Gå til innhold
Hundesonen.no

Å "jekke ned" en dominant hund


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

"Snu h*n med rompa til, hold h*n fast slik at de andre hundene får snuse, slik jekker du ned en litt dominant hund".

Dette er blitt en gjenganger noen steder her.

Har dette noe for seg egentlig? Å tvinge hundene til å bli snust på? Ikke la de få nekte osv?

de som har testet dette påstår det virker da. Jeg er skeptisk. Og har vel egentlig aldri tenkt å prøve det på Bridie.

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener de er en dominant hund da? :icon_confused:

Ingen av mine er særlig begeistret for å bli snust i rompa, man skal snuse i ansiktet mener de. De godtar en vennlig sniff, men stikker/sier ifra om det blir intens dytting baki der, og det er hel ok i mine øyne. Kunne ikke falt meg inn i drømmeland å tvunget de til å bli snust på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke helt sikker.... :P Men en hund som ikke vil bli snust, en hund som skal "parkere" de andre den møter osv. Jeg burde kanskje skrevet "dominant" i parantes også...

Jeg bare hengte meg opp i denne "tvihold hunden så de andre får snuse den bak" greia jeg. Bridie hadde nok gjort sitt for å kvesse av "snusern" om jeg hadde tvingt henne til sånn snusing. Og hun har jo en mening om at andre hunder skal oppdras da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri i verden om jeg kommer til å tvinge min hund til å bli snust bak om han skulle kvie seg for det engang. Makan! De skal få styre hilsesekvensene selv så lenge de er ålreite med hverandre, og om de ikke er ålreite, fjernes hundene fra situasjonen, tvinges ikke til noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ!

Man skal høre mye før...

Hva er det med folk som skal tvinge hunden til alt mulig, istedet for at de kan utvikle og bruke sitt eget språk til hverandre.

Og så får de hundene som ikke klarer å hilse ordentlig heller holdes vekk fra slike situasjoner.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser greia, og til en viss grad har jeg gjort det samme med mine hunder.

Jeg har dog aldri hatt det som noen treningsrutine at de skal bli holdt fast og krevd at de skal luktes på eller måtte gjennomgå av andre hunder noe jeg vet de ikke vil være særlig komfortable med selv. Om det i det hele tatt fungerer når hunder som holdes fast, ikke lenger holdes fast, aner jeg ikke. Men det kan jo gå flere veier. Den ene hvor, som poenget med det hele, er at bikkja overgir seg alt. Stå rolig, ikke tenk, ikke reager, ikke agèr. Eller den andre veien hvor dyret friker helt ut og blir langt verre. Eller ingen endring skjer.

Jeg har hvertfall krevd at mine skal ignorere andre hunder, selv om de i følge dem er altfor nær. Og det innebærer altså at jeg tidvis har holdt mine hunder fast. Om de (mine altså) er dominante eller ei. I motsetning til eksemplene til PsychoLynx, har jeg tatt jobben med å fjerne de andre hundene på et vis, før de kommer for nærme, så slipper hunden min å tenke særlig på det. Og det er litt av poenget mitt, at hunden skal stole på MEG, jeg ordner!

Nå skal det også sies at de beste resulatene med å holde fast og kreve, som er to styggelige ord i denne tråden, har jeg hatt på de mest usikre hundene mine. Men også de mer "dominante" svarer greit på at de tildels må "overgi" seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste utstilling jeg var på så var det ei med liten hund, som bærte den bort til min , løfta halen på hunden sin og dytta rompa nedi snuten på min. For den var så redd. Jeg tviler på den følte seg noe tryggere da, jeg fatta ikke helt greia men hehe. Ikke snakk om noe dominant her da, bare kom på hendelsen når det var snakk om dette med å tvinge til å bli snust på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetta søren jeg. Vi skulle passe et par bikkjer hvor den ene er litt intens i sin omgang med andre (unghund). Eieren holdt da fast sin hund slik at min skulle få snust på den (joda, rompa ble sjekket). Jeg spurte i grunnen ikke hva som var grunntanken bak det, men det lå neppe noe ønske om å "jekke ned" den hunden i forhold til min bak. Det blir vel litt søkt? Var vel mer snakk om å få den til å stå stille lenge nok til at min fikk sjekka den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Snu h*n med rompa til, hold h*n fast slik at de andre hundene får snuse, slik jekker du ned en litt dominant hund".

Dette er blitt en gjenganger noen steder her.

Tanker?

Min første tanke er at når Hvermansen skal være selvutnevnte hundepsykologer og aferdsspesialister, for så å holde fast sin eventuelle fryktaggresive, men dog konfliktskye hund fast slik at hunden virkelig ikke har noen muligheter til å bruke hverken fluktmuligheter eller språk - at det neppe er det smarteste sjakktrekket.

Jeg skjønner heller ikke at mennesker driver på å skal "menneskeliggjøre" hunder med sine slike rare metoder som ikke hører hjem noen sted, aller minst innen naturlig hundeatferd.

Selv hvis jeg legger til en stor dose velvilje klarer jeg ikke å se hva det der "rådet" skulle være godt for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cæsar Millan-fenomen, er det ikke?

Tull! Cesar Millan -tilnærmingen for å løse hundeaggresjon er å først etablere et forhold til hunden hvor den respekterer og stoler på deg, for deretter å kjøre på med mengdetrening hvor evt. uønsket atferd korrigeres.

Ihht Cesar Millan skyldes de fleste atferdsproblemer dominans, som grunner i at hunden oppfatter eieren som mentalt svak og derfor selv tar ansvar for å lede flokken.

Så meg nødt til å ta med ordet "mentalt" i avsnittet over, da dette forumet (og hundeverdenen ellers) flommer over av ignorante CM-hatere som har fått det for seg at han mener hunder skal kontrolleres vha juling og fysisk makt..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull! Cesar Millan -tilnærmingen for å løse hundeaggresjon er å først etablere et forhold til hunden hvor den respekterer og stoler på deg, for deretter å kjøre på med mengdetrening hvor evt. uønsket atferd korrigeres.

Ihht Cesar Millan skyldes de fleste atferdsproblemer dominans, som grunner i at hunden oppfatter eieren som mentalt svak og derfor selv tar ansvar for å lede flokken.

Så meg nødt til å ta med ordet "mentalt" i avsnittet over, da dette forumet (og hundeverdenen ellers) flommer over av ignorante CM-hatere som har fått det for seg at han mener hunder skal kontrolleres vha juling og fysisk makt..

Jeg sier da ikke at det er den riktige måten i følge hva Cæsar mener de gjør det på. Men jeg tror mange plukker ut akkurat den biten av Cæsar Millan og bruker den og tror det skal gjøre underverker. Selvsagt ligger det mer i det, men det er ikke sikkert folk plukker opp det ;)

Ps, jeg er ingen Millan-hater, tvert imot så liker jeg mange av grunntankene hans ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

CM setter garantert pris på å bli koblet opp mot alt av idiotisk "dressur" som finnes der ute. Og det er jo fortjent, for ingen ville funnet på noe slikt som trådstarter beskriver før tv begynte å sende "hundehviskeren"..

Oj, det var vel å gi CM litt vel mye kreditt for gamle, velbrukte (les:utslitte) og kjente metoder? Og bare så det er sagt, dette med tvangseksponering trenger ikke ha noe med CM å gjøre. Vedkommende som brukte denne taktikken på sin egen hund, som jeg nevnte lenger opp i tråden, er ingen jeg oppfatter som noen CM tilhenger, snarere tvert om. Disse tankene rundt dominans og hvordan forholde seg til det (om enn de er litt forslitte) er ikke noe CM har funnet på. De ligger nok greit rotfestet i svært mange som har holdt på med hund i mer enn "et kvarter" (uten å implisere at jeg vet noe som helst om hvor lenge folk her har holdt på med hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, denne metoden brukte vi noen ganger med lille basenji, men det hadde ingenting med dominans å gjøre. Siste gangen var det Strider som liten valp ble holdt fast slik at hun kunne undersøke han grundig uten at han fikk skremt henne på noe vis. det samme ble gjort feks med dachsen tvers over gata etc. Hun var jo ekstremt frykt-aggressiv overfor andre hunder og det å få gjennomsnust uten at den andre kunne gjøre bråe ting gjorde underverk for hennes omgjengelighet. Strider ble ikke redd av den fremgangsmåten, ei heller dachsen og hun elsket Strider og godtok dachsen fullstendig. Så i den settingen kan man kanskje bruke metoden etter skjønn. Men for å jekke ned en dominant hund? Det tviler jeg på for å si det mildt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, denne metoden brukte vi noen ganger med lille basenji, men det hadde ingenting med dominans å gjøre. Siste gangen var det Strider som liten valp ble holdt fast slik at hun kunne undersøke han grundig uten at han fikk skremt henne på noe vis. det samme ble gjort feks med dachsen tvers over gata etc. Hun var jo ekstremt frykt-aggressiv overfor andre hunder og det å få gjennomsnust uten at den andre kunne gjøre bråe ting gjorde underverk for hennes omgjengelighet. Strider ble ikke redd av den fremgangsmåten, ei heller dachsen og hun elsket Strider og godtok dachsen fullstendig. Så i den settingen kan man kanskje bruke metoden etter skjønn. Men for å jekke ned en dominant hund? Det tviler jeg på for å si det mildt!

Slik jeg også har støtt på metoden :) Tispa mi fikk undersøkt den overivrige gærningen, og gærningen var like happy både før og etter :) Få om noen tanker om dominans involvert der, tror jeg. Jaffal ikke med vilje ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, denne metoden brukte vi noen ganger med lille basenji, men det hadde ingenting med dominans å gjøre. Siste gangen var det Strider som liten valp ble holdt fast slik at hun kunne undersøke han grundig uten at han fikk skremt henne på noe vis. det samme ble gjort feks med dachsen tvers over gata etc. Hun var jo ekstremt frykt-aggressiv overfor andre hunder og det å få gjennomsnust uten at den andre kunne gjøre bråe ting gjorde underverk for hennes omgjengelighet. Strider ble ikke redd av den fremgangsmåten, ei heller dachsen og hun elsket Strider og godtok dachsen fullstendig. Så i den settingen kan man kanskje bruke metoden etter skjønn. Men for å jekke ned en dominant hund? Det tviler jeg på for å si det mildt!

Har selv gjort dette med Theo noen ganger. Han klarer ikke å stå rolig sånn at hunder som er litt skeptiske får snust på han.

Hunden til venninnen min er skeptisk til min virvel vind av en hund, og det funket veldig bra å da holde fast Theo, sånn at han fikk snuse på han.

Prøvde å bare la de hilse vanlig først, men venninnen min sin hund klikket helt og fløy i annsikte på min da han var for brå i bevegelsene. Så det ble bare rot.

Theo bryr seg ikke om å bli holdt fast på den måten. Så sånn sett er det ikke noe problem å gjøre det. Han bare står det i mens helt rolig.

Men gjør det IKKE fordi at han er dominant. Han er venn med alt og alle. Å sjelden bråk

Er mer for å hjelpe den andre hunden til å føle at det er trygt å hilse, og snuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...