Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål lineføring og fvf på ferdselsprøven


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Linefringsskjema.jpg

Sånn ser da skissen ut. Jeg har litt problemer med å forstå den 100%, eller så er jeg ufattelig dum. Det står at den gjelder for både lineføring og fvf, ikke sant. Man går fra lineføring til fvf i gruppa. Er det samme programmet tilbake når det er fvf? Jeg bare forstår ikke helt da det ikke står noe om i den skissen at man skal bytte om fra lineføring til fvf, og hvor det er lineføring og hvor det er fvf. Er det sånn at man begynner med llineføring på den lille rundingen, går så der det står 50 skritt, følger resten av programmet, går i gruppa, bytter til fvf og går programmet "tilbake"/baklengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Så det er samme ruten to ganger? Så, bare for at jeg ikke misforstår i det hele tatt, da tar jeg et nytt åttetall i gruppa, går til den lille rundingen og går alt en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg også på med noen spørsmål og håper at det er greit :) Ferdseslprøve var et av målene våre i år og nå er det rett før jeg melder på en i april men jeg vet ikke om jeg tårer å melde på. Hvor strengt er egentlig dette? Ser det er nevn flere plasser at hunden skal sette seg forran for så å komme inn på siden etter 3 sekunder, er det nødvendig eller er det godt nåkk med at hunden kommer inn på siden med en gang?

Lydighetsdele skal få bra hvis det med utgangstilling er som jeg håper. Jeg er litt mer bekymret for del B siden jeg har en flat som er oversosial. Det å gå blandt folk, sykkel, plass med masse trafikk og sånt er 0 problem men at jeg skal hilse på dommer og hunden skal bli stående/sittende/liggende fint ved siden av, Gå i fra hunden på utstiden og den må ligge eller sitte tror jeg kan bli et stort problem.

Så hvordan virker egentlig dette? Kan jeg kommandere hunden til å ligge når vi skal gå bort/inn i butikk el.? Hvos strengt er det på at hunden er sosial og vil hilse på dommer feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg lurer vel egentlig akkurat på det samme som deg da jeg også har en litt oversosial type :P

Også kan du ha direkte innsitt. Du får litt trekk for å ikke ha innsitt foran, men om utførelsen er fin, så består du nok lett for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg henger meg også på med noen spørsmål og håper at det er greit :) Ferdseslprøve var et av målene våre i år og nå er det rett før jeg melder på en i april men jeg vet ikke om jeg tårer å melde på. Hvor strengt er egentlig dette? Ser det er nevn flere plasser at hunden skal sette seg forran for så å komme inn på siden etter 3 sekunder, er det nødvendig eller er det godt nåkk med at hunden kommer inn på siden med en gang?

Har bare forstått det som at det går greit med "LP-innkomst", sikkert lurt å si fra til dommer på forhånd. Trekk får du nok men ikke stryk. Jeg har aldri oppfattet FP som strengt men det er vel og noe individuelt på dommerne hva de lar gå. Det gies ikke poeng til fører i del A men det er samme systemet som ellers i RIK, dvs. 70% for å bestå.

Lydighetsdele skal få bra hvis det med utgangstilling er som jeg håper. Jeg er litt mer bekymret for del B siden jeg har en flat som er oversosial. Det å gå blandt folk, sykkel, plass med masse trafikk og sånt er 0 problem men at jeg skal hilse på dommer og hunden skal bli stående/sittende/liggende fint ved siden av, Gå i fra hunden på utstiden og den må ligge eller sitte tror jeg kan bli et stort problem.
Det er ikke lydighet i del B og det er heller ikke oversosiale hunder man er ute etter å sile ut. redsel, utagering og denslags derimot er verre.

Så hvordan virker egentlig dette? Kan jeg kommandere hunden til å ligge når vi skal gå bort/inn i butikk el.? Hvos strengt er det på at hunden er sosial og vil hilse på dommer feks?

Nei du kan ikke kommandere i del B. Du kan f.eks få beskjed om å tjore hunden å gå fra den. Og du kan få beskjed om å bare gå tur. Dommeren er nok vandt med å hilse på hunder, også oversosiale hunder og som over så er det ikke det de vil slå hardt ned på men du bør jo vise at du har kontroll på galskapen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske på at den skissen som TS skrev i sitt første innlegg vil være forandret etter regelendringene.. Det er bare snakk om et tidsspørsmål før NKK holder møtet sitt og da blir forhåpentligvis de nye reglene tredd i kraft :)

Men det skal sies at det er ikke de store forandringene, men litt :)

Og snusken: en hund har lov til å reagere i del B, hvis den avreagerer greit også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg henger meg også på med noen spørsmål og håper at det er greit :) Ferdseslprøve var et av målene våre i år og nå er det rett før jeg melder på en i april men jeg vet ikke om jeg tårer å melde på. Hvor strengt er egentlig dette? Ser det er nevn flere plasser at hunden skal sette seg forran for så å komme inn på siden etter 3 sekunder, er det nødvendig eller er det godt nåkk med at hunden kommer inn på siden med en gang?

Som andre har sagt også; du får trekk for å ikke ha innsitt forran, men ikke nok til å ikke få bestått. (Med mindre dere mangler mye annet selvsagt.)

Lydighetsdele skal få bra hvis det med utgangstilling er som jeg håper. Jeg er litt mer bekymret for del B siden jeg har en flat som er oversosial. Det å gå blandt folk, sykkel, plass med masse trafikk og sånt er 0 problem men at jeg skal hilse på dommer og hunden skal bli stående/sittende/liggende fint ved siden av, Gå i fra hunden på utstiden og den må ligge eller sitte tror jeg kan bli et stort problem.

Så hvordan virker egentlig dette? Kan jeg kommandere hunden til å ligge når vi skal gå bort/inn i butikk el.? Hvos strengt er det på at hunden er sosial og vil hilse på dommer feks?

Nei, du kan ikke kommandere den, men det er jo mulig å distrahere bikkja litt når du setter den fra deg. Folk jeg kjenner har f.eks. hatt en ball i lomma og så vidt vist den til bikkja rett før de har gått fra den. Dermed har hunden vært totalfokusert på hvor ballen forsvant og gitt blanke i alt som er rundt. Fungerer nok ikke på alle, men det er jo et triks som går ann å bruke selvsagt.

Sånn generelt angående ferdselsprøva; jeg vet det har blitt strengere bedømming siden jeg og Jaily tok den, men etter at vår fantastiske oppvisning (som begynte med utfall mot den andre bikkja og ble avsluttet med krypende dekk under marsj uten innkalling siden hun allerede hadde tatt meg igjen med kryp, momentene i mellom var heller ikke spesielt bra :P ) ble godkjent, tror jeg de færreste trenger å bekymre seg spesielt mye over ferdselsprøva. Jeg syns det er et kjempe ålreit lite program å starte med! Og jeg tror nok de aller fleste FP-dommere er veldig vant til litt nervøse deltakere siden det er inngangsporten til IPO sporten og noe alle IPO interesserte må gjennom om de vil starte.

Må huske på at den skissen som TS skrev i sitt første innlegg vil være forandret etter regelendringene.. Det er bare snakk om et tidsspørsmål før NKK holder møtet sitt og da blir forhåpentligvis de nye reglene tredd i kraft

Men det skal sies at det er ikke de store forandringene, men litt

Men har det blitt noen endringer i fvf opplegget? Jeg fant det nye IPO/RIK reglementet på engelsk og dansk (har det seff ikke forran meg nå så skal ikke si det for sikkert), men kan ikke huske å ha funnet så store forskjellene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det blitt noen endringer i fvf opplegget? Jeg fant det nye IPO/RIK reglementet på engelsk og dansk (har det seff ikke forran meg nå så skal ikke si det for sikkert), men kan ikke huske å ha funnet så store forskjellene...?

I norge vil det gamle regelverket gjelde inntil NKK har godkjent oversettelsen.. Men forskjellene ved FVF og lineføring er at man tar ikke vendingene til venstre lengre, mener jeg å huske.. Det er en liten detalj som er anderledes i alle fall :)

Men høyre og venstre vinkler bør jo hunden kunne uansett, så det er bare kjekt å vite hvordan man skal gå dette den dagen man skal gå prøven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I norge vil det gamle regelverket gjelde inntil NKK har godkjent oversettelsen.. Men forskjellene ved FVF og lineføring er at man tar ikke vendingene til venstre lengre, mener jeg å huske.. Det er en liten detalj som er anderledes i alle fall :)

Hva mener du med dette og gjelder hele rik/ipo prg? Altså at det bare er en vei å gå vendingene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette og gjelder hele rik/ipo prg? Altså at det bare er en vei å gå vendingene?

Dette står i alle fall hos svenskene der har laget et kort sammendrag på endringene:

I grupp B (lydnad BSL och IPO) skall den så kallade ”U-svängen” alltid utföras åt höger.

Hele dokumentet finner du her. Så ser ut som at det gjelder gjennom hele RIK-programmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge vil det gamle regelverket gjelde inntil NKK har godkjent oversettelsen.. Men forskjellene ved FVF og lineføring er at man tar ikke vendingene til venstre lengre, mener jeg å huske.. Det er en liten detalj som er anderledes i alle fall :)

Men høyre og venstre vinkler bør jo hunden kunne uansett, så det er bare kjekt å vite hvordan man skal gå dette den dagen man skal gå prøven ;)

Selvsagt vil det det! Jeg lette det opp av ren nysgjerrighet. :lol:

Ja, noen sånne forskjeller mins jeg at jeg så. Begynte å lure på om du mente store endringer i hvordan fvf'n så ut serru. For det kunne jeg ikke huske. Men blir uansett spennende å se det nye oppsettet når de er ferdig med å godkjenne det her å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil det det! Jeg lette det opp av ren nysgjerrighet. :lol:

Ja, noen sånne forskjeller mins jeg at jeg så. Begynte å lure på om du mente store endringer i hvordan fvf'n så ut serru. For det kunne jeg ikke huske. Men blir uansett spennende å se det nye oppsettet når de er ferdig med å godkjenne det her å.

Den største forandringen i FVF/lineføringen er at de har fjernet skuddet :)

Jeg synes de skal snart få ut fingeren... Prøvesesongen starter snart, og da burde jo egentlig regelverket være på plass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Den største forandringen i FVF/lineføringen er at de har fjernet skuddet :)

hva??? Farvel brukshunder velkommen drittbikkjer? Er dette internasjonalt, nå henger jeg ikke med her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det forsto jeg jo, like ille forde. Er dette internasjonalt eller noe NKK-stunt?

Internasjonalt.. Det er vel snakk om at ferdelsprøven skal på lang sikt være innkomstbilletten både i agility og lydighet, og derfor har de fjernet skuddet.. Men jeg vet ikke jeg altså :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...