Gå til innhold
Hundesonen.no

Tova pels under magen


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Bikkja mi har lang pels og jeg børster henne ved behov, men under på magen så tover pelsen seg og det blir en klump med pels ol. Jeg har prøvd å børste henne under magen men det har ikke funka godt nok siden det tover seg der med en gang. Går det ann å barbere henne på magen? Hva med puppene da? Eller må dyrlegen gjøre det? Hundefrisør?

Hvordan får jeg de tuggene vekk? Jeg har prøvd å klippe litt med saks men bikkja er så hyper og jeg er redd å klippe feil. Tugger og klumper i pelsen er vanligst under magen på hunden min siden det er alltid der det kommer størst klumper og tugger av pels som ser helt tova ut. Resten av pelsen hennes er helt fin og vanlig og ingen klumper eller tugger eller tova.

Det er ekstra ille nå når snøen smelta og bikkja digger å rulle seg med magen ned og å bade på hver sølepytt og å dra magen bortover gress ol. Hun ruller og legger seg ned kun med magen. Øverst på ryggen og halen og hodet er hun helt ren. Men på bein og under mage er det skitt men må ta henne i dusjen etter skitt. Kan man dusje eller bade henne for mye? Tenkte på tørr hud og sånn pga. shampoo og balsam ol. Har hundeshampoo og hundebalsam da :)

Nå er tuggene på magen bare blitt værre og værre og jeg ser at jeg ikke får det til helt selv så trenger hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har erfaring og en vilter hund itillegg ville jeg ha latt en hundefrisør ta det første gangen for å få renska opp under der, så kjøpe en barbermaskin selv og øve deg mens pelsen hennes var kort :) ja, en barberhøvel kan skade puppene, men en barbermaskin med et langt skjær (? snakker ikke fagspråk desverre :lol: ) er nok bedre for deg som nybegynner. Husk å ta det så snart som overhode mulig, da det lugger og er ekstremt ubehageli for hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er langt mer skummelt å klippe med saks på en vilter hund, enn å bruke klippemaskin. På en klippemaskin kan du velge hvor nære huden maskinen klipper (ved å velge lengde på skjær), mens med en saks er det fort gjort å klippe for nære. Jeg klipper selv min hund med maskin på magen og frem til forbena siden det lett blir floker spes i "armhulene" ved selebruk. Jeg har aldri klippet i brystvortene til en hund, men det er veldig greit å være to siden det er lettere å klippe om hunden står på to ben - da ser du mye lettere hvor du klipper.

Jeg synes du burde la en hundefrisør klippe hundene din for deg og heller spørre om du kan se på og lære for så å kjøpe deg en klipper selv. Floker på mage og antagelig ved forbena kan gjøre vondt for hunden din når hun beveger seg siden flokene drar i huden.

Du skriver ikke hvor ofte du vasker hunden din med shampo og balsam, så det er ikke lett å svare på om det er for ofte. Det du kan prøve er å bytte shampo/balsam merke, hvis du opplever at pelsen lettere blir flokete etter bading eller at pelsen ikke er lett å gre ut selv om du bruker balsam. Noen shampo/balsam merker inneholder mye silikon og det kan skape "build up" i pelsen slik at pelsen lettere floker etter bad. Om det skjer er det lurt å bytte merke eller kjøpe renseshampo (CC Clean start, Dogstuff Cleaner osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke en oppdretter som kan hjelpe deg med pelsstell og forklare hvordan dette skal gjøres på din rase?

Egentlig er det ganske enkelt: Blir det floker børster man for sjelden og for dårlig. På en rase med slik pels som din er det antakelig nødvendig med daglig børsting og kamming spesielt på utsatte steder der det lett danner seg floker. Hun er vel også i en alder der pelsen går fra valpepels til voksen, og da ER det krevende å holde den flokefri.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en bra hundefrisør i drammensområdet? :)

Er det sånn maskin? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164929787 eller http://www.jula.no/dyretrimmer-809026 ?

Eller kan man også bruke sånne maskiner som man bruker på mennesker som kanskje er litt billigere?

Denne? http://www.jula.no/hundetrimmersett-809024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en bra hundefrisør i drammensområdet? :)

Er det sånn maskin? http://www.clasohlso...px?id=164929787 eller http://www.jula.no/dyretrimmer-809026 ?

Eller kan man også bruke sånne maskiner som man bruker på mennesker som kanskje er litt billigere?

Denne? http://www.jula.no/h...mmersett-809024

Aner ikke hvor bra hun er men, her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd forskjellige klippemaskiner på beardiser - og jeg kan nærmest garantere at sånne billige greier vil ikke klippe ett eneste hundehår.. Jo, kanskje, hvis hunden er helt ren og flokefri - men greia er vel det akkurat motsatte..

Mine har nok ca samme pels som din - og det som funker best er å bruke en flokeskjærer eller karde under magen/på brystkassen.

Men det er myye lettere å børste en ren pels - så et skikkelig bad og masse balsam først er nok lurt. Jeg synes at man bør unngå klipping så mye som mulig - da det ofte blir minst like mye jobb når det vokser ut igjen såpass kjapt..

Ikke bruk shampo for sånne dagligdags skylling etter turer - kun vann og evt. litt balsam, på problemområder.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du kam? Er det store flak kan du kjøpe natusan kids balsamspray i butikk å dusje på før du legger kammen på skrå å drar ut flokene. At hundene er våt på magen kan gjøre at pelsen floker seg mer.

Oster er et supert merke på klipprmarskin. Mange maskiner er billigere men ikke vil ta hunde pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...