sillychampion Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Har ett lite spørsmål om siberian husky. Vi holder på å kjøpe oss valp, og har funnet en vi liker godt. Hun er sort/grå og hvit. Hun har sort og rosa nesebrusk. Hovedsaklig rosa med sorte prikker. Nå lurer jeg litt på om dette er en utstillingsfeil? Ser i rasestandaren at "snow nose" er tillatt, og når jeg søkte opp det på google kom det masse bilder av hunder med en stripe rosa midt på snuten. Som sagt lurer jeg på om dette er en utstillingsfeil, eller om det går under "snow nose"? Vi vil jo helst unngå å kjøpe valp med utstillingsfeil .. Noen som vet? :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benedicte Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Har du et bilde av nesen? Snow-nose er ofte jevnt rosa-brun over hele nesen, eller en stripe som du nevner. Dette oppstår mest på vinterstid. Det du beskriver kan høres ut som en hund som generelt er dårlig pigmentert på nesen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Dette er er skikkelig snow nose: N UCH Carillo Starvin Marvin rosa med sorte prikker, det er ikke bare en veldig ung valp da? De er jo født med rosa neser og blir jo ikke helt farget før de har blitt en del uker gamle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sillychampion Skrevet 5. Mars 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Her er snuten til valpen. Dårlig pigmentering, hva vil det bety for utstilling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sillychampion Skrevet 5. Mars 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Dette er er skikkelig snow nose: N UCH Carillo Starvin Marvin rosa med sorte prikker, det er ikke bare en veldig ung valp da? De er jo født med rosa neser og blir jo ikke helt farget før de har blitt en del uker gamle. Ja, det er slike bilder jeg har funnet av snow nose'er. Valpen er 3 uker gammel, og de andre valpene har fått sorte neser.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tulip Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Her er snuten til valpen. Dårlig pigmentering, hva vil det bety for utstilling? Grander kan ha slike neser i harlekinfargen, som regel blir de nesten helt sorte som voksne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sillychampion Skrevet 5. Mars 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Grander kan ha slike neser i harlekinfargen, som regel blir de nesten helt sorte som voksne. Er slikt tillatt på grander? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Her er snuten til valpen. Dårlig pigmentering, hva vil det bety for utstilling? Den blir nok svart denne her også. Sett det før at enkelte er litt trege på å få en helt svart nese som han her: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sillychampion Skrevet 5. Mars 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Den blir nok svart denne her også. Sett det før at enkelte er litt trege på å få en helt svart nese som han her: Så flott! Og for en søt liten valp! Kjempefint å høre at hun mest sannsynlig vil få sort nese .. Ikke at det er superviktig, men er jo greit å vite :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benedicte Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Ja, det der blir nok helt svart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Dalmatinere kan og ha slike neser som valper. Er det så mye som på valpen du la ut bilde av hadde en dalmatiner sannsynligvis fortsatt å ha dårlig pigment der som voksen, ut i fra det jeg har observert iallefall. Men endel bedre blir det jo gjerne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Dalmatinere kan og ha slike neser som valper. Er det så mye som på valpen du la ut bilde av hadde en dalmatiner sannsynligvis fortsatt å ha dårlig pigment der som voksen, ut i fra det jeg har observert iallefall. Men endel bedre blir det jo gjerne. Det er mye mulig de får noe dårlig pigment, men sånne ting bryr vi oss ikke om på SH. Bare nesa blir svart eller snønese så er det helt greit. På pelsen er jo alle farger tillatt fra helt svart til helt hvit og alt der imellom. (selv om enkelte dommere ikke har fått med seg det) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tulip Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Er slikt tillatt på grander? Ja, på harlekinfargede, ikke de andre. Men så lenge nesa er 50/50 blir den oftest helsort. Helt rosa nese med bare en liten prikk sort forblir mest lys. Husk at pigmentet brer seg i huden til valen er minst 12 uker gammel Så denne nesa blir nok veldig mørk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sillychampion Skrevet 5. Mars 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Tusen takk for fine svar, da trenger jeg ikke tenke på det mer :-) Vi gleder oss til å få SH valp i huset, spannet vårt begynner å ta form ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Det er mye mulig de får noe dårlig pigment, men sånne ting bryr vi oss ikke om på SH. Bare nesa blir svart eller snønese så er det helt greit. På pelsen er jo alle farger tillatt fra helt svart til helt hvit og alt der imellom. (selv om enkelte dommere ikke har fått med seg det) Ikke noen krise hos dalmatiner heller egentlig, om hunden har et lyst nesebor og ellers er bra spiller det ingen rolle. Skikkelig søt valp forresten, det glemte jeg å si Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malamuten Skrevet 5. Mars 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Mars 2012 Min var utrolig treg og fikk ikke helt svart nese før han var nesten 2 år, men som regel går det seg til. Et tips er jo og se hvordan valpen er pigmentert ellers, under føtter, inni munnen rundt nesen osv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts