Gå til innhold
Hundesonen.no

Søvnproblemer?


Henriette
 Share

Recommended Posts

O store soniser, er ikke inne å skriver så ofte her, men er en flittig snoker, og en ting jeg har komt frem til er at sonisene vet jo alt :D Så når jeg da funderte på hvor jeg kunne få litt annen info om dette en med en lege som er noe spesiell, så tenkte jeg på dere :ahappy:

Jeg sliter med store søvnproblemer, tror det har mye med arbeidstidene og gjøre, men håper jo at det skal kunne forbedres på ett eller annet vis.

Jeg jobber 100% og litt til på en "storkiosk"(typen med både restaurant på den ene siden, og tippe avd, film leie/salg og snacks osv i den andre delen), de aller aller fleste vaktene mine begynner kl 16, vi stenger 22 og da er det vask og oppgjør som gjenstår, (oppgjør er det kun de 2 sjefene og jeg som gjør så det tar ekstra lang tid for meg med vask ol enn de andre siden de ikke har noe med oppgjøret og gjøre)

Så jeg er som oftest ikke hjemme før 23-23.30, da må hundene på tur og da blir klokken alltid godt over 24 før jeg er "ferdig" for dagen, og det er da problemet oppstår, jeg finnes ikke trøtt før i 3-4-5-6 tiden :(

Har prøvd alt fra å ligge i sengen uten å gjøre noe som helst, lest kjedelige bøker, sett kjedelige ting på tv osv, er ganske sikker på jeg har prøvd alt.

Nå har jeg fått noe som heter Remeron med legen, fikk beskjed da jeg fikk det om at jeg kunne få "bakrus" de første gangene jeg tok dem, første gangen jeg tok den sov jeg 23 timer...

Nå har jeg tatt dem ca 4 ganger tror jeg, og har ikke noe problemer dagen derpå.

Men så leser jeg på nettet nå at folk VIRKELIG ikke anbefaler Remeron til søvnplager?

Er det noen av dere som har prøvd remeron? Det er etter det som står i vedlegget egentlig en antidepressiva, noe som jeg kunne trengt egentlig, så det er jo mulig derfor legen mente jeg skulle bruke den?

Ble et langt innlegg det her, men slik er det når man ikke får sove :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, da. Jeg jobber også fra kl 16 hver dag og det er ikke bra for døgnrytmen. Hvor lenge jeg jobber avhenger av hvor mye det er å gjøre - alt mellom 20 og 02. I går jobba jeg til 01 og det sier seg selv at det ikke er bare, bare å stupe rett i seng når man kommer inn døra. Man trenger litt tid på å roe seg.

Jeg har ikke søvnproblemer selv, men jeg lurte på om du står opp og legger deg til samme tid hver dag? Rutine er ofte avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gjøre ting veldig rolig fra du kommer hjem/er ferdig på jobb? Gjøre ting langsomt og liksom forberede kroppen på at nå er det ro og hvile som gjelder. Gå langsomt, pusse tennene langsomt osv. Ikke noe hopp og sprell og tjo og hei. Men bare helt ro. Andre tips kan være å ha det rent og ryddig på soverommet, ha reint sengetøy, rein pysj, passe temperatur. Skape litt ro og hygge rundt innsovningssituasjonen/leggetiden, rett og slett.

Det er heller ikke lurt å drikke kaffe på kvelden, siden du plages med søvnen kan det kanskje være en idè å droppe kaffen helt, evt. ikke drikke noe kaffe etter kl 18, det inkluderer cola og andre koffeinholdige drikker. Blått lys som fra tv og pc kan trigge søvnvansker, så det er noen som har effekt av å ikke se på tv eller være med pc'n på kvelden.

I ditt tilfelle høres det kanskje mest ut som om du er stressa/for aktiv på kvelden og at det ikke blir noen naturlig ro og hvile før du skal legge deg. De færreste greier vel å sovne rett etter de kommer fra jobb klokken fire, liksom.

Av medisiner tror jeg imovane og stilnoct er mer vanlig å bruke ved innsovningsvansker, men det beste er jo å greie og sovne av seg selv, selv om man noen ganger kanskje bare er nødt å bruke sovemedisin for å få snudd en dårlig trend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får Tolvon til å sovne og få jevnere søvn, 30mg er nok til at man blir sliten og sovner. Og det er ikke avhengighetsskapende, det er det beste. Legen ville helst prøve de preparatene først. Første gangen sovnet jeg på 15 min, og i flere mnd sovnet jeg kjapt innen 30 minutter og fikk etter litt en veldig god rutine og kroppen sovner nå. Mange sier de får litt bakrus første dagene men jeg fikk aldri noe.

Kan jo være det kan hjelpe å bruke et annet middel, og det er iallefall ikke avhengighetsskapende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får Tolvon til å sovne og få jevnere søvn

Den virker veldig bra og man sover godt, ja. Men bivirkninger er vektøkning og ødem (vann i kroppen, hevelser). Jeg brukte Tolvon fast som sovemedisin før, og fikk full pakke på bivirkninger. Men da visste jeg ikke at det var pga Tolvon, og slet lenge med hevelsene.

Da jeg sluttet med Tolvon, gikk jeg ned 3-4 kg på en uke...! (vann i kroppen som forsvant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker veldig bra og man sover godt, ja. Men bivirkninger er vektøkning og ødem (vann i kroppen, hevelser). Jeg brukte Tolvon fast som sovemedisin før, og fikk full pakke på bivirkninger. Men da visste jeg ikke at det var pga Tolvon, og slet lenge med hevelsene.

Da jeg sluttet med Tolvon, gikk jeg ned 3-4 kg på en uke...! (vann i kroppen som forsvant)

hmmmmmmmmmmmmmm

er det kanskje derfor jeg hra gått opp? :o har gått opp siden jeg startet på de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer sover du når du først sovner?

Det varierer alt fra 4-5 til 12, som oftest rundt 8 tror jeg :)

Uff, da. Jeg jobber også fra kl 16 hver dag og det er ikke bra for døgnrytmen. Hvor lenge jeg jobber avhenger av hvor mye det er å gjøre - alt mellom 20 og 02. I går jobba jeg til 01 og det sier seg selv at det ikke er bare, bare å stupe rett i seng når man kommer inn døra. Man trenger litt tid på å roe seg.

Jeg har ikke søvnproblemer selv, men jeg lurte på om du står opp og legger deg til samme tid hver dag? Rutine er ofte avgjørende.

Står som oftest opp til samme tider, men å legge meg til samme tid er litt vanskelig, da jeg innimellom jobber til kl 3-03,30 om natten :(

Har du prøvd å gjøre ting veldig rolig fra du kommer hjem/er ferdig på jobb? Gjøre ting langsomt og liksom forberede kroppen på at nå er det ro og hvile som gjelder. Gå langsomt, pusse tennene langsomt osv. Ikke noe hopp og sprell og tjo og hei. Men bare helt ro. Andre tips kan være å ha det rent og ryddig på soverommet, ha reint sengetøy, rein pysj, passe temperatur. Skape litt ro og hygge rundt innsovningssituasjonen/leggetiden, rett og slett.

Det er heller ikke lurt å drikke kaffe på kvelden, siden du plages med søvnen kan det kanskje være en idè å droppe kaffen helt, evt. ikke drikke noe kaffe etter kl 18, det inkluderer cola og andre koffeinholdige drikker. Blått lys som fra tv og pc kan trigge søvnvansker, så det er noen som har effekt av å ikke se på tv eller være med pc'n på kvelden.

I ditt tilfelle høres det kanskje mest ut som om du er stressa/for aktiv på kvelden og at det ikke blir noen naturlig ro og hvile før du skal legge deg. De færreste greier vel å sovne rett etter de kommer fra jobb klokken fire, liksom.

Av medisiner tror jeg imovane og stilnoct er mer vanlig å bruke ved innsovningsvansker, men det beste er jo å greie og sovne av seg selv, selv om man noen ganger kanskje bare er nødt å bruke sovemedisin for å få snudd en dårlig trend.

Å gjøre ting rolig har jeg faktisk ikke prøvd, vanligvis stresser jo jeg avgårde på en tur med hundene og prøver å gjøre alt unna ganske kjapt, så dette må jeg prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på både Tolvon og Remoron, og begge slår meg ut ganske grundig, og begge har en del bivirkninger man ikke nødvendigvis vil ha. De siste jeg fikk heter Zolpidem Alpharma, og fungerer veldig bra, men er vanedannende (jeg brukte vel maks en i mnd, og har ikke brukt de på to år nå).

Men jeg tror nok rådene til Poter er det beste. Unngå mye mat og koffein i det hele tatt, og kutt gjerne ut skjerm også. Ta gjerne en kort tur i frisk luft, men slapp av og sett tempoet helt ned.

Sjekk også gjerne på nettet om meditasjon, puste- og avspenningsøvelser som du kan bruke før du legger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kan legge deg til samme tid hver kveld/natt, så gjør de samme tingene hver gang :) Jeg var egentlig avhengig av fast døgnrytme, men nå har jeg i stedet gjort meg avhengig av fast søvnrutine. Hurra! Setter av minst 1,5 time bare til det - og søvnrutinen starter ikke før etter jeg har spist for kvelden: Gå kveldstur, fóre hund, skrive ned alt jeg tenker på der og da (ellers blir jeg liggende og fundere på det), pusse tenna og gjøre meg klar for å sove, osv. Ser ikke på tv, data eller telefon i det hele tatt etter at søvnrutinen er satt i gang; har også stilt inn alarmen (sleep cycle :heart: ) før jeg starter. Fungerer knall for meg i alle fall, nå skjer det bare en sjelden gang at jeg ikke får sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Da jeg jobbet mye overganger og var alene med barn og hund så leste jeg mye Donald for å få sove og det fungerte. Ellers så har vi kvinfolk en tendens til å bli kald på hender og føtter i en eller anne grad. Da er det for meg viktig å få varmet dem opp til vanlig temp og jeg sovner om kvelden igjen.

Edit: ei lyslampe om morgene skal også hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Imovane og Stilnoct, og det fungerte helt ok, men pleide å våkne igjen etter noen timer. Nå bruker jeg kun Melatonin ved behov. Jeg gidder ikke å proppe kroppen full i de sterkeste medisinene, blir ikke mer opplagt av det på sikt. Det er da min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikleser på tråden. Beste rådet jeg har er det samme som Pim, fast rutine før man sover. Ellers har jeg periodevis god effekt av valerina natt, men den mister effekten etter en stund. Imovane har jeg brukt i perioder der jeg sliter skikkelig, men har ting låst seg helt så sover jeg ikke av dem heller, og når jeg sovner så blir jeg så usansynlig hangover og sløv dagen etter - går seg til om jeg går på dem over lengre tid. Tolvon har jeg og prøvd såvidt, men da er jeg skikkelig på en snurr dagen etter, det blir grusomt slitsomt i lengden.

Fast rutine, som for meg er å lufte hunder, tusle på badet, ta medisiner, legge meg, trykke litt på telefonen og ha samme lydbok som innsovning. Og sovne med vondter går ikke, så smertestillende i hus er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...