Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva handlet du inn til den første tiden?


Janis
 Share

Recommended Posts

Kjøp så lite som mulig. Jeg kjøpte valpehalsband og -kobbel, valpesele, et teppe og mat til valpen. Det meste annet er unødvendig. En sokk med knute på (gjerne uvasket, nammnam for ei godlukt) gjorde susen som leke. Et rått kraftbein som tyggeleke, en avlagt sauseskål som vannskål. Hundematskål er egentlig ikke heller et myst, en liten bolle gjør samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompostgjerder, kompostgjerder,kompostgjerder :D Brukte det til å sikre pc ledninger, hindre at hun kom til under TV benken og trappa. Ergo trengte ikke noe bur.

Ellers hadde vi mat, matskåler/vannskåler, en line, en liten reisebag fordi vi hentet hun på fly og litt leker og gnagebein (kjøpte oksemuskler - de var redning for små søte skarpe tenner) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte et lite bur til å bruke i bilen (men du kan bruke katteburet)

Kjøpte seng

tyggeben av forskjellige slag

kjøpte sele og bånd (liker ikke halsbånd på små valper, det blir mye rykk i nakken)

klo klipper

Børste

valpeshampoo

Leker

Get off spray er helt nødvendig når hunden tisser inne...

også har det bare blitt mer og mer og mer utstyr etterhvert :o) Men begynnte ivertfall med det på lista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare signere Anette. Kompostgjerder som man kan gjerde inn deler av stua med er kjempekjekt! Så når valpen blir overtrøtt og får biteraptuss eller du skal ta en dusj/lage litt mat, så kan du bare putte den oppi der. Da har den fortsatt et område den kan bevege seg rundt på uten at du trenger å bekymre deg for ledninger og sko. :)

Jeg kjøpte 2 sånne fra biltema og det koster da 200,- Da får du med 8 vegger som du kan sette sammen sånn som der passer stua.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Kompostbeholder-530-l-45313/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klosaks er jo også veldig kjekt å ha! ;)

Ellers så har mine hatt utallige halsbånd, matskåler, leker, grinder osv. Men så klarer ikke jeg å styre meg helt heller da.

Det jeg ser på som nødvendig er:

Mat

Mat/vannskål (mye rart kan brukes her da)

Noe å ligge på

Klosaks

Halsbånd + kobbel (og/eller sele)

Noe å tygge på

Noe å leke med

Edit: For å sitere flere inlegg trykker du på "multisitat" på de innleggene du vil sitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Krizoo. Endte opp med dette:

Halsbånd og kobbel. Enkel nylon til under 100 lappen. Fint fra Trixie

2 kg fòr Royal Canin

Matskål og vannskål sett

Klosaks

Små tyggeben i en pose fra Trixie

Oppbevaringsboks til fòr. Og en liten reisematboks med katt på til jenta mi. Mye rart som selges i dyrebutikken.

Tenkte å få tak i en babybørste. De som var i butikken er så harde. Venter med det.

Tannbørste kjøper jeg på butikken.

Trenger hunden virkelig hundesjampo? Holder det ikke med babyshampo i valpetiden?

Hunden skal vel ikke ofte i badekaret, men greit å ha hvis hun ruller seg i en søledam.

Jeg har endel babytepper liggende.

Har også mange myke babyleker. Det er vel bra nok?

Bur har jeg, med saueskinn. Lite, men det holder frem til sommeren.

Da gjenstår det den populære kompostbingen. Mannen min fikser en dyp bilmatte til å ha på gulvet i grinda. (til tisse uhell)

Til en evnt soveplass uten om grinda har jeg et stort lammeskinn.

Sånn. Er jeg i mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon: Visste ikke at det er dyrebutikk i Re :¨)

Jeg bor ikke langt unna Re.

(hvordan sitere to innlegg?)

Er en på revetal ;)

Hvis du ikke bor så langt unna Re så kunne jo Frøken (som forresten er halvtanta til din) og din leke litt en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på.

Jeg har et lite bur klart, brukt til katt tidligere. Kjøper et nytt om et par mnd.

Hva burde jeg kjøpe av leker, tyggebein osv til en 8 ukers valp?

5 dager igjen nå til papilon jenta kommer :)

Jeg handlet altfor mye, mye som ikke ble brukt :D

Men halsbånd, et par forskjellige, trenger du. Evt et par kobbel, så du har et i reserve. Til en så liten rase holder det med tykkelse 6 mm på kobbelet, noe annet blir for tungt og grovt til en liten papillon.

ID tags til å feste i halsbånd(ene), med ditt etternavn og telefonnummer (mobil) på er VIKTIG. Løper hunden bort, kan førstemann som finner den, bare ta opp mobilen sin og ringe deg på stedet! Du får kjøpt mange forskjellige id tags, og de selges ved disken hos alle zoobutikker (iallefall alle jeg har vært innom har hatt det).

Matskål, vannskål. Selv kjøpte jeg disse i linken og er veldig fornøyd med dem. Har dem i både svart og hvitt :- ) De har gummiring under og står støtt og stille på gulvet (skyves ikke rundt).

Hundeseng eller madrass må du ha, men denne første sengeplassen til hunden trenger du sannsynligvis ikke kjøpe den dyreste. Valpen vil kunne tygge den i stykker. Noen gjør det, noen gjør det ikke. Min hund lot senga være.

Kjøp inn en god beholdning av tyggebein av typen i tørket kjøtt. Du vil trenge masse å tilby en bite-ivrig valp. Biteperioden øker for hver uke som går, og den nærmer seg tannfelling. Hver gang den biter i noe den ikke har lov til, gi den et tyggebein i stedet for. Forsøker den å spytte det ut og bite videre på buksa di, dytt det inn i munnen dens igjen, helt til den skjønner tegningen at "Det er visst DENNE jeg skal bite på!"

Leker: et par tennisballer, små, så hunden greier å bite over ballen (siden du har en liten rase). En tauknute-leke, og kanskje en pipeleke (hvis du holder ut pipelyden, de er ofte veldig populære hos hundene...)

Når det gjelder leker, må du finne ut hva akkurat din hund liker - noen foretrekker ball-lek, andre en drakamp, og noen begge deler. Andre hunder liker best å ligge og tygge i stykker en koseleke eller noe :P

Og så; shampoo for hunder! En valp kan lett få diare, og da er det greit å ha shampoo i hus. Det er dessuten straks vår og det blir masse gjørmete veier ute, så valpen blir nok skitten relativt ofte... :- )

Negleklipper for hunder må du ha! Klipp klørne en gang pr uke, og gjør det fra starten av, så hunden er vant til det.

Ellers trenger du et par ting å børste hunden med; en karde og en kam, evt en børste. Dette er viktig, for selv om valpepelsen ikke trenger så mye stell , må du likevel bruke disse tingene for å innarbeide gode vaner. Ellers kan du få et mareritt å stelle senere, om du ikke begynner med både pelsstell og klo-klipp fra første uka i hus! Viktigere enn du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg fikk første valp, men til han kjøpte jeg bånd, halsbånd, hundeposer, godbiter, mat og pledd

Da hadde jeg ikke bil, så bur var ikke nødvendig.

Ellers har jeg har jeg hamstet inn tørkeruller og samlet opp aviser før valpen kommer. Tyggepinner, 2 like baller, et gammelt putevar/ håndkle er også kjekt å ha. Og godbiter selvfølgelig.

Edit: glemte klosaks! Viktig! Klippe hver dag! Og børste om det er en pelsstellrase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette H : *notert* oppdretter anbefalte det også. En lekegrind :D

Hvor handler dere?

Jeg bor i Vestfold.

Biltema i Tønsberg selger kompostgrindene :)

Også vil jeg anbefale runes hundeforservice, de har en butikk ved farmandstredet (mellom farmand og togstasjonen, ved siden av der golden china var før :P ) og en på Teiehøyden. Masse bra utstyr og god service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...