Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gi beskjed


Ara
 Share

Recommended Posts

Heia.

Jeg er ikke så vant med valper siden vi mest har hatt omplasseringshunder vi har fått som voksne. Dette med dotrening har gått veldig fint syns jeg, han har vært en flink valp på det området. Han har feks aldri gjort ifra seg inne, må han bæsje så går han rundt å klynker veldig og så bort til døra. Men når han bare må tisse så setter han seg foran døra å kikker på meg. Han lager ikke noen lyder, noe som er litt vanskelig om jeg er i et anna rom og ikke ser han sitter der. Da kan det hende at han tisser rett foran døra. Han tisser ikke andre steder så han skjønner jo at at han skal ut der . Men som sagt er jeg i et anna rom ,feks på kjøkken eller badet en stund og ikke ser han sitter der så kan han tisse rett foran døra. Er jo litt irriterende siden han er så flink ellers, og han går alltid til døra. Men hjelper så lite om jeg ikke ser han hehe. Er dette noe som vil gå seg til ? eller er det noe jeg kan gjøre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser han når han går til døra og ikke slipper han ut med en gang, lager han lyd da? For du kan jo forsøke det og se om han kommer med litt lyd dersom du står ved siden av han og han blir utålmodig. Og gjør han det, så belønn - gjerne med klikker, og send han ut. Kan være verd et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier aldri ifra om at de må ut. Valpis utviklet en brumlelyd når hun måtte bæsje, men hun satt seg som din bare foran døra om hun måtte tisse. Nå ble hun innmari fort husren da, men jeg slapp henne heller ut en ekstra gang enn å satse på at det gikk bra mens jeg var på badet feks.

Det du kan gjøre, er å lære han å ringe på en bjelle som henger ved døra ;) Det vil nok bli utnyttet etterhvert som han vokser til, men da kan du ev fjerne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det enkleste er jo at du faktisk følger med på han. Når drikker han? Når står han opp? Når er han ferdig med å leke? Hva gjør han når han forlater rommet du er? Går han til døra? Kjempeflink gutt, nå går vi ut! Ja, det er mye å passe på når man har valp. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min bruker så å si aldri stemmebåndet, kun av glede, så har aldri hørt noe bjeff eller liknende her heller for dette, men han romsterer veldig foran døren eller skaper på døren når han vil ut. Tror man bare må følge nøye med, ta noen ekstra tisseturer, og så kjenner man etterhvert godt igjen lyder/romsteringer som tyder på at hunden virkelig må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det enkleste er jo at du faktisk følger med på han. Når drikker han? Når står han opp? Når er han ferdig med å leke? Hva gjør han når han forlater rommet du er? Går han til døra? Kjempeflink gutt, nå går vi ut! Ja, det er mye å passe på når man har valp. :P

Han er ikke en diltehund, går jeg i andre rom så ligger han somregel igjen i stua. Jeg følger jo selvsagt alltid med, men får ikke gjort det om jeg er inne på badet eller inne på kjøkkenet og ikke ser han har gått til døra. Er jo ute med han ofte og får det somregel med meg at han sitter der. Men i noen tilfeller gjør jeg ikke det, for han lager ikke et pip. Er det som er litt irriterende hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstehunden knurrer/brumler når han må ut og bæsje. Han går ikke mot døra eller noe slikt, bare kommer bort til oss og lager sånn lyd. Han sier ingenting når han må tisse, men det har han ikke behov for å si i fra om heller. ;)

Valpen begynner å tasse en del og løper frem og tilbake, så begynner han å pipe og skrape mot gangdøren her hjemme. Er vi borte tasser han bare frem og tilbake og lager lyd, det være seg om han må tisse eller bæsje, men mest det siste.

Med begge to fra de var bittesmå, har jeg alltid tatt de ut når de har lekt/spist/drukket/sovet osv, og begge to ble ganske kjapt husreine. Men de er fortsatt to vidt forskjellige når det gjelder å si i fra når de må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada greit nok det. Han er så å si husren, er sjelden han gjør noe inne. Men som sagt skulle jeg ønske han peip eller skrapte på døra eller noe når han måtte tisse. Han piper jo veldig når han må bæsje. Og da hører jeg han jo fra et anna rom også, så bare det jeg skulle ønske han gjorde hehe. Nå¨setter han seg foran døra å nistirrer på meg, men er helt stille. Så er jeg ikke i rommet så får jeg det jo ikke med meg. Iblant må han jo tisse utenom de mest vanlige gangene også, og er helst da slikt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser han når han går til døra og ikke slipper han ut med en gang, lager han lyd da? For du kan jo forsøke det og se om han kommer med litt lyd dersom du står ved siden av han og han blir utålmodig. Og gjør han det, så belønn - gjerne med klikker, og send han ut. Kan være verd et forsøk.

Hei. Vil bare si at rådet ditt fungerte helt supert. Prøvde det du sa, og joda han klynka og ble urolig når jeg bare sto der, jeg belønnet og slapp han ut. Nå har det gått to dager uten et eneste uhell :) han tok det fort, bare etter 3-4 ganger begynte han å lage lyd når han gikk til døra selv. Så dette var et supert tips, tusen takk :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hunden tvinges til å være inne helt til det er krise?

Her kan ingen av mine hunder å si fra, de har rett og slett ikke behov for det.

Hunden tvinges jo ikke til å være inne til det er krise? Det er jo bra om valpen lærer seg å si i fra, for da vil det jo være lettere for eier å gjøre noe når han må på do. Sånn ellers så ville han heller gått på do inne hvis hun ikke hadde lært han å si i fra. Det er ikke så lett å alltid være føre var med en valp.

Hei. Vil bare si at rådet ditt fungerte helt supert. Prøvde det du sa, og joda han klynka og ble urolig når jeg bare sto der, jeg belønnet og slapp han ut. Nå har det gått to dager uten et eneste uhell :) han tok det fort, bare etter 3-4 ganger begynte han å lage lyd når han gikk til døra selv. Så dette var et supert tips, tusen takk :)

Så enkelt og logisk egentlig. :) Veldig kjekt at du oppdaterer tråden med en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvinger han ikke til å være inne til det er krise hehe. Jeg går ut med han hele tiden, men noen dager har han kanskje drukket litt mer enn andre og må på do tidspunkter som ikke er vanlige, og at jeg da ikke er så oppmerksom som ellers feks. Regner med han ikke er den eneste valpen som har hatt uhell inne? hehe. Men nå fant vi en løsning og han har enda ikke hatt et eneste uhell inne etter han lærte seg å pipe ved døra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden tvinges jo ikke til å være inne til det er krise? Det er jo bra om valpen lærer seg å si i fra, for da vil det jo være lettere for eier å gjøre noe når han må på do. Sånn ellers så ville han heller gått på do inne hvis hun ikke hadde lært han å si i fra. Det er ikke så lett å alltid være føre var med en valp.

Det er jo greia, for å lære seg å si fra om at det er krise må man først oppleve krise gjentatte ganger..

Altså er valpen tvunget til å være inne til det er krise gjentatte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greia, for å lære seg å si fra om at det er krise må man først oppleve krise gjentatte ganger..

Altså er valpen tvunget til å være inne til det er krise gjentatte ganger.

Jaja.. Jeg ville ikke kalt det krise. Heller et par ganger hvor man står litt ved døra og venter i noen sekunder enn at valpen tisser og bæsjer inne 10-20 (?) ganger til. Hundene mine ville opplevd det som mer krise om de ikke visste hvordan de skulle si i fra og derfor måtte gå på do inne. Jeg tror neppe hunden opplever noen krise. Den piper nok mest fordi den er utålmodig siden eier står ved døra sammen med den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tissing inne 10-20 ganger er mer enn jeg har opplevd totalt sett fra hver av mine.

Jepp, ganske store individuelle forskjeller. Han ene tissa/bæsja inne til han var ihvertfall 5 måneder, mens hun andre har aldri tissa/bæsja inne. Begge kom da de var 8 uker og har blitt "pottetrent" på samme måte. Men han kom om vinteren og hun kom om sommeren, så hun var derfor ute mye mer enn han. (Ikke oftere, men i lengre perioder om gangen.)

Hvis vi hadde vært smarte, så hadde vi lært han som brukte lang tid å gi beskjed, men det visste vi ikke hvordan vi skulle gjøre. Hadde det vært nå, så hadde jeg gjort det på samme måte som Ara. Han synes det var kjipt å gå på do inne etterhvert (selv om han selvfølgelig ikke fikk straff), men klarte ikke holde seg og visste ikke hvordan han skulle si i fra. Vi var ofte ute med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, min klynker aldri. Og bjeffer så og si aldri. Han lager rett og slett ingen lyder.

Hva er andre tegn man kan se? Noen ganger har han gitt tydelig tegn på at han vil ut ("hente oss" eller gå mot utgangen), men stort sett bare gjør han det som passer ham. Han gir sikkert noen bittesmå tegn, men klarer ikke å fange det opp. Så da blir det det å gå ut hele tiden da :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk er det når valpen begynner å snuse rundt på tide å gå ut.

Det samme rett etter søvn, mat og lek.

Jeg går de første ukene ut minst en gang i timen hele dagen, samt en gang om natta.

Deretter kutter jeg gradvis ned på turene slik at hunden hele tiden skal beherske det.

Begge mine har vært vintervalper (fått de i november), og det har gått veldig greit.

Hannen min hadde en håndfull uhell inne, tispa litt flere (hun hadde en tendens til å tisse når hun ble glad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å bli gal av Imouto som likte å skvette litt både her og der til hun var mange måneder gammel, bare fordi hun var så fornøyd med evnen. Og vi var MYE ute! :P Hun hadde åpenbart ikke fått med seg det med at shibaer liksom er så reinslige. Hun skvetter og markerer fortsatt usedvanlig mye, men sparer det i det minste til hun er utendørs. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...