Gå til innhold
Hundesonen.no

Drikker vann til han tisser på seg..


Caro
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Border Collie valp på 7 mnd, han virker helt frisk er blank og fin i pelsen, ingen missfarge i tannkjøttet. Men han drikker utrolig mye vann, vi kan fylle vannskålen hans kanskje 3 ganger om dagen..og for litt siden sto han og drakk inne, også tisset han på seg samtidig og bare fortsatt å drakk til vi fikk han til å gå ut. Dette kan ikke være normalt??

Enda en ting, i dag gikk han rundt og små prompa hele tiden (var ute med han flere ganger) plutselig så kjente vi en voldsom lukt fra gangen og da hadde han gjort fra seg der, kanskje ikke så veldig uvanlig siden han er så ung og kan ha uhell, men det var så kolossalt mye! det var omtrent som om naboens schæfer skulle ha gjort det, og vi slapp han da selvfølgelig ut og da gjorde han fra seg enda noen ganger...er dette noe jeg burde snakke med en dyrlege om?? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbydranker?

Ja tanken har streifet oss, det kan til tider virke som om han nesten tvinger alt vannet i seg, han slikker skåla helt tom. Kan alltids være att han kjeder seg...er jo BC så er ikke uvanlig men :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tanken har streifet oss, det kan til tider virke som om han nesten tvinger alt vannet i seg, han slikker skåla helt tom. Kan alltids være att han kjeder seg...er jo BC så er ikke uvanlig men :)

hva med å ta bort vannet? og aktiviserer han istedenfor og se om han kanskje slutter. Er jo ikke veldig unormalt at hunder kan få fikse ideer og bli hobbydrikkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å ta bort vannet? og aktiviserer han istedenfor og se om han kanskje slutter. Er jo ikke veldig unormalt at hunder kan få fikse ideer og bli hobbydrikkere.

Ja vi har sluttet å fylle skålen helt opp ihvertfall, men kan jo alltids prøve å ta den helt bort nå og da å aktivisere...:) neida det er jo ikke det, og hadde det vært sommer og varmt hadde jeg bare vært fornøyd med att han drikker nok! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første dere bør gjøre er å ta hunden til dyrlege for en grundig utredning. La hunden få tilgang på litt over normalen vann frem til utredningen er ferdig. Gå ut ofte for å gi hunden mulighet til å tisse ute. En slik tørste som beskrives kan stamme fra alt fra diabetes, svulst på nyre, feil i saltbalanse, urinveisinfeksjon og så videre - så slike tegn bør man etter min mening ta på alvor og gå til dyrlegen med. Det er må ingen måte normalt at unghunder drikker vann til de tisser på seg, så dermed er veterinæren stedet å starte. Etter å ha utelukket vanlige sykdommer, da kan dere begynne med andre tiltak.

Det å fjerne vann kan også ha motsatt effekt hos en eventuelt drikkeglad hund. Vannet blir desto mer verdifullt når det er fremme og setter enda mer fokus på å drikke mens man kan. Dette med å fjerne vannet er jo akkurat fremgangsmåten man har med matleie hunder..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det heter på norsk, men det er noe som heter Juvenile- eller Canine Renal Dysplasia som det kan være greit å være obs på. Det er underutviklede nyrer som i verste tilfeller kan være fatalt. Ett av symptonene er overdrevent væskeinntak og det kan også forekomme urinlekkasje.

http://www.puppiesanddogsinfo.com/dog-health/renal-dysplasia-in-dogs/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første dere bør gjøre er å ta hunden til dyrlege for en grundig utredning. La hunden få tilgang på litt over normalen vann frem til utredningen er ferdig. Gå ut ofte for å gi hunden mulighet til å tisse ute. En slik tørste som beskrives kan stamme fra alt fra diabetes, svulst på nyre, feil i saltbalanse, urinveisinfeksjon og så videre - så slike tegn bør man etter min mening ta på alvor og gå til dyrlegen med. Det er må ingen måte normalt at unghunder drikker vann til de tisser på seg, så dermed er veterinæren stedet å starte. Etter å ha utelukket vanlige sykdommer, da kan dere begynne med andre tiltak.

Det å fjerne vann kan også ha motsatt effekt hos en eventuelt drikkeglad hund. Vannet blir desto mer verdifullt når det er fremme og setter enda mer fokus på å drikke mens man kan. Dette med å fjerne vannet er jo akkurat fremgangsmåten man har med matleie hunder..

Oi, der var det mange skummle ord..ja de blir nok en tur til dyrlegekontoret! ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ender opp med å dra til veterinær, så kan det være en idé å måle nøyaktig hvor mye han drikker i løpet av et døgn. Da har man et litt mer håndfast mål enn å bare si at hunden drikker mye, for man kan fortelle hvor mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mat får han? Og hvordan ser en normal dag med trening og aktivisering ut? Er dette noe han har begynt med nå, eller vært sånn lenge?

Og, sånn Off topic, men Dokka sier du? ;) Da er vi "naboer" :P Vi bor oppi østsinniåsen ;)

Han får Eukanuba valpe fôr, nei dagene er ganske varierende, ute og leker, med litt lydighets øvelser og free style også er han mye med på gården og løper fritt omkring der å passer på sauer og hester + endel tur da ;) han begynte med den voldsomme drikkingen for tja...kanskje 2 - 3 uker siden, men han har egentlig drukket mye hele tiden når jeg tenker meg om, men aldri så mye att han har tisset på seg før. :)

Åh så gøy, vi bor ikke på dokka da, vi bor i vest - torpa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ender opp med å dra til veterinær, så kan det være en idé å måle nøyaktig hvor mye han drikker i løpet av et døgn. Da har man et litt mer håndfast mål enn å bare si at hunden drikker mye, for man kan fortelle hvor mye.

Okei, takk for tipset, det hadde jeg ikke tenkt på! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det heter på norsk, men det er noe som heter Juvenile- eller Canine Renal Dysplasia som det kan være greit å være obs på. Det er underutviklede nyrer som i verste tilfeller kan være fatalt. Ett av symptonene er overdrevent væskeinntak og det kan også forekomme urinlekkasje.

http://www.puppiesan...plasia-in-dogs/

Min eks hadde en Boxer som drakk vann til han tisset på seg. Han drakk som en besatt. Han hadde JRD. Jeg vill fått hunden undersøkt av en veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund begynner å drikke unormalt mye kan det tyde på en UVI. Jeg har hatt det på min egen, og da drikker han ekstra mye og kan plutselig finne på å tisse inne, noe han vanligvis aldri gjør. Ville tatt hunden til dyrlegen, og fått tatt en urinprøve. Har hunden UVI så ville jeg gått til dyrelegen fort, da det gjerne ikke går mange dagene før hunden får virkelig vondt. Dyrlegen vil gi deg en antibiotikakur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...