Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma om avel og valg av valp


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv sittet med en hannhund jeg har ønsket meg sårt valp etter. Nå ble vel kanskje han vist frem litt mer enn Nitro i ulike sammenhenger, men likevel ble det aldri til at han fikk valper. Jeg hadde flere stykker som var interessert i bruke han på sine tisper, men det ble liksom bare med praten. I mine øyne var dette en av de bedre hannhundene på rasen i landet mens han levde (hovedsaklig mentalt, selv om han var pen nok også), og planen var å bruke han på egen tispe. Det endte med at jeg importerte to tisper, hvor det ikke ble til at jeg kunne bruke han på noen av de - i tillegg døde han før jeg kom så langt at jeg fikk fryst ned sæd.

Så, med dette rotete innlegget vil jeg rett og slett anbefale deg å kjøpe en tispe fra de linjene du liker, og jobbe deg videre derfra, dersom avl er målet. Evt også fryse ned sæd etter Nitro hvis du mener han er såpass bra at du vil bruke han senere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på det folk sier her nå jeg, "dropp" Nitro, velg en tispe uavhengig av ham, og frys ned spermen hans. Da har du alltid muligheten.

Jeg tenker som deg jeg og, at om jeg skal ha to hunder samtidig, blir den andre en tispe, og da ville jeg kanskje i utgangspunktet tittet meg rundt etter noen som kunne matchet Casper stamtavlemessig. Men det folk skriver her gir jo egentlig mer mening, absolutt. Jeg vurderer og å fryse ned sperm, så har jeg muligheten senere. Nå høres vel jeg og ut som en "hunden min er best i verden" jente, men det er han jo. Neida... men jeg mener at han har fått det kvalitetsstempelet han trenger for at jeg, som ganske fersk, trenger å ha for å vite han er god nok, og det er jo at flere oppdrettere fra flere land har kontaktet meg angående ham, og ønsket/ønsker å bruke ham.

Ikke at det nødvendigvis sier all verden om en hund, men Nitro er jo N S UCH, så det er tydeligvis ikke bare du som synes han er hot stuff! Så kom deg til Trondheim for litt spermtapping.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tenkt som så: Hvis du er superfornøyd med Nitro og hans kvaliteter, du har kjempekontakt med oppdr. og stoler blindt på disse, og de faktisk gjør en kombinasjon du synes virker veldig interessant - kjøp valp!

Det ene Nitro-kullet blir bare den ene gangen. TIspen du kjøper skal du leve med i 10-15 år - hver dag.

Det er helt fritt valg på øverste hylle når man er tispeeier (nesten) - man kan velge og vrake hvemsomhelst. Få tilsendt sæd fra hvorsomhelst og gjøre hva man vil.

Hvis du fryser ned sæd etter Nitro vil du kunne gå tilbake på han om 2-3 generasjoner - hvis du sørger for å finne supre avlhanner til et par generasjoner med tisper... DA vil du sette ennå mere pris på å få valper etter han (kanskje årevis etter at han er borte).

Men jeg VET det er lett og si. Jeg har selv en gammel hann hjemme som er brukt av mange kjente og kjære oppdrettere, verdensvinneren og Cruftsvinner i Ungarn, og senest i dag sendte sæd til Tyskland. Han er nå 10 og jeg har ennå ikke greid å få et kull etter han selv... Har dog ikke fryst ned noe etter han, da han faktisk har veldig mange avkom, så avlsverdien hans kan man få igjen ved å bruke barn eller barnebarn (det finnes nok av dem, liksom..).

Men likevel - velg ditt nye familiemedlem med hjerter - ikke hva som evt er høres "praktisk" eller "koselig" ut idag. Om 3-4 år kan situasjonen ha endret seg radikalt og du sitter der og er slett ikke fornøyd med den tenkte drømmekombinasjonen likevel.

Ang. det med sæd - jeg sjekket for noen år siden, da kostet det ca 3000,- for innfrysningen, tapping et par ganger og alt papirarbeid og det som skal til. "Leie" i sædbanken er noen hundrelapper i året (3-4 kanksje?).

Og ja, det skal vel vare omtrent evig, vil jeg tro... (Mener jeg har hørt hunder som er født etter 15-20 år gammel sæd i alle fall)

Lykke til!

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for deres tanker og erfaringer. Tror det blir til at jeg går etter fornuften og ser etter en kombinasjon som er interessang. Det er nok sikkert lettere for meg det, kontra å skal lete i stamtavler etter potensiell Nitro kjæreste, siden jeg fortsatt er ganske fersk i miljøet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle svar,men jeg er litt i samme situasjon som deg. Sitter med 3 hanner nå og neste blir ei tispe. Mine tanker er som følger :)) Jeg vil ha ei rask tispe, Jeg vil gjerne ha et valpekull og jeg vil gjerne ha et kull med LC valper. Om alt går som det skal. Så,jeg ønsker i første omgang ikke valp,men gjerne en overligger som har vært ute og gjort litt. Med bra avstamning (helst LC hunder "over det hele") Gjerne stilt og vært presentert for luren. Men ikke alltid man finner den tispa,så når tidspunktet er rett for en hund til så kan det hende det blir valp. Men da med samme kriterier,så mange løpere som mulig bakover og av nære slektninger, jeg vil i hvertfall på papiret ha et godt utgangspunkt for en konkurranse hund. Uten feil. Jeg kjøper ikke tispe etter hva som passer mine hanner. Du kan jo plukke sæd fra hele verden. Men ønskene for tispa firer jeg ikke på. Og det kan godt hende jeg bommer,for all del. Jeg kan godt kjøpe ei godt voksen tispe også jeg,om hun er akkurat det jeg ønsker meg. Og så velger jeg hannhund når den tid kommer,det kommer jo stadig nye unge hanner på banen også. Men jeg tenker: tispa jeg ønsker meg først også hannhundvalg når den tid kommer. Bla bla :)))

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dette med å promotere Nitro litt, siden du gjerne vil at han skal bli brukt. Det finnes sikkert noen greyhound-forum rundt om du kan melde deg inn i, legge ut bilder av Nitro, snakke og diskutere med folk, komme inn i miljøet? Facebookgrupper? På dalmatiner har vi f.eks grupper som heter "showdals online", for utstillingsresultater og sånn, folk legger ut skrytebilder, og "stud dogs europe", der du kan reklamere for hannen din, der mange oppdrettere er medlemmer. Slike ting kan du jo søke rundt om på facebook etter iallefall. Det er iallefall via raseforum og slike grupper jeg føler at jeg har fått en liten fot innenfor, og litt oversikt.Snakk med folk rett og slett, engasjer deg. Så blir man kjent med folk i virkeligheten og, litt etter litt :D edit: fant ikke noe norsk forum i starten, men her er ett som virker ganske aktivt: http://forum.greytalk.com/.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle svar,men jeg er litt i samme situasjon som deg. Sitter med 3 hanner nå og neste blir ei tispe. Mine tanker er som følger :)) Jeg vil ha ei rask tispe, Jeg vil gjerne ha et valpekull og jeg vil gjerne ha et kull med LC valper. Om alt går som det skal. Så,jeg ønsker i første omgang ikke valp,men gjerne en overligger som har vært ute og gjort litt. Med bra avstamning (helst LC hunder "over det hele") Gjerne stilt og vært presentert for luren. Men ikke alltid man finner den tispa,så når tidspunktet er rett for en hund til så kan det hende det blir valp. Men da med samme kriterier,så mange løpere som mulig bakover og av nære slektninger, jeg vil i hvertfall på papiret ha et godt utgangspunkt for en konkurranse hund. Uten feil. Jeg kjøper ikke tispe etter hva som passer mine hanner. Du kan jo plukke sæd fra hele verden. Men ønskene for tispa firer jeg ikke på. Og det kan godt hende jeg bommer,for all del. Jeg kan godt kjøpe ei godt voksen tispe også jeg,om hun er akkurat det jeg ønsker meg. Og så velger jeg hannhund når den tid kommer,det kommer jo stadig nye unge hanner på banen også. Men jeg tenker: tispa jeg ønsker meg først også hannhundvalg når den tid kommer. Bla bla :)))

LC-valper? Er det ikke borzoi du vil oppdrette? Sterke, store, kraftfulle hunder utviklet gjennom århundrer for hetsjakt på rovdyr som ulv, eller ønsker du deg små, lette, raske hunder som kan vinne i jakten på en plastpose?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dette med å promotere Nitro litt, siden du gjerne vil at han skal bli brukt. Det finnes sikkert noen greyhound-forum rundt om du kan melde deg inn i, legge ut bilder av Nitro, snakke og diskutere med folk, komme inn i miljøet? Facebookgrupper? På dalmatiner har vi f.eks grupper som heter "showdals online", for utstillingsresultater og sånn, folk legger ut skrytebilder, og "stud dogs europe", der du kan reklamere for hannen din, der mange oppdrettere er medlemmer. Slike ting kan du jo søke rundt om på facebook etter iallefall. Det er iallefall via raseforum og slike grupper jeg føler at jeg har fått en liten fot innenfor, og litt oversikt.Snakk med folk rett og slett, engasjer deg. Så blir man kjent med folk i virkeligheten og, litt etter litt :D edit: fant ikke noe norsk forum i starten, men her er ett som virker ganske aktivt: http://forum.greytalk.com/.

Ja det hadde vært utrolig bra med et forum, spesiellt nordisk, men det er ikke det foreløpig (som jeg har sett) På facebook er de nordiske gruppene svært lite aktive (og prøvde å lage en gruppe selv en gang), men det finnes noen grey-sider på face som jeg er med på. Samt at jeg har en haug grey folk fra her og der.

Tusen takk for link til det utenlandske forumet! :) Det skal jeg absolutt sjekke ut. Det som er litt "dumt" med de utenlandske er at det er mest prat om racing hunder og adopsjoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet ikke så nøye på det forumet altså, men så ut som det var endel snakk om helse og sånn. Ser "pet grey" er nevnt i flere kategorier og. Fant et annet forum og, virket som det var racinrettet, så det gadd jeg ikke linke til. Men dette ved du jo mer om enn meg da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært utrolig bra med et forum, spesiellt nordisk, men det er ikke det foreløpig (som jeg har sett) På facebook er de nordiske gruppene svært lite aktive (og prøvde å lage en gruppe selv en gang), men det finnes noen grey-sider på face som jeg er med på. Samt at jeg har en haug grey folk fra her og der.

Tusen takk for link til det utenlandske forumet! :) Det skal jeg absolutt sjekke ut. Det som er litt "dumt" med de utenlandske er at det er mest prat om racing hunder og adopsjoner.

Jeg leser litt på http://www.vinthund.net/forum/index.php, men det er ikke så veldig aktivt.

Det finnes ikke FB-grupper? Jeg følger med på noen gode whippet-, saluki-, azawakh-, og myndegrupper. Av sistnevnte kan jeg anbefale https://www.facebook.com/groups/122840451139904/ i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LC-valper? Er det ikke borzoi du vil oppdrette? Sterke, store, kraftfulle hunder utviklet gjennom århundrer for hetsjakt på rovdyr som ulv, eller ønsker du deg små, lette, raske hunder som kan vinne i jakten på en plastpose?

Store hanner og store tisper løper. Tispa jeg sikla på kullet til nå er 78 cm høy. Lillemann fra kennel Lynx er 85 cm høy,Borhan til Agneta Olsen likeså. Det er jo løpere,det er ikke sjauere. Som løper ned både hare og ulv. Med turbo for å kunne sette inn det siste støtet. Det er plenty hunder som er både field,og lure coursing champions. Jeg titter litt i Russland,og jeg titter litt i USA,men høyden spiller liten rolle. Det er hvordan hunden er skrudd sammen ellers som avgjør om den er rask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så viktig å bruke hannen du har kan du jo være lur og kjøpe ei voksen tispe..

Det er også den eneste måten å forvisse seg om at hunden man kjøper faktisk er brukbar til avl.

Selv synes jeg hele denne greia høres dårlig planlagt ut, og det havner i min bok lett innunder kategorien for de som på død og liv vil drive oppdrett uten å nødvendigvis ha kunnskapen som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser litt på http://www.vinthund...forum/index.php, men det er ikke så veldig aktivt.

Det finnes ikke FB-grupper? Jeg følger med på noen gode whippet-, saluki-, azawakh-, og myndegrupper. Av sistnevnte kan jeg anbefale https://www.facebook...22840451139904/ i hvert fall.

Takk for tips :) Det er ingen norsk greyhound side, kun den jeg prøvde å lage en gang. Svensk greyhoundklubb har FB side, men den er ikke så aktiv. Ellers er det noen I :heart: greyhounds - sider, som man er inne på å titter, samt en fransk gruppe hvor folk legger ut endel bilder.

Er også med på et par mynde-sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...