Gå til innhold
Hundesonen.no

Linsene "flytter på seg" etter fokusering


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg vet ikke om det er det som skjer, men når jeg fokuserer med 55-200 objektivet, så er det som om "noe" (linsene)? gjør et lite "vipp" tilbake, jeg ser bevegelsen i søkeren. Objektivet er et Nikon Nikkor med ED, AF-S og SWM. Er det silent-wave-motoren som gjør at det virker sånn? De to andre objektivene mine med zoom kan jeg ikke se at dette skjer i. Når jeg har trykket ned utløserknappen og bildet er tatt, så høres en svak dur i ca 2 sek, før jeg kan se i søkeren at linsene "faller på plass" og det kommer et lite dobbeltklikk. Det samme skjer om jeg bare fokuserer.

Jeg har hatt objektivet inne til reklamasjon fordi det ikke fokuserte skikkelig. Dette ble ordnet. Men skal det være sånn som jeg beskriver? (Hvis dere skjønner min forklaring)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser i søkeren samtidig som jeg trykker utløserknappen halvveis ned, så begynner denne suse/durelyden idet objektivet finner fokus, den varer etpar sekunder og så er det som om linsene klikker på plass igjen. Etpar myke klikk rett etter hverandre, ved det siste "faller bildet ned" og duren stopper. Ser at de andre objektivene også har SWM så det kan iallefall ikke skyldes det. Jaja, får vel levere det inn igjen til reklamasjon. Håper reklamasjonstiden er mer enn et år?

Måtte for sikkerhets skyld sette på kitlinsen og sjekke om jeg husket feil. Der høres bare den svake fokusmotoren og ingen ting mer etterat det har fokusert eller bildet er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om dette problemet før, men kan man ganske stor sikkerhet si at det er noe galt.

Det eneste du skal høre fraet objektiv er "motor-lyden" når den fokuserer. Når fokus er funnet får du ofte en elektronisk pipelys som bekrefter dette. Hvis du hører fler mekaniske lyder utover dette kan det tyde på at noe er galt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, i dag så fikk jeg objektivet tilbake fra reklamasjon. Det vil si: Jeg har fått et nytt. Og det har faktisk lønnet seg ganske mye, for på dette er det bildestabilisator, ED (spesielle linser som hindrer akromatisk aberrasjon) og en ekstra beskyttelsesveske. :bananas: Hipp hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...