Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal jeg vente eller ikke? spørsmål om progesteron nivå og parring


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Altså, her er situasjonen.

Casper skal parres med en tispe fra Frankrike, og hun har løpetid nå. Eieren har tatt blodprøve (eller hva man gjør) på mandag, og da var nivået lavt. Hun tok igjen i dag, og det var bare 0.5.

Hun hadde egentlig trodd at hun skulle være klar til denne helgen, og jeg hadde og basert meg litt på det. Men ingen billetter er kjøpt enda, og prisene stiger. Jeg MÅ kjøpe i kveld med mindre jeg skal betale fullpris (det er ikke jeg som betaler, men synes det er synd om hun må betale nesten 1000 kr, når hun i likhet med meg er student).

Jeg på min side er ikke overbegeistret over å ta tog. Det er en 6 timers tur, og det er kjedelig, og hvis toget er fullt/det er andre hunder der er det ikke noe gøy i det hele tatt. Det er og en såpass lang tur at jeg har lyst til å ha så mye tid hjemme som mulig, når jeg først drar (hun skal bo på gardermoen, så ikke langt hjem til meg).

Men uansett, det går jo greit å bare være hjemme et par dager og, ikke bare det det går på, hovedsaken er at jeg ikke har lyst til å reise i helgen og i rushtrafikken.

Ny blodprøve skal tas på lørdag, og hva den vil vise er det jo ingen som vet. Men det er vel slik at det kan stige fort når det først stiger. Og på onsdager og torsdager har jeg obligatorisk undervisning, så jeg bør være her. Jeg kan skulke, kan gå glipp av 5 forelesninger dette semesteret. Men jeg driver liksom å sparer på skulkene til jeg forsover meg eller skal noe annet. Men jeg forsover meg sjeldent når det kommer til ting som er viktige, så sjansene er jo der at jeg ikke trenger den bufferen.

Så om jeg først skal skulke så kan jeg jo bare dra i morgen, og bli til neste tirsdag. Men da mister jeg jo en uke med undervisning (selv om vi ikke har så mye, mest bøker :P ).

Hun begynte å løpe på søndag, og normalt er det eggeløsning etter 10-12 dager? Så i prinsippet så er hun klar neste helg istedenfor da?

Tisper er så kompliserte! Og dette er så komplisert (jeg gjør det sikkert mer komplisert enn det er :P )

Jeg tenkte jo at hannhundeieren har det så enkelt, tispen bare kommer, parrer, og drar igjen, thats it. Men sånn er det når man bor i gokk! At hun flyr hit blir dessverre uaktuelt, det er alt for dyrt.

Jeg måtte bare få det ut, vet ikke hva jeg vil med dette innlegget :P

Det er bare innmari surt om hun plutselig er nærmest klar på lørdag, også må jeg dra ned og mister de dagene jeg også kunne vært hjemme. Er gambling. Og er hun klar på onsdag er det jo veldig dumt... men men. Det går vel på en måte. :P

her er hun 1,5 år eller noe. Den brune altså. Hun feiret begynnelsen på løpetiden med å ta sitt n'te cacib :D

(hun er int ch.)37381_110689195646302_100001156661802_68533_4142102_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig, synes jeg du har satt deg selv i en teit situsjon - alle ulemper og "problem" ved parring skal tilfalle tispeeier. Det er lov som hannhundeier å være smidig - men dette ER jo ikke smidig for deg.

Progesteron kan stige i varierende tempo, også på samme løpetiden hos en tispe, så det er vanskelig å spå. Det er mer enn én tispeeier som har måttet hive seg rundt i bilen fordi tispa står NÅ. En kompis' hannhund parret ei tispe i dag som var på dag åtte, for øvrig, så de står til ulike tider.

Enten venter du med å kjøpe billetter til tispeeier vet mer presist når hun er her - det er hennes utgifter, sånn er det bare, en kan ikke spare penger når en parrer tisper.

Eller så foreslår jeg at du drar ned med Casper, allierer deg med noen som kan hjelpe deg, og drar tilbake til Trøndelag for å få med deg forelesningene - mens Casanova blir igjen for å gjøre sitt om de ikke er ferdig.

Eller så får du si til tispeeier at hun må komme til Trondheim, du har ikke mulighet til å dra.

Alternativt drar du på Heimdal når tispa har kommet til Norge, tapper Casper, sender det til Oslo, og får henne inseminert der. Utgifter dekket av tispeeier, selvfølgelig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt teit kanskje, jeg er nok litt for "snill" enkelte ganger. Men jeg synes jo det er så stas å bli spurt, vi har snakket sammen flere ganger i uken i over ett år nå, og hun gleder seg helt sykt. Jeg bor upraktisk og dyrt til og, så selv om jeg har hannhunden synes jeg jo at jeg kan være litt grei og.

Jeg synes og det er koselig å komme hjem en tur til venner og familie, men jeg får aldri gjort det ellers (pga. at jeg hater toget), så da er jo dette en bra anledning, jeg får det betalt, og jeg får et spark i røven til å reise.

Jeg tror at jeg har bestemt meg for at jeg ikke drar nå, men venter og se hva resultatene viser på lørdag. Hvis jeg eventuelt må reise ned på mandag så gjør jeg det. Skulle det falle akkurat på de to dagene med obligatorisk undervisning får jeg bare skulke det. Da har jeg jo fortsatt tre timer å gå på, og jeg tror ikke jeg kommer til å få bruk for de, med mindre jeg blir dritsyk eller noe.

Det er jo både Casper og tispens første møte med den seksuelle verden dette (bortsett fra Casper sine øvelseskjøringer på Zugo og Oabba), så det er vel best å gjøre det naturlig første gangen for to jomfruer? Jeg har og veldig lyst til å møte dem og se tispen med egne øyne, siden hun bor så langt borte er det ikke sikkert jeg får muligheten igjen.

Gah... nå får jeg et migreneanfall kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heilt individuelt frå tispe til tispe når dei er ståklare. Men ein må også vere klar over at ting kan gå fort, og plutseleg er stådagen her.

Når vi tok blodprøve av mamma's hund sidan ho og hannhund ikkje hang, så fikk vi beskjed om at ho ikkje var klar før om minst 3 - 4 dagar. Samme kveld (eller var det dagen etterpå?), så hang dei 2 - 3 gangar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med SFX. Er det ikke tispeeierne som vanligvis arrangerer og eventuel bringer tispen til hannhunden? Jeg vet jo ikke helt som er vanlig praksis sånn på det jevne, men det er i alle fall mitt inntrykk. Ikke vær så snill, jeg ville i hvert fall ikke bekymret meg over tispeeiers sine utlegg på reisen du eventuelt må ta :) Søt tispe forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt teit kanskje, jeg er nok litt for "snill" enkelte ganger. Men jeg synes jo det er så stas å bli spurt, vi har snakket sammen flere ganger i uken i over ett år nå, og hun gleder seg helt sykt. Jeg bor upraktisk og dyrt til og, så selv om jeg har hannhunden synes jeg jo at jeg kan være litt grei og.

Jeg synes og det er koselig å komme hjem en tur til venner og familie, men jeg får aldri gjort det ellers (pga. at jeg hater toget), så da er jo dette en bra anledning, jeg får det betalt, og jeg får et spark i røven til å reise.

Jeg tror at jeg har bestemt meg for at jeg ikke drar nå, men venter og se hva resultatene viser på lørdag. Hvis jeg eventuelt må reise ned på mandag så gjør jeg det. Skulle det falle akkurat på de to dagene med obligatorisk undervisning får jeg bare skulke det. Da har jeg jo fortsatt tre timer å gå på, og jeg tror ikke jeg kommer til å få bruk for de, med mindre jeg blir dritsyk eller noe.

Det er jo både Casper og tispens første møte med den seksuelle verden dette (bortsett fra Casper sine øvelseskjøringer på Zugo og Oabba), så det er vel best å gjøre det naturlig første gangen for to jomfruer? Jeg har og veldig lyst til å møte dem og se tispen med egne øyne, siden hun bor så langt borte er det ikke sikkert jeg får muligheten igjen.

Om tispa uansett ikke kommer før hun får tatt testen på lørdag, er det jo ingen grunn til å dra i morgen.

Om noe uforutsett skjer, får hun enten ta turen til Trondheim eller finne en hannhund nærmere - dette er ikke noe du kan få løst perfekt for begge parter.

Angående "jomfru" og inseminering - det spiller ingen rolle for hundene eller befruktningen. Men det er klart at det å la seg parre er en faktor en kan ta hensyn til i avlsarbeidet, og da må de parre for at en vet at de kan det. Men verden er ikke ideell, noen ganger må en gjøre slike ting.

I Australia er for eksempel inseminering helt vanlig, fordi de geografiske avstandene er så store. Det veier tyngre.

Tispeeier tar uansett en viss sjanse når hun drar så langt med en førstereis - ikke vet hun om tispa lar seg parre eller om hun er fruktbar, så om det å la seg parre er en viktig faktor ville jeg ikke reist så langt på første forsøk ;)

Jeg skjønner at du vil treffe hund og eier - men vil du si nei til parringen om du ikke liker tispa?

Hvis parring skal skje uansett hva du synes om tispa, må du avgjøre hvor viktig de forelesningene er.

Også kan du jo ta noen vakre maidager i Paris for å hilse på tispe, eier og valper, vøtt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie: Det er vanlig at tispeeier kommer til hannhunden ja. Men det går jo bra for meg å dra nedover, og det gjør det mye enklere for henne, og billigere. Så bare fordi det er vanlig så kan jeg vel være grei :-) Hun virker veldig søt :D Bra karma for meg, kanskje noen vil gjøre det samme for meg en vakker dag :-)

Jeg tror ikke hun har noen annen hannhund i backup. Planen var originalt å vente med Casper til neste kull, men så var det ham hun helst ville ha, så da ble det slik.

Nei, kommer overhodet ikke til å si nei til tispen om hun ikke skulle falle i smak. Men kan ikke se for meg at det skjer heller. Jeg har sett på masse bilder hva svakhetene hennes er (og styrkene), og føler at jeg har blitt såpass kjent med eier (så kjent man kan bli over nett iallefall) at jeg stoler på henne når hun forteller hvordan hun er.

Jeg har jo bare lyst til å hilse på fysisk, ta litt bilder, og være med på en paring, har gledet meg lenge til det. Så jeg drar nok ned uansett om jeg må skulke eller ikke. Ingenting jeg ikke kan lese meg til etterpå.

Sånn egentlig gjør jeg sikkert dette mer komplisert enn det er, men akkurat når det kommer til reising hater jeg å måtte gjøre ting på sparket :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo beskrive hvordan Denali var. Hun viste noe stårespons for vetten (ikke for hannhunder) 22. desember, progesteronnivået var ca. 0,9 hun hadde en del forhornede celler. Dvs cellene og adferd tilsa at snart var tiden der, progesteronet og mengden blod sa noe annet.

Ny progesteron test ble tatt 27. desember, det var da på 9. Så og si 100% forhornede celler, fortsatt en del blod. Tispe med nesten ingen stårespons.

Paring ble tatt 30. desember, stod som en gudinne for hannen, dette var også den dagen utfloden veldig synlig hadde blitt helt annerledes med tanke på fargen (mye mindre blod, så og si 0 ut fra hva jeg så). Dette var dag 17 for min tispe. Men noen er jo der mye tidligee.

At tidspunktet for paring var riktig er det ingen som er tvil om, om hun er drektig det venter vi fortsatt på å se ;)

Uansett. Denne tispen har ikke hatt eggløsning ennå. Når hun har det vil det ta ytterligere 2 dager før egget kan befruktes. Så du må minst vente 3 dager, antagelig noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tispeeier er en skikkelig bra match, like uerfarne begge to, usikre, og dritspente, og ikke så gode på å finne bra løsninger :lol:

Snøfrost: oj, såpass ja... hadde virkelig vært perfekt om hun var klar neste fredag/lørdag iallefall. Takk for at du deler din erfaring! Tisper ER vanskelige de!

Sånn hvis det skulle gå helt skeis denne dagen, at det ikke blir valper. Hvordan er det med sperm da, for da blir vel det beste å sende til Frankrike. Men da må den vel være frossen? Og det er bare NVH som gjør det? Og når man skal sende ut spermen, er det slik at man må være fysisk til stede for å gjøre det, eller kan jeg tappe ham i påskeferien, og kontakte nvh for å få det sendt til Frankrike (eller er kanskje ikke hos NVH de oppbevarer det men. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tispeeier er en skikkelig bra match, like uerfarne begge to, usikre, og dritspente, og ikke så gode på å finne bra løsninger :lol:

Snøfrost: oj, såpass ja... hadde virkelig vært perfekt om hun var klar neste fredag/lørdag iallefall. Takk for at du deler din erfaring! Tisper ER vanskelige de!

Sånn hvis det skulle gå helt skeis denne dagen, at det ikke blir valper. Hvordan er det med sperm da, for da blir vel det beste å sende til Frankrike. Men da må den vel være frossen? Og det er bare NVH som gjør det? Og når man skal sende ut spermen, er det slik at man må være fysisk til stede for å gjøre det, eller kan jeg tappe ham i påskeferien, og kontakte nvh for å få det sendt til Frankrike (eller er kanskje ikke hos NVH de oppbevarer det men. )

Jeg skjønner deg veldig godt, altså, og ville nok vært usikker i tilsvarende situasjon - og troen på at det er viktig å hjelpe hverandre var et av argumentene mine for å sende Hudson til Australia.

Men nå ber du om hjelp, så da tar jeg fram kynikeren i meg.

Angående å sende sæd, så kan den sendes både som fersk og som frossen - sendes den som fersk, må den selvfølgelig brukes med en gang.

Så vidt jeg vet, kan du tappe Casper både hos Heimdal og hos NVH, og de kan oppbevare den som frossen til den trengs - eller at du sender den til Frankrike med en gang den er frosset ned for oppbevaring der.

Be i så fall tispeeier sjekke ut hva slags teknologi og kunnskap de har på hennes side - selv om det forhåpentligvis nå er historie, er det flere land som har vært rævva på å håndtere frossen sæd og ødelegger den i opptiningsfasen.

Vær også klar over at selv om en hannhund har god sædkvalitet, er det ikke all sæd som tåler å bli fryst ned. Det er derfor lurt å være ute i god tid for å sjekke om Caspers sæd tåler fryse- og opptiningsprosessen, og ikke finne ut at det har blitt oppvaskvann når tispa skal insemineres.

Frossen sæd kan altså oppbevares hos Heimdal/NVH til den skal sendes, men noen må frakte dunken fra veterinær til flyplass. Om det er deg, din bestemor eller en snill sonis som er kurér TROR jeg er det samme, selv om sæden er din tror jeg andre kan få håndteringstillatelse.

Edit: Jeg har sett for mange hannhundeiere bli utnyttet fordi de er snille, derfor er jeg litt "aggressiv" i forhold til dine rettigheter og tispeeiers plikter. Det er ikke alle ulemper som kan dokumenteres utgifter på, og tid ER penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at kynikeren i det kommer litt frem her, jeg trenger det. Og neste gang vil jeg at hannhundeier skal komme hit så langt det lar seg gjøre. Jeg kommer nok aldri til å være fremmed for tanken om å røre på meg altså, men det er klart det beste er om jeg slipper denne ventingen og usikkerheten.

Jeg er ganske sikker på at hun ikke utnytter meg altså, men man kan aldri vite når man ikke har møtt en person. Men magefølelsen er veldig god, pleier å føle det når ting skurrer (sa hun mens hun pusset spåkulen sin.)

Om de kan fryse sæd her er det jo kjempeflott! Da vet jeg at det er et alternativ om ting går skeis, veldig fint å slippe å dra til NVH.

Jeg sitter her og får skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg sikkert på betale nærmes full pris på den ene biletten som skal kjøpes rett før, også gruer jeg meg til å "kreve" penger for turene hamar gardermoen. :P For det er jo MIN skyld at Norge er så upraktisk anrettet, unnskyld meg for det :lol: Og jeg tjener jo uansett på dette, så da får jeg dårlig samvittighet for det og. For som hannhundeier får jeg jo sprangavgift og penger for hver valp, så jeg går jo uansett ikke i null. Men jeg skal be om penger for det og altså, det blir godt over 1000 kr om jeg må betale for Casper og.

Nå rekker jeg iallefall å få bankkortet mitt sendt opp hit, og skaffe meg nytt semesterkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er bra at kynikeren i det kommer litt frem her, jeg trenger det. Og neste gang vil jeg at hannhundeier skal komme hit så langt det lar seg gjøre. Jeg kommer nok aldri til å være fremmed for tanken om å røre på meg altså, men det er klart det beste er om jeg slipper denne ventingen og usikkerheten.

Jeg er ganske sikker på at hun ikke utnytter meg altså, men man kan aldri vite når man ikke har møtt en person. Men magefølelsen er veldig god, pleier å føle det når ting skurrer (sa hun mens hun pusset spåkulen sin.)

Om de kan fryse sæd her er det jo kjempeflott! Da vet jeg at det er et alternativ om ting går skeis, veldig fint å slippe å dra til NVH.

Jeg sitter her og får skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg sikkert på betale nærmes full pris på den ene biletten som skal kjøpes rett før, også gruer jeg meg til å "kreve" penger for turene hamar gardermoen. :P For det er jo MIN skyld at Norge er så upraktisk anrettet, unnskyld meg for det :lol: Og jeg tjener jo uansett på dette, så da får jeg dårlig samvittighet for det og. For som hannhundeier får jeg jo sprangavgift og penger for hver valp, så jeg går jo uansett ikke i null. Men jeg skal be om penger for det og altså, det blir godt over 1000 kr om jeg må betale for Casper og.

Nå rekker jeg iallefall å få bankkortet mitt sendt opp hit, og skaffe meg nytt semesterkort.

Jeg antar at de utgiftene du skisserer opp her for din del er bare en liten dråpe i havet i forhold til de kostnadene tispeeieren har belaget seg på. Pass forøvrig på at du ikke signerer noe parringsbevis før du har fått ALLE pengene du har lagt ut, i tillegg til sprangavgift/valpepenger. Ikke gå på den, jammen jeg overfører til deg når jeg kommer hjem. Du vil ikke tro hvor frekke folk er, særlig om de virker aldri så hyggelige og seriøse (snakker av egen erfaring her ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og får skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg sikkert på betale nærmes full pris på den ene biletten som skal kjøpes rett før, også gruer jeg meg til å "kreve" penger for turene hamar gardermoen. :P For det er jo MIN skyld at Norge er så upraktisk anrettet, unnskyld meg for det :lol: Og jeg tjener jo uansett på dette, så da får jeg dårlig samvittighet for det og. For som hannhundeier får jeg jo sprangavgift og penger for hver valp, så jeg går jo uansett ikke i null. Men jeg skal be om penger for det og altså, det blir godt over 1000 kr om jeg må betale for Casper og.

Nå rekker jeg iallefall å få bankkortet mitt sendt opp hit, og skaffe meg nytt semesterkort.

Det er ikke hannhundeier som skal ha utgifter ved parring, enkelt og greit. Sprangavgiften skal ikke brukes til å dekke fly og tog - eventuelt kan du si at den dekker avlsklareringsnøkkelhullene du har hatt hittil, som røntgen, utstilling og slikt.

X'ens pappa har hatt tispebesøk fra "hele Europa", og vil en bruke en bestemt hannhund må en bare reise på seg. Eller bruke et dårligere alternativ nærmere. Det er valgmulighetene tispeeier har. Mange var "i sjokk" over at jeg dro til Kirkenes for å parre, men det var der jeg fant det jeg ville ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg huske på, skal avklare det med tispeeier på forhånd slik at hun har pengene klare.

Men pengene for selve valpene må jeg bare stole på blir overført? Det er 10% av hver valp, så det går jo ikke an å vite hva summen blir.

Altså: vi har en "kontrakt" der det står hva jeg skal ha for hver valp, og hva sprangavgiften er. Denne skal betales ved paringen. Men parringsbevis er noe annet det? Så det må jeg få tilsendt når valpene er født og jeg har fått pengene? Og DA først signerer jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det skal jeg huske på, skal avklare det med tispeeier på forhånd slik at hun har pengene klare.

Men pengene for selve valpene må jeg bare stole på blir overført? Det er 10% av hver valp, så det går jo ikke an å vite hva summen blir.

Altså: vi har en "kontrakt" der det står hva jeg skal ha for hver valp, og hva sprangavgiften er. Denne skal betales ved paringen. Men parringsbevis er noe annet det? Så det må jeg få tilsendt når valpene er født og jeg har fått pengene? Og DA først signerer jeg?

Det er slik det fungerer i NKK hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: vi har en "kontrakt" der det står hva jeg skal ha for hver valp, og hva sprangavgiften er. Denne skal betales ved paringen. Men parringsbevis er noe annet det? Så det må jeg få tilsendt når valpene er født og jeg har fått pengene? Og DA først signerer jeg?

Døh, også det der har vi snakka om i høst :lol:

*ler av Lola, alias forvirra fjert i kurvstol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

Freke er et resultat av en sånn hannhundreise (faren kom til moren hans) og det ble en av de beste kullene som oppdretter har hatt. Så jeg har altså dratt til Tyskland og kjøpt en "halvsvenske" ;)

Håper denne turen blir like mye verd for alle innvolverte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...