Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen her som vet hvordan man tar seg av valper når ikke hundemor vil ?


Tara-Timmi
 Share

Recommended Posts

Har idag hatt keisersnitt på min hund...en yorkshire terrier...å nå sitter jeg her med 6 små valper og en hundemamma som ikke vil vite av dem :(

Har greid å fått lagt noen av de en liten stund ved moren før hun bare reiser seg...hun ligger i valpekassen..det gjør også valpene men et stykke unna henne og med varmeflasker rundt seg.

Jeg lurer på om det er noen her som kan fortelle meg hvordan jeg gjør det med disse valpene,ettersom ikke mamma'n vil vite av de... ?

Fikk beksjed ifra dyrlege om å gi sukkervann og melk med en eggeplomme eller babyerstatning hver andre time... finnes jo ikke valpemelk her så det får jeg ikke kjøpt før mandag.!

Føler meg litt fortvilet og redd for at det ikke skal gå bra med disse vakkre valpene...

Noen som har noen gode råd til meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er ikke så mange her til å svare deg nå ser jeg. Men det er mange med god erfaring her inne, så mulig det ramler in litt tips etter at de har stått opp. Prøv å følge rådet til dyrlegen så lenge. jeg har dessverre ingen erfaring med dette og dermed ingen gode råd.

Lykke til, håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å holde tispen nede med en arm? og legge til en og en valp?

Enkelte tisper må tvinges ned etter keisersnitt for å amme valpene sine, det er jo ikke en super løsning men høres ut som noe du må gjøre. I enkelte tilfeller har jeg hjulpet oppdrettere å holde tispen mens oppdretter legger til valpene. Deretter må du sitte der med valpene til de har fått drikke en times tid eller to, minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det ofte etter keisersnitt, tispa skjønner på en måte ikke at de er hennes. Og i tillegg har hun sikkert litt vondt etter keisersnittet. I de fleste tilfeller ordner det seg ganske raskt, men man må ofte "overtale" henne til å ligge rolig. Dvs at man må holde henne der til valpene er mette, og med en såpass liten hund som du har skulle jo det gå greit. Bare husk at dess oftere valpene får suge jo mer melk begynner mor å produsere. Dette er et problem som jeg tror oftest opptrer hos førstegangsmødre; men har selv opplevd det med tispe som fikk sitt andre kull. Men veldig viktig at du holder tispa mest mulig hos valpene, kan være smart om du får noen til å hjelpe deg. Lykke til med bebbisene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...