Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er litt paff her jeg sitter fordi jeg nettopp har fått ganske mange ufine kommentarer til en film jeg har på youtube. Det er flere der som nå plutselig (etter filmen har ligget ute i godt over et år) påstår at å trene triks med en valp på 10 uker er VELDIG skadelig og helt uforsvarlig. Det er da min BC på 10 uker som løfter opp bakbeina i totalt 30 sek og maks 3 sek av gangen.

Noen som har kunnskap om faren for belastning på valper?

Jeg tenker jo at det er fint å trene kroppskontroll bygge opp muskulatur gradvis fra et tidlig stadium, nettopp for å unngå skader. Kan kan bare ikke fatte å begripe at det kan være skadelig for en valp å stå noen sekunder på 3 bein. I så fall ville jeg vært ganske skeptisk det det genetiske materialet!

Skrevet

Har ikke noe å komme med, men må si jeg lo litt inni meg når jeg leser noe av det. Ser ut til at de tror du ikke kan noen ting om hund, og trening av bc. De skulle bare vist :D

Skrevet

Hm, kanskje det er det at det ser ut som det blir mye belastning på skuldrene og sånn, og det er vel helst slike ting man skal unngå? Men er enig med deg, om at det kan da ikke være så farlig. Men jeg har ikke så mye erfaring med sånne ting akkurat.

Skrevet

Har ikke noe å komme med, men må si jeg lo litt inni meg når jeg leser noe av det. Ser ut til at de tror du ikke kan noen ting om hund, og trening av bc. De skulle bare vist :D

Tenkte jeg også!

• Like 1
Skrevet

Du har jo tom matte slik at valpen ikke skal gli med forbena :)

Nei, litt triksing og lekeøvelser ser jeg ikke på som noe galt, hadde vært verre om dere hadde vært på joggetur el..

Skrevet

Nei herlighet! Jeg tror slik trening er nesten utelukkende positivt, fordi du lærer valpen kroppskontroll. Jeg drev med akkurat samme øvelse når Ikke var like gammel.

Er du ikke redd den blir understimulert når den blir eldre fordi det ikke finnes flere triks den kan gjøre? :whistle:

• Like 1
Skrevet

Nå veit jeg det er litt "på siden", men jeg begynte med slik trening med bikkja mi i 1,5års alderen. Rygging opp i soffa, opp trapper. Like etterpå begynte den å halte ganske tydelig. Etter dyrelegeutredning viste det seg å være et gammelt brudd med forkalkning som det gikk betennelse i. Ante ikke bikkja hadde hatt noe brudd, men det er tydelig at det var svært hard belastning for beinet å rygge på den måten - for betennelsen gikk ned og vi så ikke noe mer til haltinga før neste gang jeg prøvde trikset igjen. Vi har sluttet med rygging opp på ting, for å si det sånn :)

Skrevet

Ja, staakars Kiter :no:

Vel, Silvia Trkman er også ei som driver mye med triks med alle hundene sine, fra de er små valper og hun har vel en av de sprekeste hundene for alderen sin, 11 (?) år gammel og tar fortsatt pallplasseriger i VM i agility :)

Og dessuten, små barn blir jo oppfordra til å være mye i aktivitet, danse, spille fotball, drive med turn osv, mens valper, de skal helst ikke være i aktivitet før de er minst 8-9 mnd de virker det som.. Synes egentlig det er litt merkelig :icon_confused:

Skrevet

Hvis noen hadde lagt ut en video av et barn som lekte ved å hoppe/kravle/gå/osv. opp og ned på en kasse eller lignende, ville det blitt like mange reaksjoner?

Man kan jo nesten ikke gjøre noe med en valp før det hyles om overbelastning, HD, AD, ryggskader, stress, oversosialisering, osv. Er de virkelig slike sarte sjeler laget av porselen?

• Like 5

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så dette skjer sammen med andre hunder i huset? Det høres jo ut som hun kan trenger litt tydeligere rammer og trening på ro rundt de andre hundene generelt. Alt dette er jo ting som bør jobbes med, og ikke bare avbrytes og unngåes der og da. Hvis dette allerede har vært sånn i snart to år så vil jeg anbefale å få hjelp av en hundetrener som komme hjem til dere og se på rutinene og hjelpe med et treningsopplegg som kan gjøre henne både tryggere og roligere.
    • Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...