Gå til innhold
Hundesonen.no

Immunstimulerende tilskudd, curcumin og Glucosamin


Recommended Posts

Hei, min hund har fått påvist forkalkninger i skjelettet på flere steder, og spørsmålet er "hva nå"? En ting er behandling. I tillegg til fysikalsk behandling har vi fått anbefalt injeksjonskur med glucosamin, som skal ha effekt i 8-10 mnd av gangen. I tillegg har jeg hørt at curcumin er et naturlig og godt kortisontilskudd. Noen som har erfaringer med dette?

Oppå det hele trenger jeg å booste immunforsvaret til begge bikkjene. De spiser Vom og hundemat, og for den store er det i hvert fall ikke et alternativ å bytte for. Hun fungerer definitivt best på rått. Men med litt rusk her og der på blodprøvene er det nok lurt å tenke tilskudd både av omega fettsyrer og generelt immunstyrkende.

Hva anbefaler Orakelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-vit (askorbinsyre fra apoteket) og E-vit (hvetekimolje). Omegafettsyrer fra sel eller fiskeolje. Bytt VOH med rene fiskemåltider innimellom, om det er hvit eller rød har ikke så mye å si (fisk er betennelsesdempende).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga får glucosamin tilskudd + fiskeolje, samt nå leddforet til Hills (var hos ledd spesalist idag og vi diskuterte orijen,vom og hundemat osv mot det foret). I tillegg får hun cartrofen injeksjonene.

Og hvorfor var leddfôret bedre, iflg vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga får glucosamin tilskudd + fiskeolje, samt nå leddforet til Hills (var hos ledd spesalist idag og vi diskuterte orijen,vom og hundemat osv mot det foret). I tillegg får hun cartrofen injeksjonene.

Jupp, det er cartrofen injeksjoner vi også ser på. Men gir du glucosamin i tillegg? Ekstra omega er bra, tenker jeg prøver selolje denne gangen. Og så har jeg sendt mail til Lise Hatledal for å forhøre meg om curcumin til hund. I perioder hvor hun er synlig dårlig er det godt å kunne bruke noe naturlig hvis det er mulig...

Men sånn ekstra tilskudd, dere bruker ikke maximmun eller noe sånt? Eller det til Provit?

Og hvorfor var leddfôret bedre, iflg vet?

Ser at J/D har tilsatt glucosamin, blant annet. Men får hunden injeksjoner med dette, holder da vel det?

Jeg kan ikke fore på tørt, bikkja liker å ha ryggen fri for avføring og driter dermed ut halvfordøyd tørrfor, med bieffekt at for lite næring tas opp i kroppen. Flassete hund, mætt i drit. Dårlig løsning :)

Endret av AnetteH
Husk å bruk multisiter evnt rediger :) dobbeltposting er ikke lov.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor var leddfôret bedre, iflg vet?

se under

Ser at J/D har tilsatt glucosamin, blant annet. Men får hunden injeksjoner med dette, holder da vel det?

Jeg kan ikke fore på tørt, bikkja liker å ha ryggen fri for avføring og driter dermed ut halvfordøyd tørrfor, med bieffekt at for lite næring tas opp i kroppen. Flassete hund, mætt i drit. Dårlig løsning :)

Fordi det foret var dokumentert bedring på leddhunder. Sammensetning av gluco og andre tilskudd, fisk osv. Amiga per idag reagerer på orijen (gudane vet hvorfor) så jeg kjøpte med en liten sekk for å se om hun tåler dette.

Hele forklaringen husker jeg ikke, men essensen var at det faktisk var forsket på og man så betydelig endring i hundene. Og som veterinær må han nok holde seg til fakta antar jeg, nevnte at jeg har foret på vom og hundemat laks, samt leddfor i høst, og nå får hun orijen. Jeg personlig så Amiga som bedre i ledd med leddforet i høst enn VOH, dte kan jo ha vært pga vinter osv. Men det ser jeg jo nå når jeg prøver leddforet igjen.

Amiga får i tilegg fiskeolje og det var bra sa han, og litt ekstra glucosamin :) Alt for å smøre og holde albuer og hofter smidige her i hus :)

Jupp, det er cartrofen injeksjoner vi også ser på. Men gir du glucosamin i tillegg? Ekstra omega er bra, tenker jeg prøver selolje denne gangen. Og så har jeg sendt mail til Lise Hatledal for å forhøre meg om curcumin til hund. I perioder hvor hun er synlig dårlig er det godt å kunne bruke noe naturlig hvis det er mulig...

Men sånn ekstra tilskudd, dere bruker ikke maximmun eller noe sånt? Eller det til Provit?

Glucosamin har hun fått fra i høst når vi fant det ut og fiskeolje, og det sier alle vettene er bare å fortsette med, små daglige doser. Sprøytene blir som en giga innblåsning for å booste ledda og man kan fint gi gluco i tilegg.

Vi har ikke brukt maximmun eller noe sånt, jeg har lurt på om hun burde få noe andre tilskudd men ikke funnet ut av noe enda.

Vetten idag sa at gluco, fiskeolje, leddforet og masse mosjon holdt + cartrofen (hun har hatt 4 og skal antageligvis vente til over sommeren nå, må se ann når hun blir dårligere igjen ).

Amiga hater mat samme hva det er, hun spiser tørt bedre enn rått iallefall :P

Jeg har lurt på om Spirulina er noe jeg burde gi hundene også. For å styrke immunforsvar (hun har jo et ganske dårlig ett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke J/D som tørrfôr, og i våtfôret finnes ikke fisk... De har kun høyere verdier av c-vit enn voh, ellers ligger det likt eller lavere på alle vit/min. Glukosamin og kondroitin innholdet er så lavt at det ikke engang står på analysen.. Så jeg er skeptisk, meeget skeptisk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke J/D som tørrfôr, og i våtfôret finnes ikke fisk... De har kun høyere verdier av c-vit enn voh, ellers ligger det likt eller lavere på alle vit/min. Glukosamin og kondroitin innholdet er så lavt at det ikke engang står på analysen.. Så jeg er skeptisk, meeget skeptisk!

Jeg forstår skepsisen din. Skal jeg legge ut innholdet i tørrforet? kan ta bilde. Men det er forsket på det sier veterinærene + info på sekken at det er bevist bedre beveglighet etter 3mnd med det.

Hvordan er det kontra orijen da? for Amiga har hattt diare i 2 uker nå så jeg tror rett og slett hun ikke tåler det,at noe hun reagerer på. Issi er helt fin.

Og er det noe ekstra tilskudd jeg burde gi Amiga? Siden jeg og TS er litt i samme båt spør jeg litt i vei :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår skepsisen din. Skal jeg legge ut innholdet i tørrforet? kan ta bilde. Men det er forsket på det sier veterinærene + info på sekken at det er bevist bedre beveglighet etter 3mnd med det.

Gjerne, både analysen og innholdsfortegnelsen. Jeg har søkt igjennom alt jeg har av sider, men tørrfôret eksisterer ikke, selv ikke på Hills egne sider.. Snålt!

Mhm, har du sett forskningsrapportene de skryter av? Den ene er ikke publisert, av uviss grunn, og den andre er kun en test av Hills sine egne fôr, ikke blindtestet på hunder som går på annet/tilsvarende merke.

Jeg kan godt sjekke analysen mot Orijen når jeg får den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har ingen forskningsrapporter å vise til, men min 9 år gamle berner sennenhund med forkalkninger ble som en ny hund etter bare et par uker på Hills j/d tørrfor. Hills j/d gav henne god livskvalitet siste halvåret hun levde :) Om tilskudd av glukosamin osv og samme for hun gikk på tidligere hadde gjort samme nytte vet jeg ikke, men for henne hadde dette foret ihvertfall en veldig tydelig og positiv effekt (og jeg er ikke spesielt begeistra for hills for ellers).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga får glucosamin tilskudd + fiskeolje, samt nå leddforet til Hills (var hos ledd spesalist idag og vi diskuterte orijen,vom og hundemat osv mot det foret). I tillegg får hun cartrofen injeksjonene.

Jeg fikk motsatt beskjed av min leddvetrinær, hun mente det var bedre å velge V&H og heller gi tilskaudd av glucosamin og fiskeolje :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å sensurere for min del :) For meg er dette helt nytt, så jeg tar i mot all info som kan belyse temaet for/tilskudd jf helse.

For min egen del er det ikke aktuelt å bytte til tørrfor, av nevnte grunner. Men innhold i J/D er seff interessant, hvis det kan si noe om hvilke vitamintilsetninger det er hensiktsmessig å øke i tillegg til det vi får gjennom V&H.

Men siden begge hundene mine har redusert immunforsvar er det interessant å vite hva jeg generelt kan gi ekstra av for å booste foret. C-vit kanskje? Og omega da. I tillegg til injeksjonene og evt gurkemeie til skjeletthunden.

Eller burde jeg bare gå for et spesialtilskudd a la maximmun?

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Chicka Profine Light (fordi det er det eneste fôret jeg har funnet som jeg holder hun stabil i vekt og hun får veldig bra avføring av maten), cosequine, ferske (fryste) blåbær, gurkemeie og innimellom litt olje.

Noen ganger i uka får hun rå fisk.

Hun har gått på alle disse leddfôrene og det jeg syntes fungerer best er Spesific sitt leddfôr, men har funnet ut at Profine og at jeg tilsetter tilskudd selv fungerer enda bedre, i Chickas tilfelle iallefall.

Itillegg så får hun mosjon i variert terreng, massasje og fysioterapi flere ganger i uka, dette er jeg jo heldig og kan gjøre selv :rofl:

Redigert for å si at jeg ville booste med syrenøytral c-vit og/eller blåbær dersom de har nedsatt immunforsvar, men hør med veterinæren din om dette også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å sensurere for min del :) For meg er dette helt nytt, så jeg tar i mot all info som kan belyse temaet for/tilskudd jf helse.

For min egen del er det ikke aktuelt å bytte til tørrfor, av nevnte grunner. Men innhold i J/D er seff interessant, hvis det kan si noe om hvilke vitamintilsetninger det er hensiktsmessig å øke i tillegg til det vi får gjennom V&H.

Men siden begge hundene mine har redusert immunforsvar er det interessant å vite hva jeg generelt kan gi ekstra av for å booste foret. C-vit kanskje? Og omega da. I tillegg til injeksjonene og evt gurkemeie til skjeletthunden.

Eller burde jeg bare gå for et spesialtilskudd a la maximmun?

Det bare ble veldig langt, om du ser i tråden har tulip svart masse lurt om analyse og innhold :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke gidder/har lest i den andre tråden ennå, er det ikke litt ironisk at Hills sitt spesialleddfôr har så mye mindre av alt det gode enn Orijens helt ordinære fôr for alle livsstadier??

Orijen (alle varianter) 1250 mg glukosamin/1000mg kondroitin, alt fra animalske kilder.

I Hills er tallene 630mg og 370mg

I Orijen er det 1000 mg EPA (1600 i fiskevarianten) pr kilo, i Hills 420mg

Det er noe mer omega 3 og 6, ca 15% i Hills, men igjen ifra vegetabilsk kilde, i motsetning til animalsk i Orijen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare ble veldig langt, om du ser i tråden har tulip svart masse lurt om analyse og innhold :D

Leste der også ja.

For de som ikke gidder/har lest i den andre tråden ennå, er det ikke litt ironisk at Hills sitt spesialleddfôr har så mye mindre av alt det gode enn Orijens helt ordinære fôr for alle livsstadier??

Jøss... Men kjenner du til verdiene i V&H også, til sammenligning? Eller sa du noe om det i den andre tråden? *gå tilbake å lese en gang til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... Men kjenner du til verdiene i V&H også, til sammenligning? Eller sa du noe om det i den andre tråden? *gå tilbake å lese en gang til*

Voh har ikke oppgitt mengde EPA/omega som jeg kan finne, men det er ikke så vanskelig å regne ut selv ;)

100g laks har 2,65g omega 3, derav 862mg EPA. 1/4 av dagsporsjonen til din hund vil være laks om du gir nr 25. Så la oss si 500 er dagsporsjonen, av det blir 125g laks. Trekk vekk litt for laksebena, og hunden får i seg 100g laks. Da vet du hvor mye omega + EPA den får :)

Jeg finner ikke kilder til hvor mye glukosamin/kondroitin det er i fiskeben, så der kan jeg ikke svare..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir den ene tispa mi som nå er inne i sitt 10'ende år Curcumin/gurkemeie som tilskudd - http://www.healthier...in.php#curcumin

Hun har en liten forkalkning i et kne, men er ellers sprek og rask. Jeg ser forbedring på hvor myk og smidig hun er om jeg bruker det eller ikke. I tillegg bruker jeg c-vitaminer, e-vitaminer med sink, rå blåbær og omega 3. Og jeg forer 70 % rått (v&h, kalkunhalser ++) og 30 % tørt. Da et helt vanlig tørrfor for normal aktive hunder. Kalkunhalser skal vistnok innehold mye naturlig gluckosamin

Edit. Og hun er så sprek at hun feks er med på 2 mils skiturer

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...