Gå til innhold
Hundesonen.no

Skadet foten sin. Bør hun få mest mulig ro?


Orca
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Hunden min var for to dager siden i slåsskamp med en annen hund. Det endte med at min fikk et sår øverst på venstre frambein, et hull i huden, jeg kunne se kjøttet innenfor, såret var vel på ca 1 cm i diameter. Et åpent hull. Vi var hos veterinæren, og fikk barbert vekk litt hår, og de limte igjen såret. Hun viste ingen tegn til smerte da, så dyrlegen mente vi ikke trengte noe smertestillende, og jeg så meg enig i det da. Men igår kveld begynte hun å halte, la ikke vekt på foten og hadde tydelig vondt, hun så helt deprimert ut.

Idag er hun likedan. Tok henne med ut for en liten tur, men jeg snudde, for det så slett ikke ut som hun trivdes, hun gikk i snelgefart, og så rett og slett utrolig nedfor ut. Hun stoppet også flere ganger, nesten som for å si "må vi enda lenger?" Så jeg tok henne med inn igjen...

Idag hadde jeg egentlig planlagt å dra til byen til en venninne med henne, men jeg lurer nesten på om jeg må avlyse det. Det er et godt stykke inn til byen... 10-15 minutter ned til bussen(bakke), og kvarters gange fra busstoppet i byen til venninnen min. I den farten hun gikk nå, vil det ta en evighet... Lurer på om jeg bare bør la være og la henne få helt ro idag? Jeg har aldri sett henne så nedfor før, hun ser rett og slett utrolig ynkelig ut. Og imorgen tidlig må vi inn til byen, vi skal ta båten til Stavanger... lurer på om jeg bør spare kreftene til turen til byen da... Og hvertfall ikke risikere at det blir verre idag, vil jo helst rekke båten imorgen, og jeg klarer ikke bære henne hele veien om det skulle bli så ille.

Hun er 8 år om det har noe å si. Hun er til vanlig sprek og i god form, men idag ser det ut som hun skulle vært 15 år og hatt gikt og hele pakken, hun ser ikke frisk ut hvertfall. Uff jeg syns så synd på henne! Får lyst å dulle med henne og behandle henne som den lille pasienten min, men jeg skal nok bare la henne få ro :P

Dette er vel egentlig ikke et spørsmål, tror nesten jeg har bestemt meg, men greit å høre bekreftelse eller tanker... Om jeg tror jeg vil dra, vil jeg ringe veterinæren og høre hva de mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det sjekket om det var luftlomme i huden? Ble det skikkelig skylt? Syned det er rart vet limte det helt igjen uten dren.. Er benet varmt? Fikk du med antibiotika?

Hun kan selvsagt bare være litt stiv og støl og nervøs etter slossinga, og bør ikke presses til lange turer, men bevegelse i rolig tempo er bare bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det sjekket om det var luftlomme i huden? Ble det skikkelig skylt? Syned det er rart vet limte det helt igjen uten dren.. Er benet varmt? Fikk du med antibiotika?

Hun kan selvsagt bare være litt stiv og støl og nervøs etter slossinga, og bør ikke presses til lange turer, men bevegelse i rolig tempo er bare bra det.

Jeg regner med de sjekket det. Hun ble tatt med inn på et rom, så jeg så ikke hva som skjedde. Det var fordi det var så vanskelig holde henne i ro da de skulle barbere, sa dyrlegen at mange var lettere å ha med å gjøre når ikke eier var der til å støtte seg på, så de tok henne med på rommet ved siden av mens jeg ventet. Så da fikk de barbert. Akkuat hvordan de gjorde det, vet jeg ikke, men jeg regnet jo litt med at de kunne sakene sine? Eller er jeg naiv?

Ja, jeg fikk med resept på antibiotika, som jeg fikk hentet i byen igår, så hun har fått en tablett igår kveld, og en idag, så skal hun ha en til senere ikveld. Dette i 5 dager.

Jeg skal gå og sjekke om det er varmt.Jeg trodde nå hvertfall at det kanskje bare var blitt litt hovent så det gjør vondt, og at hun er litt støl. Jeg har ikke peilin jeg, har aldri vært borti noen alvorlige skader før på henne.

Nei noen lang tur tror jeg nok at jeg kan glemme. Men jeg er mest nervøs over turen til byen imorgen tidlig. Båten går halv 8 om morgenen, og jeg pleier å beregne ca en time fra jeg går hjemmefra til jeg skal være på det jeg skal i byen. Så jeg håper jo at vi kommer oss avgårde, ned til bussen. Tror jeg skal sette av ekstra tid hvertfall.

Uhm, jeg ville nå uansett tatt en telefon til dyrlegen jeg, da.. Og kanskje vært hakket mer bekymra. Det er vel ikke såret som gjør at hun ikke klarer legge vekt på det? Eller?

Ikke såret? Hva skal det ellers være? Det må jo være såret? Hun klarer å legge vekt på det nå, men man ser at hun halter likevel, men det er ikke sånn at hun hinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres på meg ut som om såret er betent, som jo gjør at området blir ømt. Ville vært nøye med å følge antibiotikakuren fullt ut, og så ta det derfra. Hvis det ikke er tegn til bedring ville jeg tatt kontakt med veterinær. Følg med på allmenntilstanden hennes, om hun spiser og drikker. Og følg med på såret.

Hvis hun ikke ønsker å gå tur så ville jeg latt henne være hjemme når du skal til byen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare det att det er først nå hun kjenner noe til såret da? :)

Hvis en hund blir skade så pumper de vell så mye adrenalin att de ikke kjenner noe til det med en gang og først nå så mærker hun det...jeg ville ha ventet å sett, er ikke alltid vi mennesker er oppe på beina etter å fått ett stygt sår på foten som blir limt :)

God bedring til voffsen :) :running:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres på meg ut som om såret er betent, som jo gjør at området blir ømt. Ville vært nøye med å følge antibiotikakuren fullt ut, og så ta det derfra. Hvis det ikke er tegn til bedring ville jeg tatt kontakt med veterinær. Følg med på allmenntilstanden hennes, om hun spiser og drikker. Og følg med på såret.

Hvis hun ikke ønsker å gå tur så ville jeg latt henne være hjemme når du skal til byen i morgen.

Hmm var jeg kanskje for sen med antibiotikaen? :( Var hos veterinæren i forrigår, men fikk ikke hentet resepten før igår, så hun fikk tablett igår i sånn 19-tiden.

Hun drakk ihvertfall mye vann isted. Hun har ikke spist noe tørrfor, men det hender at hun ikke er så hypp på det til vanlig og. Men hun ligger nå og spiser på kong med leverpostei, og gnagde på en oksestrupe isted.

Jeg kan ikke la henne være hjemme når jeg skal til byen imorgen, for grunnen til at jeg skal til byen da er jo fordi vi skal reise hjem til Stavanger i helgen(studerer i Bergen). Og jeg må jo ha henne med.

Er ikke bare det att det er først nå hun kjenner noe til såret da? :)

Hvis en hund blir skade så pumper de vell så mye adrenalin att de ikke kjenner noe til det med en gang og først nå så mærker hun det...jeg ville ha ventet å sett, er ikke alltid vi mennesker er oppe på beina etter å fått ett stygt sår på foten som blir limt :)

God bedring til voffsen :) :running:

Tja ikke vet jeg. Jeg føler meg ikke sånn SYKT bekymret, er bare litt hjerteskjærende å se henne så nedfor. Men jeg selv tror jo det vil gå over, det er ikke store såret... veterinæren sa jeg måtte regne med at det ville komme litt puss fra det etterhvert da det er et bittsår, men ellers TROR jeg hvertfall at hun bare trenger tid og ro... Hun ligger nå i sengen sin og spiser på kong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs du, følg med om hun blir varm! Det kan fort gå betennelse i slike pungteringssår, og de fleste veterinærer vil vell at slike sår skal gro fra innsiden og utover :/ Venninnen min sin hund fikk antibiotikasprøyte da den fikk pungteringssår, og det ble ikke limt.

Men et par dager ro skader nok ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittsår kan bli veldig fort betente. Også hvis man begynner med antibitoka for sent. Slike sår bør holdes lufttige og rene og vært veldig godt skyllet og renset. Så antibiotika hvis det anbefales. Når hunden får antibiotika vil hunden kommer seg ganske fort hvis betennelsen ikke er for kraftig. Du kan jo sjekke temperaturen på hunden og se om den har feber? Kommer det puss ut er det betent, og det må klemmes ut alt du klarer. Et rent sår kan væske, men det skal ikke komme klumper ut. Så kommer det klumper ut og hunden har feber, dra til vetten og få renset såret skikkelig. Så dekk til såret når dere er ute, feks med å ha på et dekken. Så rens litt jevnt med pyrisept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs du, følg med om hun blir varm! Det kan fort gå betennelse i slike pungteringssår, og de fleste veterinærer vil vell at slike sår skal gro fra innsiden og utover :/ Venninnen min sin hund fikk antibiotikasprøyte da den fikk pungteringssår, og det ble ikke limt.

Men et par dager ro skader nok ikke? :)

Neida, hun er ikke spesielt rastløst den her damen, hun er generelt veldig rolig av seg så det går nok bra :) Det er mest bare turen til busstoppet jeg er bekymrer for, for det er et stykke, og jeg MÅ gå ned der imorgen. Foreløpig syns jeg ikke foten kjentes noe varmere ut enn vanlig.

Jeg er usikker på om dette hadde grodd fort nok dersom det ikke hadde blitt limt, for såret hadde form som en runding på ca 1 cm diameter, altså åpent inn til kjøttet. Blødde ikke veldig mye, men tror det hadde vært vanskelig for huden å gro uten lim, limen holder såret igjen.

Bittsår kan bli veldig fort betente. Også hvis man begynner med antibitoka for sent. Slike sår bør holdes lufttige og rene og vært veldig godt skyllet og renset. Så antibiotika hvis det anbefales. Når hunden får antibiotika vil hunden kommer seg ganske fort hvis betennelsen ikke er for kraftig. Du kan jo sjekke temperaturen på hunden og se om den har feber? Kommer det puss ut er det betent, og det må klemmes ut alt du klarer. Et rent sår kan væske, men det skal ikke komme klumper ut. Så kommer det klumper ut og hunden har feber, dra til vetten og få renset såret skikkelig. Så dekk til såret når dere er ute, feks med å ha på et dekken. Så rens litt jevnt med pyrisept.

Får hhåpe jeg ikke var for sen med antibiotikaen da... Eh hvor sjekker jeg temperaturen da? Sikker dumt spm, men gjør man det i munnen da? Jeg har ikke sånn målepinne.

Foreløpig væsker ikke såret, det ser helt greit ut nå. Jeg er litt redd for å ta på det, i tilfelle det skulle gå opp igjen. Dyrlegen sa ikke at jeg skulle rense, men bør jeg likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, hun er ikke spesielt rastløst den her damen, hun er generelt veldig rolig av seg så det går nok bra :) Det er mest bare turen til busstoppet jeg er bekymrer for, for det er et stykke, og jeg MÅ gå ned der imorgen. Foreløpig syns jeg ikke foten kjentes noe varmere ut enn vanlig.

Jeg er usikker på om dette hadde grodd fort nok dersom det ikke hadde blitt limt, for såret hadde form som en runding på ca 1 cm diameter, altså åpent inn til kjøttet. Blødde ikke veldig mye, men tror det hadde vært vanskelig for huden å gro uten lim, limen holder såret igjen.

Får hhåpe jeg ikke var for sen med antibiotikaen da... Eh hvor sjekker jeg temperaturen da? Sikker dumt spm, men gjør man det i munnen da? Jeg har ikke sånn målepinne.

Foreløpig væsker ikke såret, det ser helt greit ut nå. Jeg er litt redd for å ta på det, i tilfelle det skulle gå opp igjen. Dyrlegen sa ikke at jeg skulle rense, men bør jeg likevel?

Temperaturen måler du i endetarmen på hunden med et termometer ... Husk bare at hundene har høyere kroppstemperatur enn oss, så om den er på 38, er det helt normalt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen måler du i endetarmen på hunden med et termometer ... Husk bare at hundene har høyere kroppstemperatur enn oss, så om den er på 38, er det helt normalt :)

Hm ok =) Men jeg har likevel ikke sånn termometer-pinne. Men jeg tror det går bra med henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være lurt å rådføre deg med veterinæren, siden det er han som har gjort det. Jeg syns bare det hørtes litt rart ut at han limte igjen hullet, for da kommer det jo ingenting ut. Når de syr, vil det også være litt åpning, men de unngår det så frems de ikke må det. Alle mine hunder har hatt betennelser, også fra bittsår, og da har bittsårene vært åpne og vi har klemt ut puss og renset med pyrisept neddi såret til såret har begynt å gro. Men som sagt, det er vel en grunn for at veterinæren gjorde slik han gjorde, så spør han hvis du er usikker :)

God bedring til hunden! Det er normalt og være litt nedfor og ha litt vondt ved bitt. Den ene min syntes veldig synd på seg selv da han ble bitt i rompa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...