Gå til innhold
Hundesonen.no

PC: Kjøpe ny eller bytte ut deler?


L.M.
 Share

Recommended Posts

Okei, jeg har en bærbar pc som jeg nå har hatt i flere år (2-3?) og jeg begynner å merke at den ikke funker i forhold til hva jeg trenger av en pc lenger, den er treig, lite lagringsplass (jeg har to ekstra harddisker på 2TB hver, backup, men mtp. installerte program o.l.), i tillegg er det andre problemer med den som at batteriet ikke lenger lader (garantien er ute) og vifta er ganske sliten. Med andre ord trenger jeg å oppgradere den litt, men jeg er usikker på om det er best å bare bytte ut enkelte deler, eller å kjøpe ny?

Jeg har en HP Compaq Presario CQ60, alt er orginale deler, ingenting bytta ut før. Skal jeg bytte ut deler, må jeg iallefall bytte batteri, evt. lydkort (her har jeg ikke peiling, vil ha bedre lyd), vifte og prosessor. Kanskje også harddisken? Men om det ikke lønner seg, ønsker jeg heller ikke å bare bytte ut deler, da kjøper jeg meg heller noe nytt.. Noen som har peiling?

Mitt bruk av pc-en består av mye internett, mange sider pågang samtidig, musikk og videoavspilling, bilde- og videoredigering (konverterer også videoene), og ellers bare mye lagring, mange programmer og ting som er på pc-en som blir brukt samtidig.

Kjøpe ny eller bytte ut? Hva slags ny burde jeg kjøpe? Hvilke deler byttes ut i hvilke nye? Hva burde jeg fokusere på når jeg kjøper ny/bytter ut? Prisantydning?

Takk for alle svar! :D (Sorry, det blei litt mange spm :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, helt ærlig, få vil kjøpe deler av en 3 år gammel laptop. Laptoper er ikke som stasjonære hvor det er lett å oppgradere og bytte deler. Laptoper er kronglette. Helt ærlig, kasser laptopen og bruk den som fotskammel og kjøp deg en ny en. Det er masse bra pcer i lave prisklasser, tips: se på komplett.no ol. butikker tar mye mer for dårligere pcer.

Konklusjon: Kjøp ny!

Og du kan evnt prøve å selge den som del pc på finn.no ol, men tviler du får noe mer enn et par hundrelapper. Deler som det er lite verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips, ikke kjøp med windows vista. hehe, er jo fortsatt noen laptoper som selges med det, og set ser nok fint ut, men jeg syns ikke det funker. (ikke vondt ment for vistafolk, men jeg bare nevner det siden du bla. konverterer videoer. )

Ja, man kan prøve å formatere harddisken og bytte til windows 7 om du har vista (vet ikke jeg altså, bare antar), men en laptop daffer nok av etter noen år

blir ganske dyrt når en skal kjøpe både oppgradering for så å finne ut at man heller trengte ny pc.

red:så du hadde skrevet at du kjøpte ny, det er bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...