Gå til innhold
Hundesonen.no

Plukker dere opp etter hundene deres?

Miko

Recommended Posts

Skrevet

Plukker dere opp dritten etter hundene deres?

Jeg syns det er så ekkelt når meg og Miko er på tur, å det ligger dritt overalt! :?

Jeg tar alltid opp etter Miko, selv om ikke det er store greiene som han slipper fra seg så er det ekkelt.

Skrevet

ja om han gjør fra seg på turen så plukker jeg opp. men nå gjør han ikke det da. han gjør fra seg på morgenen han etter det så trenger han ikke lengre. praktisk. jeg og blir så irritert når det ligger bæsj d vi går.må liksom passe på så vi ikke tråkker i det, eller at Lucas begynner å spise på det..

Skrevet

Jepp, stort sett! Men gidder ikke hvis det er laaangt inni en busk eller et sted hvor ikke det er noen fare for at folk kan tråkke i det! :D

Skrevet

Jeg plukker ikke opp hvis det er en plass ingen kan tråkke i det. Men hvis det er på veien eller noe plukker jeg opp.

I begynnelsen var jeg veldig flink til å glemme poser, men er blitt flinkere nå til å ta med poser.

Skrevet

Jeg plukker alltid opp etter hundene mine og jeg plukker faktisk opp etter andres hunder også...

Hater å se hunde drit langs veien, det er noe griseri å tråkke i...

Så når vi er ute og går tur plukker vi opp det vi ser...

Skrevet

det kommer helt ann på hvor de driter og ikke minst om det er flytendes eller fast(litt vannskelig å plukke opp hvis hunden er dårlig i magen da)

Skrevet

Jeg plukker opp hvis det er langs veien, stien eller andre steder hvor det går mye folk. Gidder ikke hvis det ligger langt inni en busk o.l, noe som er veldig vanlig med buster. Sjelden han driter på flatnark. Han måå opp i en busk eller noe slikt. Ganske praktisk egentlig.

Skrevet

Ja det gjer jeg. Men om vi er på fjelltur eller lignende og hundene går inn i skogen så følger jeg ikke etter for å plukke opp.

Skrevet

Så lenge det er stor fare for at noen tråkker i det, eller atdet ligger åpent til så plukker jeg alltid opp.

Skrevet
det kommer helt ann på hvor de driter og ikke minst om det er flytendes eller fast(litt vannskelig å plukke opp hvis hunden er dårlig i magen da)

samme her :D

og om folk ikke ser det, ikke tråkker i det, og det ikke ligger på noens eiendom, plukker jeg ikke opp. plukker opp ellers. synns det er kjempedumt at folk ikke plukker opp når det ligger langs veien eller på fortauet.

Skrevet

Hehe, jeg driver heller ikke å følger etter hunden inn under busker osv for å plukke opp når vi er i skogen da :-$

Men overalt hvor folk kan se det/tråkke i det plukker jeg opp :D

Skrevet

Kommer an på hvor det er. Dersom det er i grøfta på veien utenfor her, gidder jeg ikke. Typisk landevei med ugrass langs kantene, uten fortau. Tar ikke i skogen heller, med mindre det er et sted det er sannsynlig at folk går.

I byen, parker og alle offentlige steder tar jeg opp. Hundene er nok mislikt om vi ikke skal la driten ligge på fortauet også :D

Skrevet
Hehe, jeg driver heller ikke å følger etter hunden inn under busker osv for å plukke opp når vi er i skogen da :-$

Samme her. Kommer jo ann på HVOR det er! Er utrolig flink til å plukke opp etter hunden min, og går alltid med en hundepose i lommen. Med eller uten hund på tur. (glemmer at posene ligger der). Men plukker ikke opp etter andre hunder. Synes det er ekkelt nok å plukke opp bæsj etter min hund, og da gjør jeg det hvertfall ikke til andre hunder. Selv om det er kjempe ekkelt og jeg blir så sint når det ligger bæsj der det absolutt ikke skulla ha vært bæsj.

Men som mange andre her har sagt så plukker jeg ikke opp hvis det ikke er inne i skogen (bortsett fra turstier) og andre plasser der folk ferdes. Men eller så plukker jeg opp bestandig. Har hunden min løs mage å bæsjer på en plass der det er veldig åpent eller folk går/kan gå så bruker jeg fler poser på å få med mest mulig. Legger over blad, gress/snø og det som er.

Hater det når det ligger bæsj som ikke er plukket opp. Som IW sa: det er nok av de som misliker hunder allerede.

Skrevet

Chicka må liksom ut av veien eller stien og gjøre fra seg i buskaset, så da plukker jeg ikke opp, men gjør hun fra seg der folk går så tar jeg opp.

Skrevet

Selvfølgelig :D Jeg plukker også opp etter andre hunder iblant, hvis det er på steder hvor det absolutt ikke burde ligge. Blir så irritert på folk som ikke plukker opp. Det er faktisk ikke koselig med hundedritt i skogen heller, selv om det ikke er midt på stien.. Greit hvis det er langt ute i bushen, men som regel ligger det masse dritt i utkanten av stien..

Skrevet

Samme her!

Det er irriterende å tråkke i en bæsj, det lukter jo av skoen 24 timer etter..

Skrevet
Jeg plukker alltid opp etter hundene mine og jeg plukker faktisk opp etter andres hunder også...

Hater å se hunde drit langs veien, det er noe griseri å tråkke i...

Så når vi er ute og går tur plukker vi opp det vi ser...

=D> Kjenner meg igjen her ja! Jeg plukker også opp etter andre til tider. Men av og til lurer jeg på hva i heiteste huleste de mater hundene sine med. Det ligger jo som store "kuavlater" rundt omkring her i strøket!

Men jeg synes det er litt pinlig å se all den driten jeg. Skjønner rett og slett ikke hva folk tenker på. Altså, det er en gressplen litt bortenfor her. Og greit nok, gress har nok godt av å få litt hundelort på seg... men hvis det er "fare" for at folk går der, eller barn skal få muligheten til å leke der, så bør man plukke opp etter seg. Det mener nå jeg. Er man inne i skogen, og krapylet stikker to meter til siden for stien/veien, så lar jeg det gjerne ligge. Men ikke hvis jeg greit kan nå det selv. Da plukker jeg det opp!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...