Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjetlein skole


idaa.sp
 Share

Recommended Posts

Noen som har gått denne skolen før, og kan fortelle meg litt? :) Hvordan var på det internatte og slikt?

Jeg vurderer å gå der nå i år, og neste. Sikter så klart til hundelinja! :cool:

Er det egentlig vanskelig å komme inn? Noen sier det er sikkelig vanskelig og må ha høyt snitt, mens andre sier at noen kom inn med et snitt på 2,3...

Og hvordan er det med folk som bor i et annet fylke? Blir de satt bakerst i køa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en folkehøyskole, utenfor offentlige inntakregler?

Var det før vet jeg... isåfall har ikke fylkesgrensene noe å si.

Her ei venninne som har gått der og senere jobbet der, dog på smådyrslinja, selv om de fikk være med på forelesninger om hund og være med å kjøre med hundene.

Etter hva hun forteller så er det veldig ymse lærere der, noen dyktige med lang fartstid innen hundekjøring, andre som henne, elever som lærer bort det de selv har lært der, og noen som virker som de ikke hadde peiling men har lest noen bøker. Elevene som gikk der var alt fra de som var skolelei (som henne) til de som var der under verna forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en folkehøyskole, utenfor offentlige inntakregler?

Var det før vet jeg... isåfall har ikke fylkesgrensene noe å si.

Skjetlein vgs er en helt vanlig fylkeskommunal vgs og har vært det en god stund.

TS: Det er flere her inne som har gått på Skjetlein, og hvis de ikke svarer med det første kan du sende en PM til for eksempel MarieR eller Benedicte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk 1.året mitt på Skjetlein med smådyr til fordypning. Bodde på internatet, og kom fra Bergen. Siden de har naturbruksskole i Hordaland fikk jeg i teorien IKKE lov til å gå på Skjetlein, for verken Sør-Trøndelag eller Hordaland ville betale for plassen min. Jeg søkte allikevel, og ble plassert bakerst i køen. 3-4 dager før skolestart fikk jeg telefonen om at jeg var kommet inn. Jeg var egentlig et lite smutthull i systemet, og de gjorde en feil.

Såvidt jeg vet er Øya også en privatskole og man kan dermed gå der uavhengig av hvilket fylke man kommer fra.

Jeg er utrolig glad for at jeg dro til Trondheim og begynte på Skjetlein. Skolen hadde både gode og negative sider, men internatlivet var herlig! Mange av mine beste venner skaffet jeg det året mitt i Trondheim, og jeg har mange fine minner fra den skolen.

Men hundelinjen er dessverre ikke bra (nok) syns jeg, og derfor valgte jeg å flytte til Oslo og fortsette på Natur VGS. De har ikke internat der, men de har (hadde hvertfall) en knallgod hundelinje. Det er også halvt privatskole, så derfor kom jeg inn likestilt som alle andre elever (selv om jeg ettersøkte). Gikk ut derfra med 5,7-8 i snitt og de fagene jeg trengte for å komme inn på veterinærhøgskolen.

Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt Natur VGS hvertfall, dersom du er på jakt etter en god hundelinje. Vår lærer var helt fantastisk og vi trente konkurranselydighet/bruks/IPO to hele dager i uken, og hadde en halv dag i uken med teori. Vi fikk besøk av Runar Næss som holdt foredrag, og mange andre eksterne forelesere (selv om vi bare var 3 stk i klassen, hehe), skolen spanderte tur til NKK Hamar, tur til uttaksstevne til IPO-NM, vi sparte opp penger og dro til Crufts i England, vi dro til Kolmården i Sverige og klappet tamme ulver (og fikk høre et interessant foredrag), vi dro til Femundsløpet og så starten der - og dro til ett av sjekkpunktene og så videre, og så videre... Vi hadde praksisperioder hvor jeg først i tre uker jobbet på en førerhundskole, og deretter fikk fast deltidsjobb der. Jeg var også utplassert hos politiets hundetjeneste og lærte MYE av det. Avslutningen på året var at "hele klassen" (vi var som sagt bare tre stk) startet på samme LP-stevne.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på skjetlein, men jeg gikk på hestelinja. Trivdes godt, men det spørs litt hva du er ute etter. På hestelinja var det lagt opp til at hvem som helst skulle kunne gå der, og dermed ikke så veldig avanserte greier. Hundelinja er vell også forholdsvis nytt så vet ikke hvordan det er med lærere og slikt. Da jeg gikk på skolen vet jeg de lærte seg klikkertrening og at de har agilitybane. Fordelen mes naturbruk er at man kan ta måtte som valgfag 2. året og ta eksamen som privatist i naturfag og få spesiell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen mes naturbruk er at man kan ta måtte som valgfag 2. året og ta eksamen som privatist i naturfag og få spesiell studiekompetanse.

For å få spesiell studiekompetanse må man vel ha R1 og kjemi/fysikk? Det er ikke alle skoler som tilbyr det. Skjetlein hadde ikke kjemi/fysikk. Jeg måtte velge bort hundetimer på VG1 (Skjetlein) for å ta T1 (eller hva det enn het, den "vanskelige" matten). Jeg hadde ikke trengt å ta naturfag som privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det holdt med 2MX som valgfag og eksamen som privatist i naturfag da jeg holdt på iallefall, men det kommer kanskje litt an på hva mann skal velge i ettertid? Er ikke helt inne på det der, men jeg hadde lyst til og gå videre på vet utdanning og da var det tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2MX er gammel reform, og det alene holder ikke for å komme inn på veterinærstudiet hvertfall.

Husker ikke de ulike kravene (det er en del enten-eller-krav), men man må vel hvertfall ha kjemi eller fysikk.

Jeg kunne ha tatt den spesielle studiekompetansen uten å ta noe som helst som privatist, men valgte å droppe Kjemi 1 på offentlig skole til fordel for flere hundetimer. Derfor tok jeg både Kjemi 1 og 2 som privatist, men det var i utgangspunktet ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått på Skjetlein, gikk også hundelinja, men synes som mange andre at den ikke var bra nok. Ellers så var det kjempe miljø på skolen og internate er også bra der. :) Det er helle ikke vanskelig å komme inn, jeg kom inn med et snitt som så vindt var på 3. :P Jeg ble skolelei på ungdommsskolen :P Men da jeg kom på Skjetlein ble jeg ikke skolelei lengre, det vae kjempe morro å gå der, men hundelinja var ikke som jeg hadde trodd, så tilsutt ende jeg opp på anleggsgartner linja. Noen som kanskje vet hvordan Hundelinja på øya er i forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skriver at linja ikke er bra nok, hva mener dere? Alt i alt? Eller noe spesifikt? Lærer vi lite forskjellig? Er lærerne bobb bobb? Er det ikke så mye med hund som det kanskje burde? :P Nå tenker jeg på hundelinja vg2

Lærerne er greie, men det er for lite hund, for lite trening med hund og hund generellt. Når jeg hører ordet hundelinje, så forventer jeg at det skal være hund som omfatter mesteparten av skoleuka, men slik er det ikke.. Når jeg gikk hadde vi vel 1 dag i uka hvor vi trente med hunden hele dagen, da en variasjon mellom, rallylydighet, agility etc. Ikke alt på en dag, men ett tema på den dagen osv. Vi fikk være med en dag på hundekjøring og det var forsåvidt kjempe kult, men det er generellt alt for lite hund igjennom uka. Det var vel også noen teori timer iløpet av en uke. Nå er det nesten 3 år siden jeg gikk der, så om noe er blitt forandret vet jeg ikke, men den holdt ikke mål når jeg gikk der og derfor ble det så jeg byttet linje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne er greie, men det er for lite hund, for lite trening med hund og hund generellt. Når jeg hører ordet hundelinje, så forventer jeg at det skal være hund som omfatter mesteparten av skoleuka, men slik er det ikke.. Når jeg gikk hadde vi vel 1 dag i uka hvor vi trente med hunden hele dagen, da en variasjon mellom, rallylydighet, agility etc. Ikke alt på en dag, men ett tema på den dagen osv. Vi fikk være med en dag på hundekjøring og det var forsåvidt kjempe kult, men det er generellt alt for lite hund igjennom uka. Det var vel også noen teori timer iløpet av en uke. Nå er det nesten 3 år siden jeg gikk der, så om noe er blitt forandret vet jeg ikke, men den holdt ikke mål når jeg gikk der og derfor ble det så jeg byttet linje. :)

Det er akurat det jeg å ville fram til, vi ble forespilet 2 dager med bare hund, men det ble knappt 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...