Gå til innhold
Hundesonen.no

Løfter opp hunden når det er skummelt?


Djervekvinnen

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Nå blir det litt tungt å løfte opp Tinka, men jeg ville ikke løftet henne opp om hun var redd og det skjedde noe skummelt - for da ville det virkelig blitt skummelt. :wink:

Om jeg duller og trøster hunden min hvis hun er redd, så er det jo klart hun virkelig vil bli redd for det hun ble skremt av.

Men så vil jeg også poengtere at det er forskjell på å løfte opp og trøste hunden og å ta hunden ut av situasjonen som er skummel, men allikevel ikke gi hunden noe særlig oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter mine opp hvis det kommer løshunder mot oss, eller eieren er langt bak - de veier 12-14 kilo totalt, så er bedre det enn å risikere bitt eller tjuparring. Gjør det ikke hvis jeg opplever situasjonen som trygg - vil ikke gjøre hundene mine redde for store hunder heller, men vil jo heller ikke risikere en skade med ukjente hunder. Bruker ikke sele, så løfter dem opp helt normalt og holder dem under armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gang jeg løftet dem opp var da Minnie hadde løpetid og to labradorer (som var løse, mens mine var i bånd) kom i full fart mot oss. Da Minnie var høyløpsk og jeg ikke kjente dem fra før av ville jeg ikke ta sjansen på å la dem gjøre noe med henne. Synes dere overdriver noe med hvor dumt det er å løfte opp hundene, mine er såpass små at hvis en stor hund virkelig går etter dem kan det medføre alvorlige skader både fysisk og psykisk! Selvfølgelig står jeg ikke og sier stakkar og huff, dette var ekkelt, men så lenge jeg ikke er trygg på hundene og eier er langt unna vil jeg heller løfte opp en gang for mye enn en gang for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ja for meg blir det litt feil å skal løfte opp hundene hvis det kommer feks en løs hund. Blir litt sånn trøst på en måte. Man ser jo situasjonen an da, og ser hvis det faktisk kan bli ille (eks kommer 2 unge st bernarder løpende rett imot...) . Og små hunder er jo skjøre. Var liksom første bud jeg lærte, å aldri trøste hunden hvis det var noe den ble redd, for da blir hunden ihvertfall det. (og løfting var et eksempel)

Vet ikke jeg, derfor jeg spør hvorfor folk gjør det og hva de selv mener om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo forskjell på å løfte opp hunden fordi den er redd for en møtende hund, og å løfte en høyløpsk tispe fordi det kommer løse hannhunder bort. Tilogmed jeg kunne funnet på å løfte opp Tinka om hun hadde vært midt i løpetida og det hadde kommet to løse hannhunder med eier langt borte. Men nå veit jeg at hun ikke er redd for andre hunder også da, så å løfte opp henne ville hatt null effekt på hennes forhold til andre hunder liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter opp Lassie hvis det kommer løse hannhunder, som eier ikke har kontroll på..Hadde flere negative opplevelser med det i høst, hvor hannhunder skulle komme bort å tøffe seg mens jeg hadde Lassie i bånd..Han ble redd, og gjorde utfall, og de ande hanhundene gikk sin vei..Da fikk Lassie kjempestor belønning for å gjøre utfall "puh, den farlige hunden gikk sin vei". Og det betydde at mye av treningen vår ble ødelagt :D

Etter dette bestemte jeg meg for å alltid løfte han hvis det kommer løse hannhunder når Lassie går i bånd..Etter dette har jeg løftet han opp en god del ganger, og antar at jeg har "reddet" han fra negative opplevelser nesten samtlige ganger jeg har løftet han opp..

Men, jeg sier ikke "staaaaakars lille". Vanligvis prøver jeg å løfte han opp slik at han ikke merker at det er en annen hund der en gang, ved å ha han gal vei under armen, eller snu ryggen til den andre hunden..

Jeg tror det gjør mindre skade å løfte han opp, enn at han får bekreftet at han må gjøre utfall får å få andre hunder til å gå vekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt kan det like gjerne komme bort en løs hannhund til en høyløpsk Hera som til en høyløpsk Lili liksom.

Og om det hadde kommet bort til en løs hannhund til en høyløpsk Tinka ville jeg skilt dem på best mulig måte, uansett om Tinka hadde vært chihuahua eller irsk ulvehund, nettopp for å beskytte meg mot uønskede parringer - ikke for å beskytte hunden mot skader. Og for de som har små hunder er det klart at den enkleste måten å skille to hunder på er å løfte opp den lille.

Men om jeg hadde hatt en liten hund, som slettes ikke hadde løpetid, og som gikk i bånd, og det kom en løs møtende hund, ville jeg ikke løftet henne/ham opp for å beskytte den for skader. Det syns jeg gir helt feil signaler til hunden om hvordan andre hunder er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter aldri opp Pito når det kommer en hund mot oss.

Mange vil sikkert kalle meg stokk dum og uvitende men hvordan tror du at Pito vil reagere hvis jeg løfter henne opp hver gang det kommer en hund løpende? Jo hun vil tro at "aha! Mor løfter meg oppfordi at det som kommer nå er farlig!"

hvis hunden begynner å kverulere (les: sloss eller glefse etter hverandre) så løfter jeg henne opp og går derifra. Jeg vil jo ikke risikere livet til bikkja heller.

Det er meget sjeldent at jeg løfter henne pga noe skummelt nettopp fordi at hun skal ikke få noen forvridde tanker i hodet som sier at "dette er farlig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lest feil om jeg sier en parring skjer jo ikke på minuttet....?

Vertfall ikke mellom stor hannhund & liten tispe...

Detaljene vet vel de andre som har lest om det også... :D :oops:

skjønner jo at det er greit for eieren å løfte hunden i enkelte situasjoner,

men jeg har en flachback til en gang en "gammel" dame var lynkjapp til å løfte opp den lille hunden så fort hun fikk øye på buster, (som var i bånd å gikk fot) hun svingte av til en annen vei å gikk noen meter på den til vi hadde passert, så snudde hun å gikk ned til veien igjen...

( Dette var jo utrolig komisk, for hensiktene vistes SÅ godt... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om en ting en venninne fortalte...

Mannen hennes var ute å kjørte også skulle han inn på en butikk. Når han åpner døra når han kommer tilbake piler Kooikerhunden ut og over gata. Der står det noen med en boxer og de løfter da opp boxeren. :D

For et syn det må være... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt dårlige erfaringer med løse hunder tidligere - en hund vi hadde da jeg var yngre ble bitt midt mellom øynene og var kun cm. fra å bli alvorlig skadet. Jeg synes ikke jeg gjør noe galt i å løfte opp mine hunder dersom jeg møter en løs hund, jeg står ikke og holder dem på armen og trøster dem og sier at dette er farlig, men fjerner dem fra en situasjon som jeg ikke vil sette meg og hundene i. Når eier er i nærheten ser jeg først an hvordan eier reagerer på at hunden er så nærme mine, løfter dem ikke opp før jeg selv anser situasjonen som utrygg.

F.eks var jeg hos en venninne i Drøbak og luftet hundene, mine kommer på innkalling så de går løse. Vi møter på en mann med to løse storpudler, jeg kaller mine inn og de kommer - hans to storpudler flyr begge to bort til Mia (den eldste) og viser truende oppførsel. Jeg sier til eieren av puddelen at han må kalle inn hundene sine for hunden min er ikke veldig begeistret for store hunder som står over henne sånn. Han prøver å kalle inn, men hundene kommer ikke, han forsøker flere ganger men pudlene fortsetter å stå ved Mia. Jeg løfter ikke Mia opp, men husjer vekk den mest plagsomme puddelen, men den gir seg ikke - Da løfter jeg opp Mia, fordi jeg opplever at hun ikke er trygg og jeg ikke vil ha en enda mer usikker hund, som antagelig ville blitt følgen hvis storpuddelen hadde flydd på Mia. Mener dere dette er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt dårlige erfaringer med løse hunder tidligere - en hund vi hadde da jeg var yngre ble bitt midt mellom øynene og var kun cm. fra å bli alvorlig skadet. Jeg synes ikke jeg gjør noe galt i å løfte opp mine hunder dersom jeg møter en løs hund, jeg står ikke og holder dem på armen og trøster dem og sier at dette er farlig, men fjerner dem fra en situasjon som jeg ikke vil sette meg og hundene i. Når eier er i nærheten ser jeg først an hvordan eier reagerer på at hunden er så nærme mine, løfter dem ikke opp før jeg selv anser situasjonen som utrygg.

F.eks var jeg hos en venninne i Drøbak og luftet hundene, mine kommer på innkalling så de går løse. Vi møter på en mann med to løse storpudler, jeg kaller mine inn og de kommer - hans to storpudler flyr begge to bort til Mia (den eldste) og viser truende oppførsel. Jeg sier til eieren av puddelen at han må kalle inn hundene sine for hunden min er ikke veldig begeistret for store hunder som står over henne sånn. Han prøver å kalle inn, men hundene kommer ikke, han forsøker flere ganger men pudlene fortsetter å stå ved Mia. Jeg løfter ikke Mia opp, men husjer vekk den mest plagsomme puddelen, men den gir seg ikke - Da løfter jeg opp Mia, fordi jeg opplever at hun ikke er trygg og jeg ikke vil ha en enda mer usikker hund, som antagelig ville blitt følgen hvis storpuddelen hadde flydd på Mia. Mener dere dette er galt?

Nei det synes jeg ikke er galt. Tror man må være i situasjonen, og handle der etter. Nå har jeg en stor rase, og har ikke behov for å løfte opp hunden. Men om jeg hadde en liten rase og såg at det kom løse hunder mot oss som eieren ikke hadde kontroll over, så hadde nok jeg løftet opp hunden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter aldri opp Pito når det kommer en hund mot oss.

Mange vil sikkert kalle meg stokk dum og uvitende men hvordan tror du at Pito vil reagere hvis jeg løfter henne opp hver gang det kommer en hund løpende? Jo hun vil tro at "aha! Mor løfter meg oppfordi at det som kommer nå er farlig!"

hvis hunden begynner å kverulere (les: sloss eller glefse etter hverandre) så løfter jeg henne opp og går derifra. Jeg vil jo ikke risikere livet til bikkja heller.

Det er meget sjeldent at jeg løfter henne pga noe skummelt nettopp fordi at hun skal ikke få noen forvridde tanker i hodet som sier at "dette er farlig"

Nå tar jeg et eksempel:

For noen dager sia gikk jeg tur med Miko, så kom det en løs rotweiler å ingen eiere i nærheten.

Da løftet jeg opp Miko.

Så du hadde bare latt Pito gå på bakken og kanskje blitt angripi?

Du har ikke sjans til å løfte henne opp hvis en hund fillerister henne.

Det er ikke noe galt med rotweilere, det er ikke det jeg mener.

Jeg vet om mange snille, som Miko har hilst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg et eksempel:

For noen dager sia gikk jeg tur med Miko, så kom det en løs rotweiler å ingen eiere i nærheten.

Da løftet jeg opp Miko.

Så du hadde bare latt Pito gå på bakken og kanskje blitt angripi?

Du har ikke sjans til å løfte henne opp hvis en hund fillerister henne.

Det er ikke noe galt med rotweilere, det er ikke det jeg mener.

Jeg vet om mange snille, som Miko har hilst på.

Jeg løfter også Tiko når det kommer store hunder springende mot han. For jeg har jo ikke sjans til å løfte han hvis en hund fillerister han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg et eksempel:

For noen dager sia gikk jeg tur med Miko, så kom det en løs rotweiler å ingen eiere i nærheten.

Da løftet jeg opp Miko.

Så du hadde bare latt Pito gå på bakken og kanskje blitt angripi?

Du har ikke sjans til å løfte henne opp hvis en hund fillerister henne.

Det er ikke noe galt med rotweilere, det er ikke det jeg mener.

Jeg vet om mange snille, som Miko har hilst på.

jeg har vært utsatt for akkurat det samme. En stor rottweiler hanne kom løpende mot oss. Jeg løfta ikke opp Pito men stillte meg mellom dem.

Noen vil sikkert syns jeg er dum og ikke tenker over det jeg gjør men jeg ville ikke løfte henne opp med vilje pga hun skal ikke få sånne traumer med at jeg løfter henne opp hver gang det skjer noe farligt.

Dette var en hannehund og det visste jeg. Hadde det vært en tispe hadde det vært helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfte så og si aldri opp Ero når det kommer hunde mot oss. Selfølgelig ser jeg det an litt, men de fleste hunder klarer å ordne opp seg i mellom uten at det blir slosskamp og hvis jeg løfte han opp så får de ikke sjansen til å ordne opp ved hjelp av f.eks dempede signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i løp av tre år med min miniatyr (kineser) aldri opplevd noen situasjon jeg ville funnet det naturlig å løfte han opp (det må være om vi skal passere nylagt asfalt eller hauger med glasskår..), aldri sammen med hunder. En gang har jeg stilt meg foran han (aggressiv dobermann hann som ville ta han og som mange allerede hadde advart meg mot) inntil eieren fikk tak i hunden. Det ville vært lettere å nappe tak i han fra armen min enn å gå forbi meg når han gjemte seg bak. Lar de vanligvis finne ut av ting selv , med mindre den andre hunden virker helt syk, da går vi et annet sted, eller er den løs og kommer bort later jeg som ingen ting og er klar til å gå foran han hvis det går dårlig. Men det har jeg bare trengt en gang. Store hunder kan jo lett få tak i han uansett løfting. Jeg er 165 cm liksom.. Men tror nok også han ville gått i forsvar om jeg gjorde det og trodd at jeg var redd eller følt seg fanget. På bakken forsøker han bare å unngå konflikt. Har han heller ikke på fanget på veterinær venterom o.l. hvor hunder går forbi/inntill. Pleier bare å avbryte møter/lek hvis det begynner å ta av og han virker som han sliter. F.eks i lek med hunder som blir for hissige/voldsomme og ikke tar de dempende signalene hans lenger. Kaller inn på hyggelig måte og gir godis når han kommer og følger etter meg. :D Evt. ber eieren å kalle inn sin hund først hvis den er mye større så han ikke får den i hodet om jeg setter på han bånd.

Han har blitt angrepet av en rottweiler faktisk, :D som valp, men det var på lang avstand og på et hundejorde.. Da løp han tilbake til meg og kom seg unna med et lite sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i løp av tre år med min miniatyr (kineser) aldri opplevd noen situasjon jeg ville funnet det naturlig å løfte han opp (det må være om vi skal passere nylagt asfalt eller hauger med glasskår..), aldri sammen med hunder. En gang har jeg stilt meg foran han (aggressiv dobermann hann som ville ta han og som mange allerede hadde advart meg mot) inntil eieren fikk tak i hunden. Det ville vært lettere å nappe tak i han fra armen min enn å gå forbi meg når han gjemte seg bak. Lar de vanligvis finne ut av ting selv , med mindre den andre hunden virker helt syk, da går vi et annet sted, eller er den løs og kommer bort later jeg som ingen ting og er klar til å gå foran han hvis det går dårlig. Men det har jeg bare trengt en gang. Store hunder kan jo lett få tak i han uansett løfting. Jeg er 165 cm liksom.. Men tror nok også han ville gått i forsvar om jeg gjorde det og trodd at jeg var redd eller følt seg fanget. På bakken forsøker han bare å unngå konflikt. Har han heller ikke på fanget på veterinær venterom o.l. hvor hunder går forbi/inntill. Pleier bare å avbryte møter/lek hvis det begynner å ta av og han virker som han sliter. F.eks i lek med hunder som blir for hissige/voldsomme og ikke tar de dempende signalene hans lenger. Kaller inn på hyggelig måte og gir godis når han kommer og følger etter meg. :D Evt. ber eieren å kalle inn sin hund først hvis den er mye større så han ikke får den i hodet om jeg setter på han bånd.

Han har blitt angrepet av en rottweiler faktisk,  :D som valp, men det var på lang avstand og på et hundejorde.. Da løp han tilbake til meg og kom seg unna med et lite sår.

=D> =D> =D> =D> =D> Kjempe bra!!!!!! :mrgreen: Jeg er veldig enig med deg. Har selv en liten hund (8.5-9 kilo) men jeg løfter henne ALDRI i situasjoner med andre hunder!!! Uansett hvordan du vrir og vender på det så tror jeg at hunden oppfatter at "mamma er redd og derfor må jeg også være det"! Det er jo helt unaturlig for en hund å sveve over bakken mens alle de andre hundene er nede på bakken..

Og det med at hunden henger under armen men ikke ser den andre hunden, ja kanskje hunden ikke ser MEN hunder har ganske mye bedre hørsel og luktesans enn det vi har, så jeg tror virkelig ikke at det går ann å lure en hund på den måten.

Ja, jeg bærer Tequila.. I rulletrapper og i sånne stål trapper som du kan se igjennom, hun henger fast labbene i de og får hysterisk anfall! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med at hunden henger under armen men ikke ser den andre hunden, ja kanskje hunden ikke ser MEN hunder har ganske mye bedre hørsel og luktesans enn det vi har, så jeg tror virkelig ikke at det går ann å lure en hund på den måten.

Helt enig at han nok merker at det er noen andre hunder der, men jeg synes det er bedre enn at han ser dem...Noe jeg tror han også synes, siden han virker roligere..Vel, for dere som har velfungerende hunder skjønner jeg godt at dere kan la de være på bakken, eventuelt stille seg foran dem, men det funker dårlig, når hunden du forsøker å stå foran kaster seg alt han kan fremover for å skremme bort den andre hunden..Og desverre er det en del hunder som gjerne vil "mobbe" usikre hunder, og derfor er ekle mot han..(dytter han i bakken osv..) Når han da svarer, kan det lett oppstå en slåsskamp..Det beste hadde jo vært om folk faktisk hadde kontroll på hundene sine, og ikke lot de komme bort, men det er vel en uoppnåelig drøm..

Poenget mitt er at det med noen hunder faktisk er enn stor fordel å løfte opp, for å unngå ekle situasjoner..

F.eks. for noen måneder siden kom det en løs golden uten synlig eier, mens jeg hadde Lassie i bånd. Jeg velger å ikke å løfte opp, men slipper Lassie istedet..De står og snuser på hverandre en stund, og plutselig legger golden labbene sine oppå ryggen til Lassie..(det er en del vekt for en liten hund!)Lassie blir redd, begynner å knurre, eier er fortsatt ikke å se..Golden går ned, men prøver seg igjen..Da kommer eier, den andre hunden blir enda ivrigere, og Lassie glefser og napper en pelsdott av han..Retrieveren hyler, og løper sin vei..Eieren til retrievern blir kjempesint på meg, og kaller meg for en uansvarlig hundeeier osv..I tilegg fikk Lassie kjempefin belønning for å glefse, han oppnådde jo akkurat det han ville..Nei, jeg burde ha løftet han opp, og ungått hele situasjonen..For hvis jeg prøver å gripe inn, mens han står i en spent situasjon med en annen hund, eksploderer han i bjeffing og knurring, og det kan fort gå galt hvis den andre hunden svarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...