Gå til innhold
Hundesonen.no

Får stikk/bitt på natten


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Som jeg skrev i akkurat nå-tråden for noen dager siden, så har jeg fått myggstikk-lignende merker på kroppen, og de klør! Og de er mange. Noen mente at det var for tidlig for mygg å komme nå, men jeg har allikevel funnet en 2-3 mygg/klegg innendørs i dag.

Men noen nevnte også fuglelopper :| Jeg har prøvd å lese litt om det, og jeg tror ikke det er noe fuglereir ved huset her, uten at jeg kan si det 100% sikkert. Hundene mine sover i sengen, og fikk i dag Expot (siden flåtten også har kommet allerede). Nytt sengetøy er selvfølgelig lagt på, og hele leiligheten er støvsuget og vasket, samt hundenes tepper (men ikke Biabed'en og hundesofaen).

Noen som vet hva det kan være - og hvordan jeg blir kvitt det dersom det er fuglelopper? Leser at det er veldig vanlig på våren og sommeren og at det er lett å bli kvitt, men hvordan skal jeg klare det når jeg ikke finner noe fuglereir i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som fuglelopper, ja. Jeg har hatt det flere år, men det var kun i fjor jeg så et fuglerede i nærheten. Hos meg klør de forferdelig mye. De forsvinner av seg selv, så det er bare å smøre seg med tålmodighet og aloe vera. ;) Det pleier vel å ta ca en uke før de er borte tipper jeg.

Edit: Jeg mener å huske at "stikkene" fra fugleloppene var ganske samlet. En liten gjeng på magen og en liten gjeng på leggen. Første gangen jeg fikk fuglelopper, så ble jeg faktisk smittet av bestevenninnen min. :P

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig ut som fuglelopper. Jeg hadde det ofte i hus når jeg bodde på gård og hadde katt. Hvis du har dem i senga, kan du se dem hvis du ser nøye etter - små svarte prikker som hopper. De er ikke vanskelig å bli kvitt, normalt holder det å gjøre som du har gjort nå.

Det eneste som gjør meg litt skeptisk er at du sier du har mange, jeg har ikke opplevd å få veldig mange bitt om gangen, men det kommer jo an på hva du mener med mange.

Og så skal jeg ikke nevne veggdyr... Det er ikke så lenge siden du flyttet inn, tror jeg? Hvis det vedvarer selv med alle tiltakene dine hadde jeg sjekket ut andre typer skadedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal kjøpe aloe vera-plante (får jeg kjøpt det i vanlig blomsterbutikk?). Leiligheten er ganske nyoppusset, og da er kanskje ikke veggdyr så vanlig? Ser ingen hoppende dyr i sengen, annet enn Ikke og Tia....

Med mange mener jeg kanskje 6-7 bitt? Muligens flere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyr drar lett med seg fulgelopper inn, så at du ikke finner noe reir behøver ikke bety at det ikke er det du har fått i hus. Kan godt være det er edderkoppbitt du har fått også, da en eddis gjerne biter flere ganger (sjekk etter eddisreir) :)

I tillegg til bytting av sengetøy ville jeg hengt dynene på en skapdør eller noe til lufting gjennom dagen, og luftet godt ut på rommet! Alle ekle kryp trives bedre og lever lengre om de har det fuktig :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal kjøpe aloe vera-plante (får jeg kjøpt det i vanlig blomsterbutikk?). Leiligheten er ganske nyoppusset, og da er kanskje ikke veggdyr så vanlig? Ser ingen hoppende dyr i sengen, annet enn Ikke og Tia...

Med mange mener jeg kanskje 6-7 bitt? Muligens flere.

Hvis du har mulighet til å reise på en større plantebutikk (plantasjen feks?) eller lignende så er det nok større sjans for at du finner det der enn kjøpesenterets blomsterbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal kjøpe aloe vera-plante (får jeg kjøpt det i vanlig blomsterbutikk?). Leiligheten er ganske nyoppusset, og da er kanskje ikke veggdyr så vanlig? Ser ingen hoppende dyr i sengen, annet enn Ikke og Tia....

Med mange mener jeg kanskje 6-7 bitt? Muligens flere.

Da tror jeg det er lopper, såpass mange har jeg pleid å få. Tror ikke det er så sannsynlig med veggdyr i nyoppusset leilighet nei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som fuglelopper ja. Vi får dem hvis vi går oppi buskene oppi kanten av tomta her. Og det er mange stikk i et tett område og de klør noe sinnsykt og tar lang tid å bli borte! Jeg ante ikke at det gikk an å bli kvitt dem? Vi lar være å gå i buskene vi, og må man innom de buskene så aksepterer man bare sin skjebne - en svært kløende fremtid!

edit: glemte å si: loppene dør fort (de trives ikke så godt på menneskeblod) men stikkene varer lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å gjøre så mye for å bli kvitt dem annet ennå finne "redet" hvor de kommer fra. Tipper hundene kan dra med seg sånt inn fra hagen om det er fugl i hagen.

Kløen kan dempes med.... tadaaaaaaa... EDDIK :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeew! Men det er som sagt nyoppusset her og jeg eier ikke et møbel som er over 1 år gammelt, tror jeg. Nekter å tro at det er veggdyr, da kan jeg heller takke meg til fuglelopper! Har ikke sovet i sengen på to netter, så det blir spennende å se om jeg er spist opp i morgen tidlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du bittene da? Veggdyr går helst ikke under dyna, men biter der kroppen din stikker ut av dyna. En effektiv test er å sove med lyset på, de liker seg bare i mørket, så om du ikke blir bitt med lys på kan det være veggdyr. Får du bitt selv om lyset er på, er det neppe veggdyr.

Har du eller folk som har vært på besøk/inne på soverommet vært på reise i det siste? Hoteller, campingplasser ol er gjerne infisert, og veggdyrene kommer hjem sammen med baggasjen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du bittene da? Veggdyr går helst ikke under dyna, men biter der kroppen din stikker ut av dyna. En effektiv test er å sove med lyset på, de liker seg bare i mørket, så om du ikke blir bitt med lys på kan det være veggdyr. Får du bitt selv om lyset er på, er det neppe veggdyr.

Skal prøve i natt med lyset av for å se om jeg blir bitt da, og så prøver jeg med lyset på dersom jeg fortsatt får bitt.

Bittene får jeg på leggen og ved buksekanten (og ca 4-5 cm over den).

Har du eller folk som har vært på besøk/inne på soverommet vært på reise i det siste? Hoteller, campingplasser ol er gjerne infisert, og veggdyrene kommer hjem sammen med baggasjen din.

Hm, nei, ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns og det høres ut som fuglelopper, har blitt "vant" med de siden jeg var liten da vi alltid har hatt katt. Jeg kunne ofte dra dem hjem selv også, ettersom jeg alltid var å lekte et eller annet dyr i gresset ovenfor fjæra (hvor måser og alle andre fugler i Lofoten trives veldig godt :P)

Min erfaring er at stikkene klør lenge, men at loppene dør fort i innemiljø og lever dårlig på menneskeblod ettersom det alltid forsvant ganske fort. Var ikke som om jeg ble "angrepet" av fulgelopper hver natt i 2 uker liksom :P

Nå er det sjeldent jeg får slike stikk, men det skjer, ettersom Emma og My er overalt og drar med seg slike hjem om våren.

EDIT: Jeg har også sett fuglelopper, de er pittesmå og svarte - og veldig veldig spretne :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...