Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har alt bada tre dager i år og er ofte på stranda og hunden løper løs. Men nå er det jo båndtvang og langlina synker på bunn og de andre båndene gjør det samme og jeg er redd om bikkja da fester seg i bånda når hun bader og evt. svømmer. Gjelder båndtvangen også når vi er ute i vann?

Hun kommer selvfølgelig til å være i bånd når det er midtsommer og masse folk på stranda men sånn som det er nå så er det ingen folk der og bader på denne tida på året. :P Må hun også være i bånd hele tiden mens hun er på stranda også? Denne stranda er litt skog men samtidig er det aldri noen ville dyr der. Er mere som ett sted med berg overalt og noen få trær og langt fra veien og sånn.

Bikkja mi har null jaktinstinkt og er veldig vant med andre smådyr da jeg også har to kaniner, to rotter og elve marsvin og bikkja nusser og sleiker på de dyra og er så snill atte :)

Skrevet

Båndtvangen gjeller vel over alt, også i vann (uavhengig om bikkja er grei eller ikke). Kjøp en lettere line ;)

Guest Kåre Lise
Skrevet

Bikkja mi har null jaktinstinkt

Mange som har trodd det. :no:

En hund uten jaktinstinkt er en død hund.

Skrevet

Mine er løse når de bader, får panikk om jeg glemmer å ta av halsbånd og sele til og med.. De kan sette seg fast i greiner og steiner som ligger under vann som ikke vi ser.

Jeg har også såppass kontroll at selv om det er folk ved elva (eller stranden) så forstyrrer ikke hunden min noen, og når hun svømmer svømmer hun alltid etter noe jeg kaster (og merker ikke så veldig mye annet :P). Fugler etc. kan jeg stoppe henne fra å løpe etter, og elg har hun møtt før og hatt et litt uheldig møte med dem så de bjeffer hun bare på på avstand og tør ikke nærme seg de. Også her er hun lett å kontrollere. (dette er da aussien! Den lille terrier-rotta må være i bånd imens, og er bare løs mens hun er i vannet om det er folk og fugler rundt, for hun løper etter og er ikke mulig å stoppe.. Hun har jaget mange kråker for å si det sånn.)

Om man har kontroll så ha hundene løse mens de bader, ellers vil jeg foreslå å bruke et langt vanlig kobbel (5+ m) og halsbånd og gå i vannet sammen med hunden mens den svømmer slik at man lar den svømme og alikevel har den koblet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...