Gå til innhold
Hundesonen.no

Lastebilsjåfør


laikamor
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har egentlig tenkt på at jeg vil utdanne meg som veterinær, men nå som jeg går andre året vgs så begynner jeg å bli ganske lei av skole og teori. Jeg har alltid vært flink i teorifag, men i det siste har det gått dårligere fordi jeg er lei av hele skolen. Jeg har da begynt å tenke på andre alternativer, som gjerne ikke krever SÅ mye teori og lang utdanning. Det eneste som dukker opp i hodet på meg er å være lastebilsjåfør.

Så, da lurer jeg på om noen kan komme med info om utdanning, om selve jobben osv? Alt, egentlig :P Hvilke muligheter har jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebilsjåfør er ein fin jobb :D .

Nei, altså, det å køyre lastebil er nok ein jobb for veldig spesielt interesserte. Det er dårleg betalt (leveleg, men ikkje noko meir), ugunstige arbeidstidar, LANGE dagar og ofte høgt stressnivå. Når det er sagt, finst det folk som driv med denslags, og som ikkje kan tenkje seg noko anna (t.d. meg sjølv), om ein likar å køyre (stor) bil og er innstilt på å jobbe hardt for pengane, samt syt for å hamne i eit nokonlunde seriøst firma, er det fint :) .

For å bli yrkessjåfør i din alder, søkjer du på VG2 Transport og Logistikk på Os VGS. Eg er usikker på om du slepp inn der med almennefagleg grunnkurs etter siste skulereformen, men det kan du høyre med rådgjevaren på skulen, eller du kan traske bort på transportfagbygget og høyre med Øyvind eller Bjørn eller ein av dei andre der borte.

Det er eitt år med vanleg skule, der teorien består av persontransport, lager osv, og to halve dagar i veka har du praksis, der du får truckførarprov og køyretimar på personbil. To gongar i løpet av året skal du ha utplassering, der du får vere med eit transportfirma på køyring, og sjå jobben i praksis. Då kan du ta kontakt med meg :) .

Når året nærmar seg slutten, søkjer du læreplass hos firma du vil jobbe i. Første halvår av læretida går med på skulen (framleis på Os), der du tek tungbilsertifikata. Her er det etterkvart kome ganske mykje og omfattande teori, men om du er flink i teorifag, er det ingen problem. Elles er det øvekøyring med bilane, både på området på skulen, og ute på vegane i Hordaland. Rundt nyttår tek du oppkøyring, så byrjar du å køyre hos verksemda du har fått læreplass hos. Når læretida er over, tek du fagprøve, og du er ferdig utdanna med fagbrev yrkessjåfør. Då er du meir eller mindre garantert jobb resten av livet :ahappy: .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utdanningen jeg vurderte for å bli det var å gå TIP 1 året og 2 året som yrkessjåfør og da er lastebillappen inkludert...MEN lastebil lappen er nesten bare teori!......en kompis som tok den fikk stooore hefter tykke som fy han måtte lese og de hadde bare 2 - 3 uker å lese på + att de øvelseskjørte...:)

Hvis du leter etter en utdanning med lite teori burde du ta naturbruk...:) hvis du går 1 NA og 2 LG for så å gå 3 påbygg har du full studie kompetanse og masse muligheter! :):) det er det jeg gjør, men vurdere å kanskje hoppe til 1 TIP og begynne som sveiser i stede...:) Står mellom 1 TIP og 3 påbygg....:S :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha utvida legeattest (eigen attest for tungbilsertifikat som du får hos legen). Det er ikkje veldig strenge helsekrav, men sjukdomar som kan gje anfall, som epilepsi, er strykfeil. Du kan likevel få dette godkjend dersom du har vore anfallsfri i mange nok år med same medisinering, eller noko slikt. Når det gjeld syn, kan ein generelt seie at om ein kan sjå normalt med briller, er det greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et vondt ord om lastebilsjåfører, men seriøst - hvis du har hatt ambisjoner om å bli veterinær og ønsker å jobbe med dyr og dyrehelse, tror du ikke spranget blir litt vel langt?

Selvfølgelig kan du bli lastebilsjåfør og omskolere deg til veterinær siden, men igjen, hvor tøft blir ikke det å få til?

Skjønner at du er skolelei og "fed up", men likevel? Klarer du ikke å motivere deg til å ta et tak nå, med det i bakhodet at innsatsen du legger ned i skolearbeidet i dag vil påvirke valgmulighetene og livet ditt for alltid?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også bli veterinær. Og enda senere enn deg, litt utpå høsten i 3. klasse, ombestemte jeg meg. Jeg fant ut at jeg MÅ jo ikke bli veterinær - og da innså jeg at jeg hadde jo faktisk ikke lyst lenger. Så nå går jeg journalistikk. Iblant angrer jeg på at jeg ikke bare begynte å jobbe med én gang, for nå er jeg møkk lei altså. Men jeg er i hvert fall glad for at jeg ikke valgte veterinærmedisin bare fordi jeg følte at jeg måtte.

Mitt råd til deg har ingenting med lastebil å gjøre.

Men. Ikke velg vekk veterinærutdannelsen fordi du begynner å bli skolelei. Hvis du velger den vekk, må det være fordi det er et annet yrke du har mer lyst på enn veterinæryrket. Det kan godt hende det er riktig for deg, men husk å tenke godt gjennom det før du bytter linje på VGS. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebilsjåfør er ein fin jobb :D .

Nei, altså, det å køyre lastebil er nok ein jobb for veldig spesielt interesserte. Det er dårleg betalt (leveleg, men ikkje noko meir), ugunstige arbeidstidar, LANGE dagar og ofte høgt stressnivå. Når det er sagt, finst det folk som driv med denslags, og som ikkje kan tenkje seg noko anna (t.d. meg sjølv), om ein likar å køyre (stor) bil og er innstilt på å jobbe hardt for pengane, samt syt for å hamne i eit nokonlunde seriøst firma, er det fint :) .

For å bli yrkessjåfør i din alder, søkjer du på VG2 Transport og Logistikk på Os VGS. Eg er usikker på om du slepp inn der med almennefagleg grunnkurs etter siste skulereformen, men det kan du høyre med rådgjevaren på skulen, eller du kan traske bort på transportfagbygget og høyre med Øyvind eller Bjørn eller ein av dei andre der borte.

Det er eitt år med vanleg skule, der teorien består av persontransport, lager osv, og to halve dagar i veka har du praksis, der du får truckførarprov og køyretimar på personbil. To gongar i løpet av året skal du ha utplassering, der du får vere med eit transportfirma på køyring, og sjå jobben i praksis. Då kan du ta kontakt med meg :) .

Når året nærmar seg slutten, søkjer du læreplass hos firma du vil jobbe i. Første halvår av læretida går med på skulen (framleis på Os), der du tek tungbilsertifikata. Her er det etterkvart kome ganske mykje og omfattande teori, men om du er flink i teorifag, er det ingen problem. Elles er det øvekøyring med bilane, både på området på skulen, og ute på vegane i Hordaland. Rundt nyttår tek du oppkøyring, så byrjar du å køyre hos verksemda du har fått læreplass hos. Når læretida er over, tek du fagprøve, og du er ferdig utdanna med fagbrev yrkessjåfør. Då er du meir eller mindre garantert jobb resten av livet :ahappy: .

Takk for masse fin info :) Vet du om det er noen skoler i Vest-Agder hvor jeg kan få det samme som på Os?

utdanningen jeg vurderte for å bli det var å gå TIP 1 året og 2 året som yrkessjåfør og da er lastebillappen inkludert...MEN lastebil lappen er nesten bare teori!......en kompis som tok den fikk stooore hefter tykke som fy han måtte lese og de hadde bare 2 - 3 uker å lese på + att de øvelseskjørte.... :)

Hvis du leter etter en utdanning med lite teori burde du ta naturbruk.... :) hvis du går 1 NA og 2 LG for så å gå 3 påbygg har du full studie kompetanse og masse muligheter! :):) det er det jeg gjør, men vurdere å kanskje hoppe til 1 TIP og begynne som sveiser i stede... :) Står mellom 1 TIP og 3 påbygg....:S :) Lykke til!

Jeg går vg2 naturbruk, hundelinje. Men, jeg tar R1-matte og kjemi 1, og det er vel hovedsakelig disse fagene jeg er ekstremt lei av, jeg orker ikke mere regning... Annen teori går bra :)

Ikke et vondt ord om lastebilsjåfører, men seriøst - hvis du har hatt ambisjoner om å bli veterinær og ønsker å jobbe med dyr og dyrehelse, tror du ikke spranget blir litt vel langt?

Selvfølgelig kan du bli lastebilsjåfør og omskolere deg til veterinær siden, men igjen, hvor tøft blir ikke det å få til?

Skjønner at du er skolelei og "fed up", men likevel? Klarer du ikke å motivere deg til å ta et tak nå, med det i bakhodet at innsatsen du legger ned i skolearbeidet i dag vil påvirke valgmulighetene og livet ditt for alltid?

Jeg har alltid hatt et lite ønske om å være lastebilsjåfør, men lysten om å jobbe med dyr har vært større. Men har etterhvert innsett at jeg tror det vil være lettere å få jobb innen lastebil enn innen dyr, og i tillegg vil jeg gjerne bli ferdig med utdanningen før jeg er 30 :P Det er en jobb som jeg synes ser interessant ut, det eneste jeg kan se på som negativt er arbeidstidene. Foreløpig.

Jeg skulle også bli veterinær. Og enda senere enn deg, litt utpå høsten i 3. klasse, ombestemte jeg meg. Jeg fant ut at jeg MÅ jo ikke bli veterinær - og da innså jeg at jeg hadde jo faktisk ikke lyst lenger. Så nå går jeg journalistikk. Iblant angrer jeg på at jeg ikke bare begynte å jobbe med én gang, for nå er jeg møkk lei altså. Men jeg er i hvert fall glad for at jeg ikke valgte veterinærmedisin bare fordi jeg følte at jeg måtte.

Mitt råd til deg har ingenting med lastebil å gjøre.

Men. Ikke velg vekk veterinærutdannelsen fordi du begynner å bli skolelei. Hvis du velger den vekk, må det være fordi det er et annet yrke du har mer lyst på enn veterinæryrket. Det kan godt hende det er riktig for deg, men husk å tenke godt gjennom det før du bytter linje på VGS. :)

Jeg velger det ikke bort BARE fordi jeg er skolelei, men det er nok hovedgrunnen. Jeg frykter at jeg ikke skal klare å fullføre og stryke på eksamen. Da vil jo de årene være bortkastet. Da vil jeg heller satse på noe som ikke har så lang utdanning og som jeg er ganske sikret å få jobb innen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det har så mye med lastebil og gjøre, men jeg hadde store planer om og bli veterinær, det var det jeg alltid har villet bli, helt til siste året på videregående, altså, jeg vill fortsatt bli det, men jeg ble skolelei og gadd ikke. Begynte og jobbe på lager og har fått utvikle meg litt der, og har nå vært på lager i 6 år og trives godt på lagerkontoret. Lønna kan vell ikke sammenlignes met vet, men grei sammenligna med en del annet. Kjenner jo en del sjåfører gjennom jobb, både interne og eksterne, og felles for de fleste er at de trives med jobben sin, virker det som. Og det er jo forskjellig praksis der også. Noen kjører langt andre ikke så langt. Internsjåførene våre feks har normal arbeidsdag og ca 220kr i timen.. Det ville ikke jeg ha klagd på iallefall, mer enn jeg tjener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den utdannelsen (eller hoppa av etter 1 år i læra) det jeg gjorde var først å gå maskin og mekk (usikker på hva ting heter nå, det er et par år siden) så transportfag linja, også 3 mnd på Hønefoss VGS tilslutt. Mye teori vil jeg absolutt ikke si det var! Men du lærer om litt generelt, bla kan du ta kranførerbevis (kun teorien, praksis må du ordne selv) Truck lappen tar du året før på transportlinja.

Vi søkte om lærlingplass før vi begynte på de 3 siste mnd, så jeg fikk betalt mnds lønn av lærling stedet mitt mens jeg gikk på skolen (det er nok ikke helt vanlig)

Det er halvannet år siden jeg slutta og kjøre, og jeg savner det enormt. Men med de ugunstige tidspunkta og lange dagene man kan jobbe så passer det seg desverre ikke for meg å kjøre nå, siden samboeren min kjører og.

Du må være spesielt interresert, det er ikke for "hvermansen". De fleste som tar lappen bare for å finne på noe å gjøre slutter fort, det er de som har "drømt" om det i lange tider som holder på for alltid :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle aldri bli veterinær. Men jeg skulle redde verden. Så jeg brukte tida etter videregående på å gjør utrolig mange kule ting, som å studere på Bali, bo i Ghana, gjøre masse jålejobber, jobbe med sinnssykt bra mennesker og reise på backpacking.

Hvor gammel jeg var da jeg begynte å studere på ordentlig? 23. Hva jeg begynte på? 3. valget mitt, fordi det hørtes så sjukt ut at jeg MÅTTE sjekke ut hva det var. :lol: Hvor fornøyd jeg er med at jeg lot humla suse og dumpa innom et studie som viste seg å være sjelsettende og definerende for hvem jeg er og hva jeg bidrar med? Ca med hver fiber i kroppen min. :heart:

Det er helt vanlig og ikke minst normalt å bli drittlei skolen når man nærmer seg slutten på vgs. Det betyr IKKE at en trenger å droppe alle planer om videre studier og velge yrkesfag fordi man der og da er drittlei, men at en må gi seg sjøl rom til å puste, tenke og ikke forte seg.

Uansett om du blir lastebilsjåfør, førskolelærer, veterinær, key account manager eller profesjonell gjeter, så håper jeg du ikke lar den følelsen av demotivasjon du sitter med nå definere dine videre steg. Det er mye annet å drive med enn dyrleging og kjøring, og du må faktisk ikke bestemme deg nå. :) Og uansett hva du velger å jobbe mot, så bør det jo være fordi det er akkurat det du har lyst til, ikke fordi det bare er et lettvindt og tilgjengelig alternativ (generelt, ikke om sjåføryrket).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går vg2 naturbruk, hundelinje. Men, jeg tar R1-matte og kjemi 1, og det er vel hovedsakelig disse fagene jeg er ekstremt lei av, jeg orker ikke mere regning... Annen teori går bra :)

Aha! :) Har du mulighet for hundelinje!! :o ÅÅÅHHH misunelig! :cry: Skjønner godt att du er lei, jeg har hatt 1 år fri nå og starter på igjen til høsten,......:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søkte om lærlingplass før vi begynte på de 3 siste mnd, så jeg fikk betalt mnds lønn av lærling stedet mitt mens jeg gikk på skolen (det er nok ikke helt vanlig)

Det er kanskje ikkje vanleg, men du har rett på det. Yrkessjåførkurset er ein del av læretida, og du skal ha lærlingeløn den tida du går der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sitere det mamma sa til meg, jeg.

For jeg var rimelig fortvilet da jeg ikke lenger visste hva jeg skulle gjøre med livet mitt.

"Men Tina," sa hun, "JEG vet ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor! Du må bare finne ut hva du vil drive med til neste år."

Du har en eeeevighet på deg. Hva med et år på folkehøgskole for å få litt pusterom?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebilsjåfører har et av landets viktigste yrker.. Ærevære de som vil redde dyr og sånt, men lastebilsjåførene har nok en hakket viktigere jobb. Nesten like viktig som lærere og Bhg- personell :)

Bare synd ikke lønna står i forhold..

Ingenting av lure råd å komme med, bare you go :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben kjører lastebil. Jobber 07.00 til 15.00 men er aldri ferdig før rundt 17.00. Han tjener litt over 400.000 i året, så bedre betalt enn dyrebutikkjobbing :P

Han har MYE tunge løft, og mye tungt arbeid, spesielt om vinteren. Mye stress hele dagen, og ut og inn av lastebilen hele tiden. Husker ikke hvor lang tid han brukte, men tror han brukte under halvt et år på å ta liten lastebil, også ta semi-lappen. Det var veldig mye å sette seg inn i på kjøreskolen (en del matte blant annet), men han bestod med glans :)

Det er en kjempebra jobb for de som trives, men du bør være glad i å kjøre og tåle en trøkk. :) Er mye sure lastebilsjåfører som kanskje burde gjort noe helt annet. Ser ikke helt poenget med å kjøre lastebil når en bare klager over at man kjører eller at det er kø. Det hører litt med jobben. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar intensivkurs i R1 sjøl akkurat nå, jeg er demotivet, lei, sliten.... Takk gud for at jeg jobber der jeg gjør, for jeg blir påminnet hver dag hvor mye jeg ønsker å få meg en utdannelse. Jeg vi ha frihet til å velge de jobbene jeg vil, være til nytte for samfunnet og ikke bare ha en jobb. Å eksistere er ikke å leve, det ville jeg tenkt på om jeg var deg.... jobben er du på 1/3 av døgnet, er du lei, så ta en pause, du trenger ikke finne ut NÅ hva du skal bli, jeg fyller snart 24 og vet det enda ikke :-) jeg bare vet at jeg ikke skal være der jeg er i dag! Men velg en jobb/utdannelse du trives med, ikke bare en som er lettvint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør være spessielt intressert ja :) gubben lever for storebiler og kjører selv men det er ikke som det var før... mangen konkurser pga østeuroperene kommer inn i norge og presser prisene ned.. det er en psykisk kamp med kjøre og hviletider samt presse for å levere i tide å komme frem. ufattelig lite plasser å stoppe for hvile. dårlige veier, konstant følge med på andre billisters idiotkjøring. og det med at det er mye teori, ja det må til for at du skal vite hvordan du skal plassere lasten du har på lovlig på akslingene. slik utregning sliter maaangen med. å det er bra at det er såpass mye som skal læres med tanke på du skal ut bland mangen mennesker med 50 tonn bak ryggen din, dette skal fraktes trygt og sikres godt. yrkessjåførene gjør norges viktigste jobb og ja lønna er rævva med tanke på hvor mye jobb det egentlig er. det er ikke bare bare når regler ikke samsvarer med realiteten alltid. sier ikke dette for å få deg bort fra yrke men så du er klar over at det ikke bare er å ratte storbil å alt er gode greier det er MER enn å bare laste og kjøre :P er du forberet på det og vil dette så kjør på! du har jo sauda som også driver med opplæring og mener ett firma i kr.sand også gjør det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...