Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundekjøring


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

Kommer ann på hvor langt unna motivet du skal være, og om det skal fotograferes i kun dagslys eller ikke. Kommer sef. også ann på hvilke type bilder du vil ta.

Vil du ta bilder i fart hvos både hunder og bakgrunn skal være med, eller feks. bilder hvor du kun ser hundene og eller hundeansikter?

Er en del ting som spiller inn førman kan gi deg skikkelig råd.

Hadde også vert kjekt og vite budsjettet ditt for objektivkjøp og hva slags kamera du bruker. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har bare "det dårlige 18-55 mm" så for meg hadde det vært eneste alternativ. 50mm f1,8 hadde antakelig hatt for trang brennvidde, så kanskje et 35 mm hadde gjort jobben?

DSC_0060copy.jpg

Dette er jo bare en brøkdel av et tenkt hundespann. Har brukt 50 mm-en og croppet noe. Ellers så kommer det jo an på perspektiv, avstand, vinkel og sånn, skal du stå nær eller lengre fra løypa, skal du løpe litt eller er tilskuerskaren så tett at du må belage deg på å stå på et sted?

Red.: Det objektivet som du venter frustrert på i en annen tråd hadde kanskje vært tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ta bilder i fart hvos både hunder og bakgrunn skal være med, eller feks. bilder hvor du kun ser hundene og eller hundeansikter?
Begge deler :) Jeg skal på NM i hundekjøring i morgen og ta noen bilder. Mest for å se hva det hele går ut på fordi jeg er invitert til en "hundekjørehelg" senere utpå vinteren/våren engang (tror jeg det kan bli). Kamera er Nikon D3s og Nikon D700. Av linser har jeg vel det meste som kan passe, fra 14 mm til 400 mm pluss converter men jeg gidder ikke fylle bilen med "ræl" som ikke passer til formålet :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sitte på, eller stå forran/ved siden å ta bilder?

jeg foretrekker:

Sitte på: 18-55 mm

Tilskuer: 50-200 mm

Bilder fra FB, så vet ikke om dere ser de?

Her er det brukt 50-200, og da kommer man nesten for nært hundene når man står på sleden:

405678_10150602964150664_693810663_11221575_1916343954_n.jpg

18-55, lettere å få med bakgrunn og hele bikkjegjengen uten å komme helt inni rompa på noen :P

402507_10150610047400664_693810663_11246078_17807005_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sitte på, eller stå forran/ved siden å ta bilder?

I morgen blir det ved siden av. Jeg aner ikke hvor nær jeg kan komme løypa uten å forstyrre så derfor spør jeg :)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et dypdykk i "Hva slags kamera og objektiv har du"-tråden. Ville tatt med 14-24, 24-70 og 70-200mm-erne. Da burde du være godt dekket. Har ikke peiling på konvertere, men kanskje du har noe alternativer å pakke med. Og et polarfilter og ekstra batteri?

Hehe, jeg hadde vel vært like bekymret for hvor mye ulltøy jeg hadde trengt :brr: for å eliminere bevegelsesuskarphet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jeg spørre. Hvor er det NM i hundekjøring?

Da jeg var på D4A i november hadde jeg bare med kitlinsa til Canon 50D. Tok bilder av hundekjørina utenfor hallen. Det funket helt fint det så lenge jeg fant riktige posisjoner og ikke kom alt for nære, selv om det funker det også hvis man vil ha nærbilder av hunder i fart.

Husker ikke hvilket objektiv det er akkurat nå da.. 50 mm er det vel.

IMG_4025.jpg

IMG_4013.jpg

IMG_4007.jpg

IMG_4024.jpg

Så posisjoner har veldig mye å si, hvis man har et lite eller vanlig objektiv å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder jeg har tatt med min 28-70mm

hostsamling1.jpg

28mm

hostsamling3.jpg

70mm + crop

hostsamling2.jpg

70mm + crop

Jeg ville gjerne kommet ennå mer innpå hundene, så skal prøve 200mm neste gang. Men antar at et sted mellom 70 og 200 er det jeg personlig ville likt best. 200mm vil selvsagt ikke kunne gi noe bilde av hele spannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jeg spørre. Hvor er det NM i hundekjøring?
I dag og i morgen er det på Gåsbu utenfor Hamar. Terminlisten finner du ved å google norsk trekkhundforbund. Fine bilder du hadde tatt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne kommet ennå mer innpå hundene, så skal prøve 200mm neste gang. Men antar at et sted mellom 70 og 200 er det jeg personlig ville likt best. 200mm vil selvsagt ikke kunne gi noe bilde av hele spannet...
Flotte bilder :) Da tror jeg at jeg er sånn noenlunde orientert :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder :) Da tror jeg at jeg er sånn noenlunde orientert :)

Burde kanskje ha lagt til at jeg står i løypa og tar de bildene (leste startnr når de krysset målstreken). På Hamar hundekjørerarena antar jeg du ikke kommer like nærme? Uten at jeg vet, for jeg har ikke vært der ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er tatt med 70-200mm. 2.8 f.

Bildene har MYE forbedringspotensiale. Uerfaren fotograf, og det var blitt veldig mørkt når startene gikk (Femundsløpet).

Jeg vil ikke engang drømme om få få tatt noe i nærheten av det som dere har fotografert :) Foreløpig ser dagen idag nitrist ut med overskyet vær og flatt lys :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene ble jo bra de! :) Hvilken brennvidde brukte du? også bare sånne fuglemikser da, kunne jo sett om du fant noe mer polart :P (antar dette var sprint NM)
Heh :) Jeg aner ikke hva det var, jeg. Dukket bare opp i termodress og mer eller mindre flatet ut i snøen ved siden av løypa. Tok noen bilder sånn mer eller mindre på måfå, drakk kaffe og spiste ei pølse inne i lokalet, snakket med to trivelige jenter som var kommet fra Narvik og så dro jeg hjem :)

EXIF-dataene er for bilde nr 1 er: Nikon D3s m Sigma 120 - 300/f2.8. Brennvidde 270 mm, blender 5.0, lukker 1/1600 sek og ISO er satt til 400.

Er dette polart nok da? :)

6782784577_c00b36121b_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh :) Jeg aner ikke hva det var, jeg. Dukket bare opp i termodress og mer eller mindre flatet ut i snøen ved siden av løypa. Tok noen bilder sånn mer eller mindre på måfå, drakk kaffe og spiste ei pølse inne i lokalet, snakket med to trivelige jenter som var kommet fra Narvik og så dro jeg hjem :)

EXIF-dataene er for bilde nr 1 er: Nikon D3s m Sigma 120 - 300/f2.8. Brennvidde 270 mm, blender 5.0, lukker 1/1600 sek og ISO er satt til 400.

Er dette polart nok da? :)

Takk for EXIF-data :)

Polart nok dette ja :)

Sjekka startnr mot resultatlista dette er Line Løw, syntes jeg kjente igjen hundene, men vet ikke så godt hvordan svenskene ser ut så måtte sjekke lista ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...