Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye pølser?


Rotaflor
 Share

Recommended Posts

Du kan variere godbitene :) Og husk å ha veldig små biter! Du kan bruke pølse, blodpudding (husk å plukke bort rosinene!), fiskepudding, kjøttboller, diverse hundegodbiter... Jeg har også kjøpt kjøttdeig som jeg steker i stekovnen (kjøper da en pakke på 400g strimlet/kvernet, kaster hele kjøttdeigfirkanten inn i stekovnen og steker til den er gjennomstekt ;) Så kan du rive avstrimlene og dele de opp i småbiter). En annen ting er at du kan kjøpe pedigreepølse, dele dem opp i små terninger, så steker du dem midt i stekovnen på 180grader i 40 minutter ca ;)

Bruk fantasien :) Varier så blir det mer interessant for valpen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg bare tørker leveren i ovnen og har bitene på ei syltetøy krukke som står på kjøkkenbordet. Godbiter som altid er klare til bruk. Har aldri blitt mugne for da hadde jeg gjort en dårlig jobb med tørkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk "kjeft" fordi jeg delte ut puslete små sunne godbiter til hunden under litt pirkete LP-trening (vi er nybegynnere).

Instruktør viste med min hund..hvordan skikkelig store gode smakfulle pølsebiter økte lysten og ønske hos hunden min for å lykkes :)

Men..selvfølgelig bare av og til og innimellom..

Jeg lurer ofte på selv hva som er ok mengde av slike godbiter..og om man er rasu under "pølsedresur"..hvor mye av "kveldsmaten" kan/bør jeg ta vekk..altså ett reint kalori-spørsmål(ligning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du (trådstarter) lager bit-størrelsen på hver enkelt godbit altfor stor. Så hvilken størrelse skal egentlig hver belønnings-godbit være?

Jeg leste i en hundetreningsbok en gang svaret på nettopp det spørsmålet;

"Akkurat så liten som du kan slippe unna med".

(tror det var Karen Pryor som skrev det i sin bok "Ikke skyt hunden" hvis jeg ikke husker feil da)

Det betyr at du kan lage dem utrolig små, mye mindre enn du tror, før de blir så små at hunden ikke lenger anser det som belønning og ikke er villig til å jobbe for dem.

Det er bare å prøve deg frem. Se på lillefingerneglen din og del den størrelsen i to, kanskje til og med i fire? Det blir passe godbiter (i tynne skiver) å starte med - se om hunden din godtar den størrelsen :-) Lukten på godbiten er nesten viktigere enn størrelsen. Det er hovedsaklig lukten hunden kjenner, for de har mye færre smaksløker i munnhulen enn oss. Luktesansen er derimot en million ganger bedre enn den menneskelige. Derfor; små biter er ok så lenge de lukter "snacksy" :)

Les på pakningene hvilke pølser som har minst fett. Nå får man jo kjøpt pølser av hvitt, sunnere kjøtt, som kylling og kalkun. Sjekk ut fettprosenten og kaloriene, og velg den magreste, evt den med minst salt. Da tror jeg neppe det skulle gjøre noe om hunden får litt pølse hver dag, når du kutter godbitene i sånne småbiter som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på pakningene hvilke pølser som har minst fett. Nå får man jo kjøpt pølser av hvitt, sunnere kjøtt, som kylling og kalkun. Sjekk ut fettprosenten og kaloriene, og velg den magreste, evt den med minst salt. Da tror jeg neppe det skulle gjøre noe om hunden får litt pølse hver dag, når du kutter godbitene i sånne småbiter som nevnt ovenfor.

Hvorfor er dere så opptatte av at godbitene ikke skal være fete? Det er fettet som holder på lukta i blandingsprodukter, ikke proteinet..

Måtte jeg velge mellom kcal og krydder, så hadde jeg valgt kcal hver eneste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke salt dritsunt for hunder heller da ;)http://www.adressa.n...icle1416102.ece

Nei, det er det overhodet ikke, men mener du virkelig at svensker ikke selger kylling uten salt? Isåfall tror du feil. :)

Du kan vel putte disse tørkede bitene i fryseren for langtidsoppbevaring regner jeg med...?

Må man koke denne maten først, eller kan man bare tørke det med en gang? Trodde det var det man gjorde med lever - men bra at jeg blir sikker på fremgangsmåten før jeg begynner med sånne ting :)

Takk for hjelp!

Jada, holder seg nærmest undelig i pose i fryseren.

Mente på det jeg skrev, enten koke eller så kan du tørke dem, begge deler behøves ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det så mye selvom du bare bruker bittesmå biter? Det skal bare være store nok biter til at hunden sin hjerne registrerer at den har fått noe godt, trenger ikke være så mye.

Pølse er jo ikke helt det ultimate, men så lenge hunden virker frisk, er det vel ingen fare? Min spyr av pølser, så holder meg stort sett unna.

Et alternativ kan være å koke lever og skjære det opp i biter, det er skikkelig populært her! (For hunden altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det overhodet ikke, men mener du virkelig at svensker ikke selger kylling uten salt? Isåfall tror du feil. :)

Jada, holder seg nærmest undelig i pose i fryseren.

Mente på det jeg skrev, enten koke eller så kan du tørke dem, begge deler behøves ikke. :)

Takk for tips alle sammen. For meg er det avansert matlaging når jeg tilsetter pulver i vann, for ikke å snakke om kokende vann, så dette kan bli en utfordring :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det overhodet ikke, men mener du virkelig at svensker ikke selger kylling uten salt? Isåfall tror du feil. :)

Nop, men at temmelig mye inneholder det, og særlig mye av kyllingen folk hamstrer på grensen fordi det er SÅÅ billig inneholder jo skrekkelig mye saltlake. Men jeg kjenner ikke deg, og følger ikke etter deg på svensketur, og vet selvsagt ikke akkurat hva slags kylling du kjøper, det var bare et apropos til at kyllingfilet er supermye sunnere enn pølser, liksom ;)

Alt med måte i forhold til inntak er et fint prinsipp, syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nop, men at temmelig mye inneholder det, og særlig mye av kyllingen folk hamstrer på grensen fordi det er SÅÅ billig inneholder jo skrekkelig mye saltlake. Men jeg kjenner ikke deg, og følger ikke etter deg på svensketur, og vet selvsagt ikke akkurat hva slags kylling du kjøper, det var bare et apropos til at kyllingfilet er supermye sunnere enn pølser, liksom ;)

Alt med måte i forhold til inntak er et fint prinsipp, syns jeg :)

Er jo slik i Norge også, det, så lenge du hadde fått så store innpakininger med fryste kyllingfileter, så hadde det nok vært ganske så billig her også, men de store pakningene finner vi bare på harrytur, og der leser vi innholdet.

Og ren kylling er det da ikke tvil om at er sunnere enn pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere så opptatte av at godbitene ikke skal være fete? Det er fettet som holder på lukta i blandingsprodukter, ikke proteinet..

Fordi av gammel vane så tenkte jeg på å ikke gjøre en smålubben hund enda lubnere... min egen altså. Men etter at jeg postet det første innlegget, kom jeg på at trådstarter har en saluki, som sjeldent blir tjukke, så det kunne jeg vel egentlig ha droppet å skrive. Men for egen hund ville jeg definitivt valgt den magreste pølsa, ja.

Måtte jeg velge mellom kcal og krydder, så hadde jeg valgt kcal hver eneste gang.

Da har du sikkert slanke hunder, som ikke vipper vektskåla den gale veien, siden du ikke trenger å tenke på sånt :- ) Men de fleste vanlige, norske familiehunder heller ofte mot å være overvektige, snarere enn for tynne, er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi av gammel vane så tenkte jeg på å ikke gjøre en smålubben hund enda lubnere... min egen altså. Men etter at jeg postet det første innlegget, kom jeg på at trådstarter har en saluki, som sjeldent blir tjukke, så det kunne jeg vel egentlig ha droppet å skrive. Men for egen hund ville jeg definitivt valgt den magreste pølsa, ja.

Da har du sikkert slanke hunder, som ikke vipper vektskåla den gale veien, siden du ikke trenger å tenke på sånt :- ) Men de fleste vanlige, norske familiehunder heller ofte mot å være overvektige, snarere enn for tynne, er mitt inntrykk.

Ja, men det er jo ikke godisen man da skal knipe inn på, men MATEN. Fett øker også forbrenninga, i motsetning til protein/karbo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ville også hatt fett i godbitene og heller gått ned på størrelsen på bitene og vært kritisk til når jeg gav bitene, gir jeg bitene på rett tid? Tykk hund hadde jeg regulert med maten. Og virkelig kontrolert meg selv om hvor mye mat som hunden får i løpet av dagen. Har hørt om tykk vorsteh som var skikkelig tykk og eiere som sa men hun spiser da ingen ting. Nei hunden spiste ikke mer en halv dose av light for i forhold til størrelse men den fikk litt her og litt der som en halv pizza. Det er så lett å glemme hvor mye en slenger i dem i løpet av dagen det er mange skjulte fallgruver der. Ser det også på min sønn og foring, nå endelig etter at han har hatt hund i tre år så har han skjønt at det er viktig å være bevist på hva og hvor mye hunden får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo slik i Norge også, det, så lenge du hadde fått så store innpakininger med fryste kyllingfileter, så hadde det nok vært ganske så billig her også, men de store pakningene finner vi bare på harrytur, og der leser vi innholdet.

Og ren kylling er det da ikke tvil om at er sunnere enn pølser.

Du misser poenget mitt. Ja, REN kylling er selvfølgelig sunnere enn pølser. Poenget mitt var at man faktisk må se an kyllingfiletene, for selv om det heter "kyllingfilet" er det ikke nødvendigvis ren kylling, men bitene kan være sprøytet fulle av saltlake eller kryddermarinade, og da er det ikke nødvendigvis bedre å gi dét enn pølser. Det er ingen kritikk av dine godbiter, men et apropos til folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misser poenget mitt. Ja, REN kylling er selvfølgelig sunnere enn pølser. Poenget mitt var at man faktisk må se an kyllingfiletene, for selv om det heter "kyllingfilet" er det ikke nødvendigvis ren kylling, men bitene kan være sprøytet fulle av saltlake eller kryddermarinade, og da er det ikke nødvendigvis bedre å gi dét enn pølser. Det er ingen kritikk av dine godbiter, men et apropos til folk flest.

Men da er enige, er viktig å lese på pakningen hva det inneholder, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo ikke godisen man da skal knipe inn på, men MATEN. Fett øker også forbrenninga, i motsetning til protein/karbo.

Ikke godisen...? Dette høres jo ikke logisk ut i det hele tatt. Selvsagt begrenser man fettinnhold i BÅDE mat og belønninger, dersom hundens vekt tilsier at det bør gjøres noe for å passe vekten. Man holder ikke igjen med ene hånda, og øser ut med den andre, vel?

Hvorfor i alle dager skal man pøse på med størst mulig fettinnhold i belønningene hvis hunden er like begeistret for og jobber like bra for den magre som den fettrike godbiten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godisen...? Dette høres jo ikke logisk ut i det hele tatt. Selvsagt begrenser man fettinnhold i BÅDE mat og belønninger, dersom hundens vekt tilsier at det bør gjøres noe for å passe vekten. Man holder ikke igjen med ene hånda, og øser ut med den andre, vel?

Hvorfor i alle dager skal man pøse på med størst mulig fettinnhold i belønningene hvis hunden er like begeistret for og jobber like bra for den magre som den fettrike godbiten?

Fett er aldri farlig, dess mer fett dess høyere forbrenning.Er hunden overvektig er det maten som har skylda, ikke godbiten. Den får tross alt mer mat enn godbiter, gjør den ikke? Så man kniper på maten og øker treninga når hunden skal ned i vekt, uavhengig av godbiten.

Selvsagt kan man gi mager godbit, det har jeg aldri sagt man ikke skal, men dess mindre fett i ferdigprodukter, dess mer krydder. Hvordan skal de ellers klare å holde på smaken? Og jeg velger fett framfor krydder, hver eneste gang. For HUNDENS del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godisen...? Dette høres jo ikke logisk ut i det hele tatt. Selvsagt begrenser man fettinnhold i BÅDE mat og belønninger, dersom hundens vekt tilsier at det bør gjøres noe for å passe vekten. Man holder ikke igjen med ene hånda, og øser ut med den andre, vel?

Hvorfor i alle dager skal man pøse på med størst mulig fettinnhold i belønningene hvis hunden er like begeistret for og jobber like bra for den magre som den fettrike godbiten?

OT, men har man en fet hund eller en hund som lett legger på seg så er det siste man vil gjøre og ta bort fettet.. Da vil man kutte ned på karbo og mengde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Trådstarter:

Ikke bli hysterisk av all hysteriet her inne. Hunder har spist pølser siden tidenes morgen uten å daue av det. Jeg har trent hunder i 30 år med pølser som et utmerket alternativ til godbiter, og ingen av dem har blitt verken syke eller svake av det. Alt med måte, men ikke la deg skremme av at noen hyperhysteriske helsefreaker mener man "mishandler" hunden sin om man gir den noe som ikke er 100% "rent".

:icon_clapping:

Men sånn elles: Eg har ofte brukt kjøtdeig til trening, og ein treng jo ikkje rulle denne ut til pølser eller noko, resultatet blir jo det same att når ein plukkar denne "pølsa" ned att til godbitstorleik. Steik kjøtdeigen godt, då blir det minst gris, og hakk det opp. Då får du massevis av passe små godbitar :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...