Gå til innhold
Hundesonen.no

Leserbrev: Tjukkholmen for hunder


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Forfatter du et brev, så skal du få underskrive med mitt navn også! Jeg regner med at en hel del soniser også vil gi deg navnet sitt

Ja, det svaret der bør det reageres på - for et bleiete svar til et høyst betimelig og relevant spørsmål (ikke at svaret var det minste relevant altså.. dommer kompendier meg og dommer kompendier meg

Masse og fett er ikke det samme, men altfor mange bruker "masse" for å unngå å innrømme at bikkja er feit, eller feiter opp bikkja for at den skal få mer "masse". Og der har vi vel problemet i et nøtt

Vel, jeg har ikke lest siste hundesport, men.. Det er forskjell på masse og fett. Det var seks kilo forskjell på Dina og Nora, det var ikke fordi Dina var feit eller Nora mager, det er fordi Dina hadde mer masse enn Nora. Og det at det ikke er alle som ser forskjell på masse og fett, det går begge veier. Jeg går ikke rundt og kaller alle andre belgere feite fordi at Nora er spe, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ikke lest siste hundesport, men.. Det er forskjell på masse og fett. Det var seks kilo forskjell på Dina og Nora, det var ikke fordi Dina var feit eller Nora mager, det er fordi Dina hadde mer masse enn Nora. Og det at det ikke er alle som ser forskjell på masse og fett, det går begge veier. Jeg går ikke rundt og kaller alle andre belgere feite fordi at Nora er spe, liksom.

Nei, men da snakker vi faktisk om den "korrekte" massen. På lik linje som Blaze ser feit ut i forhold til Talli. Desverre så er jo det endel hunder som vinner mye som faktisk er feit.

Man må faktisk ta på hundene for å kjenne det (det har det vært en diskusjon på før). Men som feks jeg som har tatt på bikkjene, og mener det er bælfeite og de vinner gang på gang på gang (førøvrig så har de hundene den korrekte massen også) så er det noe som ikke stemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos begreper som masse VS feit... Hvordan får man masse på hunden? Om ikke genetiske faktorer spiller inn? Er det synonumt med muskler?

Jeg spør rett og slett fordi jeg går litt i surr :)

Jo enten så har hunden masse eller så har den det ikke. Om hunden ikke er genetisk bygget til å bygge muskler visse steder så gjør den det ikke heller.

Jeg kan ta eksempel i mine egene: jeg kommer aldri (selv om jeg trener henne hardere) til å få hunden til høyre til å bygge mer muskelatur i fronten enn den til venstre. Den har ikke genetikken til det.

talliblaze.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da snakker vi faktisk om den "korrekte" massen. På lik linje som Blaze ser feit ut i forhold til Talli. Desverre så er jo det endel hunder som vinner mye som faktisk er feit.

Man må faktisk ta på hundene for å kjenne det (det har det vært en diskusjon på før). Men som feks jeg som har tatt på bikkjene, og mener det er bælfeite og de vinner gang på gang på gang (førøvrig så har de hundene den korrekte massen også) så er det noe som ikke stemmer..

Som i at de aller fleste som gjorde det bra på f.eks D4A er feite? Som i at det er sjokkerende at alle "utstillingshunder" er feite? Du syns ikke det er en pitteliten overdrivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i at de aller fleste som gjorde det bra på f.eks D4A er feite? Som i at det er sjokkerende at alle "utstillingshunder" er feite? Du syns ikke det er en pitteliten overdrivelse?

En overdrivelse ja, men det er ett "kjent" fenomen innen noen raser. Det JEG reagerer på er det arrogante svaret som kommer fra DUK.

Det er heller ikke til å komme fra at innen noen raser må de med brukshunder feite de opp i forhold til brukskondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo enten så har hunden masse eller så har den det ikke. Om hunden ikke er genetisk bygget til å bygge muskler visse steder så gjør den det ikke heller.

Jeg kan ta eksempel i mine egene: jeg kommer aldri (selv om jeg trener henne hardere) til å få hunden til høyre til å bygge mer muskelatur i fronten enn den til venstre. Den har ikke genetikken til det.

talliblaze.jpg

Jeg har jo to slike selv, en som ikke eier masse, og en som er bred som ei låvedør, men finnes ikke flesk på. Men de er begge for tynne for utstillingsringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overdrivelse ja, men det er ett "kjent" fenomen innen noen raser. Det JEG reagerer på er det arrogante svaret som kommer fra DUK.

Vel. Jeg kjenner jeg blir lite imøtekommende sjøl når folk er på en utstilling i sitt liv, antageligvis med en mindre rasetypisk rasehund, og generaliserer alle "utstillingshunder" ut fra det h*n ser på et kvarter, liksom. Jeg er litt usikker på hva jeg syns er verst av å være ignorant og arrogant, kjente jeg :)

Det er heller ikke til å komme fra at innen noen raser må de med brukshunder feite de opp i forhold til brukskondisjon.

Men det er opp til hver enkelt eier, oppdretter OG dommer hvordan dette skal være. Feiter man opp hunder for å vinne, så er man vel med på å holde systemet sånn, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg kjenner jeg blir lite imøtekommende sjøl når folk er på en utstilling i sitt liv, antageligvis med en mindre rasetypisk rasehund, og generaliserer alle "utstillingshunder" ut fra det h*n ser på et kvarter, liksom. Jeg er litt usikker på hva jeg syns er verst av å være ignorant og arrogant, kjente jeg :)

Ettersom det er mange som faktisk reagerer på dette så kanskej det ligger noe i det?

Og personlig så mener nå jeg at en leder for en avd ikke skal være arrogant og heller ha en litt annen holdning enn det som vises i den teksten. Det verken inviterer til debatt eller åpenhet. Syns mer det står at "dommerstanden er ufeilbar og skal på ingen måte stilles spørsmål ved". Men det er mitt inntrykk.

Men det er opp til hver enkelt eier, oppdretter OG dommer hvordan dette skal være. Feiter man opp hunder for å vinne, så er man vel med på å holde systemet sånn, ikke sant?

Selvsagt er det det :) Men slike endringer begynner veldig ofte med hva dommeren vil ha og slår ned på. Realiteten er desverre at toppvinnende hunder lager en trend og den trenden kommer via dommeren som plasserer den hunden.

Jeg er vel en av de "heldige" som fortsatt ikke trenger gjøre det. Har vel bare opplevd ett par ganger å få kommentarer på at hundene er litt tynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor beardisene er det en trend med at engelske dommere/oppdrettere gjerne vil ha de så magre som mulig - selv uten muskler er greit, bare de er tynne liksom..

Andre dommere tåler litt mere flesk på bena uten å gå helt i spinn.

Nå er det forskjell på 1 eller 5 kilo for mye også, da.. Og det blir jo liksom litt feil å kategorisk si at en feit hund er dårligere enn en tynn - det er forhåpentligvis ikke bare flesket de vinner på, liksom.. Men når dommere og oppdrettere ikke skjønner forskjell på fett og masse (eller "kropp") er det jo bare trist, da...

En nydelig, velskapt, velgående og strålende representant for rasen bør jo ikke plasseres bak en dårligere hund bare pga et kilo eller to for mye, heller.

Og vi behøver vel ikke å stå etter å få sånne supermodell-tilstander i utstillingsringen heller, selv om det finnes opptil flere raser som godt kunne hatt en utholdenhetsprøve før de entrer utstillingsringen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor beardisene er det en trend med at engelske dommere/oppdrettere gjerne vil ha de så magre som mulig - selv uten muskler er greit, bare de er tynne liksom..

Andre dommere tåler litt mere flesk på bena uten å gå helt i spinn.

Nå er det forskjell på 1 eller 5 kilo for mye også, da.. Og det blir jo liksom litt feil å kategorisk si at en feit hund er dårligere enn en tynn - det er forhåpentligvis ikke bare flesket de vinner på, liksom.. Men når dommere og oppdrettere ikke skjønner forskjell på fett og masse (eller "kropp") er det jo bare trist, da...

En nydelig, velskapt, velgående og strålende representant for rasen bør jo ikke plasseres bak en dårligere hund bare pga et kilo eller to for mye, heller.

Og vi behøver vel ikke å stå etter å få sånne supermodell-tilstander i utstillingsringen heller, selv om det finnes opptil flere raser som godt kunne hatt en utholdenhetsprøve før de entrer utstillingsringen...

Susanne

:punk:

Hvorfor kunne han ikke sagt det så enkelt uten å bli arrogant og nedlatene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er mange som faktisk reagerer på dette så kanskej det ligger noe i det?

Og personlig så mener nå jeg at en leder for en avd ikke skal være arrogant og heller ha en litt annen holdning enn det som vises i den teksten. Det verken inviterer til debatt eller åpenhet. Syns mer det står at "dommerstanden er ufeilbar og skal på ingen måte stilles spørsmål ved". Men det er mitt inntrykk.

Nja. Det er mange som faktisk mener at folk som stiller ut hundene sine bare bryr seg om utseendet også, ligger det noe i det?

Hele systemet er lagt opp til at "dommerstanden er ufeilbarlig og skal på ingen måte stilles spørsmål ved", det fremgår jo av utstillingsreglementet også. Og på en måte kan jeg forstå det, fordi det er så innmari mange som mener så innmari mye om hva en stakkars dommer gjør i ringen, uten å ha noen som helst kompetanse på det området whatsoever. På den andre siden, så bør man kunne diskutere saklig også hva dommere gjør. Kanskje det er det som er problemet? At brevskriveren ikke fremsto som spesielt saklig?

Selvsagt er det det :) Men slike endringer begynner veldig ofte med hva dommeren vil ha og slår ned på. Realiteten er desverre at toppvinnende hunder lager en trend og den trenden kommer via dommeren som plasserer den hunden.

Jeg er vel en av de "heldige" som fortsatt ikke trenger gjøre det. Har vel bare opplevd ett par ganger å få kommentarer på at hundene er litt tynne.

Nå er det ikke et problem med feite hunder i belgerringen, snarere tvert i mot, er det en trend der så er det andre veien. Men vi har et problem med dårlige fronter, og som oppdretter så bør man ta litt ansvar og faktisk tenke litt på hvordan man avler sjøl, fremfor å avle noe man tror at en dommer vil ha. Det er ikke dommerene alene som har skylda for hvordan disse evinnelige utstillingsschäferene ser ut, det er oppdrettere som lager de sånn - det er et ansvar de må dele. Det er ikke dommere alene som har skylda for at labradoren ser "fleskete" ut (også en gjenganger i sånne diskusjoner), det er oppdrettere som avler de sånn. Det er ikke dommere alene som har skylda for at mopsene har neselapper som går over nesa, det er oppdrettere som avler de sånn.. Osv..

Er dette masse eller fett?

*klippe bilder*

Kan noen gi meg ett eksempel, slik at jeg ser forskjellen? På en korthår og kanskje gi meg en skikkelig forklaring på forskjell? For jeg er litt usikker her nå kjenner jeg...

Den eneste måten å vite sånt på helt sikkert, er å ta på hunden. Labradoren skal vel ha tønne-brystkasse, så de vil se runde ut selv om de er forholdsvis magre, i tillegg skal vel ikke buklinja være spesielt opptrukket, så de vil se tjukke ut selv om de er forholdsvis magre. Men skal jeg gjette, ut fra bildet, så er den gule feit.

Dina hadde masse, enten hun var tynn eller tjukk. Nora ville fått masse om hun la på seg 10 kg engang. Om det ble forståelig? Eller, du ville ikke fått masse om du la på deg 20 kg, mens jeg ville ikke blitt spe om jeg gikk ned 20 kg. Bare for å ta et eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Det er mange som faktisk mener at folk som stiller ut hundene sine bare bryr seg om utseendet også, ligger det noe i det?

Hele systemet er lagt opp til at "dommerstanden er ufeilbarlig og skal på ingen måte stilles spørsmål ved", det fremgår jo av utstillingsreglementet også. Og på en måte kan jeg forstå det, fordi det er så innmari mange som mener så innmari mye om hva en stakkars dommer gjør i ringen, uten å ha noen som helst kompetanse på det området whatsoever. På den andre siden, så bør man kunne diskutere saklig også hva dommere gjør. Kanskje det er det som er problemet? At brevskriveren ikke fremsto som spesielt saklig?

Så da skal man senke seg til samme nivå?

Jeg forventer mer av lederen av en slik gruppe, det er den personen som er den profesjonelle parten i den diskusjonen. Jeg går ikke rundt å kaller folk for "idioter" når de ikke kan feks lover og regler, jeg forklarer de heller hvor de kan finne det, hva som gjelder og konsekvensen av det hele.

Nå er det ikke et problem med feite hunder i belgerringen, snarere tvert i mot, er det en trend der så er det andre veien. Men vi har et problem med dårlige fronter, og som oppdretter så bør man ta litt ansvar og faktisk tenke litt på hvordan man avler sjøl, fremfor å avle noe man tror at en dommer vil ha. Det er ikke dommerene alene som har skylda for hvordan disse evinnelige utstillingsschäferene ser ut, det er oppdrettere som lager de sånn - det er et ansvar de må dele. Det er ikke dommere alene som har skylda for at labradoren ser "fleskete" ut (også en gjenganger i sånne diskusjoner), det er oppdrettere som avler de sånn. Det er ikke dommere alene som har skylda for at mopsene har neselapper som går over nesa, det er oppdrettere som avler de sånn.. Osv..

Sa jeg at dommeren alene har skylden for det noen sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos begreper som masse VS feit... Hvordan får man masse på hunden? Om ikke genetiske faktorer spiller inn? Er det synonumt med muskler?

Som Jeanette sa - masse i en hund handler nok mest om de genetiske anleggene for å få masse, og masse handler vel både om muskler og beinstamme, bredde og dybde i kroppen etc. En smal hund med grunn brystkasse vil aldri kunne se massiv ut liksom :). MEN - en feit hund kan gi inntrykk av å ha mer masse enn den har.

Jeg er jo som nevnt den heldige eier av en hund som har mye masse i forhold til størrelsen sin, han bygger lett muskler, han er brei i kroppen og har dyp brystkasse. Han vil ALLTID se massiv ut samme hvor tynn han er, og jeg er kjempeglad for at jeg dermed kan holde ham slank uten at han ser skranglete ut av den grunn :). Han har i tillegg temmelig mye pels, og om jeg tillater ham å bli bare en anelse tykkere enn jeg liker, så gir han et enormt inntrykk. Jeg har stilt ham i mager kondisjon temmelig ofte, og har alltid fått på kritikken at han stilles i utmerket kondisjon.

En annen hund i min rase sleit med at eierne overforet henne i lang tid. Hun var feit, rett og slett. Siden hun var en superbra hund rent konstruksjonsmessig, så fikk hun alltid sin CK, men hun nådde aldri helt opp nettopp fordi dommerne mente hun var for tjukk. Etter at hun ble slanket og trimmet opp gjorde hun rent bord! Jeg synes det er utmerket at de fleste dommere vi har vært borti faktisk slår ned på fedme i min rase :).

Men ut over dette, så er jeg enig i at svaret fra DUK ikke svarte på spørsmålet men viste en temmelig arrogant holdning til innsenderen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt greit med hunder med masse, slik noen her sier. Problemet er vel at de som har raser der feite hunder vinner bruker "masse" som et uttrykk der også. Hvem ville si "bare hunden får litt mer flesk på kroppen så er certet i boks", liksom?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt greit med hunder med masse, slik noen her sier. Problemet er vel at de som har raser der feite hunder vinner bruker "masse" som et uttrykk der også. Hvem ville si "bare hunden får litt mer flesk på kroppen så er certet i boks", liksom?

Ja, jeg er jo enig i at det blir feil å bruke masse når det de snakker om er fett. Det blir litt som dette med at det står i standarden til enkelte raser at de kan være reserverte - der da mange definerer hunder som er redd folk som reserverte - og dermed helt korrekte ift standard.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M: Labradoren ser ut som den har ekte masse, se så solid benstammen er! Men den kunne fint mistet et par kilo, den også.

Goldenen har mye lettere benmasse, er feit i tillegg, og det ser jammen ut som den har fettrull rundt nakken også...

Altså, begge to er labradorer.... :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, begge to er labradorer.... :P

Jaja, den sorte ser bra ut, den gul er tjukkas :)

Om noen kunne tatt bilder av Oabba og Valpis ved siden av hverandre både forfra og fra siden, så hadde dere tydelig sett forskjellen på god og mindre god masse. Valpis har potesialet (hun bærer gener for bedre masse enn hun selv faktisk har) mens hos Oabba har det slått fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det personangrep å gjengi noe undertegnede på svaret har skrevet på en kritikk? Dette er vel noe vedkommende må kunne stå for uansett, så lenge vi ikke diskuterer premieringen?

Men uansett, de som er på utstilling uten skylapper har ikke problemer med å se at dette problemet eksisterer på mange raser.

Heldigvis har jeg en rase hvor dårlig hold slås ned på når det trengs, puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle mulige forbehold om at jeg ikke har lest det opprinnelige brevet fra Bjarne Sverkeli (hvem nå det måtte være?), så tillater jeg meg å være rykende uenig med flertallet her som hevder at Leif-Herman Wilberg er nedlatende eller arrogant. Det han faktisk sier er korrekt mht utdanning og fokus hos NKK ifb utdanning av norske eksteriørdommere. At "hvermansen" har sett at "alle" hundene på en ustilling er "feite" er omtrent like glupt som at "hvermansen" mener at alle mynder er "tynne", eller at puddelklipp er "stygt".

Selvsagt er ikke alle hunder som er vist på Dogs4all feite - og selvsagt kan en noe overvektig hund være den beste som blir vist i rasen på en gitt dag, akkuerat på samme måte som en noe undervektig hund kan være den beste som blir vist i rasen på en annen dag. At enkelte raser (labrador, f eks) i de siste 30 årene har blitt foretrukket utstilt som noe tyngre enn "hvermansen" måtte mene er pent, betyr ikke at dette er et problem i alle raser, gjør det vel?

Personlig synes jeg det er langt mer bekymringsfullt med en trillion hjemmebikkjer (eller brukshunder, for den del) som får for lite mosjon, for lite stell, for lite aktivisering, enn at en håndfull ustillingshunder som ellers er i god skikk blir vist i et litt tyngre hold enn hva en eller annen nettdebattant måtte synes om.

:lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...