Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte til en liten leilighet med stor hund?


tm100008
 Share

Recommended Posts

Jeg vil tilbake til byen, både av praktiske grunner og for å redusere på all reisetid. For meg er det også snakk om trivsel ut fra livssituasjonen min per i dag.

Jeg bor nå veldig fint for hunden sin del. Noen minutter unna en lysløype, en kjekk hage med friareal rundt, litt størrelse på leiligheten slik at hunden kan variere litt inne...

Jeg har vært å sett litt på utvalget til min studentprisklasse (og med hund på flyttelasset begrenser det seg selv) og det ser ut til at jeg nå kan få en liten leilighet midt i Mekka, men da blir altså bosituasjonen redusert til en bygård, men null uteplass og ett eneste svært oppholdsrom for hunden sin del. Jeg ser at leiligheten i seg selv er et kupp, så jeg må nesten vurdere det.

Joda, vi er aktive ute og inne er det hygge. Men vil en stor hund trives med å bo så lite da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten leilighet er ikke noe problem med stor hund vel..

Selv bor jeg på 34 kvadratmeter i dag, og har to hunder (greit, staffene er små..)

Tidligere bodde jeg på ca 10kvm med en staff.

Hunden vil nok trives godt så lenge eieren trives :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har hatt hund som har flyttet fra rekkehus og han kunne disponere to etasjer til leilighet i firemansbolig(den ble i grunnen veldig varm) i antall kvm var den mindre til et gammelt hus på landet som var på 55 kvm. Og hunden trivdes best på landet hvor han lå ute hele dagen jeg var på jobb. Men her trives jeg utrolig godt selv. Tror hunden trives der hjemmet er og du trives jeg. Det som er viktig er jo at det ikke blir for varmt i leiligheten mens du er borte. Og det blir flere bandturer i byen, men en treffer mer forskjellig i byen enn på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er lite da? 20kvm? 40 kvm? 60kvm?

På den lille leiligheten jeg ser på nå blir selve oppholdsrommet omtrent 25 kvm, med kjøkken/bad utenom (eget det også, men ikke plass hunden oppholder seg)

Jeg kan også velge et hundevennelig bokollektiv, hvor selve rommet er 20-25kvm, men da kan har man fellesarealene som blir variasjon når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på inneareal tror jeg ikke har noe å si for hunden, så lenge det ikke er snakk om bur. Har hunden mulighet til å flytte på seg, reise seg, tusle for å hente vann, strekke seg, og velge forskjellige liggeplass/posisjoner tror jeg det er helt greit.

Det er jo den faktiske aktiviseringen av hunden som spiller noen rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tilbake til byen, både av praktiske grunner og for å redusere på all reisetid. For meg er det også snakk om trivsel ut fra livssituasjonen min per i dag.

Jeg bor nå veldig fint for hunden sin del. Noen minutter unna en lysløype, en kjekk hage med friareal rundt, litt størrelse på leiligheten slik at hunden kan variere litt inne...

Jeg har vært å sett litt på utvalget til min studentprisklasse (og med hund på flyttelasset begrenser det seg selv) og det ser ut til at jeg nå kan få en liten leilighet midt i Mekka, men da blir altså bosituasjonen redusert til en bygård, men null uteplass og ett eneste svært oppholdsrom for hunden sin del. Jeg ser at leiligheten i seg selv er et kupp, så jeg må nesten vurdere det.

Joda, vi er aktive ute og inne er det hygge. Men vil en stor hund trives med å bo så lite da?

Hunden din bryr seg GARANTERT ikke om hverken størrelsen på leiligheten, fargen på tapetet, gatenummer eller utsikten!

Den bryr seg om å være med flokken sin, få dekket behov for mat, mosjon og trygghet!

(Uansett, leiligheten er antagelig større en et vanlig hundebur som så mange bikkjer tilbringer store deler av livet i - så du kan ha verdens beste samvittighet ;) )

Lykke til og gratulerer med ny bolig!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip bor vel på ca samme størrelse i Trondheim sentrum med to grander og en katt. Så lenge man er aktiv nok med hunden ute så spiller ikke inneplassen så stor rolle tror jeg :)

17m2, dette inkluderer bad og kjøkken... Og begge er vokst opp i enebolig med hage, Oabba skikkelig på landet i tillegg, nå bor vi midt i midtbyen. Det går så fint atte, husk bare å utnytte vegglengden helt opp til taket, og mye er gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg vil komme med er at det er lurt å sjekke hvor mye det saltes i området rundt leiligheten.

Salting er jo drepen for potene.

Ja, det der har vi sluppet greit unna de plassene vi har bodd så langt. Jeg tipper salting blir noe å forholde seg til hvis det blir sentrale strøk. Tulip har inspirert meg til å sy potesokker til den store gullmedaljenen, regner med det også vil være en god hjelp. Bruker man potesokker hele vinteren som forebygging hvis det saltes ivrig? Andre ting som er kjekt å vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde to personer og en shiba på 17 kvm på Bjølsen i Oslo tidligere. Gikk finfint. Men så er shibaen på størrelse med en main coon katt også da... Vi bodde på 65 kvm med begge biskene i ett år før vi nå bor i 140 kvm villa over tre plan. Shibaen er storfornøyd med all ekstra plass! Hun elsker huset og oppholder seg overalt. Doberen bryr seg null og niks om den ekstra plassen, hun er der vi er. Punktum finale. :) Så spørsmålet er vel: hvordan er din hund? Tasser den i beina på deg eller liker den plass?

... og så er det jo bare å prøve da. Blir det mislykket er det jo bare å flytte en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd lite stort sett hele mitt hundeliv, først med to malamutter nå med en mutte og en malle. Null problem.. JEG ønsker meg hage, fordi noen ting blir litt enklere, men noe problem uten er det ikke. Jeg bruker heller ikke leiligheten som trening/aktivisering så de trenger jo ikke store plassen, bare de har en plass og ligge liksom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en hund som er vant til å være inne uansett ikke vil merke noen forskjell i ant kvadrat. Vi hadde 50kvm i den forrige leiligheten vår, men det synes vi var litt trangt med hund i tillegg - men mer for vår egen del. Nå har vi 75 og er veldig fornøyd. Men en hund som er vant til å bo på gård, være ute store deler av dagen, etc vil kanskje få det vanskeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden her bodde på landet før han flyttet til meg, som bor i en liten leilighet i sentrum! Ikke noe stress det :) Får han det han trenger i løpet av en dag, så sover han bare i hjørnet av soffan uansett :P

Men litt mer tungvint hundehold må du regne med; skal hunden ut, må du ut! den kan ikke gå løs, så skal hunden løpe, må du løpe osv :P

At hunden flyttet til meg midt i sentrum, har faktisk resultert at han har bygd 7kg ekstra med muskler, og jeg har mistet nesten 15kg med fett! Så at ting blir litt mer tungvint er vel ikke alltid like dumt ;)

Lykke til :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det der har vi sluppet greit unna de plassene vi har bodd så langt. Jeg tipper salting blir noe å forholde seg til hvis det blir sentrale strøk. Tulip har inspirert meg til å sy potesokker til den store gullmedaljenen, regner med det også vil være en god hjelp. Bruker man potesokker hele vinteren som forebygging hvis det saltes ivrig? Andre ting som er kjekt å vite?

Jeg bruker ikke potesokker på mine, vi holder oss unna saltede veier.

I praksis vil det i Oslo si at man må holde seg unna veier med gamle vedlikeholdskontrakter, en del sykkelveier (gamle vedlikeholdskontrakter..), og veier der det går mye busstrafikk (Ring 1,2, Grenseveien og en del andre steder)

Bussholdeplassene er generelt saltet latterlig mye, det ligger gjerne løst salt der til uti mai en gang.

Sykkelveinettet har de endret vedlikeholdet på en del av, så en del av de vedlikeholdes nå med strøgrus fremfor salt, men sykkelveien langs Ring3, og langs Rv. 190 er fortsatt saltet alt for mye.

Nå vet jeg ikke hvilken by du tenker på, men uansett er det en fordel å sjekke opp dette.

Jeg opplever ellers at det er dårligere forhold for meg her jeg bor nå noen minutter sykkeltur fra sentrum enn det var da jeg bodde midt i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har sett igjen og igjen og igjen (uten at alle som har hage og stort hus gjør det) er at hunde i hage og stort hus mye, mye lettere ikke får tur og ordentlig stimuli.. Det blir så lett å bare slippe hunden ut i hagen uansett hvor stor eller liten den er, og så sklir det ut og hunden får ikke skikkelig trening verken mentalt eller fysisk.

Nei, da er det MYE bedre å bo knøttlite sånn at du ikke har noe valg. Hvis ikke hunder som bor trangt får det de trenger vil du merke det med én gang ;)

Som sagt finnes det hage-folk som gir hundene sine alt de trenger, men jeg har dessverre sett flere glemte hunder i hage enn i blokk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt finnes det hage-folk som gir hundene sine alt de trenger, men jeg har dessverre sett flere glemte hunder i hage enn i blokk..

Jeg vet hva du mener, men sånn har ikke vi det. Hunden min er aldri ute alene i hagen (den er jo ikke inngjerdet), og hagen er en ekstra gode for oss :)

Men takk for støtten på at liten kåk funger fint det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering:

Det blir IKKE trist å flytte fra denne hagen og friområdet rundt nå.. Området er nemlig stappfullt i flått sannsynlig grunnet rådyrgjengen som henger ut her. Bare han tar seg en runde bak der, så må man frem med supersynet og karden :no:

Hva skal man med en hage fullt i flått? Grøss og gru. Hadde til og med en flått spaserende inne i stua her i dag, den hang sikkert fast i en fot hos meg eller dyret når vi kom inn. :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg bodde på 8 kvm hybel med en Irsk ulvehund, det fungerte helt fint. Så flyttet vi og fikk dobbelt så stor plass hele 15kvm.. Alt går, men hunden var sammen med meg 24/7 den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bodd på "liten" plass med irsk ulvehund, og det gikk helt fint. Jeg opplevde hvertfall at så lenge hun var sammen med meg så var alt greit for henne :) Det er jo uansett ikke inne i huset man gjør det meste av aktivitet med hunden, sånn i forhold til mental og fysisk stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...