Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener dere om båndtvang??


Heidihj

Recommended Posts

Hva mener dere om båndtvang?

Jeg mener at så lenge man har kontroll over hunden er det ikke noe å klage over. Er veldig lei av folk som sier at jeg må ha hunden min i bånd enda det ikke er båndtvang. Men det er jo bra når det gjelder dyrene i skogen å sånn da. Jeg har alltid min hund løs når jeg går tur i skogen, parker og nesten billøse gater, hadde det ikke vært for bilene hadde hun vel for det meste gått løs siden hun ikke går bort til andre hunder eller mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang er bra der det er folk. Såå mange som sier at de har full kontroll, men så løper bikkja dems alle veier. Har flere ganger møtt på folk med løse hunder og hundene kommer løpende rett bort til Hera. Heldigvis er ikke Hera aggressiv, men syns det er hensynsløst uansett. Bare 1 eller 2 har hatt skikkelig kontroll som jeg har møtt på. Dessuten er det mange mennesker som er redde og som blir uttrygge hvis det kommer noen med en løs hund. Er hunden så lydig og går så pent uten bånd, går den nok like fint med bånd, så da ser jeg ikke problemet å gå med den i bånd. Og heller slippe den løs i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt greit i de områdene og i det tidsrommet det er på krevd.

Selv om man tror man har 100% kontroll over hunden så er det utrolig hvor mye instinggt som setter igang når den treffer eller kjenner lukten av et vilt.

En lov er en lov, det er en grunn til at den er der, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi hunde eiere skal diskutereog tøye denne love hele tiden.

Rett ved der jeg bor ble en hjort jaget ut i vannet av en schafer tidligere denne uka og den ble stående uti vannet og bjeffe på den.

Hunden gikk og dyret lå ute i vannet og døde (etter 1 1/2times kamp), det var noen som prøvde å redde den, men de klarte det ikke. :D

Dette er en av grunnen jeg mener at man kan ikke stole på at man har 100% kontroll på hunden sin uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om båndtvang?  

Jeg har alltid min hund løs når jeg går tur i skogen, parker og nesten billøse gater, hadde det ikke vært for bilene hadde hun vel for det meste gått løs siden hun ikke går bort til andre hunder eller mennesker.

Tenker du på at folk du møter kan være redde hunden din??

Syntes det er egoistisk av oss hunde eiere å gå med hunden løs samme hva, man blir sett bedre på om man har hunden i bånd og at den er under kontroll.(hunden din er sikker under kontroll når den går løs, men folk som ikke kjenner den kan ikke være sikkre på det) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, nå går hunden min nesten aldri løs på tur, så for min del spiller det liten rolle om det er båndtvang eller ikke, jeg har et eget sleppsted ved noen hytter som nesten aldri er i bruk, og har spurt folkene der om der er greit at jeg slipper han der, siden det er lett for han og løpe inn på eiendommene deres :D visst ikke slipper jeg han i fjæra, når badegjester osv har dratt, og selfølgeli KUN etter at fugleungene er flygedyktige, så han ikke får tak i dem. gjør meg ingenting at han jager måser, han fpå ikke tak på dem uansett, og måsene bryr seg fint lite. hehe, ble tatt på fersken av en patruljebil fra komunen en gang han løp i fjæra i båndtvangen. var litt komisk, komune-mannen kom ut og spurte om det var min hund som løp der nede. "ja" svarte jeg. "bra" sa han, og slapp ut en fuglehund fra bak i bilen "greit om hunden min leker med din" ? holdt på å le meg ihjel! selfølgeli var det greit, jeg trudde jeg skulle få bot jeg! :(

men min mening om båndtvanger er at når der er båndtvang skal ma ha 100% kontroll på hunden sin i ALLE situasjoner! Og helst ikke slippe på offentlige steder, eller i de tidene på døgnet det er mest folk ute å går. Nå lager jeg jo mine egene regler ser, jeg, som strider mot det jeg sier her, men ask plager ingen. er det folk i fjæra slipper jeg ikke, og kommer det folk, tar jeg han inn ved første annledning, for jeg har ikke mye kontroll på han..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den båndtvangs loven de har her på øyen er jo hårreisendes da, HELE FORB... ÅRET UANSETT HVOR!!!! det er jo nesten til å begynne å grine av :D

Trodde ikke kommunene hadde lov til det i følge den nye hundeloven jeg, men det eneste svaret vi får i fra kommunen er at de skal lage ny lov i 2008(det er lenge til det)IDIOTER ALTSÅ.

Lurer på om jeg skal klage til mattilsynet og se hva de sier. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med båndtvang egentlig...Jeg er glad i naturen og synes det er viktig at dyrene ikke blir forstyrret i den sårbare perioden...Båndtvangen er ikke til for mennesker sin del(folk som er redd hunder er gjerne redd hunder året rundt :wink: )men for å beskytte sårbart villt.Når Sheila levde bodde vi en periode et sted det var båndtvang året rundt pga rådyr.Etter å ha observert vesla i møte med rådyr flere ganger kom jeg til at det var større mulighet for at jeg skulle jage dyret enn henne så da begynnte jeg å ha henne løs på oversiktelige steder.Var det en mulighet for at hun hadde jagd hadde jeg aldri sluppet henne..Det får være måte på til egoisme synes jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på at folk du møter kan være redde hunden din??

Syntes det er egoistisk av oss hunde eiere å gå med hunden løs samme hva, man blir sett bedre på om man har hunden i bånd og at den er under kontroll.(hunden din er sikker under kontroll når den går løs, men folk som ikke kjenner den kan ikke være sikkre på det) :wink:

Det er ikke på grunn av mennesker at det er båndtvang, men dyrene.. Mange er redd hunder uansett om de går i bånd eller ikke, og når hunden går en stor runde unna eller går bort til eleren sin så er det ikke alltid like forstålig.. Men er enig med deg at mange hunder bør gå i bånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med båndtvang egentlig...Jeg er glad i naturen og synes det er viktig at dyrene ikke blir forstyrret i den sårbare perioden...Båndtvangen er ikke til for mennesker sin del(folk som er redd hunder er gjerne redd hunder året rundt :wink: )men for å beskytte sårbart villt.Når Sheila levde bodde vi en periode et sted det var båndtvang året rundt pga rådyr.Etter å ha observert vesla i møte med rådyr flere ganger kom jeg til at det var større mulighet for at jeg skulle jage dyret enn henne så da begynnte jeg å ha henne løs på oversiktelige steder.Var det en mulighet for at hun hadde jagd hadde jeg aldri sluppet henne..Det får være måte på til egoisme synes jeg. :wink:

Ja men nå er det ikke akkurat så mye Rådyr her på Askøy, og loven tredde i kraft på 70-tallet når det var mye sauebønder her, noe det ikke er nå lenge. Jada det finnes sauebønder her enda men ikke i det omfanget som var tidligere, det er flere og flere som legger opp gårdsdriften her ute(rettere sagt som har lagt opp). Så det at kommunen tviholder på loven kan jeg bare ikke forstå. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hva man mener om båndtvang ofte har med hva slags hund man har..

Jeg har ingen problemer med å skjønne at båndtvang er irriterende når man har god kontroll på sin hund og den ikke jager..

Men jeg synes båndtvang er helt greit, faktisk så merker jeg tydelig mer viltinteresse hos mine hunder når det nærmer seg 1. april. Når det gjelder steder der det ferdes mye folk så har jeg allikevel ikke hundene løse, velger meg steder der folk ikke ferdes så mye.. Dette gjelder da Likka og Luna, på hunder som heter Bris er det båndtvang hele året, uansett hva loven sier.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er jo der for en grunn, men det betyr ikke at jeg overholder den alikevel! :wink: Men hadde jeg hatt en hund som jaget eller jeg ikke hadde kontroll på så hadde det nok vært anderledes! :D

Tequila syns elg og sånt er ganske så skummelt og går stoooore omveier eller helst mellom bena mine de gangene vi har møtt på elg..

Bodde på Eiksmarka før og der var det masse elg, bla en som bosatte seg i nabohagen en vinter! Den var kjempe søt og ganske så "unnskyld at jeg er til!" Etterhvert så ble Tequila så vant til den at hun ignorerte den helt, men når den var borte så måtte hun titte etter den ganske lang tid etterpå! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men nå er det ikke akkurat så mye Rådyr her på Askøy, og loven tredde i kraft på 70-tallet når det var mye sauebønder her, noe det ikke er nå lenge. Ja da det finnes sauebønder her enda men ikke i det omfanget som var tidligere, det er flere og flere som legger opp gårdsdriften her ute(rettere sagt som har lagt opp). Så det at kommunen tviholder på loven kan jeg bare ikke forstå. :?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med båndtvang egentlig...Jeg er glad i naturen og synes det er viktig at dyrene ikke blir forstyrret i den sårbare perioden...Båndtvangen er ikke til for mennesker sin del(folk som er redd hunder er gjerne redd hunder året rundt :wink: )men for å beskytte sårbart villt.Når Sheila levde bodde vi en periode et sted det var båndtvang året rundt pga rådyr.Etter å ha observert vesla i møte med rådyr flere ganger kom jeg til at det var større mulighet for at jeg skulle jage dyret enn henne så da begynnte jeg å ha henne løs på oversiktelige steder.Var det en mulighet for at hun hadde jagd hadde jeg aldri sluppet henne..Det får være måte på til egoisme synes jeg. :wink:

Enig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntest det er greitt med noen plasser der det er lov å sleppe hunden..der kan folk som er redd hunder holde seg unna. men det er viktig å ta hesyn til folk når man har hund...

mange går på andre siden av gaten når jeg kommer med Marco, men nå har jo rottiser ett dårlig rykte da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...