Gå til innhold
Hundesonen.no

Vokter bilen, er det mulig å trene på


lucy
 Share

Recommended Posts

Jeg har hatt en lånebil noen uker nå, som jeg også skal ha en stund fremover, og har oppdaget at pelsen vokter (bjeffer skikkelig sinnabjeffing på folk som er i noenlunde naerhet av bilen) på bilen når han er der alene. Jeg hadde bil første halvannet året jeg hadde han, og han er vant med og glad i å kjøre bil, så nå når jeg har hatt bil igjen har jeg tatt han med meg overalt så lenge han ikke må vaere veldig lenge alene i bilen. Jeg undrer meg litt over om dette faktisk har blitt verre på de ukene jeg har hatt bil, eller om jeg bare ikke har hatt anledninger til å legge merke til det tidligere.

Har ikke lagt merke til at han voktet på bilen da jeg hadde bil før, eneste er en gang jeg var på runderingskurs; en av de andre kursdeltagerene skulle hente noe i bilen sin, så jeg ba hun ta med noe fra bilen min som jeg hadde glemt. Hun kom tilbake uten det jeg hadde bedt hun ta med, pga da hun hadde lent seg mot bilen for å se inn vinduet hadde pelsen hisset seg såpass at hun ikke turde åpne bilen (pelsen var løs i baksetet). Jeg tenkte som så at han bare hadde reagert pga hun lente ansiktet mot bilen og så inn, men nå reagerer han altså på folk som bare går forbi.

Så (endelig) til det jeg lurer på; er dette noe som kan trenes på, og i så fall hvordan bør jeg gå frem.. Har jo en plan om å kjøpe meg bil igjen en gang, og har også lyst til å kunne ta med pelsen rundtomkring når jeg har lånebil, men det er jo ikke noe poeng i om han bare sitter og stresser og vokter og utagerer.. Og; bør jeg unngå å ha han med i bilen nå, om han må sitte der alene, altså om det vil eskalere..

Noen som har noen tanker rundt dette..

(spørsmålstegnknappen virker ikke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(spørsmålstegnknappen virker ikke..)

Har du talltastatur på pc'en din? I så fall holder du bare nede ALT-tasten og taster så tallet 63. Da popper det opp et spørsmålstegn! :) (ALT-tasten er den rett til venstre for space bar, altså den lange mellomromstasten)

TEST: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du talltastatur på pc'en din? I så fall holder du bare nede ALT-tasten og taster så tallet 63. Da popper det opp et spørsmålstegn! :) (ALT-tasten er den rett til venstre for space bar, altså den lange mellomromstasten)

TEST: ?

Takk for tipset, men 6-tallet på talltastaturet virker ikke.. Har sølt på den delen av tastaturet, sa bl.a ae, backspace, spm.tegn og deler av talltastaturet virker ikke.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vokter hunden når du er i bilen sammen med den? For da kan du jo være i bilen sammen med den, lage en situasjon hvor noen kommer bort til bilen, og få avleda eller korrigert når den vokter. men det kan jo hende det har null effekt når hunden er alene igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så (endelig) til det jeg lurer på; er dette noe som kan trenes på, og i så fall hvordan bør jeg gå frem.. Har jo en plan om å kjøpe meg bil igjen en gang, og har også lyst til å kunne ta med pelsen rundtomkring når jeg har lånebil, men det er jo ikke noe poeng i om han bare sitter og stresser og vokter og utagerer.. Og; bør jeg unngå å ha han med i bilen nå, om han må sitte der alene, altså om det vil eskalere..

Men vet du om han sitter og stresser? Jeg har også hund som passer på bilen, men han er ikke stressa der. Han kjefter hvis det går hunder forbi nærme og kunne sikkert også kjefta når folk oppfører seg på en "unormal" måte. Han passer på bilen, men er ikke spesielt stressa når han gjør det.

Hvordan oppfører han seg hvis du parkerer ved et kjøpesenter? Altså med masse folk som går rundt omkring? Hadde det vært mulig å begynt å trene der, for så å parkere på steder med mindre folk?

Ellers så har jeg ingen flere tips utover det jma sier. Det er vanskelig å trene på noe når du ikke er der. Det kan også være problematisk å korrigere hvis han vokter pga at han er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning kan jo være å dekke utsikten hans? Omdet er mulig? :-)

Ellers så kan du kanskje skape noen positive assosiasjoner når det passerer folk? Om han reagerer litt når du sitter i bilen? Ros og belønn han hver gang det passerer folk, og etterhvert om det blir bedre så kan du avtale med noen at de går forbi og putter noe godt inn vinduet hver gang de passerer :-) en liten glipe på vindu bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

:)Kine: Nei, jeg tror ikke egentlig han sitter og stresser. Han trives veldig godt i bilen, er jo nettopp derfor jeg heller vil ta han med rundt om, enn å la han sitte hjemme. Tenkte som så at om det går mye folk forbi, så må det jo til slutt bli ganske stress da, om han skal bli helt idiot hver gang noen naermer seg.

Men nå har jeg hatt en liten "aha"-opplevelse; jeg var på butikken med hunden i bilen i går, og stod litt og studerte hunden etter jeg hadde handlet. Da gikk det flere ganger folk forbi, også veldig naert (folk som skulle inn og ut av bilen ved siden av), og fjotten satt pent og pyntelig og glodde i stillhet. Da la jeg merke til at samtlige av disse "ignorerte" pelsen/bilen, dvs ingen så på bilen/pelsen, men var opptatt av andre ting. De to gangene jeg i det siste har lagt merke til at han har reagert kraftig i bilen har til felles at de som har gått forbi har glodd på pelsen.. En gang da jeg var i bilen; en mann gikk forbi helt oppi bakruten og så samtidig på pelsen. Andre gangen var min mor i bilen, som var parkert utenfor leiligheten min, og en gutt skulle hente post i postkassestativet som stod naert til bakruten. Min mor fortalte at gutten niglodde på pelsen.. Om han bare reagerer på folk som glor/viser interesse for bilen, er jo det forsåvidt greit det.

Men jeg skal ha i bakhodet å evt dekke til utsikten om han skal stå et sted med mye trafikk rundt bilen, ellers så er jo nettopp et å glo ut noe av det han liker best med bilen, tror jeg, så vil ikke ta fra han det om det ikke er nødvendig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...