Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om avl, golden retriever


Lisamalene
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har ei golden retriever tispe på som vi gjerne vil ha kull på. :)

Jeg har stilt henne ut en gang for to år siden, det var både min og hennes første utstilling og jeg var bare 15. Vi fikk blå sløyfe, vet ikke om det er bra eller dårlig i forhold til hva dere "erfarne" syns, men jeg syns da ikke det var dårlig til å være første gang. Skjedde mye nytt for hunden også. :)

Pappa mener han har hørt at ei tispe må ha tre røde sløyfer for å ha kull i NKK? Eller er dette heelt på bærtur? :P

Fint om noen kan hjelpe oss med litt info her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være greit å sette seg inn i hva rasekubben har for krav for avl slik at du/dere har noe utgangspunkter. Du finner info om dette HER

Det er også greit å sette seg inn i NKK sine etiske retningslinjer for avl, samt NKK sin avllsstrategi. De finner du HER

En annen grei ting er jo å kontakte oppdretter dere kjøpte tispa av og få tips/råd/veiledning fra denne.

Og nei, man trenger ikke ha tree røde sløyfer på tispa for å få registrert valpekull hos NKK. Krav for registrering finner du i linken ovenfor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette på den ene linken du ga meg: "Begge foreldrene skal være premiert på jaktprøve og/eller utstilling

Hvis hunden IKKE er jaktpremiert gjelder følgende krav til utstillingsresultater for

Flat, Golden, Labrador og Toller:

2 x HP fra JK/AUK eller 2 x 1 AK eller en av hver av disse. (oppnådd før 1.januar

2011)

2 x Excellent (oppnådd etter 1.februar 2011)"

Skjønte ikke helt det med valpeliste. Er dette noe som vi må ha/være med på? Og hva er det? :P Er det registrering av alle kull i NKK?

NKKs etiske retningslinjer for avl syns jeg var grei. :) Retningslinjer vi enkelt klarer å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette betyr klubben ønsker at alle hunder brukt i avl skal ha 2x Excellent (rød sløyfe som er vanskeligere å oppnå enn den før 1. jan 2011 da de har endret litt på kriteriene) for at du kan annonsere kullet på klubbens valpelister. Du får uansett registrert valpene i NKK.

MEN jeg synes avl ikke er noe man skal kaste seg inn i uten å ha tenkt grundig og lenge over det. Sjekket at begge foreldre er friske med de aktuelle helsetester for den rasen man har. De bør ha blitt vudert objektivt på utstillinger flere ganger og/eller bevist at de er over middels gode i det rasen er ment for å utføre (for Golden Retriever vil dette være jaktprøver).

Hannen du velger til tispa bør velges ut fra flere kriterier enn bare disse. Han bør også inneha egenskaper som balanserer tispas fordeler og mangler på best mulig vis (ingen hund er perfekt).

Mitt råd til deg er å starte med å kontakte hunden deres sin oppdrett og melde deg inn i raseklubben. Les, lytt og lær. Spør og grav. Så kan du ta en beslutning om avl er det riktige for dere og denne tispa.

Vil hun tilføre noe som er til gode for rasen? Vil kullet ha store sansynligheter for å ha over middels gode valper? Hva er motivet til at dere ønsker et kull?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ramser opp er kravene som raseklubben har for at du skal få annonsere valpekulllet ditt på deres hjemmesider. Hver raseklubb har krav de stiller for å få kullet godkjent av klubben. Men, dette er raseklubbenes krav, ikke NKK sine. Jeg kjenner ikke NKK sine krav på retrieverrasen, men går ut i fra at foreldredyrene må ha kjent HD status for at du skal få registrert kullet. Selvsagt må også begge foreldrene være registrert hos NKK eller i samarbeidende kennel klubb.

Men, det er aldri dumt å vise hunden et par ganger til for å få vite at hunden er rasetypisk. Og røntge for HD og AA, eventuellt sjekke for andre sykdommer som rasen måtte ha. Selvsagt er det også viktig at foreldredyrene har et rasetypisk gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Skal prøve å holde meg oppdatert på utstillinger og melde meg inn i en klubb.

Grunnen til at jeg dro på denne ene utstillingen vi var på, var at utstillingen ble holdt rett ved der vi bor, og ville være med for morrokyld. :) Når vi kom dit ble folk helt hysteriske, fordi hunden min ikke hadde klippt hale. :P Følte meg litt trist da, ettersom Amy er den perfekt hund for oss, med klippt eller uklipt hale. Noen hjalp oss med å klippe henne før vi gikk i ringen, og de visste også hvem faren hennes er. Han var visst ganske kjent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverklubben sine krav er ikke spesielt høye og fullt overkommelige. Det er veldig greit å følge disse - både for å kunne henvise til at du følger deres avlsanbefalinger, men ikke minst fordi kull som oppfyller minstekravene blir sett på som mer seriøse i rasemiljøet. Det er også enklere å finne en litt kjent hannhund (da har du jo også en hannhundeier som vil formidle kullet for deg dersom du skulle få problemer med å selge valper f.eks) dersom din tispe oppfyller minstekravene :)

Dersom hun er i pels er dette noen av utstillingene fremover:

Stange i slutten av mars

Kongsvinger i slutten av mai/begynnelsen av juni

(Retrieverklubben avd Kongsvinger og omegn har også ofte utstillingstreninger i området i forkant av sin utstilling hvor du kan få tips til å vise hunden din bedre. Dersom du skulle ønske å melde på allerede til Stange så kan jeg godt gi deg et par tips i hallen samme dag dersom du vil det da jeg skal dit selv :) )

Oslo og Drammen i begynnelsen av juni

Lykke til! :)

PS; Nå skal det sies at goldenmiljøet jobber med å være mer imøtekommende mot nye utstillere for tiden ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Skal prøve å holde meg oppdatert på utstillinger og melde meg inn i en klubb.

Grunnen til at jeg dro på denne ene utstillingen vi var på, var at utstillingen ble holdt rett ved der vi bor, og ville være med for morrokyld. :) Når vi kom dit ble folk helt hysteriske, fordi hunden min ikke hadde klippt hale. :P Følte meg litt trist da, ettersom Amy er den perfekt hund for oss, med klippt eller uklipt hale. Noen hjalp oss med å klippe henne før vi gikk i ringen, og de visste også hvem faren hennes er. Han var visst ganske kjent. :)

Poenget er at det finnes veldig, veldig maneg goldentisper der ute, og det at hun er perfekt for dere skulle bare mangle, klipt hale eller ikke. :) Det betyr dermed ikke at hun blir noen god avlshund, og det er derfor det lurt å ta kontakt med oppdretteren til tispa for å avklare forventninger og avlsmål, og ikke minst få hjelp til å finne en passende partner.

Jeg planlegger sjøl kull på den ene tispa mi om ca 1-1.5 år, og får veldig mye super hjelp fra både min oppdretter og andre oppdrettere jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor jo 15 min unna Kongsvinger, hørtes spennende ut!

Poenget var ikke at vi vil avle på helle fordi at hun er den perfekte for oss, men at vi følte oss litt "fjolsete" avenfor folkene som vi møtte, bare fordi vi hadde en familiehund som ikke hadde klipt hale :w00t: Føltes ikke veldig tatt imot.

Jeg jeg har erfaring fra andre dyre-miljøer, så vet at det lønner seg veldig å melde seg inn i en klubb og ble med på møter! Så dette vil jeg absolutt prøve å få med meg, innemellom all skole og de andre dyrene her. :)

Dere er virkelig til stor hjelp, takk alle sammen. : ) Jeg er mer enn villig til å lære av de erfarne, erfarne innen et tema er de beste lærebøker man kan ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...