Gå til innhold
Hundesonen.no

Leading vet calls for pugs and bulldogs ban because the pedigree dogs often struggle to breathe


Artemis
 Share

Recommended Posts

Burde vel egentlig ikke engang kunne diskuteres om hunder skal kunne puste, mener jeg. Lurer på om det er "vanlig" med slike operasjoner her i Norge, jeg?

Nå kjenner jeg ikke mange shar pei'er, men der virker det som om det er relativt "normalt" med operasjon for å "åpne" øynene - har også hørt om dette på chow chow..

Mulig sånt blir holdt helt i det skjulte så det egentlig ikke er noen som faktisk vet hvor store mørketallene er? (Sikkert ikke alle som lar det gå på forsikringen, antar jeg)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg luer litt på hvorfor fokuset er på på kun bulldogg og mops. I det minste burde også pekingneseren på den lista om den skal ha noe for seg.

Ser ikke for meg at utkrysninger er den rette veien å gå heller (selv om det ikke nødvendigvis er negativt). Bedre å endre standarden og avle nesene litt lengre/neseborene videre om du spør meg. Fordi jeg tror du da får med deg langt flere både oppdrettere, eiere og dommere. Dermed får man en mer langsiktig gevinst. Men står det ikke noe i FCI/NKK om at hundene skal kunne puste uanstrengt for å bli premiert i ringen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så sprøtt at folk kjøper raser som har så store synlige problemer. Jeg skriver synlige, fordi når jeg tenker på "vanlige folk" som ikke setter seg så mye inn i helse og sånn, her er det snakk om hunder man kan SE at sliter.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et hunde-tv program på AnimalPlanet i går, der engelsk bulldog var med. Det var et amerikansk-produsert program, og iflg dem så kan ikke bulldogen føde selv lenger i det hele tatt. I tillegg kommer de voldsomme pusteproblemene, som jeg ikke for mitt bare liv kan forstå er noe annet enn forferdelig anstrengende for dyret å leve med!

Jeg sier ja til utkryssing av bulldog, så nye generasjoner bulldog raskt kan puste fritt. Her hadde da de store kennelklubbene hatt en oppgave de må delta på...og skrive om rasestandarden f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så sprøtt at folk kjøper raser som har så store synlige problemer. Jeg skriver synlige, fordi når jeg tenker på "vanlige folk" som ikke setter seg så mye inn i helse og sånn, her er det snakk om hunder man kan SE at sliter.

Jeg forstår heller ikke dette.

Men så hjelper det neppe at jeg aldri har hatt sansen for flatnesede hunder (og katter)...

Jeg så et hunde-tv program på AnimalPlanet i går, der engelsk bulldog var med. Det var et amerikansk-produsert program, og iflg dem så kan ikke bulldogen føde selv lenger i det hele tatt. I tillegg kommer de voldsomme pusteproblemene, som jeg ikke for mitt bare liv kan forstå er noe annet enn forferdelig anstrengende for dyret å leve med!

Jeg sier ja til utkryssing av bulldog, så nye generasjoner bulldog raskt kan puste fritt. Her har de store kennelklubbene en oppgave...

Personlig ser jeg veldig gjerne at bulldogg, og enkelte andre raser, blir utkrysset for å fikse et helseproblem raskere. Men slik jeg kjenner raseverden så vil dette ikke "gå hjem" hos en mengde oppdrettere, kjøpere og dommere fordi du selvsagt også vil endre utseendet på disse hundene noe.

Det er derfor jeg tror at et avlsprosjekt med å avle nesa lenger, neseborene mer åpne, bekkenet bredere osv vil ha større suksess på lang sikt.

Om de store kennelklubbene gjør for store forandringer for raskt så vil de miste sin innflytelse til en viss grad, det som da vil skje er at en mengde oppdrettere vil melde seg ut og heller registrere hundene i andre forbund. Evt noen de lager selv. Sett slike ting skje i flere omganger før. Det er derfor viktig at kennelklubbene samarbeider seg i mellom og at de får med seg hovedtyngden av oppdretterne og dommerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar feil.

Kan nevne et eksempel, gjort i England. For å få naturlig og medfødt kort hale på boxere, ble det gjort et eksperiment i England. En mann krysset boxer med Welsh Corgi Pembroke. Ut av valpene som ble født, valgte de ut kun de som lignet mest på boxere og som hadde korte haler og krysset videre osv.

Etter tre generasjoner bare, hadde man korthalede boxere som på alle mulige måter så ut som boxere 100%.

Hvis jeg ikke husker artikkelen feil, så tillot den britiske kennelklubben eksperimentet, og tillot hundene med korte haler å bli registrert i den engelske kennelklubben igjen, som fullverdige boxere etter fire (tror det var fire eller fem) generasjoners avl bare.

Selv om dette dreide seg om en kosmetisk greie som kort hale (mange land elsker jo kuperte haler osv) så viser det godt hvor fort et raseproblem kan fikses, og hvor fort man er tilbake til et utseende der det ikke er spor av innblanding fra andre raser. Det skulle bare en knapp håndfull generasjoner til, med godt planlagt og systematisk avl. Det finnes forøvrig også en norsk oppdretter av boxer som har disse naturlige korthalede boxerne. De finnes fremdeles i England.

Jeg skal se om jeg har linken til dokumentene på dette eksperimentet, om du er interessert. Det er iallefall et godt bevis på hvor raskt en rases problemer kan endres med riktig kryssningsavl, og at man likevel sitter igjen med noe man kan godkjenne som "renraset".

Originalen: http://www.steynmere.../ARTICLES1.html

Oppsummering av en annen; http://www.boxberry.net/page4.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var stumphaleprosjektet utført av en genetiker som hadde kontroll på hele forsøket. Tenk om alle boxeroppdrettere skulle fått lov å utføre det samme prosjektet. Da vile nok ikke resultatet blitt slik som det. Det samme tenker jeg om f.eks å tillate staff krysset med engelsk bulldogg. Skal noe sikt ha noe for seg så må det utføres av en liten kjerne kunnskapsrike oppdrettere.

Og hva oppnår man med det? Jo at det fins 1-3 linjer med bulldogger med sunne snuter, noe som vil være for få til at det har noe for seg. Skal alle som kunne kryssparre er jeg redd at man ikke vil få tilbake den engelske bulldoggen slik den skal/bør være.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Slik den skal være" og er pr i dag, duger jo ikke. Det er nettopp det som er poenget. Dyrene kan verken puste normalt eller føde normalt! Noe må gjøres. Det måtte selvsagt vært i kontroll av et organ som f.eks. kennelklubben og eventuelle eksperter på genetikk osv. som i boxer-forsøket. Sier ikke at Hvermannsen skal sette i gang og krysse vilt...!

Blir det gjort riktig slik som med boxerne, vil ingen kunne se at det er andre raser innblandet i bulldogen etter en knapp håndfull generasjoner, unntatt at nesepartiet er bedre konstruert. Og bakpartiet, forhåpentligvis.

I mine forsikringspapirer fra Agria, står det i noen av vilkårene at Engelsk bulldog og fransk bulldog ikke får dekket noe fødselshjelp eller keisersnitt av forsikringen... noengang. Det sier jo litt om hva slags problemer de to rasene faktisk har med sin usunne konstruksjon, fremavlet og skapt av mennesker.

Målet må jo være at disse rasene skal etterhvert kunne A) puste normalt og lydløst og B) føde normalt generelt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva oppnår man med det? Jo at det fins 1-3 linjer med bulldogger med sunne snuter, noe som vil være for få til at det har noe for seg. Skal alle som kunne kryssparre er jeg redd at man ikke vil få tilbake den engelske bulldoggen slik den skal/bør være.

Dette var da voldsomt negativt og fatalistisk? Om det utavles på utvalgte hunder i alle verdensdeler, så vil man få et godt genetisk forbedret materiale som fint kan brukes uten fare for innavl. Noe linjeavl kan det bli i perioder, jada, men verre innavl enn det er nå?? Og hvem sier at oppdrettere skal avle vilt selv? Det er jo logisk at det må være et psosjekt med bredt samarbeid for at det skal gå fortest mulig, men samtidig under streng kontroll.

Se bare på den ene pointeren som ble blandet inn i dalmatiner for 30 år siden (det er ganske mange generasjoner siden det), den har ikke forårsaket innavl, men derimot spredd sine gener sundt og "vidt" utover. Og for hver generasjon blir han mer og mer "utvasket" men det sunne genet hans beholdes. så "enkelt" kan det også gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar feil.

Kan nevne et eksempel, gjort i England. For å få naturlig og medfødt kort hale på boxere, ble det gjort et eksperiment i England. En mann krysset boxer med Welsh Corgi Pembroke. Ut av valpene som ble født, valgte de ut kun de som lignet mest på boxere og som hadde korte haler og krysset videre osv.

Etter tre generasjoner bare, hadde man korthalede boxere som på alle mulige måter så ut som boxere 100%.

Jeg er fullstendig klar over at det går an.

Men dette prosjektet kan overhodet ikke sammenlignes med at man skal tre utkrysninger nedover hodene på en horde uvillige oppdrettere!

Dette var et prosjekt gjort på helt frivillig basis nærmest for nysgjerrighetens skyld.

edit: I tillegg så vil jo et bulldogg/mops/pekingneser osv utkrysningsprosjekt være for å endre rasens utseende/fysikk raskere på en heller drastisk måte. Ser ikke at det har stor sjanse for å generere velvilje hos "hordene"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å lyde fatalistisk. Jeg syns sevsagt også at noe må gjøres når hunder ikke kan puste normalt, når de ikke kan vaske seg bak, når de ikke kan føde naturlig + + .

Jeg tenker bare at det vil være enklere å få oppdrettere av disse raser med på forbedringer uten krysningsavl. F.eks at kun de uten slike problemer skal få gå videre i avl. Men ganske strenge krav må til for å få dette til vil jeg tro. Men igjen, for strenge krav så øker faren for at folk melder seg ut av raseklubber og avler på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg luer litt på hvorfor fokuset er på på kun bulldogg og mops. I det minste burde også pekingneseren på den lista om den skal ha noe for seg.

Enig i dette! Jeg syns pekingneseren er den verste av alle raser. Ikke bare har en en flat nese, men den har også masse pels, og en gange som ikke ligner noe. Den kan virkelig ikke ha det godt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare at det vil være enklere å få oppdrettere av disse raser med på forbedringer uten krysningsavl. F.eks at kun de uten slike problemer skal få gå videre i avl. Men ganske strenge krav må til for å få dette til vil jeg tro. Men igjen, for strenge krav så øker faren for at folk melder seg ut av raseklubber og avler på egenhånd.

Da skal jeg garantere deg at det blir et innavlsproblem, så få "friske" individer finnes det faktisk vil jeg påstå... EB er ikke noe lik det den var for bare 30 år siden, for ikke å snakke om for 50. Ved utavl vil man også få bukt på den høye HD graden de (antatt, men statistisk sikkert) at de har, i tillegg til lettere hoder, lengre snute og bredere bekken, samt lette på hjerteproblematikken (her vet man jo ikke om EB har rasespesifikk hjertesykdom, eller om hjertene rett og slett gir opp for tidlig pga alle de andre problemene) og hudlidelsene.

Disse kan da brukes på de friskeste av de renrasede, men om man skal begynne med kun de renrasede og rette opp, er veien altfor lang er jeg redd. For de verste/mest utsatte rasene må det rettes opp NÅ om man skal overhode dyrevelferden, og jeg vil påstå den bør komme foran hva oppdrettere synes og menes. Det er tross alt de som har før rasen dit den er idag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel egentlig ikke engang kunne diskuteres om hunder skal kunne puste, mener jeg. Lurer på om det er "vanlig" med slike operasjoner her i Norge, jeg?

Det er slett ikke så uvanlig at mops og fransk bulldog må under kniven for å forbedre pusten på dyreklinikken jeg har jobbet ved i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...