Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytting: heime aleine trening på nytt?


Bellare
 Share

Recommended Posts

Ser ut til at det muligens blir til at eg flyttar for meg sjølv til hausten av. Men så har eg den lille bomullsdotten min også då, er litt redd for at Pia kan få eit "bjeffeanfall" og bli til ei pest og ei plage for dei stakkars naboane. Så lurer litt på korleis andre har gjort det når det kjem til hund og flytting?

Frøkna har det med å stresse litt på nye plassar, og dermed vurderar eg å ha ho enten i bilen, på verandan eller i bur inne i leiligheta når vi driv med sjølve innflyttinga, for så at ho gjerne kan gjere seg kjent etter dagens mål i leiligheta. Når eg har fri og etter arbeidsdagane, så reknar eg med eg kjem til og gå litt inn og ut for og prøve å venne ho til å vere aleine i nye omgivelsar.

Per dags dato er ho roleg inne og søv, leikar eller gneg på bein når ho er aleine. Kan til tider sjå ting ute på gata som må bjeffast litt på, men etter det eg har fått med meg, så er det minimalt.

Men jobbar ein del, og når eg er 100% innflytta, så lurer eg litt på korleis eg skal gjer det... har nokre alternativ:

1. Levere ho hos mamma før jobb og hente ho etterpå (Pia blir då aleine med mamma's hund, akkurat som den dag i dag), og dagen eg har kortast arbeidsdag, så får eg mamma/pappa/brodern/dama til brodern til og stikke nasa innom for og sjå om alt er OK, evt. også lufte ho.

2. La ho vere aleine og få nokon til og stikke nasa innom for og sjå om alt er OK, lufte ho og/eller ta ho med seg heim til seg.

PS: ho har kun vert 100% aleine her hos mamma. Men har også vert aleine saman med Dina på hytta.

Så kva er å anbefale? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet rett inn og levde normalt fra dag én. Da hadde ikke Tinka og jeg bodd sammen på et års tid, og hun hadde ikke sett meg på fire måneder. Jeg tror det tok en fem-seks dager fra jeg flyttet inn til jeg hadde en helt grusomt lang natt på jobb (dro hjemmefra i fem-tiden på ettermiddagen og kom ikke hjem før i åtte-tiden morgenen etterpå), og før det hadde hun vært alene opp mot tre-fire timer i strekk uten problemer.

Så lenge man har en trygg og god hund som klarer å slå seg i ro på nye steder, ser jeg ikke noen grunn til å styre mer enn nødvendig. Min har hatt tendenser til å være urolig hvis jeg går fra henne på hotellrom eller hvis hun må være alene hjemme hos andre mennesker (dette var vel mer da hun var yngre, for noen år siden), men da vi flyttet hit var det som om hun skjønte at "jah, her skal vi bo." Jeg ville sett det an litt i forhold til hvordan hun reagerer og ser ut til å slå seg til ro i leiligheten mens du er til stede. Ser det ut til å gå greit ville jeg bare satset og latt henne være alene hjemme. Men så har du jo også en plan B om hun trenger litt mer gradvis tilnærming til å være alene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfører meg som om flytting er den største selvfølgelighet. Vi er jo alltid sammen, er bare stedet som er annerledes. Lar dem få sove sammen med meg i senga de første nettene, for jeg innbiller meg at de trenger litt ekstra trygghet og nærhet når alt er så nytt. Jeg flytta faktisk for to dager siden :P Og nå skal jeg la dem være alene i nye leiligheten for første gang, mens jeg går til butikken. Bare går fra dem som vanlig uten noe ekstra styr.

Men det høres ut som en god plan å la hunden være hos moren din i begynnelsen, skader i allefall ikke med en litt myk start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

De gangene jeg har flyttet med hund så har det siste jeg ahr pakket ned vært senga til hunden. Hunden/e har også vært med på pakkingen under veis og når jeg ahr flyttet tingene fra den gamle boligen og til den nye så er det hundesengene som har kommet opp først. Ellers har jeg levd som en vanlig dag og dem har slått seg godt til rette i ny bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra samboer osv for kort tid siden, 3 uker vel, og GG ble for første gang alenehund. Han var med på hele flytteprosessen, så og luktet hva jeg la i esker, var i den nye leiligheten mens den var tom og fulgte med når jeg pakket ut. det første som ble pakket ut var som lijenta også skriver, hans egen seng.

De første dagene (torsdag og fredag) kjørte jeg han til sambo når jeg var på jobb og hente han etter jobb. Om kveldene passet jeg på å gå litt ut og inn bare for å sjekke hvordan han reagerte. Så brukte jeg den første helgen etter innflytting til hjemme alene trening, tok meg en kjøretur 30min på lørdags morran, dro 1 time på butikken litt ut på dagen lørdagen. Siden dette gikk bra så dro jeg på 2 timers besøk søndagen. Mandagen var jeg på jobb 4 timer, Tirsdagen skulle jeg bare være på jobb 6 timer men ente med å bli forsinket og var hjemmefra i 8 timer, det gikk over alle forventninger, kattene var ikke stresset og husverten hadde ikke hørt en lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra samboer osv for kort tid siden, 3 uker vel, og GG ble for første gang alenehund. Han var med på hele flytteprosessen, så og luktet hva jeg la i esker, var i den nye leiligheten mens den var tom og fulgte med når jeg pakket ut. det første som ble pakket ut var som lijenta også skriver, hans egen seng.

De første dagene (torsdag og fredag) kjørte jeg han til sambo når jeg var på jobb og hente han etter jobb. Om kveldene passet jeg på å gå litt ut og inn bare for å sjekke hvordan han reagerte. Så brukte jeg den første helgen etter innflytting til hjemme alene trening, tok meg en kjøretur 30min på lørdags morran, dro 1 time på butikken litt ut på dagen lørdagen. Siden dette gikk bra så dro jeg på 2 timers besøk søndagen. Mandagen var jeg på jobb 4 timer, Tirsdagen skulle jeg bare være på jobb 6 timer men ente med å bli forsinket og var hjemmefra i 8 timer, det gikk over alle forventninger, kattene var ikke stresset og husverten hadde ikke hørt en lyd :D

Er jo noko ala det der eg har tenkt på også, som du sikkert las. Så kanskje det er dette eg må prøve ut først då! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo noko ala det der eg har tenkt på også, som du sikkert las. Så kanskje det er dette eg må prøve ut først då! :D

Jeg leste kanskje med feile briller, forsto forslagene dine som enten eller, ikke som stegvis :P

Vi flytter og det er det. Nå har det vel vært noe ferie rundt alle våre flyttinger, men jeg har uansett ikke dillet noe med alenetilværelsen for hundene, nei.

Det er vel ikke å dille når man vet at hunden har vanskelig for å slå seg til ro på ny plass? Da bør man vel ta hensyn til dette å gjøre flyttingen så stressfri og komfortabel som mulig

Edit: unngå dobbelpost

Endret av Gullulven
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste kanskje med feile briller, forsto forslagene dine som enten eller, ikke som stegvis :P

Det er vel ikke å dille når man vet at hunden har vanskelig for å slå seg til ro på ny plass? Da bør man vel ta hensyn til dette å gjøre flyttingen så stressfri og komfortabel som mulig

Edit: unngå dobbelpost

Neida, d må jo selvfølgelig gjøre det som er rett for dere. Men jeg tror at når alle tingene og menneske(ne) er på plass med kjente lukter og rutiner, slår hunden seg fort til ro og skjønner at nå er dette hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...