Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder...


Kristine55
 Share

Recommended Posts

Vi kjøpte Balder for 5000,- men han kostet egentlig 6000,- og mange mener dette er dyrt for en blanding, men hvorfor skal renrasede være mer verdt enn blanding? På grunn av utstilling? vi hadde i utgangspunktet lyst på en renraset schæfer, men det er så utrolig mye HD og feil med de og da vi fant Balder, med HD frie foreldre så bestemte vi oss ganske kjapt:) Vi er jo fortsatt ikke sikret at Balder ikke kommer til å få HD, men dette skal røntges når han er rundt 1 år gammel, han har akkurat vært hos veterinæren og hadde ingen feil foreløpig:) Fins mange utrolige vakre, snille og friske blandinger der ute, selvfølgelig er jeg imot blandinger som er helt feil, men ta foreksempel: Bulldog som ikke kan ha en naturlig fødsel og som får vedig mye problemer med tett nese og sår i hudvikene, raser hvor øynene bare renner og blir røde, hunder som blir avlet for å løpe og har pukkelrugg og alt for lange bakbein i forhold til forbeina, hunder som får for lang rygg og dermed får ryggproblemer:) Jeg syns rasehunder og blandingshunder går for det samme og måtte bare skrive dette ettersom det er så mange som reagerer på blandinger, syns ikke blandinger er noe feil så lenge det er to sunne og friske foreldre med omtrent samme størrelse:) Jeg er ihvertfall stolt eier av min blandingshund Balder:)

post-10840-0-78334700-1330695719.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Fint at du er fornøyd med hunden din- ingenting er bedre enn det. Resten av innlegget ditt kan du få fornuftige svar på ved å bruke søkefunksjonen her inne og sette tema "blandingshund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rasehund er dyrere blant annet på grunn av alle helse- og mentaltestene som utføres på slekten. Det er jo kjempebra at foreldrene til din blanding ble sjekket for HD, men det er jo langt ifra alle som bryr seg om det når de blander raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne da bare kjøpt en schæfer fra HD-frie foreldre? Det er jo ikke slik at det er umulig å oppdrive akkurat. Regner med at foreldrene til din hund er testet for alt som det testes for på disse rasene og sånn og, at du ikke bare hengte deg opp i HD? Siden det er viktig for deg med et godt utgangspunkt for en frisk hund mener jeg.

Rottweiler:

  • ID-merket og HD/AA-fotografert/diagnostisert i henhold til NKK’s godkjente regler. Øyelyst av autorisert øyelyser.
  • Albueledd (AA): Hvis en av hundene som skal parres har minimale forandringer i albueleddet, skal partneren være fri for forandringer.
  • Utstilt på offisiell utstilling anerkjent av NKK. Tispen må ha oppnådd minimum Exellent etter fylte 2 år. Hannhunden må ha oppnådd Exellent etter fylte for to år for to forskjellige dommere. (AR kan gi dispensasjon fra krav under denne bokstav etter mottak av skriftlig begrunnet søknad).
  • Begge foreldredyr skal ha gjennomført funksjonsanalyse (FA) godkjent av NKK. Utgangspunktet er at begge avlsdyrene skal ha bestått FA. Dog tillates at ett av avlsdyrene har gjennomført FA med godkjent skudd, men har godkjent karaktertest eller gjennomført mentalhundbeskrivning (MH) i tillegg. Mentalhundbeskrivning (MH) må gjennomføres mellom 12-24 mnd for å være godkjent uten diskvalifiserende feil. Godkjent ZTP ansees som tilfredsstillende mentaltest.

Schæfer:

  1. Krav til avlsdyret

    1. Alle hunder må før de anvendes i avl være avlskåret i samsvar med Tysk avlskåring i et av WUSV’s medlemsland eller Avlskåret/Avlsgodkjent i henhold til NSchK Norsk Avlskåring.
    2. Aldersgrenser.

      1. Tispe som skal anvendes i avl må ikke pares før fylte 18 måneder.
      2. Hannhund som skal anvendes i avl må være fylt 2 år.

[*]Innavl.

  1. Innavl sterkere enn 2-3 eller 3-2 er ikke tillatt. (Gjelder også innavl på individenes hel-/halvsøsken.)

[*]Dersom begge foreldre i en kombinasjon har fått tildelt HD-indeks fra NKK skal denne benyttes. Total indeks for kombinasjonen må være minimum 200.

[*]Følgende gjelder hvor det ikke er tildelt HD-indeks til ett eller begge foreldredyr;

1.5.1 Hunder med HD grad C kan kun pares med hunder grad A eller B.

[*]Hunder med AA svak grad kan kun pares med hunder som er fri AA.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Balder for 5000,- men han kostet egentlig 6000,- og mange mener dette er dyrt for en blanding, men hvorfor skal renrasede være mer verdt enn blanding? På grunn av utstilling? vi hadde i utgangspunktet lyst på en renraset schæfer, men det er så utrolig mye HD og feil med de og da vi fant Balder, med HD frie foreldre så bestemte vi oss ganske kjapt:) Vi er jo fortsatt ikke sikret at Balder ikke kommer til å få HD, men dette skal røntges når han er rundt 1 år gammel, han har akkurat vært hos veterinæren og hadde ingen feil foreløpig:)

Fins mange utrolige vakre, snille og friske blandinger der ute, selvfølgelig er jeg imot blandinger som er helt feil, men ta foreksempel: Bulldog som ikke kan ha en naturlig fødsel og som får vedig mye problemer med tett nese og sår i hudvikene, raser hvor øynene bare renner og blir røde, hunder som blir avlet for å løpe og har pukkelrugg og alt for lange bakbein i forhold til forbeina, hunder som får for lang rygg og dermed får ryggproblemer:) Jeg syns rasehunder og blandingshunder går for det samme og måtte bare skrive dette ettersom det er så mange som reagerer på blandinger, syns ikke blandinger er noe feil så lenge det er to sunne og friske foreldre med omtrent samme størrelse:) Jeg er ihvertfall stolt eier av min blandingshund Balder:)

Jeg synes ikke rasehunder og blandinger går for det samme. Du vet aldri hva du får med blandinger. Det er ofte liten oversikt over helsetester bakover og liten kunnskap hos oppdretter. Blandingshunder arver sykdommer akkurat som renrasede hunder. Det er ikke som om hvis du blander inn en annen rase, så forsvinner alle de sykdoms- genene.

Jeg vil støtte seriøs avl med å kjøpe hunder fra oppdrettere som helsetester og som avler fordi de tilfører noe bra til rasen. Ikke fordi mora er søt og frisk og de kanskje vil tjene noen penger på ha et kull. Hvis du synes det er mye sykdom hos schæferen, så kunne du jo prøvd å finne en oppdretter som legger vekt på helse?

Bra du er fornøyd med hunden din da. Jeg er også fornøyd med blandingshunden jeg har, men jeg kommer aldri til å kjøpe meg en blanding igjen. :)

Edit: Jeg posta for fort.

Endret av :)Kine
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Balder for 5000,- men han kostet egentlig 6000,- og mange mener dette er dyrt for en blanding, men hvorfor skal renrasede være mer verdt enn blanding? På grunn av utstilling?

Det er forskjell på hvor mye jobb en seriøs oppdretter legger ned i et valpekull kontra hva som er vanlig ved en tilfeldig parring. I tillegg er selvsagt etterspørsel en viktig faktor, så lenge folk er villige til å betale mer for en renraset hund er de også dyrere. En tristere årsak er at en del renrasede hunder har blitt avlet slik at de ikke er i stand til å føde på egen hånd, men må ha keisersnitt (som er kostbart).

Jeg syns rasehunder og blandingshunder går for det samme og måtte bare skrive dette ettersom det er så mange som reagerer på blandinger, syns ikke blandinger er noe feil så lenge det er to sunne og friske foreldre med omtrent samme størrelse:) Jeg er ihvertfall stolt eier av min blandingshund Balder:)

Jeg er mer opptatt av egenskaper og lynne hos hunden enn rase. Som Husvarm sier er det vanskelig å vite hva man får med blandinger, men det kan det også være med renrasede hunder. Seriøse og gode oppdrettere har (bør ha) kunnskapen og erfaringen til å matche riktig hund med riktig kjøper, men det finnes mange useriøse oppdrettere og mange feller å gå i.

Det er også forskjell på planmessig avl av blandinghunder og blandingshunder som har blitt til ved tilfeldig parring. Min "Karelske bjørnedachs" finnes selvsagt ikke i noen rasebok, han er blanding av Huskey, Malamute, New Foundland og Labrador. Til mitt bruk er han ypperlig, og som omplasseringshund trengte han et hjem.

Jeg syntes uansett ikke folk skal velge hund ut fra prislapp, blir nesten litt skremt av å se hvor "billige" enkelte BCer og huskeyer annonseres på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Teorien om at rasehunder er dyrere enn blandingshunder fordi foreldrene helsetestes og meriteres er tull (selv om man kanskje ikke skulle ønske det). Rasehunder er dyrere enn blandingshunder fordi folk er villig til å betale mer for dem. Markedets matkt. En miniatyrblanding koster glatt dobbelt så mye som en helsetesta og godt meritert hund av min rase...

Fordøvrig er det en sannhet med store modifikasjoner at blandingshunder er sundere. Det stemmer delvis fordi man kan få en positiv effekt ved fullstendig utavl i første generasjon. En del raser sliter under at de har for liten genetisk variasjon. Men samtidig er blandingshunder i like stor grad som rasehunder et resultat av genene de får fra foreldrene sine. Blander du to raser med store helseutfordringer, så er det veldig stor sansynlighet for at blandingshunden kan få problemer fra begge rasene. Ulempen med blandingshunder er at veldig få skjekkes i forhold til helse, men der synder mange rasehundoppdrettere også, og at det kan være vanskelig å vite hvordan egenskaper du får i hunden om det er to veldig forskjellige raser som krysses. Pluss selvfølgelig stor variasjon i størrelse, kroppsbygning og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Herregud så innmari søøøt! 😍
    • Etter noen dager på kortisonsalve og rensing av labbene er han ganske fin. Så det var nok det her eksemet som var grusomt for han
    • 10 uker gammel i dag ☺️ Hatt han i 2 uker nå. Han virker som en trygg og fin kar. I starten bjeffet han av og til på andre hunder og mennesker på avstand, men det har jeg ikke sett på en stund. Vi har startet hjemme alene treningen, og han har vært alene hjemme, men med selskap av min mor sin hund, i nesten 3 timer, mens jeg har tatt en tur innom kontoret. Første dagen gikk det veldig bra. Dag 2 ble det litt uling like før jeg skulle dra hjem. Håper ikke det blir en vane.    Vi har startet å trene litt, og nå snurrer han rundt seg selv ☺️ Jobber mer å generalisere det. Vi har også startet å trene litt sitt. Her har vi ikke lagt på kommando enda. 
    • Jeg ser dette er en tråd som er noen år gammel, men jeg har litt av det samme problemet med min Labrador på 1 år. Han elsker å spise pinner.. Fant du noen løsning på problemet @trill? Jeg merker meg at min muligens gjør det både som en Overslagshandling når han får raptus ute, og når han kjeder seg i camp/på pauser.. Vi er på kurs en dag i uka og har diverse mentaltrening, men det er mulig det ikke er nok for han. Uansett interessert i å høre hvordan det har gått med dere!
×
×
  • Opprett ny...