Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder...


Kristine55
 Share

Recommended Posts

Vi kjøpte Balder for 5000,- men han kostet egentlig 6000,- og mange mener dette er dyrt for en blanding, men hvorfor skal renrasede være mer verdt enn blanding? På grunn av utstilling? vi hadde i utgangspunktet lyst på en renraset schæfer, men det er så utrolig mye HD og feil med de og da vi fant Balder, med HD frie foreldre så bestemte vi oss ganske kjapt:) Vi er jo fortsatt ikke sikret at Balder ikke kommer til å få HD, men dette skal røntges når han er rundt 1 år gammel, han har akkurat vært hos veterinæren og hadde ingen feil foreløpig:) Fins mange utrolige vakre, snille og friske blandinger der ute, selvfølgelig er jeg imot blandinger som er helt feil, men ta foreksempel: Bulldog som ikke kan ha en naturlig fødsel og som får vedig mye problemer med tett nese og sår i hudvikene, raser hvor øynene bare renner og blir røde, hunder som blir avlet for å løpe og har pukkelrugg og alt for lange bakbein i forhold til forbeina, hunder som får for lang rygg og dermed får ryggproblemer:) Jeg syns rasehunder og blandingshunder går for det samme og måtte bare skrive dette ettersom det er så mange som reagerer på blandinger, syns ikke blandinger er noe feil så lenge det er to sunne og friske foreldre med omtrent samme størrelse:) Jeg er ihvertfall stolt eier av min blandingshund Balder:)

post-10840-0-78334700-1330695719.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Fint at du er fornøyd med hunden din- ingenting er bedre enn det. Resten av innlegget ditt kan du få fornuftige svar på ved å bruke søkefunksjonen her inne og sette tema "blandingshund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rasehund er dyrere blant annet på grunn av alle helse- og mentaltestene som utføres på slekten. Det er jo kjempebra at foreldrene til din blanding ble sjekket for HD, men det er jo langt ifra alle som bryr seg om det når de blander raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne da bare kjøpt en schæfer fra HD-frie foreldre? Det er jo ikke slik at det er umulig å oppdrive akkurat. Regner med at foreldrene til din hund er testet for alt som det testes for på disse rasene og sånn og, at du ikke bare hengte deg opp i HD? Siden det er viktig for deg med et godt utgangspunkt for en frisk hund mener jeg.

Rottweiler:

  • ID-merket og HD/AA-fotografert/diagnostisert i henhold til NKK’s godkjente regler. Øyelyst av autorisert øyelyser.
  • Albueledd (AA): Hvis en av hundene som skal parres har minimale forandringer i albueleddet, skal partneren være fri for forandringer.
  • Utstilt på offisiell utstilling anerkjent av NKK. Tispen må ha oppnådd minimum Exellent etter fylte 2 år. Hannhunden må ha oppnådd Exellent etter fylte for to år for to forskjellige dommere. (AR kan gi dispensasjon fra krav under denne bokstav etter mottak av skriftlig begrunnet søknad).
  • Begge foreldredyr skal ha gjennomført funksjonsanalyse (FA) godkjent av NKK. Utgangspunktet er at begge avlsdyrene skal ha bestått FA. Dog tillates at ett av avlsdyrene har gjennomført FA med godkjent skudd, men har godkjent karaktertest eller gjennomført mentalhundbeskrivning (MH) i tillegg. Mentalhundbeskrivning (MH) må gjennomføres mellom 12-24 mnd for å være godkjent uten diskvalifiserende feil. Godkjent ZTP ansees som tilfredsstillende mentaltest.

Schæfer:

  1. Krav til avlsdyret

    1. Alle hunder må før de anvendes i avl være avlskåret i samsvar med Tysk avlskåring i et av WUSV’s medlemsland eller Avlskåret/Avlsgodkjent i henhold til NSchK Norsk Avlskåring.
    2. Aldersgrenser.

      1. Tispe som skal anvendes i avl må ikke pares før fylte 18 måneder.
      2. Hannhund som skal anvendes i avl må være fylt 2 år.

[*]Innavl.

  1. Innavl sterkere enn 2-3 eller 3-2 er ikke tillatt. (Gjelder også innavl på individenes hel-/halvsøsken.)

[*]Dersom begge foreldre i en kombinasjon har fått tildelt HD-indeks fra NKK skal denne benyttes. Total indeks for kombinasjonen må være minimum 200.

[*]Følgende gjelder hvor det ikke er tildelt HD-indeks til ett eller begge foreldredyr;

1.5.1 Hunder med HD grad C kan kun pares med hunder grad A eller B.

[*]Hunder med AA svak grad kan kun pares med hunder som er fri AA.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Balder for 5000,- men han kostet egentlig 6000,- og mange mener dette er dyrt for en blanding, men hvorfor skal renrasede være mer verdt enn blanding? På grunn av utstilling? vi hadde i utgangspunktet lyst på en renraset schæfer, men det er så utrolig mye HD og feil med de og da vi fant Balder, med HD frie foreldre så bestemte vi oss ganske kjapt:) Vi er jo fortsatt ikke sikret at Balder ikke kommer til å få HD, men dette skal røntges når han er rundt 1 år gammel, han har akkurat vært hos veterinæren og hadde ingen feil foreløpig:)

Fins mange utrolige vakre, snille og friske blandinger der ute, selvfølgelig er jeg imot blandinger som er helt feil, men ta foreksempel: Bulldog som ikke kan ha en naturlig fødsel og som får vedig mye problemer med tett nese og sår i hudvikene, raser hvor øynene bare renner og blir røde, hunder som blir avlet for å løpe og har pukkelrugg og alt for lange bakbein i forhold til forbeina, hunder som får for lang rygg og dermed får ryggproblemer:) Jeg syns rasehunder og blandingshunder går for det samme og måtte bare skrive dette ettersom det er så mange som reagerer på blandinger, syns ikke blandinger er noe feil så lenge det er to sunne og friske foreldre med omtrent samme størrelse:) Jeg er ihvertfall stolt eier av min blandingshund Balder:)

Jeg synes ikke rasehunder og blandinger går for det samme. Du vet aldri hva du får med blandinger. Det er ofte liten oversikt over helsetester bakover og liten kunnskap hos oppdretter. Blandingshunder arver sykdommer akkurat som renrasede hunder. Det er ikke som om hvis du blander inn en annen rase, så forsvinner alle de sykdoms- genene.

Jeg vil støtte seriøs avl med å kjøpe hunder fra oppdrettere som helsetester og som avler fordi de tilfører noe bra til rasen. Ikke fordi mora er søt og frisk og de kanskje vil tjene noen penger på ha et kull. Hvis du synes det er mye sykdom hos schæferen, så kunne du jo prøvd å finne en oppdretter som legger vekt på helse?

Bra du er fornøyd med hunden din da. Jeg er også fornøyd med blandingshunden jeg har, men jeg kommer aldri til å kjøpe meg en blanding igjen. :)

Edit: Jeg posta for fort.

Endret av :)Kine
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Balder for 5000,- men han kostet egentlig 6000,- og mange mener dette er dyrt for en blanding, men hvorfor skal renrasede være mer verdt enn blanding? På grunn av utstilling?

Det er forskjell på hvor mye jobb en seriøs oppdretter legger ned i et valpekull kontra hva som er vanlig ved en tilfeldig parring. I tillegg er selvsagt etterspørsel en viktig faktor, så lenge folk er villige til å betale mer for en renraset hund er de også dyrere. En tristere årsak er at en del renrasede hunder har blitt avlet slik at de ikke er i stand til å føde på egen hånd, men må ha keisersnitt (som er kostbart).

Jeg syns rasehunder og blandingshunder går for det samme og måtte bare skrive dette ettersom det er så mange som reagerer på blandinger, syns ikke blandinger er noe feil så lenge det er to sunne og friske foreldre med omtrent samme størrelse:) Jeg er ihvertfall stolt eier av min blandingshund Balder:)

Jeg er mer opptatt av egenskaper og lynne hos hunden enn rase. Som Husvarm sier er det vanskelig å vite hva man får med blandinger, men det kan det også være med renrasede hunder. Seriøse og gode oppdrettere har (bør ha) kunnskapen og erfaringen til å matche riktig hund med riktig kjøper, men det finnes mange useriøse oppdrettere og mange feller å gå i.

Det er også forskjell på planmessig avl av blandinghunder og blandingshunder som har blitt til ved tilfeldig parring. Min "Karelske bjørnedachs" finnes selvsagt ikke i noen rasebok, han er blanding av Huskey, Malamute, New Foundland og Labrador. Til mitt bruk er han ypperlig, og som omplasseringshund trengte han et hjem.

Jeg syntes uansett ikke folk skal velge hund ut fra prislapp, blir nesten litt skremt av å se hvor "billige" enkelte BCer og huskeyer annonseres på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Teorien om at rasehunder er dyrere enn blandingshunder fordi foreldrene helsetestes og meriteres er tull (selv om man kanskje ikke skulle ønske det). Rasehunder er dyrere enn blandingshunder fordi folk er villig til å betale mer for dem. Markedets matkt. En miniatyrblanding koster glatt dobbelt så mye som en helsetesta og godt meritert hund av min rase...

Fordøvrig er det en sannhet med store modifikasjoner at blandingshunder er sundere. Det stemmer delvis fordi man kan få en positiv effekt ved fullstendig utavl i første generasjon. En del raser sliter under at de har for liten genetisk variasjon. Men samtidig er blandingshunder i like stor grad som rasehunder et resultat av genene de får fra foreldrene sine. Blander du to raser med store helseutfordringer, så er det veldig stor sansynlighet for at blandingshunden kan få problemer fra begge rasene. Ulempen med blandingshunder er at veldig få skjekkes i forhold til helse, men der synder mange rasehundoppdrettere også, og at det kan være vanskelig å vite hvordan egenskaper du får i hunden om det er to veldig forskjellige raser som krysses. Pluss selvfølgelig stor variasjon i størrelse, kroppsbygning og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så mye overraskende eksemplarisk adferd i dag, jeg har lyst til å ignorere alt som ikke var eksemplarisk, fordi fremgangen er så tydelig. Ingen byks i iver for å hilse på forbipasserende, ikke noen stressende impulser om å jage etter syklister. Med unntak av en close call, med snuten faretruende nær å berøre midt på skinkesprekken til en som stod med ryggen til, så forsøkte han heller ikke sniffe busspassasjerer. Rolig og behersket og tålmodig for det meste. Ny fase i utviklingen og sladretreningen har fått effekt.  Hva jeg trenger bli flinkere til å forutse er Edewards ønske om sosial inkludering ved kassen i butikker, for å unngå at han planter labbene på disken. Det har skjedd så mange ganger nå, det er pinlig overfor meg selv å ikke forutse og forebygge det der. Inne i dyrebutikken er det ingen krise, men å LA ham få sjansen til å plante labbene på disken i kaffebaren er FLAUT. Virkelig flaut. Trenger huske at det å interaktere med andre mennesker sammen med Edeward er reell multitasking. Hovedvekten av oppmerksomhet må være på ham, og det er ikke rom for å ikke ha ham som universets midtpunkt i flere sekunder, ellers bryter han sitt-bli for å gjenvinne status som center of attention. Han er dramaqueen og skjørtejeger. Flørter med alt på to bein som sender ham vibber av gjensidig interesse. Vibber. Blikk. Følelser. Det er en kommunikasjonsform Edeward forstår, og der det vibber potensiell kos og kjærlighet, der er ikke han sen om å prøve innkassere.  Nuvel. Han ville endelig posere for fotografen i dag: Enten så har han forstått at sitt-bli gjelder selv om mamsen tar opp den flate, svart magi dingsen, eller.. ..så ble en vindel gittertrapp bare too much to ask. Det var ikke det at han ikke hadde lyst på den bollen.    Det var dumt av meg å sette oss i den situasjonen der med sekken full av råfor. Ventet tålmodig og nonchalant noen trinn lenger ned, uten å gi ham mer oppmerksomhet, og tenkte jeg ikke ville gå derfra før vi mestret den trappen, men så gikk det kuldegys nedover ryggen min og påminnet meg om at vi hadde en real klimakrise på gang, og vi måtte avbryte for å reise hjem til fryseren. Bedre planlegging neste gang.
    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...