Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer halvstrupen?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri brukt halvstrup før og er usikker på om den passer. Han er 6 mnd gammel og vi vil jo heller at det skal være litt stort nå enn at det ikke vil passe når han er voksen. Stilte inn tre ganger, først innerst, så midt på, så på det største.

Her er det på det strammeste med halvstrupen strammet, her synes jeg den er litt stram og får såvidt tredd den over hodet:

409434_10150585747297225_772132224_8675518_1489036822_n.jpg

Løs strup:

417029_10150585748537225_772132224_8675520_1788422603_n.jpg

Så stilt halvveis inn med strupen strammet:

424485_10150585762807225_772132224_8675535_675469435_n.jpg

Så løs strup:

423959_10150585764237225_772132224_8675537_2005952913_n.jpg

SÅ på det ytterste:

Strammet strup, er litt større enn det ser ut til:

406382_10150585775697225_772132224_8675547_1336175775_n.jpg

Relativt stort med løs strup:

430056_10150585773867225_772132224_8675542_1576981303_n.jpg

400204_10150585775027225_772132224_8675544_6744944_n.jpg

Så er litt usikker på om det bør være større siden han kommer til å vokse endel mer. Hva tror dere?

(Beklager alt rotet på gulvet, Monti har henta ting i hele dag :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monti er ung, og han vokser nok myyye mer. Pøbel har f. eks vokst myyye i bredde og hals de siste tre-fire månedene, til at halvstrupen jeg brukte på ham da, passer mye bedre nå. Selvom man ikke ser at han har vokst sånn ved første øyesyn. :)

Nåja. Han vokser nok endel i bredden, men ser ganske voksen ut i kroppen og har bare et par cm igjen til høyden (i alle fall i følge rasestandarden, men så er jo ikke han her rasetypisk i utgangspunktet, da :P )

Edit: båndet vi kjøpte til Fanta kjøpte vi rundt denne alderen. Det passer fint den dag i dag (Snart 2 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du spør om. Etter min mening skal en halvstrup henge ganske løst rundt halsen, men ikke gli over hodet til hunden når det er strammet (men det skal ikke stramme mer enn at det akkurat ikke går over hodet, altså ikke strupe hunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du spør om. Etter min mening skal en halvstrup henge ganske løst rundt halsen, men ikke gli over hodet til hunden når det er strammet (men det skal ikke stramme mer enn at det akkurat ikke går over hodet, altså ikke strupe hunden).

Spørsmålet mitt er som det står i overskrift, om den passer og som jeg skriver i teksten om den kan passe fremover når han bare er 6 mnd nå. Eller om vi bør ha et større halsbånd (siden det virker litt trangt på det innerste).

Edit: etter definisjonen din da så passer det kun på det ytterste. Da er det i så fall for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Han vokser nok endel i bredden, men ser ganske voksen ut i kroppen og har bare et par cm igjen til høyden (i alle fall i følge rasestandarden, men så er jo ikke han her rasetypisk i utgangspunktet, da :P )

Edit: båndet vi kjøpte til Fanta kjøpte vi rundt denne alderen. Det passer fint den dag i dag (Snart 2 år)

Det sa jeg om Kamar da han var mindre, men når jeg ser han nå, gjorde han overhode ikke det. ;) høyden er en ting, bredden er en annen. Pøbel var en stælkeflat leeenge, før kroppen har begynt å falle mer på plass i en helhet. Nå er han 18 mmd, og har fortsatt lang tid igjen i følge flattefolket. Og jaktgolden er vel ikke så fryktelig annerledes enn flatten i kroppen.

Tro meg, vent og se om halvannet år, så ser du mye forandring enn hva du trodde. :) og tolleren er jo enn mindre rase enn golden uansett størrelsesmessig, og Monti er en hannhund samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvstrup passer når den kan dras over hodet på hunden uten besvær og ikke struper hunden når du drar i båndet. Er dette av typen som kan reguleres, dvs at du kan gi ut mer på martingale-delen? I så fall er det vel en smal sak å tilpasse etterhvert? Eller du redd du ikke skal ha nok å gå på dersom han blir tjukk i hue? Jai ikke fostå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvstrup passer når den kan dras over hodet på hunden uten besvær og ikke struper hunden når du drar i båndet. Er dette av typen som kan reguleres, dvs at du kan gi ut mer på martingale-delen? I så fall er det vel en smal sak å tilpasse etterhvert? Eller du redd du ikke skal ha nok å gå på dersom han blir tjukk i hue? Jai ikke fostå.

Hmm, jeg var visst litt uklar, ja. Ang stramme inn så var det poenget med bildene. På de to første er den stilt på det innerste, så på midten av det som går an å stramme inn, så ytterste. Så dette er det båndet har å gå på. På det ytterste nå (altså størst) så trer man det lett over hodet og det ser litt stort ut. Men om man strammer så klarer man å lirke det av hodet. Så det er altså bare pittelitt for stort på det ytterste. Om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang stramme inn så var det poenget med bildene.

Bilder kan være til null hjelp de, avhengig av hodeform og halsform. Begge mine sine er mye løsere enn ditt, men når martingalen strammes kan det ikke smettes over hodet. Jeg har ekstra lang martingal med vilje, iom at mine har mye løs halshud, som hadde foldet seg over og rundt halsbåndet om det var "normalstort" Mange med pelsraser velger det samme, slik at pelsen ikke skal floke seg/trykkes sammen osv.

Så om du får halsbåndet over hodet når martingalen er løs, er det stort nok, men om du får det av når martingalen er strammet, er det for stort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg var visst litt uklar, ja. Ang stramme inn så var det poenget med bildene. På de to første er den stilt på det innerste, så på midten av det som går an å stramme inn, så ytterste. Så dette er det båndet har å gå på. På det ytterste nå (altså størst) så trer man det lett over hodet og det ser litt stort ut. Men om man strammer så klarer man å lirke det av hodet. Så det er altså bare pittelitt for stort på det ytterste. Om du skjønner?

Hvis jeg skal uttale meg om den forholdsvis begrensa erfaringa jeg har med jaktgoldenhannhundhoder, så slår det meg alltid at de er ganske smale i skallen, og at det for det meste er nakken og sjølve kroppen som legger seg ut. Jeg kjøpte nesten alle Imoutos halvstruper før hun faktisk ble voksen (og hun har fortsatt en del skalle å utvikle), så jeg må hale de over ståørene, stakkars. Så at det bare er bittelite for stort gjør nok ingenting. :) Men inntil videre kan du jo bare innstille det på akkurat den størrelsen jeg skisserte i forrige innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal uttale meg om den forholdsvis begrensa erfaringa jeg har med jaktgoldenhannhundhoder, så slår det meg alltid at de er ganske smale i skallen, og at det for det meste er nakken og sjølve kroppen som legger seg ut. Jeg kjøpte nesten alle Imoutos halvstruper før hun faktisk ble voksen (og hun har fortsatt en del skalle å utvikle), så jeg må hale de over ståørene, stakkars. Så at det bare er bittelite for stort gjør nok ingenting. :) Men inntil videre kan du jo bare innstille det på akkurat den størrelsen jeg skisserte i forrige innlegg.

Ja, vi kan fint stille det inn masse. Poenget var (jeg har visst problemer med å forklare i dag :P ) at det NÅ på det ytterste faktisk passer. Så da burde det vært større kanskje, sånn at det aakkurat passer på det innerste i stede, for da vil vi jo ha endel mer å gå på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kan fint stille det inn masse. Poenget var (jeg har visst problemer med å forklare i dag :P ) at det NÅ på det ytterste faktisk passer. Så da burde det vært større kanskje, sånn at det aakkurat passer på det innerste i stede, for da vil vi jo ha endel mer å gå på. :)

Hehe, jeg skjønner fortsatt ikke åssen du kan stille inn halsbåndet masse, når det passer akkurat på det ytterste. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man kjøper et 100% regulerbart halsbånd med nok å gå på i lengden, så syns jeg det er litt mye forlangt at det både skal passe nå, og når han er ferdig utvokst. Han kommer til å utvikle seg en god del enda, så jeg ville ikke blitt kjempeskuffet om han vokser fra dette halsbåndet.

Hvor lang er han rundt halsen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skjønner fortsatt ikke åssen du kan stille inn halsbåndet masse, når det passer akkurat på det ytterste. :P

Altså, man har jo halsbåndet. Også har man litt ekstra halsbånd mellom to ringer som strammes når man drar i båndet, ikke sant? Det som gjør det til halvstrup. Så har vi i tillegg ei reim på noen cm som vi kan stille ut og inn. Skjønner du mer nå?

Jeg kan stille det inn en god del allikevel men da synes jeg at det er for stramt.

Med mindre man kjøper et 100% regulerbart halsbånd med nok å gå på i lengden, så syns jeg det er litt mye forlangt at det både skal passe nå, og når han er ferdig utvokst. Han kommer til å utvikle seg en god del enda, så jeg ville ikke blitt kjempeskuffet om han vokser fra dette halsbåndet.

Hvor lang er han rundt halsen nå?

45 cm rundt halsen. Skuffa blir jeg ikke, men det er jo greit å strekke seg så langt en kan den ene veien sånn at vi har litt å gå på så det i alle fall passer så lenge som mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har halvstrup, når det er løst går det lett over hodet og henger løst på halsen, når det er stramt sitter det jevnt rundt halsen dems og ikke mulighet til å dra seg ut av det. Ergo veldig praktisk. Amiga har 45 løst og 40 stramt, og Issi 40 løst og 35 stramt.

Og grunnen til at det kan stilles litt på kan jeg vise her: båndene fra CM kan stilles inn hvor mye strupen er på.ene siden er fast mens andre biten kan stilles inn i forhold til hunden.

IMG303.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris har ihvertfall forandret seg mye siden i høst, han er nå snart ett år (noen dager igjen). Jeg kjøpte bl.a. Nonstop sitt jakthalsbånd og det var så stort at det smatt over hodet, det gjør det ikke nå lenger.

Ellers har jeg også kjøpt fra CM nå nylig, og de henger rimelig løst når det er slapt, og smetter akkurat ikke over hodet når jeg strammer halvstrupen. Men når man kjøper halsbånd så tidlig er det rett og slett et sjansespill, det kan passe når han blir voksen, og det kan bli for lite.

Bare pass på og ta det av med jevne mellomrom, slik at du er sikker på at du kan få det av. Uansett kan det jo være et fint minne, dersom det ikke skulle passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det ytterste nå (altså størst) så trer man det lett over hodet og det ser litt stort ut. Men om man strammer så klarer man å lirke det av hodet. Så det er altså bare pittelitt for stort på det ytterste. Om du skjønner?

*klipp NÅ på det ytterste faktisk passer. Så da burde det vært større kanskje, sånn at det aakkurat passer på det innerste i stede, for da vil vi jo ha endel mer å gå på. :)

*klipp

Så om du får halsbåndet over hodet når martingalen er løs, er det stort nok, men om du får det av når martingalen er strammet, er det for stort ;)

Jeg hiver meg på tulip sin forklaring, og da er halsbåndet for stort sånn som du har det nå (ytterst) for du får det over hodet når martingalen er strammet. Den kveler han sikkert ikke på det midterste "hakket" heller, om du kjenner etter er jeg nesten sikker på at du får en finger i mellom når den er stram på det midterste? Og da har du det ytterste hakket å gå på når han vokser til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Helt ot, men hvor mye betalte du? Mozza hadde virkelig kledd et sånt...

Vi betalte en tusenlapp men da for både kobbel og halsbånd (kalveskinn). :) Halsbåndet i seg selv kosta 445, så var det 30+50 for frakt brodering av nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kovu kastet av seg halsbåndet mens vi var på ferie, så han har fått nytt, cyan-farget. Dette er regulerbar halvstrup av samme typen som han hadde, som jeg liker veldig godt.

Slakt rundt halsen:

2012-02-12%2B11.58.12.jpg

Strammet inn går det akkurat ikke over hodet, men struper heller ikke hunden:

2012-02-12+11.57.06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...