Gå til innhold
Hundesonen.no

Nikon


tm100021
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg å gå fra Canon til Nikon, fordi jeg aldri har følt meg helt komfortabel med Canon. Jeg er absolutt ikke flink, men tenkte isåfall å gå et Nikon eventuelt annet fotokurs for å lære å bruke innstillingene på kameraet korrekt :)

Valget står mellom Nikon D3100 og NikonD7000, er litt prisforskjell- Men det jeg tenker på er om jeg får noe ut av å kjøpe et Nikon D7000, eller vil jeg være fornøyd med et Nikon D3100? Kunn ren hobbyfotograf som bilder av ungen og hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://snapsort.com/...-vs-Nikon_D7000

Den gir deg vel et godt bilde over hvem som er best og hvilke funksjoner det ene og det andre har bedre.

Selv kjøpte jeg Nikon D5100.

D5100 vs d7000: http://snapsort.com/...-vs-Nikon_D7000

D5100 vs D3100: http://snapsort.com/...-vs-Nikon_D3100

Tror nok du vil være mer enn nok fornøyd med nikon d3100/d5100.

d7000 er liksom litt mer ligaklassen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen med sånne tester og sånt er at det blir til slutt masse informasjon som jeg egentlig ikke skjønner bære av, og derfor tenkte å få litt mer personlig hjelp isteden :lol:

det står jo nedover funksjonene og hvilke av de to som er best :)

Best: Nikon D7000

Nest best: Nikon D5100

nesten nesten best: D3100

:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nikon D3100 med VR-kit, og tar helt greie bilder. Det er ikke kameraets feil at jeg ikke havner i neste National Geigraphic, for å si det sånn. :lol:

Er litt av det jeg lurer på- Om jeg får utbytte av å legge mer penger i et kamera eller ikke, kommer ikke noen bilder herfra eller på National Geographic uansett kamera liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er jo at jeg ser jo på prisen om hvilken som er best, nest best og nest nest best- Men spørsmålet mitt var vil JEG som uerfaren "fotograf" ha noe utbytte av å kjøpe et Nikon D7000 :)

Jeg tror nok du helt fint klarer deg med d3100/d5100.

Jeg klarer meg iallefall milevis med d5100 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg enda med Nikon D40'en min, og den er DET billigste fra Nikon :P

http://farm3.static.flickr.com/2519/3925229185_0f830a2934.jpg - synes ikke det er noe i veien med hverken bildekvalitet eller noe. Så jeg tror også du klarer deg fint med d3100. Det kommer nok vel så mye an på brukeren, jeg har brukt 3 år på å bli kjent med kameraet og enda er jeg ikke helt "i mål" :) Selv med noe så simpelt som D40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg enda med Nikon D40'en min, og den er DET billigste fra Nikon :P

http://farm3.static...._0f830a2934.jpg - synes ikke det er noe i veien med hverken bildekvalitet eller noe. Så jeg tror også du klarer deg fint med d3100. Det kommer nok vel så mye an på brukeren, jeg har brukt 3 år på å bli kjent med kameraet og enda er jeg ikke helt "i mål" :) Selv med noe så simpelt som D40.

Jeg oppgraderte fra d40 til d5100 nå nettop :D hatt d40 i maaange år og følte for mer fokuspunkter, bedre kvalitet ol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt av det jeg lurer på- Om jeg får utbytte av å legge mer penger i et kamera eller ikke, kommer ikke noen bilder herfra eller på National Geographic uansett kamera liksom :lol:

Du har vel mer igjen for å bruke mer penger på objektiver som er bra tenker jeg, enn på å legge mer penger i selve kamerahuset. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg enda med Nikon D40'en min, og den er DET billigste fra Nikon :P

http://farm3.static..._0f830a2934.jpg - synes ikke det er noe i veien med hverken bildekvalitet eller noe. Så jeg tror også du klarer deg fint med d3100. Det kommer nok vel så mye an på brukeren, jeg har brukt 3 år på å bli kjent med kameraet og enda er jeg ikke helt "i mål" :) Selv med noe så simpelt som D40.

Jeg bruker også D40. Elsker det, så himla simpelt å bruke. :P Billigst og billigst, de slutta å selge det for lenge siden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nikon D60 og er superfornøyd med det iallefall! Ville nok også heller lagt litt mer penger i objektiver enn selve kamerahuset.

Min stefar skal alltid ha det dyreste og beste, så han har ett Nikon kamera til 20 000 (husker ikke modell i farten). Han hadde absolutt klart seg med noe mindre proft, har prøvd det ett par ganger, men jeg er virkelig ingen ekspert på slike kameraer, så jeg fikk ikke noe bedre bilder av det kameraet enn mitt ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det mellom D5100 og D3100 ville jeg definitivt gått for førstenevnte. Jeg har D5000, og er superfornøyd. Prøvde D3100 i dag, og jeg synes det var stor forskjell (men jeg prøvde ikke så grundig altså). Det slo meg som litt treigt og "billig"... og det er det jo forsåvidt og da, begge disse har jo en veldig overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor D5100 i forhold til D90 feks. ? :)

,

Nikon D5100 har:

  • 10% bedre bildekvalitet
  • Full HD filming
  • Bedre farge dybde.
  • har 30% mer megapixler ( 16,1MP vs 12,2 MP)
  • Er lettere
  • Bedre boost iso

Det som er superbra med d90 er at den har:

  • innebygd fokusmotor (ergo man kan noenganger kjøpe billigere linser)

Jeg så lenge på d90 og fant ut jeg tok d5100 etter en tur på fotomessa.

Det er ikke så stor forskjell på de to kameraene. http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D90

"Image quality is definitely the D5100's trump card. It offers effectively the same image quality as the higher-end D7000, at a lower cost."

dpreview.com | talking about the D5100's image-quality

"At low ISO settings, the D5100 is on a par with the best of the competition, but at the higher ISO settings, it produces some of the best image quality that we've ever seen from an APS-C camera."

dpreview.com | talking about the D5100's iso-noise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

,

Nikon D5100 har:

  • 10% bedre bildekvalitet
  • Full HD filming
  • Bedre farge dybde.
  • har 30% mer megapixler ( 16,1MP vs 12,2 MP)
  • Er lettere
  • Bedre boost iso

Det som er superbra med d90 er at den har:

  • innebygd fokusmotor (ergo man kan noenganger kjøpe billigere linser)

Jeg så lenge på d90 og fant ut jeg tok d5100 etter en tur på fotomessa.

Det er ikke så stor forskjell på de to kameraene. http://snapsort.com/...00-vs-Nikon_D90

"Image quality is definitely the D5100's trump card. It offers effectively the same image quality as the higher-end D7000, at a lower cost."

dpreview.com | talking about the D5100's image-quality

"At low ISO settings, the D5100 is on a par with the best of the competition, but at the higher ISO settings, it produces some of the best image quality that we've ever seen from an APS-C camera."

dpreview.com | talking about the D5100's iso-noise

Tusen takk! :)

Hva betyr "VR" objektiv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon D5100 og D7000 har like bra bildekvalitet, dynamtisk range, og farge dybde.

Nikon d7000 har

  • 39 fokuspunkter vs 11 i 5100
  • er tett nok til å kunne bruke i regn (weather sealed)
  • har cross focus punkter (lettere å få fokus i vanskelige settings)
  • har bedre batteri
  • tar raskere serier bilder
  • HAR FOKUSMOTOR
  • har 2 minnekort slots

Nikon d5100

  • har flip ut skjerm
  • lettere
  • drastisk billigere

Jeg ville fortsatt kjøpt d5100 og heller kjøpt meg mange gode objektiver. Det er et stort prishopp fra 5100 til 7000 og jeg tror du blir veldig fornøyd med 5100. 7000 er mer eliteserien til nikon :)

Fordelen med fokusmotor er at du kan kjøpe objektiver uten innebygd fokusmotor (sparer 500-1000 kr som regel). MEN mange av de større objektivene trenger fokusmotor i linsen, ergo blir det samme linsa jeg kjøper til 5100 som 7000 bruker.

Så da er det opp til hva du vil bruke pengene på, som mange sier, objektivene er dyrere enn huset, og det er objektivene du vil ha :P

Jeg hadde kjøpt 5100 og kjøpt 50mm fast objektiv, 18-105 linsa osv. Linser du kan bruke i stallen, på tur osv. Istedenfor å måtte ut med 4-5000 mer og SÅ kjøpe objektiver. Er jo ganske mye penger imellom :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon D5100 og D7000 har like bra bildekvalitet, dynamtisk range, og farge dybde.

Nikon d7000 har

  • er tett nok til å kunne bruke i regn (weather sealed)

Bare husk at objektivet også må være værtett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...