Gå til innhold
Hundesonen.no

Illeluktende tispe med løpetid.


Recommended Posts

Jeg har en sort mopse tispe på ca 1,5 år som har sin andre løpetid nå. En uke inn i løpetiden ble hun akutt rar en kveld. Hun var helt annpusten og urolig, ville ikke legge seg ned, og stresset runt og pustet tungt nesten hele natten. Dette gav seg ut på morgenen, men vi tok henne med til veterinæren for sikkerhets skuld. De kunne ikke finne noe galt med henne, og hun var ikke låk noe sted. Men vi fikk med en 7 dagers antibiotika kur, samt smertestillende. Har ikke sett noe som helst lignende oppførsel etter dette. Men nå, ca 1,5 uke etter dette begynte hun å lukte skikkelig vondt bak. Hun blør fortsatt, men det er litt mer brukaktig med blod, og det lukter helt grusomt! Har vasket henne og tispetrusene og alt som går and å vaske, men det går 5 min så lukter alt like ille igjen.

Et det noen som vet hva dette kan være? Har tenkt på om det kan være livmorbetendelse, men ville ikke vet. ha funnet tengt til dette da vi var der første gangen? Har en annen mopse tispe, men hun har aldri luktet slik som dette, for lukten er virkelig stram og sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket for livmorbetennelse TVERT! Den kan ha vært i et tidlig stadie da du var hos vet sist, men antibiotikakuren har ikke vært sterk nok til å ta knekken på den, så nå har den blusset opp igjen. Jeg vet ikke om du tok ultralyd sist, men KREV det nå, da vil de tydelig se om livmora er oppsvulmet av puss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket for livmorbetennelse TVERT! Den kan ha vært i et tidlig stadie da du var hos vet sist, men antibiotikakuren har ikke vært sterk nok til å ta knekken på den, så nå har den blusset opp igjen. Jeg vet ikke om du tok ultralyd sist, men KREV det nå, da vil de tydelig se om livmora er oppsvulmet av puss.

Nei det ble ikke tatt ultralyd undersøkelse da sist, men jeg får be dem ta det nå.. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også prøvd å finne noen som har akuttvakt. En hund jeg vet om som gikk å hangla litt et par uker og eier tenkte ikke det var noe farlig. Den ble så dårlig til slutt at dyrelegen ikke klarte redde den. Var for svak til å opereres rett og slett. Så slikt kan være skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inn og ut hos veterinærer i en uke med hunden min på ultralyd, som var rar etter løpetid, til slutt kom vi til en annen veterinær som fikk tatt prøve av pusset og hun ble operert dagen etterpå for akutt livmorbetennelse.

Kom deg til en veterinær så de får sett om det er noe puss bak og UL.

Vi var på UL to ganger før jeg byttet veterinær hvor de så det var litt oppsvulmet også ga det seg og over helga så bytte vi vet og guri jeg er glad for det.

Alle fylkene skal ha akuttvakt du kan ringe. Som setter deg over til nærmeste dyrlege tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akutttvakt, og kan også ringe vår faste veterinær dersom det skulle være noe akutt, men det var han jeg snakket med i sted, og han mente at dette kunne vente til i morgen tidlig. Han har full historikk på hunden, og det var han vi var med for 1 1/2 uke siden, så jeg stoler på at han har full kontroll på henne. Har i alle fall ikke hatt noen dårlige opplevelser hos han.

Jeg kan dra på akuttvakten, men den veterinæren der er virkelig ikke til å stole på! Føler det er like høg risiko (om ikke større) å ta med hunden dit som å vente til i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akutttvakt, og kan også ringe vår faste veterinær dersom det skulle være noe akutt, men det var han jeg snakket med i sted, og han mente at dette kunne vente til i morgen tidlig. Han har full historikk på hunden, og det var han vi var med for 1 1/2 uke siden, så jeg stoler på at han har full kontroll på henne. Har i alle fall ikke hatt noen dårlige opplevelser hos han.

Jeg kan dra på akuttvakten, men den veterinæren der er virkelig ikke til å stole på! Føler det er like høg risiko (om ikke større) å ta med hunden dit som å vente til i morgen tidlig.

Hva med å si til veterinæren din at du er svært bekymret, og ønsker at han skal få sett på hunden din med en gang. Hadde jeg vært deg, så ville jeg gjort det med en gang.. hadde bekymra meg ihjel om jeg ikke fikk noen til å se på hunden min med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke har feber, og gørret renner ut slik at det ikke er lukket, så kan man vel vente i noen timer. Men se an allmenntilstanden! Minste antydning til feber eller hun er uvel eller drikker veldig mye, da må elendigheten ut fortere enn svint! Livmorbetennelse er ikke noe å spøke med. Selv hadde jeg en gang en flat-tispe som fikk betennelse akutt - vi var ute og jogget kl 3 om ettermiddagen, da virket hun helt OK til slutten av turen, og kl 23 om kvelden måtte vi avlive henne.. det gikk fryktelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere får vært hos vet. Jeg var hos 3 stk fordi de hele tiden ikke fant noe galt og til slutt fant oslo dyreklinikk årsaken og opererte og det viste seg hun var sprengfylt livmorbetennelse. Jeg er bare så takknemlig jeg hørte på soniser og dro til enda en vet ellers hadde ikke hunden min levd idag. Har lært man går heller en gang for mye!

Håper alt går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært hos vet ble tatt ultralyd og vet kjendte på henne. Livmoren så helt fin ut, og ikke noe tegn til livmorbetennelse. Men med tanke på symtomene vil vi ikke konkludere med at alt er fint. Jeg fikk fortalt at livmorveggen består av 3 lag. Når det er betennelse i livmoren er det betennelse i alle disse 3 lagene. Det var det ikke, men det kunne vær at det var en liten betennelse i det ene laget, og i og med hun har gått på antibiotika nå, kan det vær at den kuren har klart å holde betendelsen til det minimale, men ikke klart å ta hele hele, bare holde den litt i sjakk.

Jeg fikk nå en ny (annen type) antibiotika kur som er sterkere og som (forhåpentligvis) vil ta det som sitter der, for vet var sikker på at der var noe gale, om ikke bet i hele livmoren.

Vi får holde henne under nøye oppsyn, og dersom det skulle være tegn til endringer skal vi reise inn med en gang. Vi skal uansett på kontroll om 10 dager når antibiotika kuren er ferdig. Men hun virker helt fin ellers. Ikke feber, å god matlyst, bare ganske tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det ikke var verre :) Men det er viktig å følge nøye med på dette, det har så lett for å blusse opp om antibiotikaen ikke tar alt.

Om det er "hormonell" betennelse er det viktig å følge med på hver eneste løpetid, da det gjerne kommer igjen og igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det vet mest sansynlig tror det er, at det er noe hormonelt siden hun hadde innbilt svangerskap på den første løpetiden. Men vi får følge nøye med henne og være veldig oppmerksom :twitch:

Jeg har heldigvis fri hele dagene nå, så da blir det enda lettere å følge med på henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Uke 3-4 i løpetiden, var nesten sluttet å blø. Oppdaget nå illeluktende, gråbrunlig utflod. Fin i magen, drikker ikke mer enn vanlig, virker ikke varm (har ikke termometer atm). Lukter såpass mye at jeg syns det er rart vi ikke har merket det hele kvelden, hunden har ligget på fanget/inntill i sofaen. Dette er åpen livmorbetennelse eller? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 3-4 i løpetiden, var nesten sluttet å blø. Oppdaget nå illeluktende, gråbrunlig utflod. Fin i magen, drikker ikke mer enn vanlig, virker ikke varm (har ikke termometer atm). Lukter såpass mye at jeg syns det er rart vi ikke har merket det hele kvelden, hunden har ligget på fanget/inntill i sofaen. Dette er åpen livmorbetennelse eller? [emoji20]

Høres ut som det kan være noe der ja!

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...