Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyd i trening og konkurranse, tips?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jegg hater piping og syt! Det er seriøst noe som går meg på nervene med en gang :P jeg merker jeg blir irritert uten at det har noe for seg!

Min hund piper ikke så mye, men de gangene han piper er det jo ekstra irriterende og det er jo på ting jeg VIL ha stillhet! :) Han piper om vi står rolig på tur over tid og han er i bånd. Er han løs så svinser han hit og dit og det går jo fint... Da har han noe å gjøre. Jeg prøver å ikke gå før han er stille, men det hjelper ikke akkurat :)

Det som plager meg mer er pipingen ved lydighetstrening og konkurranse. Han blir gira på andre hunder, han vil hilse hilse men får selvsagt ikke lov. Han piper om vi ikke trener, så lenge vi trener er det stille for da er han konsentrert og han liker å jobbe :) Går vi fvf så er det stille, stopper vi så er det stille en stund frem til han finner ut at det skjer for lite... På trening er han ute av bilen når vi trener og inn i bilen når vi er ferdig, jeg gidder rett og slett ikke å ha han ute når vi sittet og snakker (han kunne jo ligget ved bena mine!) men han girer seg opp, piper og syter veldig! Det orker jeg ikke som sagt :P

På konkurranse er det typisk at han syter før fellesdekk fordi han må sitte uten at noe skjer mens dommeren snakker! Ja og samtidig er det jo 2-3 fremmede hunder som han viiiil hilse på...

Jeg har prøvd å ignorere = det eskalerer!

Jeg har prøvd å kjefte = det eskalerer!

Noen tips til denne oversosiale klompen? :)

Noen gode tips?? Skulle hvertfall hatt det stille i konkurranse syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noe godt tips, men jeg har hvertfall nulltolleranse for lyd når vi trener. Ett pip, og all moroa er over. Da fjerner jeg han fra settinga, og lenker han fast på en kjip plass. Så venter man, til bikkja har vært rolig en stund, så prøver man igjen.

Det har nå hvertfall fungert for oss, og han er stille som en mus. Skulle det mot formodning likeveld komme lyd nå, er det fordi han blir frustrert hvis jeg ikke er tydelig nok - og det blir noe annet for meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noe godt tips, men jeg har hvertfall nulltolleranse for lyd når vi trener. Ett pip, og all moroa er over. Da fjerner jeg han fra settinga, og lenker han fast på en kjip plass. Så venter man, til bikkja har vært rolig en stund, så prøver man igjen.

Det har nå hvertfall fungert for oss, og han er stille som en mus. Skulle det mot formodning likeveld komme lyd nå, er det fordi han blir frustrert hvis jeg ikke er tydelig nok - og det blir noe annet for meg. :P

Hehe :P Jeg har prøvd å avslutte og festa han fast, men da virker det som han bli litt usikker (skjønner ikke hva som skjer) og samtidig så blir sytingen EKSTREM når han blir stående i bånd på en slik stund... Han roer seg ikke akkurat *sukk*

Eneste jeg kan gjøre er å sette han i bilen, ut og inn av bilen liksom. Det prøvde jeg litt forrige trening, men endte nok bare opp med at han ble forvirra :P Stakkars! Inne har jeg fått bort sytingen på akkurat denne måten. (han hadde en tendens til å pipe i matsituasjon tidligere). ett pip og han ble sendt ut av rommet, 1 sekund så inn igjen. Gjentok om det kom ny lyd :) Tok kun et par repetisjoner før lyden forsvant.

Men det virker ikke som han syns han mister en gode ved å bli satt i bilen... Han ELSKER bilen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P Jeg har prøvd å avslutte og festa han fast, men da virker det som han bli litt usikker (skjønner ikke hva som skjer) og samtidig så blir sytingen EKSTREM når han blir stående i bånd på en slik stund... Han roer seg ikke akkurat *sukk*

Eneste jeg kan gjøre er å sette han i bilen, ut og inn av bilen liksom. Det prøvde jeg litt forrige trening, men endte nok bare opp med at han ble forvirra :P Stakkars! Inne har jeg fått bort sytingen på akkurat denne måten. (han hadde en tendens til å pipe i matsituasjon tidligere). ett pip og han ble sendt ut av rommet, 1 sekund så inn igjen. Gjentok om det kom ny lyd :) Tok kun et par repetisjoner før lyden forsvant.

Men det virker ikke som han syns han mister en gode ved å bli satt i bilen... Han ELSKER bilen *ler*

Hehe, nei da er det ikke så lett! :P Min var ikke ekstremt bråkete heller, så han var sikkert enklere å fikse. Men sier du noe når du fjerner han, eller gjør du det bare? Jeg sa alltid "neeeei" - med en oppgitt stemme (mest fordi jeg VAR oppgitt :aww: ). Vet ikke om det utgjør noen forskjell.

Han surva og nøys og ula og skreik og gnagde i båndet (så han må settes i kjetting :whistle: ) i starten. Men jeg hadde god tid jeg. Tok meg en sigg, kikka på andre som trente og skravla i vei. Ignorerte storsett bikkja, men bad han også rett og slett holde kjeft innimellom. Også belønna jeg underveis om han roa seg, eller satte seg. Blir ikke nødvendigvis så mye fokusert lp trening ut av sånt da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei da er det ikke så lett! :P Min var ikke ekstremt bråkete heller, så han var sikkert enklere å fikse. Men sier du noe når du fjerner han, eller gjør du det bare? Jeg sa alltid "neeeei" - med en oppgitt stemme (mest fordi jeg VAR oppgitt :aww: ). Vet ikke om det utgjør noen forskjell.

Han surva og nøys og ula og skreik og gnagde i båndet (så han må settes i kjetting :whistle: ) i starten. Men jeg hadde god tid jeg. Tok meg en sigg, kikka på andre som trente og skravla i vei. Ignorerte storsett bikkja, men bad han også rett og slett holde kjeft innimellom. Også belønna jeg underveis om han roa seg, eller satte seg. Blir ikke nødvendigvis så mye fokusert lp trening ut av sånt da. :P

Han piper bare :P Det er ikke ekstremlyd liksom! hehe...

Jeg sier ikke noe, om jeg sier noe så sier jeg "feil"! Han har så lett for å dempe at jeg kan ikke si noe negativt *ler* Jeg har dritt på draget og sagt "Neeei" litt småfrustrert (jeg blir jo irritert og frustrert av denne sytingen!). Og problemet er at han tar det til seg slik, han er myk så under trening prøver jeg å ikke bruke "Nei" hvertfall ikke noe streng stemme :P For da demper han og da kan vi drite i å trene mer den dagen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du binder han litt fra deg, piper han veeeldig lenge? Jeg ville kanskje først kun trent på å være i ro om han blir bindt, at han lærer seg at når et ikke skjer noe, så skjer det ikke noe. Så begynt å heller ta han bort fra trenings sammenheng å binde han om han begynner å pipe, da er det vell lettere for han å gjøre "riktig".. ?

Beklager ekstremt dårlig formulering, men sjønte du hva jeg mente? Kan ellers prøve litt bedre etter jeg har pakka ferdig her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har bil med bur, kan du sette ham i bilen hver gang han piper, som er time-out.

Jeg har bur i bilen ja :) Jeg prøvde forrige trening å sette han i bilen hver gang han piper. Han LIKER bilen da, tror ikke han ser sammenhengen. Men likevell endte det opp med at han ble ganske dempet i treningssituasjonen. :)

Om du binder han litt fra deg, piper han veeeldig lenge? Jeg ville kanskje først kun trent på å være i ro om han blir bindt, at han lærer seg at når et ikke skjer noe, så skjer det ikke noe. Så begynt å heller ta han bort fra trenings sammenheng å binde han om han begynner å pipe, da er det vell lettere for han å gjøre "riktig".. ?

Beklager ekstremt dårlig formulering, men sjønte du hva jeg mente? Kan ellers prøve litt bedre etter jeg har pakka ferdig her :P

Virker som det er ganske selvforsterkende i hans tilfelle... hehe :P Altså, det vil si! Ignorering eller å knyte han fast = mer lyd! hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bur i bilen ja :) Jeg prøvde forrige trening å sette han i bilen hver gang han piper. Han LIKER bilen da, tror ikke han ser sammenhengen. Men likevell endte det opp med at han ble ganske dempet i treningssituasjonen. :)

Virker som det er ganske selvforsterkende i hans tilfelle... hehe :P Altså, det vil si! Ignorering eller å knyte han fast = mer lyd! hehe :)

Da vet jeg ikke jeg, høres innviklet ut, hehe. Men altså, lager han bare mer og mer lyd lenger han står? Det er jo ikke det han skal gjøre, har han ikke lest hundebøker han eller?? :frantics:

Joda jeg vet at ikke alle hunder er like, men det er faktisk den eneste måten jeg kommer på, å det har alltid funka her, hehe. Men lykke til hvertfall! :) Gjerne gi beskjed om du finner en metode som fungerer, hadde vært intressant å lest :ahappy:

Endret av Wigdis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...