Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthund - er dette vanlig?


jlkm
 Share

Recommended Posts

Såvidt jeg ser, slipper de løs kaniner og lar bikkjene jage dem for å kunne lære å avbryte jakta. Er dette en vanlig måte å gjøre det på?

Jeg kjenner ikke disse jakthundmiljøene så godt, men jobber med saken altså. Derfor dette ;)

Video:

http://youtu.be/EDuqEUDc6JE

Er dette i Norge, forresten? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hos Anders Landin i Sverige. Han eier en slik kaningård, hvor man kan kjøpe tid og han hjelper deg med å få "skikk" på bikkja. Jeg har hørt snakk om det i miljøet våres, så, ja, det skjer. Om det er normalt? Anders Landin er hvert fall godt kjent og tjener veldig mye på dette. Dessverre.

Etter å ha sett filmen: Unnskyld meg, men det der er skikkelig idioti. Han Anders Landin står ikke høyest på vennelista mi. Håper, og tror ikke pappa har vært der før. *Må spørre en gang*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at kaninene utsettes for noe som i beste fall kan kalles høyst unødig stress og påkjenninger, er det ikke tvil om. Det er et soleklart brudd på Lov om Dyrevelferd, men den er jo norsk. Om dette foregår i Sverige kan vi vel ikke gjøre stort.

Men det finnes da vel andre måter å lære bikkja slikt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes da vel andre måter å lære bikkja slikt på?

Det gjør det helt klart

Men det er vanskelig å dressere en fuglehund innimellom, men det forsvarer ikke bruk av ufine metoder.

Og ofte er det vanskelig for andre å skjønne dette, fordi man ikke forstår driftene til hunden. (men igjen, jeg forsvarer ikke bruk av ufine metoder, strøm etc).

Til tross for at det gjøres mye rart synes jeg ting går fremover i fuglehund norge.

Mange flinke dyktige folk som holder foredrag, lykkes med sine hunder og viser "hvermansen" at det går ann å få en god hund uten å "ihjelbanke" den.

Men som andre har vært litt inne på før, i diskusjoner ang brukshunder og ekstrem avl så kan man ende opp med individer som er veldig vanskelig å få til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe dårlig behandling av hundene i filmen. Ganske imponerende at de klarer å få de til å stoppe i det hele tatt! Jeg har selv hatt hunder med meget høyt jaktinnstinkt og da var det ikke mye brøling og dasking som hjalp! Det hadde vært veldig interessant å vite hvordan man lærer hunden dette uten noe form for ubehag.

Men kaninene syns jeg litt synd i da. Men LC med kaniner er mye værre, der har de jo ingenting å gjemme seg i, kun på andre siden av banen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe dårlig behandling av hundene i filmen. Ganske imponerende at de klarer å få de til å stoppe i det hele tatt! Jeg har selv hatt hunder med meget høyt jaktinnstinkt og da var det ikke mye brøling og dasking som hjalp! Det hadde vært veldig interessant å vite hvordan man lærer hunden dette uten noe form for ubehag.

Men kaninene syns jeg litt synd i da. Men LC med kaniner er mye værre, der har de jo ingenting å gjemme seg i, kun på andre siden av banen.

Ser du ikke dårlig behandling? Så det å slå til en hund med en caps og det å riste den er helt ok? Rundt 3.40 ser du at hunden blir løftet slik at den mister fotfeste, og en eier som brøler FY inni øret på den. Dette ser man da helt tydelig selv om halve ekvipasjen står bak en annen person.

Og så har de klippet en del, og akkurat på slike punkt hvor hunden feiler, og så er en sint eier på vei mot hunden - klipp. Lurer på hvorfor det montro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det var veldig ufin behandling her, jeg stiller heller spørsmåltegn ved at man utsetter hunden (og kanin) for en så stor provokasjon med så stor sannsynlighet for å mislykkes.

Synes ikke dette her var noe særlig.

Heldigvis er det ikke veldig vanlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vanskelig å dressere en fuglehund innimellom, men det forsvarer ikke bruk av ufine metoder.

Men folk får det til uten å dra til Anders Landin.

Sånn utenom at jeg syns det er forkastelig, hvorfor utsette så unge hunder for en så enorm provosering (hvor de ikke engang har sjansen til å lykkes på en enklere måte) og så klare å bruke så himla lang tid før de får straffet hunden "skikkelig"? Syns de burde jobbe med timingen sin.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg syns vel mer synd på kaninene enn bikkjene.

Dette er vel en rase som er kjent for å ha så høy jaktlyst at nabolagets katter lever farlig? Det er ihvertfall det det blir "skrytt" av. Jeg har hatt (minst) 2 hunder selv som jeg veit at jeg sannsynligvis ikke ville klart å avbryte fra en sånn jakt, den ene var Gubbelille (huskyen), den andre var Dina. Gubbelille var egentlig ikke noen hardhaus på jaktlyst han altså, men han jakta så lenge han så "byttet" sitt - og da var han forholdsvis døv for ytre påvirkninger, for å si det mildt. Dina, som egentlig var en myk hund, så myk at hun krympa seg når jeg sa "HYSJ!" til de bråkete undulatene, hun hadde brydd seg fint lite om jeg brøla og dælja til henne når hun var i jaktmodus.

Nora, som egentlig er en forholdsvis lydig hund med lite jakt, ville vel også trengt et klask i bakhodet for å få med seg at jeg snakka til henne i en sånn setting. Hun er også en myk hund, jeg tviler på at jeg trenger å straffe henne fysisk for noe som helst, hun syns det er ille nok med sint stemme og sint kroppsspråk. Jeg tror dog at den rusen de får i en sånn jaktsetting, overstyrer bagateller som sinna eiere.

Så.. Jeg syns synd på kaninene, det er neppe artig å bli jaget rundt sånn av et kurs fullt av bikkjer. Bikkjene derimot ser ikke ut til å bry seg stort utover det at det er anstrengende å måtte beherske sine lyster :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis dette er så fryktelig grusomt - da må jo gjeting være det også, da? Blir ikke det å utsette sauen for unødig stress?

Hvor mange hunder blir en kanin utsatt for på en dag der borte? Det har jo litt å si. Hvis hele kurset bruker et par kaniner, så kan kanskje det bli i overkant påkjenning, men en kanin har flukt like naturlig i seg som en hund har jakt - jeg tror ikke det er krise hvis det er mange kaniner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utenom at jeg syns det er forkastelig, hvorfor utsette så unge hunder for en så enorm provosering (hvor de ikke engang har sjansen til å lykkes på en enklere måte) og så klare å bruke så himla lang tid før de får straffet hunden "skikkelig"? Syns de burde jobbe med timingen sin.

Helt enig. Var vel det jeg prøvde å si også. Her utsetter man hunder får situasjoner hvor den mest sannsynlig vil sprekke .... og timingen er ikke akkurat på topp. Så jeg ser ikke at akkurat den øvelsen som er filmet hjelper særlig mye. Timingen må være bedre, samt sjansen for å lykkes.

Jeg hadde aldri turt å slippe mine hunder løs sånn, jeg hadde vært redd for den stakkars kaninen.

*klipp*

Nora, som egentlig er en forholdsvis lydig hund med lite jakt, ville vel også trengt et klask i bakhodet for å få med seg at jeg snakka til henne i en sånn setting. Hun er også en myk hund, jeg tviler på at jeg trenger å straffe henne fysisk for noe som helst, hun syns det er ille nok med sint stemme og sint kroppsspråk. Jeg tror dog at den rusen de får i en sånn jaktsetting, overstyrer bagateller som sinna eiere.

Det er jo det som gjør det vanskelig med jakthunder.

At de normalt sett kan være veldig greie, men i giret jakt situasjon så "når man ikke gjennom" og derav kommer det mange stygge metoder/korrekser.

MonicaT: Hvordan har du lært hundene dine å stå når de jager opp fugl? Jeg er totalt uvitende på det området.

Som med all annen hunde trening er det mange veier til Rom. Det er også like mange ulike hunder.

En fuglehund skal jakte/søke området sammen med eier. Den skal ha kontakt med fører men likevel jakte selvstendig. Den skal jakte riktig på vinden. Er det motvind skal den jakte forover, er det medvind skal den langt ut og jakte på vei tilbake (den må ha motvind i nesa, ellers vil den ikke klare å lukte fugl).

Når hunden lukter fugl skal den ta stand. Og her starter "problemene"

Hunden må lære seg hvor nærme den kan gå, er det fugl som løper skal den følge på, men ikke presse opp fuglene, noen ganger trykker fuglen veldig, mens andre ganger letter den veldig raskt. Ulik fugl og dette krever erfaring fra hunden.

Hunden skal stå i stand til eier kommer. Da skal den på kommando løpe frem og sørge for at fuglen flyr. Her har man hunder som ikke venter til eier kommer (tjuvreiser) og andre som ikke vil reise fugl (treg reiser).

Når så fuglene flyr skal hunden være rolig/sitte. Dette fordi man skal kunne skyte uten fare for å treffe hunden.Og det er her de virkelig problemene starter og kalles for RIOS (ro i oppflukt og skudd). Dette er også et krav på konkurranser at hunden er rolig.

Dette strider mot instinktene til hunden og det er vanskelig å få den til å være rolig.

Noen hunder ser på fugl i lufta som en selvforsterke belønning mens andre ser på det som straff. Det at fuglen/byttet flyr og vil kanskje gjøre at hunden ved neste situasjon er enda mer forsiktig og treg til å reise.

Før var det et myte at alle hunder som var trege til reise fugl var banket i fugl og dermed ikke vil reise. Men dette stemmer ikke alltid.

Uttover dette har man situasjoner som heter støkk - det vil si at hunden løper opp fugl (ikke stand). Og det er da gjerne på god avstand fra eier og da er det vanskelig å få hunden til å være rolig og ikke løpe etter.

Personlig har jeg mest tro på at man på forhånd legger et best mulig grunnlag. Det vil si at grunndressuren er i orden. Om hunden ikke sitter om du kaster en ball over hodet på den så sitter den garantert ikke når en fugl letter. Så det å drille inn sitt i alle situasjoner med ulik provokasjon er viktig. Avstandssitt er også viktig.

Når dette sitter så kan man introdusere fugl. Jeg har mest sansen for at man trener "støkk" - dvs si at fugl kastet ut over hodet på hunden sånn at hunden ikke lukter den. Den skal da lære at fugl i lufta er sitt. Man starter med trening i kobbel og deretter løs. Når hunden mestrer dette og skjønner at fugl i lufta betyr sitt - så kan man trene komplette situasjoner med stand.

Alle fuglehunder tar stand, så dette trenger man ikke trene på (man har selvsagt noen unntak).

Den feilen nye folk ofte gjør er at man selvsagt gjerne vil se hunden i stand og man drar på due trening. Hvor hunden føres opp i line. Dette synes jeg ofte er å starte i feil ende, samt at hunden fort kan lære å gå for nærme og bli veldig oppgiret.

Gi hunden sjans til å lykkes, rom for å skaffe seg erfaring og feile, unngå at den får for mye feil situasjoner (jo mer hunden får løpe etter fugl jo vanskeligere blir den å stoppe).

I en fuglesituasjon så koker det ofte hos hund og eier, det er en ekstremt oppgiret situasjon med masse nerver, energi og spenning. Ting varierer, fugl kan trykke, fugl kan være lett, det er ikke fugl der (tom stand), fugl som løper på bakken etc

Bottomline - jeg forsvarer ikke ufin behandling av hunder

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hele såg tåpelig ut, det er liksom større sjanse for å mislykkes enn å lykkes. Sette en haug unghunder på 9 mnd i den situasjonen, og om de jager så får de jaget en stund før eier får tak i den?! (ikke rart siden hundene er relativt kjappe i bevegelsen!). Så når hunden jager så springer 3 stk etter den og brøler? Nja, jeg kan ikke si at det virket som særlig imponerende hundetrening akkurat... Og rundt 3:40 er vell den værste behandlingen, ser jo mersom ut som hunden blir løfta opp og slengt ned på siden!

Unødvendig påkjenning til kaninene er det også, det bryter nok på norges dyrevernlov. Og det forståelig! Naboens hund jagde kaniner og de sprengtes vell å merke relativt fort... De sprang seg ihjel!

Nei, syntes ikke det var en imponerende film at all.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis dette er så fryktelig grusomt - da må jo gjeting være det også, da? Blir ikke det å utsette sauen for unødig stress?

Hvor mange hunder blir en kanin utsatt for på en dag der borte? Det har jo litt å si. Hvis hele kurset bruker et par kaniner, så kan kanskje det bli i overkant påkjenning, men en kanin har flukt like naturlig i seg som en hund har jakt - jeg tror ikke det er krise hvis det er mange kaniner.

Mnjoaa.. altså, det er da forskjell på jakt og gjeting? Sauen flykter ikke for livet, det gjør disse kaninene definitivt.

Jeg ser tanken din, men jeg vet ikke om jeg er helt enig. Misforstå meg rett, det foregår nok ett og annet uhumsk i treninga av gjeterhunder også, men dette har jeg det for meg er i overkant. Greit nok at kaninen er et byttedyr med naturlig flukt, men den flykter ikke av glede. Det er, per definisjon, en påkjenning og handler helt klart om frykt. Når dette gjøres med fullt overlegg og kaninen sperres inne på et avgrenset område uten mulighet til å flykte skikkelig, vil jeg stå på at det er unødig og sannsynligvis brudd på et par av paragrafene i Lov om dyrevelferd.

Med mindre der finnes unntak jeg ikke vet om, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjoaa.. altså, det er da forskjell på jakt og gjeting? Sauen flykter ikke for livet, det gjør disse kaninene definitivt.

Nå er vel gjeting strengt tatt en modernisert snikjakt, så så stor er vel neppe forskjellen? Det er rett nok ikke (skal ikke være ihvertfall) avlivning av byttedyret, men det veit kanskje ikke byttedyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vorsteh er heller ikke en gjeterhund. Kan være at sauer også ble litt mer stressa av å bli "gjeta" av en rase som er påstått så hard i jakta at den knerter alt som er av katter i nabolaget (nei, jeg har ikke tenkt å slippe akkurat det argumentet :P ). Det er sjeldent BC'er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...