortsett fra det at man må være glad i å løpe. Jeg løper aldri, men det gjør hunden min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspillene! Vi har også lest at tolleren kan være veldig reservert. Antar at dette også avhenger av trening og individuelle forskjeller, men hva er deres erfaringer med dette?

Har ei tollertispe på 6 år, hun har aldri brydd seg noe særlig om fremmede, noe jeg synes er veldig greit. Mennesker hun kjenner, blir hun veldig glad for å treffe. Slik har hun alltid vært.

Kan vel legge til at vi ikke driver aktivt med noen sport, men vi trener lydighet innimellom, triks og hun elsker å søke etter ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en toller på snart 1 år nå, en aktiv og glad hund!

Litchi, fungerer flott som en familiehund. Hun og toåringen er bestevenner, og Litchi som ellers kan være litt herjete, er kjemperolig med barn. Toåringen kan gjøre absolutt alt med hun uten at hun bryr seg :innocent: Litchi koser seg med å være sammen med oss og venner seg kjempe fort til hvem som passer henne. Glad i absolutt alle :P

Hun trenger jo selfølgelig aktivitet, vi trener klikkertrening, hun får løpe løst i skogen og får lange turer, men likvel klarer hun helt fint en dag eller to uten så mye aktivitet. Hun trives selvfølgelig best med å få aktivitet hver dag, men for hun kan det være no

Jeg tror vi har vært veldig heldig med Litchi, for jeg føler det er veldig mye forskjellig innenfor rasen. Hun elsker absolutt alle mennesker, kan være litt usikker på nye hunder, men hun bare unnerkaster seg de.

Tolleren er en fantastisk hund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...