Gå til innhold
Hundesonen.no

Import og eksport av hund til/fra Kenya!


Evelzz
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidenes helt klart dårligste nett nedi her (Afrika lever opp til ryktet sitt på det området), og lurer dermed på om en av dere snille soniser kanskje kan hjelpe meg med en sak.

Jeg har fått et grisespennende tilbud om en jobb jeg har mer enn litt lyst på her nede i Kenya (Røde Kors), og dermed lurer jeg på hvordan i all verden jeg egentlig skal få hunden ned her - og om noen av dere vet hva og hvordan de nye regel-endringene betyr i praksis for vår del? Såvidt jeg har kommet frem til, må han sendes med Cargo (au, det blir dyrt gitt!), og så får han komme rett inn uten noe snusk. Eller har dette også endret seg med det nye regelverket - slik at han evt. kan sendes som "bagasje" slik han f.eks. kan til både Tanzania og flere andre gokk-land?

Ikke minst, hvordan blir det evt. å komme hjem? Før hadde han måtte vært i karantene i tusen år (nesten), men ifølge bekjente er ikke dette lenger nødvendig i det hele tatt?? Han er seffers fullvaksinert til tusen, frisk som en fisk, og selv om han er en pingle av en løkrull, er jeg helt sikker på at omstillingen fra drittvær og kulde til varme og sol ikke blir feil for ham heller...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Afrika MÅ han i karantene i 6 mndr ved hjemkomst, samt ha en spesiell rabiesvaksine. Det er alt jeg er sikker på, iom at en venninne av meg vurderte å reise med sin dobertispe for få år siden. Tispa ble igjen i Norge hos sin oppdretter, mens hun jobbet der i 18 mndr.

EDIT: dine bekjente har rett, her er de nye reglene:

Strenge regler for land uten EU-godkjent rabiesbekjempelse

De strengeste reglene gjelder for innførsel av dyr som har oppholdt seg i land som ikke er i kategorien “EU/EØS”, og som heller ikke står på listen over listeførte land.

Under tidligere regelverk var det påkrevet at disse dyrene måtte stå i karantene når de kom til Norge. Karantenetiden var lang og kostbar. Med de nye reglene er ikke dette lenger nødvendig. Den tidligere karantenetiden erstattes nå av at dyret har gyldig ID-merking, veterinærattest med dokumentert ormekur, samt rabiesvaksine med antistoffkontroll. Antistoffkontrollen må gjøres minimum 30 dager etter vaksineringen, og det er en ventetid på minimum 90 dager etter datoen for antistoffkontroll. Når alt dette er i orden, skal det utstedes veterinærattest fra en offentlig veterinær som bekrefter at alle kravene for innførsel til Norge er oppfylt. Det nye er altså at du nå må vaksinere dyret ditt og ta blodprøvekontroll, men du tar ventetiden før reisen, og ikke i en karantene ved innreise til Norge.

Endret av tulip
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er de gamle reglene tulip ;)

rabiesvaks, blodprøve etter minst 30 dager, vente 3 mnd så kan du komme inn til Norge. Vet ikke om leptospirosekravet fortsatt gjelder, men ville uansett hatt hunden vaks for dette også (mine er pga høyere forekomst i kontinental Europa - hvor de mye muligens vil bli med noen turer).

Her er reglene sakset fra mattilsynet:

Red: Detta så rart oppsatt ut, men fikk ikke fiksa det

Fra alle andre land samt Svalbard og Jan Mayen (alle land som ikke står på listen over EU-land eller listeførte land)

Reise med hund fra land som er utenfor EU/EØS og som ikke er listeførte (inkludert Svalbard og Jan Mayen)

Publisert: 17.11.2011 Sist oppdatert: 13.01.2012

Hvis du skal ta med deg en hund fra et ikke-listeført land, husk å ta kontakt med veterinær og sørg for å oppfylle følgende krav:

  • Hunden skal være identitetsmerket. Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter den 3. juli 2011. Tatovering godtas nå bare dersom den er lett lesbar og påført dyret før 3. juli 2011. Hunden skal være ID-merket før den får rabiesvaksinering. Identitetsnummeret skal være oppgitt i veterinærattesten og alle originale dokumenter.
    • I tillegg til godkjent ID-merking må hunden ha rabiesvaksine, kontroll av antistoff 30 dager etter vaksineringen, en venteperiode på 90-dager etter kontrollen av antistoff, og veterinærattest utstedt av offentlig veterinær. Sertifikatet kan ikke utstedes før 90 dager etter at blodprøven er tatt.
      • Hunden skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dagene før innreise til Norge. Behandlingen må skje i landet hunden reiser fra. Behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innreise til Norge. Begge behandlingene skal attesteres i pass/veterinærattest av veterinær. Kravet gjelder ikke for hunder som kommer direkte fra Finland. Ved innførsel fra Svalbard og Jan Mayen kan eier attestere behandlingen forut for innførselen
        • Dyr fra ikke-listeførte land som skal inn i et EU/EØS-land, må ha et veterinærsertifikat. Sertifikatet skal inneholde navnet til dyrets eier og informasjon om dyrets ID-merking, rabiesvaksinasjon og behandling mot bendelorm. Sertifikatet skal være undertegnet av offentlig veterinær i avsenderlandet. Dyr som allerede har godkjent EU-pass, og som skal tilbake til EU/EØS etter å ha oppholdt seg i et ikke-listeført land, trenger ikke annen dokumentasjon enn EU-passet. Passet skal inneholde navnet til dyrets eier og informasjon om ID-merking, rabiesvaksinasjon og behandling mot bendelorm.
          • Innførsel av kjæledyr til Norge fra ikke-listeførte land skal bare skje via veterinær grensekontrollstasjon på OSL Gardermoen og Storskog Veimed mindre slik kontroll har vært utført på annen grensekontrollstasjon i EU/EØS. Dyr som kommer fra EU, eller fra Kroatia, Island, Sveits eller Liechtenstein skal undersøkes av Tollvesenet. Kjæledyr fra andre land skal ved grensepassering undersøkes av Mattilsynet. Hvis dette gjelder deg, husk at du skal varsle det lokale Mattilsynet minimum 48 timer i forveien om tid og sted for ankomst. Dette gjelder ikke for kjæledyr fra Svalbard og Jan Mayen, hvor dyr og nødvendige dokumenter uoppfordret skal forevises Tollvesenet for kontroll i Tromsø eller annen betjent tollstasjon.
            • Hvis dyret sendes som frakt i stedet for å reise som en del av en passasjers bagasje, hvis du tar med deg mer enn fem dyr eller hvis dyret skal selges eller videreformidles etter ankomst til Norge, gjelder regelverket for kommersiell innførsel. Dette medfører blant annet at dyrene må stå fire måneder på godkjent karantenestasjon før de skal stå to måneder i hjemmekarantene. Se regelverket for kommersiell import av kjæledyr for oversikt over regelverkskrav.






Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøfrost, det er jo samme reglene jeg har sitert, at før var det krav om karantene, men nå er det nok med rabiesvaksine, vente 30 dager før man tar blodprøve, og så ny ventetid på 90 dager?? Og det er hentet fra mattilsynets sider idag, så jeg regner med at det er oppdatert..

Pass, ormekur, id-merking er jo universelt, det gjelder jo fra alle land. Sverige er unntaket på pass da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: dine bekjente har rett, her er de nye reglene:

Neida, det er de gamle reglene tulip ;)

Hvis dyret sendes som frakt i stedet for å reise som en del av en passasjers bagasje, hvis du tar med deg mer enn fem dyr eller hvis dyret skal selges eller videreformidles etter ankomst til Norge, gjelder regelverket for kommersiell innførsel. Dette medfører blant annet at dyrene må stå fire måneder på godkjent karantenestasjon før de skal stå to måneder i hjemmekarantene. Se regelverket for kommersiell import av kjæledyr for oversikt over regelverkskrav.

Først av alt - tusen takk for svar!

...og for det andre, ser det jo desverre ut som om dette går skeis da..? Til Kenya MÅ man sende hunder som cargo (med mindre de reglene også er endret), noe som da tilsier at han må sendes som frakt også hjem, og må i karantene? Eller? Det er ikke aktuelt med 4 mnd i karantene altså, da får vi heller bare holde ut hjemme i drittværet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett regler eller ei, ville jeg aldri i verden tatt med meg hunden min ned til Afrika.

Er det bare jeg som synes det er litt vel slepphente regler for innførstel av hunder fra en del sydlige land? Det nevnes jo ingenting om andre parasitter enn hjerteorm, men det er da en haug med andre parasitter jeg heller ikke hadde ønsket at ble dratt inn her til lands. De er kanskje ikke smittsomme mellom hund og mennesker, men jeg vil da ikke at mine hunder skal bli utsatt for ymse fremmede parasitter en eller annen hund skulle dra med seg til landet?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett regler eller ei, ville jeg aldri i verden tatt med meg hunden min ned til Afrika.

Hvorfor i all verden skal man ikke ta med hunden til Afrika, når man har både hus og reservehjem i landet - og vil tilbringe brorparten av sin tid der kontra hjemme?? Vi bor i et digg hus med stooor hage når vi er her, det er konstant fint vær, folk i huset 100% av tiden, og jeg har hester som jeg rir lange turer med daglig, pluss en fast runde på golfbanen + generell trening som han, akkurat som hjemme, vil bli med på.

Nå er jo ikke planen at han skal sendes frem og tilbake som en jojo - men at vi skal prøve å bo her i to-tre-fem-syv år for og se om det er noe vi trives bedre med enn å bo hjemme. Klimamessig er dette tusen ganger så kjekt for både hunden og oss som hjemme, og ikke minst er det snakk om jobber og en livsstil her som ikke bare er gull for oss - men som kan hjelpe andre der ute også. Men sant, skulle vi ikke trives, er det jo greit å ha muligheten til å reise hjem alle sammen.

Skal man seriøst heller sitte hjemme i kalde, værsyke Norge når man har sjansen til å virkelig GJØRE noe - utelukkende fordi man har en hund som evt. må finne seg i å bytte verdensdel? De har da lykkelige hunder her også! Det er nemlig ikke noe som helst annet enn lille "barnet" som gjør at vi A) reiser hjem i det hele tatt, og B) bor i et land vi i og for seg ikke trives optimalt i. Joda, han KAN bli bitt av en slange her, men han KAN jo bli påkjørt av en bil hjemme liksom. Jeg ser ikke helt forskjellen på å ta hunden med til en etablert tilværelse i Kenya, vs. å flytte over grensen til et eller annet land der ute jeg da??

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal man ikke ta med hunden til Afrika, når man har både hus og reservehjem i landet - og vil tilbringe brorparten av sin tid der kontra hjemme?? Vi bor i et digg hus med stooor hage når vi er her, det er konstant fint vær, folk i huset 100% av tiden, og jeg har hester som jeg rir lange turer med daglig, pluss en fast runde på golfbanen + generell trening som han, akkurat som hjemme, vil bli med på.

Nå er jo ikke planen at han skal sendes frem og tilbake som en jojo - men at vi skal prøve å bo her i to-tre-fem-syv år for og se om det er noe vi trives bedre med enn å bo hjemme. Klimamessig er dette tusen ganger så kjekt for både hunden og oss som hjemme, og ikke minst er det snakk om jobber og en livsstil her som ikke bare er gull for oss - men som kan hjelpe andre der ute også. Men sant, skulle vi ikke trives, er det jo greit å ha muligheten til å reise hjem alle sammen.

Skal man seriøst heller sitte hjemme i kalde, værsyke Norge når man har sjansen til å virkelig GJØRE noe - utelukkende fordi man har en hund som evt. må finne seg i å bytte verdensdel? De har da lykkelige hunder her også! Det er nemlig ikke noe som helst annet enn lille "barnet" som gjør at vi A) reiser hjem i det hele tatt, og B) bor i et land vi i og for seg ikke trives optimalt i. Joda, han KAN bli bitt av en slange her, men han KAN jo bli påkjørt av en bil hjemme liksom. Jeg ser ikke helt forskjellen på å ta hunden med til en etablert tilværelse i Kenya, vs. å flytte over grensen til et eller annet land der ute jeg da??

Jeg har ikke noe vettugt å si til deg i forhold til hund i Afrika, men jeg syns virkelig du skal få til dette om det er det du vil! Jeg syns det er så morsomt når folk gjør det de vil, og ikke la slike "filleting", som det faktisk er med å få hunden ned, til å stoppe en fra å leve drømmen sin. Jeg selv har mine drømmer, og jeg har og hunder som jeg har planer om å ta med meg som en del av mine drømmer.

Du kommer nok til å møte litt motstand, men du når målet ditt, og det skal du! Så lenge du kan gi hunden din det den trenger, og er instilt så går du for det! Jeg er sikker på at dere vil kose dere etter at reising og styr er over, og dere har fått slått dere til ro :)

Ta bilder av dere der nede, og del de med oss!

Lykke til!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe vettugt å si til deg i forhold til hund i Afrika, men jeg syns virkelig du skal få til dette om det er det du vil! Jeg syns det er så morsomt når folk gjør det de vil, og ikke la slike "filleting", som det faktisk er med å få hunden ned, til å stoppe en fra å leve drømmen sin. Jeg selv har mine drømmer, og jeg har og hunder som jeg har planer om å ta med meg som en del av mine drømmer.

Du kommer nok til å møte litt motstand, men du når målet ditt, og det skal du! Så lenge du kan gi hunden din det den trenger, og er instilt så går du for det! Jeg er sikker på at dere vil kose dere etter at reising og styr er over, og dere har fått slått dere til ro :)

Ta bilder av dere der nede, og del de med oss!

Lykke til!

Tuuuusen takk for veldig, veldig hyggelig svar. :flowers: Jeg synes jo du har helt rett, og jeg er helt sikker på at jeg kan tilby Fjeuroen et helt fantastisk liv her nede - med enda mer friluft og opplevelser enn hjemme. Noe kan selvfølgelig gå galt, men det kan det like gjerne gjøre hjemme tenker jeg altså! Hundene blir gamle og grå her som hjemme, noen stryker med underveis, som hjemme, og ja. Generelt er det ikke så store forskjeller som man skulle tro...

Blir det noe av, garanterer jeg masse bilder og updates! Så absolutt! Må hjem og ta litt telefoner og lage en plan - dette kan bli en skikkelig drøm som går i oppfyllelse hvis det går veien :) Lykke til med dine drømmer også, har du noen hint? Noe spennende noe?

EDIT;

Karantene ved hjemkomst er kun om du skal ha med deg fem hunder el flere, eller om hunden skal videreselges i Norge. Som et kjæledyr du har hatt med deg begge veier slipper du iflg de nye reglene karantene :)

Herregud så fantastisk! :w00t: Er litt lettere å bestemme seg hvis man har en sjanse til å angre seg hvis det skulle bli nødvendig. Det gjør det hele ganske mange hakk enklere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk for veldig, veldig hyggelig svar. :flowers: Jeg synes jo du har helt rett, og jeg er helt sikker på at jeg kan tilby Fjeuroen et helt fantastisk liv her nede - med enda mer friluft og opplevelser enn hjemme. Noe kan selvfølgelig gå galt, men det kan det like gjerne gjøre hjemme tenker jeg altså! Hundene blir gamle og grå her som hjemme, noen stryker med underveis, som hjemme, og ja. Generelt er det ikke så store forskjeller som man skulle tro...

Blir det noe av, garanterer jeg masse bilder og updates! Så absolutt! Må hjem og ta litt telefoner og lage en plan - dette kan bli en skikkelig drøm som går i oppfyllelse hvis det går veien :) Lykke til med dine drømmer også, har du noen hint? Noe spennende noe?

Det høres helt fantastisk ut! Jeg misunner og beundrer alle som tar steget til det fulle og gjør det de vil! En dag er det min tur og :)

Hadde det ikke vært så utrolig varmt der nede hadde jeg virkelig kunne ønske noe lignende, men jeg er nok ikke bygd for å bo så langt sør (selv om jeg har bodd i Sør-Amerika) :P

Dette blir veldig OT, beklager det. Min plan er å dra til Canada evt. Alaska og jobbe med turisme og bli kjent med indianerkultur. Har også fått tilbud om å jobbe på en kennel med alaskan malamuter for å bli mer kjent rasen og deres bruksområde! Jeg og min malamute drar forhåpentligvis over dammen om noen år ! :D

En skal ikke bare la drømmene fare når en faktisk har mulighet til å ta fart og gjøre det en vil!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt fantastisk ut! Jeg misunner og beundrer alle som tar steget til det fulle og gjør det de vil! En dag er det min tur og :)

Hadde det ikke vært så utrolig varmt der nede hadde jeg virkelig kunne ønske noe lignende, men jeg er nok ikke bygd for å bo så langt sør (selv om jeg har bodd i Sør-Amerika) :P

Dette blir veldig OT, beklager det. Min plan er å dra til Canada evt. Alaska og jobbe med turisme og bli kjent med indianerkultur. Har også fått tilbud om å jobbe på en kennel med alaskan malamuter for å bli mer kjent rasen og deres bruksområde! Jeg og min malamute drar forhåpentligvis over dammen om noen år ! :D

En skal ikke bare la drømmene fare når en faktisk har mulighet til å ta fart og gjøre det en vil!

Åå, jeg elsker varme, og er absolutt keen på å leve livet i litt bedre vær enn det dritet som 7-8 mnd i året hjemme i Bergen har å by på! Det er bare vanskelig å komme i gang, og hoppe utfor stupet liten. Fallskjermen er der, men fy flate så skummelt det er/blir å slå hammeren i border og evt. virkelig realisere denne drømmen på ordentlig! Det har liksom alltid bare vært en drøm, hadde aldri trodd at sånne kunne gå i oppfyllelse liksom. Krysser alt som er - så får vi se om det blir Afrikaprikk på eventyr i Kenya fra 2013 og utover :D

Dine planer hørtes fantastiske ut de også da! Herregud, do it! Du har jo til og med vært smart nok til å velge land der det ikke er for store problemer med å få hundene ut inn,og frem og tilbake! Genialt! Do it, og keep me posted :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt er sagt, er ikke så mye mikkmakk med å ta med seg hund nedover og få den med hjem til norge lenger. Eneste er at dersom du planlegger å være der lenge, type flere år, så kan du jo risikere at reglene endrer seg så det blir mer styr å få han hjem igjen.

Min mor og stefar bor i nigeria, og har bodd tre år i angola før det, og vet mamma virkelig ønsker seg hund der nede. Så hun maser stadig på at det nigerianske klimaet må være utmerket for en frossenpinn av en basenji :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det kan bli kaos med den returen, men håpet er jo at det kanskje ikke blir retur i det hele tatt. Han vil få sin helt egen person her nede som vil bo her med oss og ha ansvar for ham + hus og sånt. Så når vi reiser hjem i et par uker nå og da, har han altså en person han kjenner godt som han vil være med. Med andre ord kan jeg reise hjem i 1-2 mnd. når det skulle trenges - og da uten at det blir noe problem for hunden. Med det i bakhodet, kan vi holde ut her leeeeeeeenge håper jeg!

...og jeg synes så absolutt du skal spleise din mor med et kult lite basenji-troll!! :D Jeg velger å si meg helt enig med henne, dette klimaet må da i og for seg være ideelt for 98% av alle frysepinner generelt ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det kan bli kaos med den returen, men håpet er jo at det kanskje ikke blir retur i det hele tatt. Han vil få sin helt egen person her nede som vil bo her med oss og ha ansvar for ham + hus og sånt. Så når vi reiser hjem i et par uker nå og da, har han altså en person han kjenner godt som han vil være med. Med andre ord kan jeg reise hjem i 1-2 mnd. når det skulle trenges - og da uten at det blir noe problem for hunden. Med det i bakhodet, kan vi holde ut her leeeeeeeenge håper jeg!

...og jeg synes så absolutt du skal spleise din mor med et kult lite basenji-troll! :D Jeg velger å si meg helt enig med henne, dette klimaet må da i og for seg være ideelt for 98% av alle frysepinner generelt ;)

Høres ut som dere har en god plan.

Hihi hun vil ikke ha hvemsomhelt, hun vil ha Kasko! :o Nekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...