Gå til innhold
Hundesonen.no

Immunstimulerende tilskudd, curcumin og Glucosamin


Recommended Posts

Guest Jonna
Jeg gir den ene tispa mi som nå er inne i sitt 10'ende år Curcumin/gurkemeie som tilskudd - http://www.healthier...in.php#curcumin Hun har en liten forkalkning i et kne, men er ellers sprek og rask. Jeg ser forbedring på hvor myk og smidig hun er om jeg bruker det eller ikke. I tillegg bruker jeg c-vitaminer, e-vitaminer med sink, rå blåbær og omega 3. Og jeg forer 70 % rått (v&h, kalkunhalser ++) og 30 % tørt. Da et helt vanlig tørrfor for normal aktive hunder. Kalkunhalser skal vistnok innehold mye naturlig gluckosamin Edit. Og hun er så sprek at hun feks er med på 2 mils skiturer

Hvor mye gir du som forebyggende?

Jeg har selv en 8 år gammel hund som har gått skadefri hele livet og jeg vil gjerne holde henne slik. Men hun er nokså hard mot kroppen sin enda og jeg vil at hun skal ha mulighet til det så lenge som mulig.

Så hun får C-vitamin/askobinsyre ca 1/2 kryddermål, glukosamin halvdose, i forhold anbefalt mengde mot vekt, ergo 500mg glukosamin, 100mg inulin, 20 mg c-vitamin (da er kanskje den andre c-vitaminen bortkastet?) kelp som skal økt motstandskraft mot infeksjoner og ferbedre leging ved skader) og spirulina (forbedre fleksibiltet, styrke imunforsvaret, forebygge smerter ved oppsvulmete ledd ++)

Det jeg lurer på, ettersom jeg ikke har en ledd hund, er jo om jeg driver med litt smør på flesk her :icon_redface:

Blaze er sprek som en 3 åring i kroppen i følge fysio, aldri hatt smerter i ledd og heller aldri skadet ett ledd eller noen muskler.

Forøvrig kjenner jeg 2 stk med leddhunder som har hatt veldig god effekt av det föret til Hills, men de kombinerer det med V&H 50/50. (mye pga det föret er sykt dyrt og de har store hunder)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye gir du som forebyggende?

Jeg har selv en 8 år gammel hund som har gått skadefri hele livet og jeg vil gjerne holde henne slik. Men hun er nokså hard mot kroppen sin enda og jeg vil at hun skal ha mulighet til det så lenge som mulig.

Så hun får C-vitamin/askobinsyre ca 1/2 kryddermål, glukosamin halvdose, i forhold anbefalt mengde mot vekt, ergo 500mg glukosamin, 100mg inulin, 20 mg c-vitamin (da er kanskje den andre c-vitaminen bortkastet?) kelp som skal økt motstandskraft mot infeksjoner og ferbedre leging ved skader) og spirulina (forbedre fleksibiltet, styrke imunforsvaret, forebygge smerter ved oppsvulmete ledd ++)

Det jeg lurer på, ettersom jeg ikke har en ledd hund, er jo om jeg driver med litt smør på flesk her :icon_redface:

Blaze er sprek som en 3 åring i kroppen i følge fysio, aldri hatt smerter i ledd og heller aldri skadet ett ledd eller noen muskler.

Forøvrig kjenner jeg 2 stk med leddhunder som har hatt veldig god effekt av det föret til Hills, men de kombinerer det med V&H 50/50. (mye pga det föret er sykt dyrt og de har store hunder)

Jeg har tenkt som deg og forebygget i noen år. Vi oppdaget i fjor at Wicca var litt stivere i et kne og i følge vet. er det en gammelskade som nå begynner å vise seg fordi hun drar på åra. Jeg har alltid gitt c-vitaminer, omega 3 og e-vitamier i perioder. Jeg tror jo selvfølgelig at det nettopp er fordi jeg har forebygget at hun fortsatt er så sprek.

Jeg kjøper gurkemeie på helsekost og gir en kapsel om dag. Jeg har flere venner som bare kjøper krydder og gir et kryddermål om dag. Jeg vurderer å prøve det for å se om det har samme effekt som kapslene fra helsekosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om bruk av krydderet gurkemeie (mener det var på Canis ekspertpanel v Lise Hatledal, men jeg fant det ikke igjen når jeg søkte nå) på en dalmatiner som ble gul..! Curcuminet utvinnes av krydderet, og du skal spise rimelig store mengder krydder for å få noe særlig igjen for det ifht rent tilskudd, forsto jeg.

Har fått svar fra Hatledal som anbefalte en veteropat på lørenskog, så tenker jeg tar turen over for å diskutere (og få hjelp til å dosere!) diverse naturmidler der. Takk for supergode innspill folkens! Her var det mye god info å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å trampe i opptil flere salater, men hva slags dokumenterte effekter er det man har å gå etter når man velger å kjøre hundene sine på ymse tilskudd?

Nå er det ikke bikkja her i huset som er leddpasient, det er meg, og på folk så har resultatene etter undersøkelser vært ganske sprikende. Så hva ligger egentlig til grunn når man sier at glukosamin har hatt dokumentert effekt på hunder? Nysgjerrig jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å trampe i opptil flere salater, men hva slags dokumenterte effekter er det man har å gå etter når man velger å kjøre hundene sine på ymse tilskudd?

Nå er det ikke bikkja her i huset som er leddpasient, det er meg, og på folk så har resultatene etter undersøkelser vært ganske sprikende. Så hva ligger egentlig til grunn når man sier at glukosamin har hatt dokumentert effekt på hunder? Nysgjerrig jeg :)

Jeg har ingenting å si på effekt på hunder, men min mor har jo masse leddplager og tar glucosamin jevnt og har blitt bedre i ledda av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Jeg ba ikke om referanse til testene, men fikk forklart testresultater på injeksjoner vs kapsler på tester utført på hest (fortsatt ikke hund, vet det). På hest fikk over 70 % av individene bedring med injeksjonen. Med kapsler var resultatene mer sprikende. Husker ikke hvor mange pasienter som var med på testen, men det var ikke 10 stk liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting å si på effekt på hunder, men min mor har jo masse leddplager og tar glucosamin jevnt og har blitt bedre i ledda av det.

Ikke for å være slem eller sær, men hvordan bedre? Har hun mindre betennelser? Og hva salgs leddplager har hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem eller sær, men hvordan bedre? Har hun mindre betennelser? Og hva salgs leddplager har hun?

hun har artroser i hendene, ledda er helt skruplette og store og hovne. Hun begynte med glucosamin for et par år siden og de svulmer ikke like mye og hun får bevegd litt mer på de, selvom hun bare gradvis blir stivere og stivere. Kan spørre hun på søndag når hun kommer hit :)

Av andre legemidler forsøker noen Glukosamin.

Forskning viser imidlertid varierende resultater

med hensyn til hvor effektivt det er. Det tar tid før

eventuell effekt ses, fra tre til seks måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Jeg ba ikke om referanse til testene, men fikk forklart testresultater på injeksjoner vs kapsler på tester utført på hest (fortsatt ikke hund, vet det). På hest fikk over 70 % av individene bedring med injeksjonen. Med kapsler var resultatene mer sprikende. Husker ikke hvor mange pasienter som var med på testen, men det var ikke 10 stk liksom ;)

Jeg bryr meg ikke så mye om hva slags pasienter det er testet på, det er det samme om det er hest, hund eller mennesker :) Men siden effekten tilsynelatende er ganske liten på mennesker, så er jeg litt nysgjerrig på hvorfor det er - tilsynelatende - mye større effekt på dyr. Hva ligger til grunn for å si at det er bedring, f.eks?

hun har artroser i hendene, ledda er helt skruplette og store og hovne. Hun begynte med glucosamin for et par år siden og de svulmer ikke like mye og hun får bevegd litt mer på de, selvom hun bare gradvis blir stivere og stivere. Kan spørre hun på søndag når hun kommer hit :)

Legemiddelanmeldelse

Glukosamin - den store sukkerpillebløffen

Glukosamin - en oppdatering

Som sagt, litt sprikende resultater. Hvilket jeg syns er litt trist, det hadde vært sabla greit å kunne ta et kosttilskudd med minimale bivirkninger fremfor NSAID med litt mere "morsomme" bieffekter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle vettene jeg har pratet med angående injeksjonene Amiga har fått så sier det at 80% pleier å merke en bedring, så noe gjør det jo med kroppen. Amiga er mye mer aktiv nå enn for en måned siden, hun tørr å hoppe mer, hun beveger seg lettere og er mindre stiv. Forskjellen fra da og nå er 4 injeksjoner og varmere vær. Glucosamin har hun jo uansett fått i maten et halvt års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har tenkt som deg og forebygget i noen år. Vi oppdaget i fjor at Wicca var litt stivere i et kne og i følge vet. er det en gammelskade som nå begynner å vise seg fordi hun drar på åra. Jeg har alltid gitt c-vitaminer, omega 3 og e-vitamier i perioder. Jeg tror jo selvfølgelig at det nettopp er fordi jeg har forebygget at hun fortsatt er så sprek.

Jeg kjøper gurkemeie på helsekost og gir en kapsel om dag. Jeg har flere venner som bare kjøper krydder og gir et kryddermål om dag. Jeg vurderer å prøve det for å se om det har samme effekt som kapslene fra helsekosten.

Godt det ikke bare er jeg som tenker slikt ;)

Da skal jeg stikke innom neste gang jeg går forbi en helsekost.

Med fare for å trampe i opptil flere salater, men hva slags dokumenterte effekter er det man har å gå etter når man velger å kjøre hundene sine på ymse tilskudd?

Nå er det ikke bikkja her i huset som er leddpasient, det er meg, og på folk så har resultatene etter undersøkelser vært ganske sprikende. Så hva ligger egentlig til grunn når man sier at glukosamin har hatt dokumentert effekt på hunder? Nysgjerrig jeg :)

Kjenner ett par mennesker som har hatt veldig god effekt av det.

Og ett par bikkjer. Bocca til Hilde, som har en skade med forkalkninger i frambenet, merker veldig forsjell på perioder med og uten glukosamin. Som feks om han halter eller ikke etter en runderinsøkt i tøft terreng o.l.

Men det er vel som alt annet, noen har det bedre effekt på enn andre. Bare se på allergi medisin hvor sprikende effekten er på allergien selv om det er samme type pollen allergi. Eller smertestillende ved samme type smerte.

Så lenge det ikke kan skade hunden så prøver jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å trampe i opptil flere salater, men hva slags dokumenterte effekter er det man har å gå etter når man velger å kjøre hundene sine på ymse tilskudd?

Uhyre få. Glukosamin testene utført på mennesker er vel av de mest nøyaktige, iom at de har brukt placebo, kontrollgrupper osv. Men på den andre siden, så skader det ikke heller ;)

C og E-vit er bevist å booste immunforsvar både hos folk og fe

Notably, some studies of people living in extreme circumstances, including soldiers in subarctic exercises, skiers, and marathon runners, have found a significant reduction in the risk of developing a cold, by approximately 50%.

The experimental studies are often conflicting and conclusions are difficult to reach. Nevertheless, most of the data suggest that increased intake of vitamin E is protective against exercise induced oxidative damage.

men det er slett ingen kur. Som med alt annet så hjelper det enkelte mer enn andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke så mye om hva slags pasienter det er testet på, det er det samme om det er hest, hund eller mennesker :) Men siden effekten tilsynelatende er ganske liten på mennesker, så er jeg litt nysgjerrig på hvorfor det er - tilsynelatende - mye større effekt på dyr. Hva ligger til grunn for å si at det er bedring, f.eks?

Legemiddelanmeldelse

Glukosamin - den store sukkerpillebløffen

Glukosamin - en oppdatering

Som sagt, litt sprikende resultater. Hvilket jeg syns er litt trist, det hadde vært sabla greit å kunne ta et kosttilskudd med minimale bivirkninger fremfor NSAID med litt mere "morsomme" bieffekter :)

Det er vel bedring i forhold til økt bevegelighet. Glucosaminet leger jo ikke årsaken (forkalkningen) så klart, men kan bidra til økt livskvalitet ved å sikre mulighetene for å holde seg aktiv.

Red: Og det må jeg si: hvis undersøkelser viser at glucosamin har samme effekt ifht hevelser og smerter som ibuprofen, jf legemiddelverketlinken din, så er jeg overbevist om at glucosamin er et mye bedre alternativ, siden det er et kroppseget produkt.

Jeg er jo "teit" nok til å bruke back on track dekken også, selv om jeg selv har prøvd samme greia på egen ankel fullstendig uten effekt. Sier som JeanetteH, så lenge det ikke er til skade koster det meg lite å prøve. Det er jo bare å slutte å bruke det om det ikke gir effekt. Jeg er forespeilet synlig bedring i bevegelsesapparatet til bikkja etter første innsprøytning allerede, så jeg blir jo ikke akkurat ruinert av forsøket. :) Vit C og E føler jeg også er trygt. Men curcumin vil jeg ha kvalitetssjekket før jeg propper i bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan beregner man dosering?

Jeg gir ikke så kjempe mye, ca 2-3 (mest 2dryss) dryss i kveldsmaten hennes, det har holdt med god virkning.

---------

Ingefær og brennestle er også bra for leddene for å unngå betennelse, som igjen kan være medvirkende til forkalkninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...