Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Da jeg var i Tyskland i '07 på klassetur og jobbet på en økologisk gård høstet vi inn noe som så ut som gigantiske poteter, men det var ikke poteter men en annen type rotvekst som ble brukt til å fôre dyrene med. Jeg skulle gjerne unersøkt litt mer om denne rare, gigant "poteten" men husker virkelig ikke hva den het. Jeg husker heller ikke hva gården jeg var på het eller hvor den lå (bortsett fra at den lå en times kjøring fra en storby).

Er det noen som har peiling på hva dette kan være?

Jeg har prøvd å google meg frem til det både på norsk, tysk og engelsk uten å ha funnet noe mer...

Skrevet

De er nok for små, disse "potetene" lå under jorde og var så store at man fikk alle tre tennene på en høygaffel inn i èn "potet"

Skrevet

Vannmeloner vokser da ikke i jorden men oppå? Eller bommer jeg?

Gjør ikke nepe også det? Tipper villt her, jeg.

Gresskar?

Skrevet

Gjør ikke nepe også det? Tipper villt her, jeg.

Gresskar?

Men hun spør jo om ting som vokser under jorden. Gresskar gror vel også over bakken. Ikke ser de ut som poteter heller :P

Skrevet

Men hun spør jo om ting som vokser under jorden. Gresskar gror vel også over bakken. Ikke ser de ut som poteter heller :P

Kålrot eller kålrabi likner ikke så veldig det heller, da :lol: Store, runde ting som vokser under jorda eller rett over, da ... Hm

Skrevet

Kålrot eller kålrabi likner ikke så veldig det heller, da :lol: Store, runde ting som vokser under jorda eller rett over, da ... Hm

:lol: Dette er ikke mitt fagfelt, akkurat :lol: Menmen, kanskje andre får seg en god latter :D

Skrevet

ÅÅÅ. Vet hva du mener, digre greier som kvernes opp til dyrefôr. Heter de turnips, eller er det noe annet? Roer? Nei...

Turnips tror jeg vokser under jorden OG blir brukt som dyrefor, ja. Eller kanskje det er søtpotetet som er svaret... De er jo store...

Skrevet

Turnips tror jeg vokser under jorden OG blir brukt som dyrefor, ja. Eller kanskje det er søtpotetet som er svaret... De er jo store...

søtpotet er jo bittesmå og menneskemat? :P

Skrevet

søtpotet er jo bittesmå og menneskemat? :P

Nææ, sist jeg kjøpte søtpotet var de gigastore

og sånn guloransje inni. Kjøpte til og med i

spesialgrønnsaksbutikk. Men ja, menneskemat

er det:p

Red; kanskje det er sånne Yams jeg har kjøpt...

• Like 1
Skrevet

Nææ, sist jeg kjøpte søtpotet var de gigastore

og sånn guloransje inni. Kjøpte til og med i

spesialgrønnsaksbutikk. Men ja, menneskemat

er det:p

Red; kanskje det er sånne Yams jeg har kjøpt...

Men det var da ikke så gigasvært at man kunne få tre høygaffeltenner i?!

Skrevet

Men det var da ikke så gigasvært at man kunne få tre høygaffeltenner i?!

Nei, kanskje ikke. Kanskje TO høygaffeltenner. De var ganske store altså...

Skrevet

Nei, kanskje ikke. Kanskje TO høygaffeltenner. De var ganske store altså...

Ja, jo, kanskje du har rett. De blir jo ganske svære. Morsom måleenhet.. :D

Skrevet (endret)

Er nok beter (litt avlange og ganske gule inni) eller kålrot. Vi fôrer med det til kuene. Perfekt fôr for økologisk drift med kuer der man ikke kan kjøpe like mye kraftfôr (fordi øko-kraftfor er skit-dyrt!) :) Fôr-kålrot er fort 5-6 ganger så stor som de vi høster som menneskemat.

Edit: Bilde: de kan fint være dobbelt så store også

page6-1002-full.jpg

Endret av borderen
Skrevet

Takker for alle svar men det eneste det kanskje kan være er nok beter, men jeg finner ingen bilder av fôrbeter. Noen som har?

Jeg har gått landbruksskole så jeg vet at det ikke er noen av de "vanlige" vekstene her i Norge og det lignet en potet (i form og farge, den hadde tilogmed potetskall bare at den var blåst opp i str. og visstnok ikke smakte noe godt så det ble bare brukt til dyrefôr. Det ble som nevnt i en kommentar kvernet opp før det ble fôra ut).

Men om noen har bilde av en fôrbete så blir jeg glad! Jeg har prøvd å google det, men uten hell... :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...